Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  124 9117
visste dere at før tv'lisensen kom var det radio'lisens:P
Sitat av PAO87
visste dere at før tv'lisensen kom var det radio'lisens:P
Vis hele sitatet...

Men man betaler vel fortsatt for radio kanalene også? Pengene fra NRK-lisensen går vel til alt som heter noe med NRK? Med andre ord radiokanalene også..
Jeg er også motstander av denne TV lisensen, den er helt ufattelig idiotisk! Jeg ser kansje på NRK 5-10 timer i løpet av et år, jeg synes kanalen suger. Og at man ikke skal kunne ha et valg om man skal ha en tv kanal eller ikke er HELT på trynet!! Hvis man går til annskaffelse av en TV så skal man være NØDT(!!) til og betale en hel masse penger til en TV kanal man kansje aldri ser på! Synes hele Norge skal bare boikote hele NRK. Dessuten hva med de som ikke får inn NRK2, de betaler like mye lisens mens de bare får halvparten av "varen". Dette systemet er etter min mening HELT BAK MÅL! Jeg synes det er helt sykt at de bare skal kunne kreve penger av alle som har en TV, folk burde kunne ha et valg! Tenk alle pengene de drar inn da, kringkastningavgiften som de kaller det så pent er på kr 1888 u/mva (dette vil si pengene som går rett til nrk). La oss si at det er 4 mill som betaler lisens ( noen har jo tv på hytta osv, noen betaler ikke lisens, noen har ikke tv, grovt regnet), da drar NRK inn 1888*4000000=7552000000 kroner i året! Fy faen.
Sitat av magziii
Jeg er også motstander av denne TV lisensen, den er helt ufattelig idiotisk! Jeg ser kansje på NRK 5-10 timer i løpet av et år, jeg synes kanalen suger. Og at man ikke skal kunne ha et valg om man skal ha en tv kanal eller ikke er HELT på trynet!! Hvis man går til annskaffelse av en TV så skal man være NØDT(!!) til og betale en hel masse penger til en TV kanal man kansje aldri ser på! Synes hele Norge skal bare boikote hele NRK. Dessuten hva med de som ikke får inn NRK2, de betaler like mye lisens mens de bare får halvparten av "varen". Dette systemet er etter min mening HELT BAK MÅL! Jeg synes det er helt sykt at de bare skal kunne kreve penger av alle som har en TV, folk burde kunne ha et valg! Tenk alle pengene de drar inn da, kringkastningavgiften som de kaller det så pent er på kr 1888 u/mva (dette vil si pengene som går rett til nrk). La oss si at det er 4 mill som betaler lisens ( noen har jo tv på hytta osv, noen betaler ikke lisens, noen har ikke tv, grovt regnet), da drar NRK inn 1888*4000000=7552000000 kroner i året! Fy faen.
Vis hele sitatet...

Jeg tviler på at Charlotte på 3 år, Tor Magne på 6 år, Lars Håkon på 12 år, Lise Magnhild på 5 år og alle vennene og klassekompisene deres betaler lisens........
Ved utgangen av 2005 var antall lisensbetalere 1 770 000
Lisensen er på 2039,04 inklusive 8% mva.

Personer som har tv-tuner (TV, VHS, DVD-Opptaker, TV-kort) og med egen inntekt (studielån/trygd gjelder også som egen inntekt) skal betale lisens, selvom de bor hjemme hos foreldre. Personer som ikke får inn NRK2 får ikke redusert lisens.
oki jevli hjernedødt, tenkte ikke så mye når jeg skrev, men uansett lisens er noe drit, og nrk suger
▼ ... over en uke senere ... ▼
TV LISENSEN. Man kan ta det vekk, hvist man ikke har tv, eller man tar vekk søkemonoter for NRK.

Altså. ingen ser på nrk?
trur det går ann å sleppe unna nrk lisens hvis man ikke har antenne, parabol eller kabeltv og får kanalene via internett
Sitat av kermit-
Det som er litt snålt er at enkelte forselgere av tv og radio ber om navn og adresse når du kjøper en tv eller en radio. Det ser ut som det er vilkårlig. Hvem som får navnet og adressen vet jeg ikke.
Er dette lov ?

Hvis noen andre har opplevd dette så spør om, så spør om hvem som skal ha navnet ditt.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt at det er pga. linsensavgiften. Viss du ikke har hatt tv før, og kjøper deg et tv, så vil du få en lisensrekning i posten. Fordi all salg av apparater som potensielt kan ta inn NRK signaler, er "lisensbelagt". Altså du må betale NRK-lisens.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Jeg har ikke tv og bruker prosjektor. Mulig å bestille parabol uten å betale ekstra avgift til nrk?, siden det ikke er tuner i en prosjektor.

Betaler for øeblikket ingenting å har ikke planer om det heller.
hei vi her oppe i nord har nå fått en sann boks men vi fikk bare 1 gratis og vi har 3 tv er i huset og hvis alle skal se på egne kanaler så må alle tv ene ha en egen boks så vi må kjøpe 2 og det jeg lurer på er om jeg kan bruke dreambox DM 500C eller er det noe annet?
Sitat av dolby
NRK lisensen.

