Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2711
Da var det på tide å kjøpe seg ny pc, har hatt samme maskin i 6-7 år nå. Har satt sammen hva jeg ønsker på komplett ønskelista og blir mest sannsynlig å bestille over helga. Tenkte jeg skulle lufte denne til dere som kanskje har meir teknisk innsikt enn meg som bygger sjeldent.

https://www.komplett.no/k/shoplist.a...2-43A5890D7610

- Er usikker på om jeg vil få overtrykk i kabinettet med 2x140mm front + 1x120mm under som blåser inn mens jeg har 280mm vannkjøling + 140mm vifte bak. Samt hva psu utgjør i dragsuget?
Hva skal du bruke den til? Langt billigere å kjøpe en maskin til 15K nå, og så oppgradere skjermkort etterhvert til det som gir best ytelse/pris.
Trådstarter
6 0
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Hva skal du bruke den til? Langt billigere å kjøpe en maskin til 15K nå, og så oppgradere skjermkort etterhvert til det som gir best ytelse/pris.
Vis hele sitatet...
Har lyst på en platform som kjører det meste, blir å oppgradere med ett ekstra skjermkort og overklokke. Skjønner at prisen er litt høy, men kjøper sjeldent og er ute etter noe som jeg kan bygge videre på istedenfor å måtte bytte mob/cpu.
Skal du drive med noe musikk produksjon, video \ bilde redigering eller spilling av krevende spill på ultra innstillinger på denne maskinen?? dette er de mest krevende oppgavene for en standard hjemme pc nå idag, og deler bør velges på bakgrunn av hvilke oppgaver du gjør daglig

Ellers så får du en veldig god all round maskin for ca 6000 - 8000
Det får en si. Du har ikke spart på kruttet.
Men for å svare på spørsmålene dine - nei, du vil ikke få problemer med luftingen. 2 x 140 blåser inn i front, 2x140 (radiatoren) blåser ut i toppen. RM fra Corsair er ikke aktiv med viften før den får en merkbar belastning, så denne er det nesten ikke vits å regne med i stykket.

Ellers ville jeg selv valgt å dempet innkjøpet et par hakk. Synes det er litt overkill. Et mer anonymt, dempet kabinett fra Fractal koster halvparten (R5 f.eks), du har strømforsyningen til et serverrom, og synes den SSDen var søt, blir som en USBstick i forhold til det andre du har på listen. God SSD, det er bare en kommentar til størrelsen.
Trådstarter
6 0
Sitat av knutazz Vis innlegg
Skal du drive med noe musikk produksjon, video \ bilde redigering eller spilling av krevende spill på ultra innstillinger på denne maskinen?? dette er de mest krevende oppgavene for en standard hjemme pc nå idag, og deler bør velges på bakgrunn av hvilke oppgaver du gjør daglig

Ellers så får du en veldig god all round maskin for ca 6000 - 8000
Vis hele sitatet...
Spiller mye og streamer, har lyst å erstatte både streame pc'n og den jeg spiller på.

Sitat av Avaya Vis innlegg
Det får en si. Du har ikke spart på kruttet.
Men for å svare på spørsmålene dine - nei, du vil ikke få problemer med luftingen. 2 x 140 blåser inn i front, 2x140 (radiatoren) blåser ut i toppen. RM fra Corsair er ikke aktiv med viften før den får en merkbar belastning, så denne er det nesten ikke vits å regne med i stykket.

Ellers ville jeg selv valgt å dempet innkjøpet et par hakk. Synes det er litt overkill. Et mer anonymt, dempet kabinett fra Fractal koster halvparten (R5 f.eks), du har strømforsyningen til et serverrom, og synes den SSDen var søt, blir som en USBstick i forhold til det andre du har på listen. God SSD, det er bare en kommentar til størrelsen.
Vis hele sitatet...
Kabinett blir vel mer en smaksak, jeg liker hvor lett det er å komme til overalt på dette kabinette + de store pleksiglassdørene. Jeg har flere ssd/hdd som jeg skal flytte over. RM begynner vel å blåse på rundt 4-500w load om jeg ikke tar helt feil. Og om jeg skal kjøre flere kort i sli trenger jeg vel værtfall 850+ samt oc?
Sist endret av darkar_; 23. januar 2016 kl. 18:11.
Hvis du spiller mye, og er kresen på ytelsen så ser det ut som et entusiast oppsett som bør vare ut neste år (tenker da på grafikk kort skifte)

ellers vill jeg anbefale deg å bruke støvfilter både i frontpanelet og på H110i radiatoren når du bygger en såppas dyr maskin,

Du kan også bruke prisjakt.no til å sjekke om delene er billigere en annen plass en komplett.no, personlig så føler jeg at de har blitt dyrere og dårligere de siste 3 åra
Trådstarter
6 0
Sitat av knutazz Vis innlegg
Hvis du spiller mye, og er kresen på ytelsen så ser det ut som et entusiast oppsett som bør vare ut neste år (tenker da på grafikk kort skifte)

ellers vill jeg anbefale deg å bruke støvfilter både i frontpanelet og på H110i radiatoren når du bygger en såppas dyr maskin,

Du kan også bruke prisjakt.no til å sjekke om delene er billigere en annen plass en komplett.no, personlig så føler jeg at de har blitt dyrere og dårligere de siste 3 åra
Vis hele sitatet...
Ja kommer vel ny amd serie ut i år. Takk for filtertipset, det hadde jeg ikke tenkt over. Kjøper på komplett pga firma rabatt.

Finner kit fra DEMCIflex for 43$ for hele kabinettet. Noen som har erfaringer med disse? Ser ut til å være veldig brukervenlig da de bare fester seg med magneter.
Sist endret av darkar_; 23. januar 2016 kl. 19:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av darkar_ Vis innlegg
Ja kommer vel ny amd serie ut i år. Takk for filtertipset, det hadde jeg ikke tenkt over. Kjøper på komplett pga firma rabatt.

