Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 887
Hei!
Jeg bygget en pc for 3,5 år siden som til nå har fungert knirkefritt.
Fra i går ville den ikke slå seg på, men jeg fikk det til dersom jeg tømte pcen for strøm og "kortsluttet" power-kontaktene på hovedkortet med en skrutrekker.
Samme i dag.
Noen som veit hva det kan være?
Strømforsyner eller hovedkort? Noe annet?
Takk
Du klarer å starte den normalt med å kortslutte "på knappen" på hovedkortet? Om jeg tolket riktig virker det som at det er på knappen som er defekt. Du kan sjekke med et multimeter, om du har.
Sist endret av Neipådeg; 4. juli 2023 kl. 14:53.
Trådstarter
53 0
Er ikke så teknisk på rektog bruk av ord�� Jeg tømmer pcen for strøm, deretter napper jeg ut powerswitch-kontakten og starter pcen med å berøre punktene med en skrutrekker. Hovedkortet jeg har denne gang har ikke manuel startknapp som et av de tidligere jeg har hatt.
Kan være selve power knappen som er defekt da ja, har vært borti det selv.
Trådstarter
53 0
Skjønner. Har du noen fiks for det for en som ikke er veldig teknisk anlagt? Må hele kabinettet byttes? En kompis av meg med lik pc hadde noe lihnende nylig, det ble fikset ved å bytte psu.
Prøv å koble reset knappen på pinsa til power knappen. Fortsatt jank, men enklere enn å boote med skrutrekker.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Prøv å koble reset knappen på pinsa til power knappen. Fortsatt jank, men enklere enn å boote med skrutrekker.
Vis hele sitatet...
Dette er nok det letteste og beste. Om du ikke har reset knapp

Så heter de pluggene Dupont Female

Se på nett om du finner en ferdig bygget knapp med dupont kabler i enden eller se om du vil lage selv
Om pcen starter normalt med å tæppe de 2 pinsa som startknappen er koblet til, men startknappen gjør ingenting, kan jeg med 99% si at det er knappen som er defekt. De fleste løsninger blir litt ganske diy. Du kan kjøpe en lysbryter, og koble ledningene fra power knappen på den istedenfor, men en god erstatning tror jeg blir vanskelig.
Trådstarter
53 0
Hei og takk til alle for svar! Har vert bortreist i dag og tester egentlig bare litt for hver gang jeg skrur på pcen.
Jeg forsøkte å bytte reset og powerkontaktene på hovedkortet. Fikk ikke liv i pcen ved å trykke på resetknapp.
Tømte pcen for strøm slik jeg må ha gjort alle de tidligere gangene ved å skru av bak og vente til det sluttet å lyse.
Plutselig ble det liv i den i det jeg dyttet og klemte litt på kontaktene til power, reset og lys.