Norge er et av verdens rikeste land, det burde være valgfritt om man vil ha den eller ei.. det burde ikke være noen NRK lisens, la den bli reklame finansiert og se om den har livets rett.

jeg og en kompis er dritt lei NRK lisensen og tenkte å sette opp en "side" om hvordan å unngå den, hvilke rettigheter man har for å nekte (hvis noen?) hvordan unngå kontrollørene osv...

planen er av avskaffe denne sinnsyke lisensen, og jo flere som er med jo bedre er det, kanskje blir man hørt tilslutt...

hvilke ting kan man gjøre for å stoppe denne sinnsyke utingen?

det er jo valgtider nå.. hva kan man gjøre for å få dette på agendaen til norske politikere?

kanskje sette opp en side for underskrifts kampanje mot dette? og sende den til de folkevalgte?

dette er seriøst ment.

tar gjerne imot tips om hvordan å lage underskrifts kampanjesider osv på mail

T.
Vis hele sitatet...
Jeg synes også at NRK lisensen er noe dritt, siden det ikke virker som om disse pengene vi betaler sørger for noe bedre på tv. Hadde Nrk hatt rettigheter til større filmer, sportsbegivenheter og slikt ville det vært helt ok med en lisens. Personlig synes jeg kanalen har blitt drit kjedelig, den har på en måte ikke utviklet seg. NRK er kanalen for de gamle, la de få trekk i pensjonen sin i stedet.! Vi har andre ting å bruke pengene på!
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av spankomatic
Hadde Nrk hatt rettigheter til større filmer, sportsbegivenheter og slikt ville det vært helt ok med en lisens.
Vis hele sitatet...
Tar jeg feil eller er det nrk som sender friidrett og vinteridrett?
Samt noen landslagskamper, tippeligakamper og bundesligakamper.
Eller?
Synes denne tråden er med på og representere denne umåtelige sytingen som vi nordmenn tydeligvis må ha utspring for til en hver tid. Vi har det så godt at ting som å betale skatt og tv lissens er det som når ut til folk i disse dager. Jeg skal gjør meg så kortfattet jeg kan i det jeg kan kalle min mening i denne saken , å det er at herregud folkens, tv lissensen er på rundt 2tusen kroner i året. å da får man faktisk en reklamefri kanal med tv-sendigner som ikke er styrt av pengekapitalen, som har en upolitisk journalistikk og et relativt godt nøytralt ståsted.
Vi her i huset er heldige! Vi er tre kompiser som bor her, og vi har (enda) ikke fått tvlisens-regningen i postkassen! Selv om vi har kabel-tv fra Get(UPC) og har bodd her i snart et halvt år
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Sitat av spankomatic
Jeg synes også at NRK lisensen er noe dritt, siden det ikke virker som om disse pengene vi betaler sørger for noe bedre på tv. Hadde Nrk hatt rettigheter til større filmer, sportsbegivenheter og slikt ville det vært helt ok med en lisens. Personlig synes jeg kanalen har blitt drit kjedelig, den har på en måte ikke utviklet seg. NRK er kanalen for de gamle, la de få trekk i pensjonen sin i stedet.! Vi har andre ting å bruke pengene på!
Vis hele sitatet...
NRK er den eneste norske TV-kanalen som virkelig satser på seriøs journalistikk - og dermed også den eneste norske TV-kanalen som har et skikkelig nyhetstilbud (TV2-nyhetene funker jo til en viss grad, men de har en litt for tabloid tilnærming). Om man ser bort fra fotball er NRK også klart best på sport. Når det gjelder film, syns jeg NRK stort sett er flinke til å velge gode filmer. De sender naturligvis også enkelte mindre bra filmer, men om du syns f.eks. TV2 har et bedre filmtilbud enn NRK er jeg jammen glad for at jeg ikke deler din filmsmak. NRK har dessuten et vidt spekter av underholdningsprogrammer for mange forskjellige grupper. Nytt på Nytt, Først og Sist, Store Studio, Løvebakken, etc. De sender riktignok mye annet jeg ikke ser på, men det er garantert andre som har glede av det. Også på seriefronten syns jeg NRK er bedre enn f.eks. TV2 (til tross for at de stadig vekk promoterer seg selv som Norges "seriemester"). Inspektør Morse, Sopranos, Curb Your Enthusiasm ++ holder langt høyere kvalitet enn mesteparten av det TV2 sender. Men for all del, om du vil se australske såpeserier halve dagen og Hotell Cæsar halve kvelden, så gjerne for meg.
Tv2 har han Nazisten som får fremme sitt syn hver søndag. Som jeg hater prester. Som jeg hater alle relegiøse......tenke seg, hvortid skjønner ikke de relegiøse at de tar feil?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Sitat av k-f-j
Tv2 har han Nazisten som får fremme sitt syn hver søndag. Som jeg hater prester. Som jeg hater alle relegiøse......tenke seg, hvortid skjønner ikke de relegiøse at de tar feil?
Vis hele sitatet...
Hva? Hvilken nazist? Og hvorfor i all verden hater du prester? Og relegiøse (eller religiøse, som det egentlig heter)? Sliter du med noen problemer eller noe, siden du så ivrig erklærer ditt hat mot brorparten av verdens befolkning?
Sitat av aybara
Hva? Hvilken nazist? Og hvorfor i all verden hater du prester? Og relegiøse (eller religiøse, som det egentlig heter)? Sliter du med noen problemer eller noe, siden du så ivrig erklærer ditt hat mot brorparten av verdens befolkning?
Vis hele sitatet...
Tja, kvem er programleder for ett kristent program på tv2? Du krever brorparten noe som er fantastisk mange når man ser på de fakta som verden kan gi. Og ja, jeg hater kristne, jeg hater deg, for du har bundet ditt syn. Når resten av verden skjønner at ditt syn er ett politisk redskap fra eldre tider, noe de gjør, så vil vi finne deg og slakte deg på dagen.

