Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1377
Hei! Amatør her. Finner litt forskjellig svar på dette, så spør her i håp om at noen hardware-guruer kan dele litt av kunnskapen sin med meg!

Har disse 2x16GB brikkene fra G.Skill i maskinen, og har nettopp gått til innkjøp av disse 2x32GB fra Corsair ettersom jeg trengte en oppgradering til bruk i tyngre programmer.

Er det virkelig så problematisk å blande brikker slik enkelte på nett påstår at det er? De har samme spenning (1.35 V) og samme hastighet (3600 mhz). Det er bare merket, latens (CL16 VS CL18), og størrelsen som skiller dem.
Jeg har ulike rambrikker og det funker uten problem.
Det er et problem pga du har både ulik kapasitet og en helt annen XMP. Det at det er ulik kapasitet i modulene vil sikkert ha en negativ effekt, hvor merkbar denne effekten er kommer ann på hvor techy du egentlig er.


Personlig ville jeg kun ha kjørt 2 x 32GB ��


Du vil uansett hvilket sett du kjører også ha dual rank så du vil ihvertfall ikke se en forbedring med 4 moduler i, så jeg ville heller gått for mest kapasitet og tunet timings selv på RAMen
Jeg har 2 ulike ram brikker, funker perfekt.
Sist endret av kingkentyy; 15. mars 2023 kl. 12:03.
Trådstarter
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Det er et problem pga du har både ulik kapasitet og en helt annen XMP. Det at det er ulik kapasitet i modulene vil sikkert ha en negativ effekt, hvor merkbar denne effekten er kommer ann på hvor techy du egentlig er.


Personlig ville jeg kun ha kjørt 2 x 32GB ��


Du vil uansett hvilket sett du kjører også ha dual rank så du vil ihvertfall ikke se en forbedring med 4 moduler i, så jeg ville heller gått for mest kapasitet og tunet timings selv på RAMen
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke særlig techy av meg, så de få prosentene med ekstra/mindre ytelse i programmer/spill er ikke så farlig for meg egentlig. Er den negative effekten du snakker om typ i det nivået at man nesten må se på desimalene?

Angående dual rank, vil det si at 2 av dem ikke vil bli brukt ordentlig? Ganske sikker på at hovedkortet mitt (x570 Aorus Elite) ikke støtter Quad.

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg har ulike rambrikker og det funker uten problem.
Vis hele sitatet...
Sitat av kingkentyy Vis innlegg
Jeg har 2 ulike ram brikker, funker perfekt.
Vis hele sitatet...
Hvor ulike snakker vi om?
Er fornøyd så lenge jeg har mer RAM og ytelsen ikke blir svekket i stor grad
Sist endret av desp1512; 15. mars 2023 kl. 18:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den minste/tregeste rammen er det systemet vil benytte. for at systemet skal kunne jobbe mest optimalt, så er det anbefalt å gjøre det så likt som mulig. Helst identisk.

Merk at dette er ikke så dramatisk for spill som man skulle tro. Sjelden brukes ram så naivt, og majoriteten av spill laster ting inn i minne under oppstart. når det allerede ligger i minne kan jeg ikke se for meg at det har noe betydelig kostnad med forskjellig ram. Men det har noe å si for om de nye ram brikkene kan brukes fullt ut. Eller om de bare skal putre, som da egentlig er bortkastet penger.

Men det et langt viktigere med et kraftig skjermkort/prosessor enn det er type ram, så lenge du har nok ram systemet kan bruke.

For hvis det ikke har nok vil det begynne å bruke “swap”, som er å mellomlagre på disken din. Det tar 3 og en halv dag lenger tid enn om systemet hadde hatt nok ram.

I ditt tilfelle skal det ikke være noe særlig mer som skjer enn at alt bruker cls16, men dette kan være greit å dobbeltsjekke i bios.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Det er et problem pga du har både ulik kapasitet og en helt annen XMP. Det at det er ulik kapasitet i modulene vil sikkert ha en negativ effekt, hvor merkbar denne effekten er kommer ann på hvor techy du egentlig er.


Personlig ville jeg kun ha kjørt 2 x 32GB ��


Du vil uansett hvilket sett du kjører også ha dual rank så du vil ihvertfall ikke se en forbedring med 4 moduler i, så jeg ville heller gått for mest kapasitet og tunet timings selv på RAMen
Vis hele sitatet...
Dette er jo noe av det TS nevner i åpningsinnlegget.
Folk sier mye rart, og du advarer mot det uten å egentlig si hvorfor eller hvilken påvirkning det har på ytelsen.

https://www.makeuseof.com/tag/myths-...ons-about-ram/

Match Your RAM for the Best Performance
RAM works best when paired with matching hardware. For optimal performance, your RAM should use the same voltage, and their respective controllers should play well with each other and the motherboard. That's why it's best to use the same RAM model in all slots.

However, this doesn't mean you can't use different size RAM sticks together. For example, if your first stick is 4GB, you can still add a new 8GB stick. Once you switch on dual-channel mode (also called flex mode), it will perform as two 4GB sticks running side by side in optimal performance.

The remaining 4GB of the new stick will run in single-channel mode. Overall, it's not as fast as using two sticks of the same size, but it's still faster than what you had before.

It's the same with frequency or speed. Your RAM sticks will work together at the frequency of the lower stick by default. So, do RAM sticks have to match? Must you use the brand of RAM in every slot? No, but it's better if they do.
Vis hele sitatet...
Så ja, å kjøre 2 x 32 GB brikker vil være løsningen med høyest ytelse, spørsmålet er om forskjellen i det hele tatt er merkbar. Og dersom den er det, er det merkbart nok til å velge bort de ekstra 2 x 16 GB-ene.
Sitat av desp1512 Vis innlegg
Jeg er ikke særlig techy av meg, så de få prosentene med ekstra/mindre ytelse i programmer/spill er ikke så farlig for meg egentlig. Er den negative effekten du snakker om typ i det nivået at man nesten må se på desimalene?