Du er kristen, og jeg vil spørre deg. Tror du på Gud? tror du på Jesus? tror du på bibelen?
Sitat av k-f-j
Tja, kvem er programleder for ett kristent program på tv2? Du krever brorparten noe som er fantastisk mange når man ser på de fakta som verden kan gi. Og ja, jeg hater kristne, jeg hater deg, for du har bundet ditt syn. Når resten av verden skjønner at ditt syn er ett politisk redskap fra eldre tider, noe de gjør, så vil vi finne deg og slakte deg på dagen.

Du er kristen, og jeg vil spørre deg. Tror du på Gud? tror du på Jesus? tror du på bibelen?
Vis hele sitatet...
ta denne diskusjonen på pm vær så snill. Tror ikke våre sjefer i admin verdenen liker interne krangler i en tråd. (mulig fylla prater for meg).
Sensur er noe jeg nekter å diskutere.! Forbanna KRISTNE JØDER....... Så HW er eid eller?

Eller hva? Jeg forstår at ordsettingen kan fremme problemer, men ytringsfriheten kan ikke hindre at jeg sier "Hvis du ikke skjønner at jeg knuller en jøderompe, så kan du ta meg der det hindres minst."

Sensur er ett redskap som fremmer ett synspungt. Det er alt det er. Hvis du tror på noe annet er du dum i hodet. Ergo....osv....
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Sitat av k-f-j
Tja, kvem er programleder for ett kristent program på tv2?
Vis hele sitatet...
Jeg vet da at TV2 sender et program med en eller annen pastor på søndager, men jeg har aldri hørt noe om at vedkommende er nazist. Faktisk kan jeg ikke tenke meg at han er det, siden nazismen overhodet ikke er forenelig med kristendom.

Du krever brorparten noe som er fantastisk mange når man ser på de fakta som verden kan gi. Og ja, jeg hater kristne, jeg hater deg, for du har bundet ditt syn. Når resten av verden skjønner at ditt syn er ett politisk redskap fra eldre tider, noe de gjør, så vil vi finne deg og slakte deg på dagen.

Du er kristen, og jeg vil spørre deg. Tror du på Gud? tror du på Jesus? tror du på bibelen?
Vis hele sitatet...
Kjære deg, prøv å bruk litt mer tid når du skriver innleggene dine, slik at det er mulig å forstå hva du mener. Noe av det du skriver gir rett og slett ingen mening.

Hva er det egentlig du vil fram til med å henge ut alle religiøse som noen du hater? Bundet mitt syn? Slakte meg på dagen? Hva faen prater du om? Og hvor har du forresten fått det for deg at jeg er kristen? At jeg ikke er religiøs selv gjør ikke at jeg ikke er i stand til å både akseptere og respektere andre folks tro.

Dust.
haha, sendte mail til lisensavdelingen og spurte om jeg kom til å få lisenskrav(ja, registrerte tv'n på meg selv hos elkjøp)...svaret kom:

"Viser til mail.
Kan ikke finne deg registrert hos oss.

Med hilsen
S.Olsen
Nrk"

Hell YEAH Sa selvsagt at jeg hadde solgt tv'n i tillegg da...

-cule-
Er i forsvaret nå, så hvis jeg kjøper en tv og registrerer den på meg trenger jeg ikke betale lisens (siden jeg bor bare på et rom). Så når jeg flytter hjem igjen har jeg ikke registrert meg som vanlige folk, kan jeg ikke bare ha tven da, uten å betale lisens? Hvor stor sannsynlighet er det for at lisensfolka kommer hjem til meg og sjekker? og hvis de gjør det, kan jeg ikke nekte de å komme inn og sjekke om jeg har tv? De må vel ha mitt samtykke for å komme inn og sjekke? sorry dette var litt offtopic, men synes det var unødvendig og starte en ny tråd.
Jo du må betale lisens selv om du er i forsvaret.

Mitt beste tips er enten å gi falske opplysninger angående lisensen (navn og/ eller adresse), eller sett tven på foreldrene ditt navn hvis de betaler lisens. Det gjorde jeg når jeg var i Bardufoss.