Angående dual rank, vil det si at 2 av dem ikke vil bli brukt ordentlig? Ganske sikker på at hovedkortet mitt (x570 Aorus Elite) ikke støtter Quad.





Hvor ulike snakker vi om?
Er fornøyd så lenge jeg har mer RAM og ytelsen ikke blir svekket i stor grad
Vis hele sitatet...


Du får laste ned Aida64 Extreme også sjekker du enkelt med en minnebenchmark og tester. Du har jo en Ryzen CPU og disse er veldig kresne på RAM og IMC'en i din CPU klarer kanskje ikke å kjøre quad rank i XMP. Derfor tror jeg at dine 2x32GB vil yte best, spesiellt med litt egeninnsats der du stiller inn timingene på RAMen.

Som ett eksempel kjører ditt 64GB kit på 3600Mhz CL18 - 18-22-22-42 (Mye slappere timings enn ditt forrige kit) og om du prøver å kjøre en benchmark med begge kittene hver for seg deretter ilag vil jeg tro att ditt gamle kit vil score best frem til du eventuellt setter deg inn i å prøve å optimalisere timingene selv. Jo lavere jo bedre, og på Ryzen må du alltid to hakk ned hvis du ikke skrur av GDM hvis ikke vil IMC'en automatisk hoppe opp til CL 16 fra CL15 f eks.
Min erfaring er at det er stabilt ustabilt. Kjørte en ganske Frankenstein pc for noen år siden, som hadde forskjellige ram brikker. Funka fint en stund, helt til den ikke ville boote engang. Begge sett funka alene, men ikke sammen.
Sist endret av Neipådeg; 16. mars 2023 kl. 07:18.
Helst ikke. Det fordi RAM-brikker som selges i par er produsert rett etter hverandre på samlebåndet. Du bør bruke et sett pr. kanal. Handler om at brikkene helst burde være så identiske som mulig. Blir så likt som mulig når de er produsert rett etter hverandre
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
Helst ikke. Det fordi RAM-brikker som selges i par er produsert rett etter hverandre på samlebåndet. Du bør bruke et sett pr. kanal. Handler om at brikkene helst burde være så identiske som mulig. Blir så likt som mulig når de er produsert rett etter hverandre
Vis hele sitatet...
Nei dette er delvis feil. Produksjonstidspunktet har egentlig null og nada å si, det som betyr noe er kapasitet og timings. Du kan ofte risikere å få RAM feil pga det ene kittet man har ikke holder følge med det andre. Men en hovedregel burde alltid være å kjøpe like sett.



TS, bruk aida64 extreme som jeg lenket over og se på write/read copy og latency. Skriv opp resultatene fra hvert kit og deretter prøv alt samlet. Jeg skriver dette fra mobilen så kan ikke linke nå men jeg skal oppdatere tråden med en guide for OC av RAM. Der får du også tak i TM5 Extreme Anta som er en meget effektiv måte å synliggjøre RAM feil på.


RAM feil kan ødelegge Windows og derfor er det veldig lurt å sjekke at det faktisk er stabilt. Det holder ikke med å boote XMP liksom.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Nei dette er delvis feil. Produksjonstidspunktet har egentlig null og nada å si, det som betyr noe er kapasitet og timings.
Vis hele sitatet...
Hm, lærte dette når jeg hadde data og elektronikk på VGS.
Sist endret av Penisskaft; 16. mars 2023 kl. 09:57.
Sitat av desp1512 Vis innlegg
Jeg er ikke særlig techy av meg, så de få prosentene med ekstra/mindre ytelse i programmer/spill er ikke så farlig for meg egentlig. Er den negative effekten du snakker om typ i det nivået at man nesten må se på desimalene?

Angående dual rank, vil det si at 2 av dem ikke vil bli brukt ordentlig? Ganske sikker på at hovedkortet mitt (x570 Aorus Elite) ikke støtter Quad.





Hvor ulike snakker vi om?
Er fornøyd så lenge jeg har mer RAM og ytelsen ikke blir svekket i stor grad
Vis hele sitatet...
Har egentlig bare fra 2 forskjellige merker. Nå er ikke jeg noe ekspert men da jeg handla ram passa jeg bare på at det begge var DDR4 eller hva jeg hadde og samme klokkehastighet eller hva det heter.
Her er ihvertfall guiden. Du har lyst til å laste ned TM5 med Extreme by anta777 config og se om du står uten feil i den - da er du mest sannsynlig stabil og vil ikke oppleve problemer. Iom. at du har såpass stor mengde vil dette sikkert ta litt tid - og du skal selvfølgelig kun teste med begge kittene samlet da dette er det som kan gi problemer. Du kan prøve å stille
tRRDS tRRDL og tFAW til 6 - 6 - 24 i BIOSen din under RAM Timings for å prøve å få litt mer fart under testing og om det i tillegg er stabilt har du jo da bedre ytelse enn det ville hatt med basic XMP.


Jeg har reinstallert Windows før pga RAM feil så derfor klok av skade. Maskinen booted og virket som den skulle i 4-5 måneder uten bluescreen før jeg plutselig ikke kom forbi Windows Recovery, visste seg med nytt OS og feilsøking så var det RAMen sin skyld. Alt en PC gjør går igjennom RAM så kan være verdt å ta til seg litt kunnskap om dette.
For de som ikke er hard core gamer er ECC RAM verdt å vurdere om hovedkort takler ECC RAM. Gir stabil pc som bare virker.