Finner kit fra DEMCIflex for 43$ for hele kabinettet. Noen som har erfaringer med disse? Ser ut til å være veldig brukervenlig da de bare fester seg med magneter.
Vis hele sitatet...
Jeg kjøpte støvfilter fra http://www.demcifilter.com/, er kjempefornøyd!

Er første gang jeg har sett HK som er dyrere enn CPU, er det nødvendig? Jeg vet ikke, derfor jeg spør
Min erfaring er at filtrene fra Demciflex kan være litt for "tette", og være veldig restriktive slik at luftflyten blir minimal.

Har prøvd mange forskjellige type filter, men etter mye testing og feiling bruker jeg nå kun disse:

http://www.performance-pcs.com/plast...20mm-fans.html

Praktisk filter som du monterer rett på 120mm vifter, som gir god luftflyt samt at det gjør jobben; fanger støv.
Trådstarter
6 0
Sitat av OleBM Vis innlegg
Min erfaring er at filtrene fra Demciflex kan være litt for "tette", og være veldig restriktive slik at luftflyten blir minimal.

Har prøvd mange forskjellige type filter, men etter mye testing og feiling bruker jeg nå kun disse:

http://www.performance-pcs.com/plast...20mm-fans.html

Praktisk filter som du monterer rett på 120mm vifter, som gir god luftflyt samt at det gjør jobben; fanger støv.
Vis hele sitatet...
Bestilt i går ett set fra demciflex, så får teste ut å se hva jeg synes. Likte hvor lett det er å gjørerent filteren, og heller må ta en sjeldengang stor rengjøring.
Det 99-kortet er vel allerede utdatert? Jeg vurderer dette hovedkortet: http://www.anandtech.com/show/9967/s...lx8747-for-300
Sist endret av nudo; 25. januar 2016 kl. 20:02.
Versågod, 1000kr mer, men 2 skjermkort, og ikke et lass av penger ut av vinduet på ting du ikke trenger. denne pcen vil være stille, alt for kraftig til alt, men når du skal bruke 25k antar jeg det er det du vil. Har selv 2x780ti, noe som fortsatt kjører ALT uten problem hehe.

https://www.komplett.no/k/shoplist.a...5-D803DBBA899C
Sitat av olehoi Vis innlegg
Versågod, 1000kr mer, men 2 skjermkort, og ikke et lass av penger ut av vinduet på ting du ikke trenger. denne pcen vil være stille, alt for kraftig til alt, men når du skal bruke 25k antar jeg det er det du vil. Har selv 2x780ti, noe som fortsatt kjører ALT uten problem hehe.

https://www.komplett.no/k/shoplist.a...5-D803DBBA899C
Vis hele sitatet...
Bytt i det minste ut rambrikkene med noe som er dugelig innenfor DDR4. Du går ikke for 2133mhz når du skal ut med over 20k - du tar da ihvertfall 3000mhz.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Bytt i det minste ut rambrikkene med noe som er dugelig innenfor DDR4. Du går ikke for 2133mhz når du skal ut med over 20k - du tar da ihvertfall 3000mhz.
Vis hele sitatet...
Kjøp heller mer ram framfor raskere. Hastighet har ikke en dritt å si over 2000mhz.
Sitat av olehoi Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hvorfor velger du i7-6700K med inkludert kjøler og ikke den uten kjøler til 800kr mindre når du har en CPU kjøler i listen?
Sist endret av mo66y; 25. januar 2016 kl. 22:33.
Trådstarter
6 0
Sitat av nudo Vis innlegg
Det 99-kortet er vel allerede utdatert? Jeg vurderer dette hovedkortet: http://www.anandtech.com/show/9967/s...lx8747-for-300
Vis hele sitatet...
På hvordan måte er x99 platformen utdatert?

Sitat av mo66y Vis innlegg
Hvorfor velger du i7-6700K med inkludert kjøler og ikke den uten kjøler til 800kr mindre når du har en CPU kjøler i listen?
Vis hele sitatet...
Han har sikkert bare vært for rask :-)

Sitat av olehoi Vis innlegg
Kjøp heller mer ram framfor raskere. Hastighet har ikke en dritt å si over 2000mhz.
Vis hele sitatet...
Ram har vel noe å si over 2000Mhz, men du må vel oc om hovedkort er låst til lavere?
Sist endret av darkar_; 25. januar 2016 kl. 22:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...8-47720599503C

Noe sånt ville jeg kjøpt om jeg skulle bygget en pc nå. Kan forklare oppsettet mitt.

Kabinettet er clean, lyd dempende og har gode orginale vifter. En stillegående arbeidshest foretrekker jeg over et bråkende lys show.

2x250GB SSD, sett dem i Raid 0 og de vil vise som en disk i windows, men du vil ha så og si dobbel hastighet.

16GB 2400mhz ram i 2x8gb brikker. Da kan du lett oppgradere til 32gb seinere med 2 ekstra om du har behov.

Hovedkort er aldri en flaskehals, er godt kjent med asus sin lett forståelige bios og gode kvalitet så ikke vits å kaste bort tusenvis av ekstra kroner på ting du ikke bruker.

1151 skylake prosessor i stede for 2011 socket. Skylake prosessoren vil gi deg større ytelse på de vanligste bruksområdene. Etter som jeg har skjønt kravene dine er det en spill/rask altmulig pc du vil bygge.

Flaskehalsen i spill er nesten altid skjermkort, derfor har jeg lagt til 2x980ti. Det er overkill nå, men det blir en pc du kan ha i mangen år.

Jeg sitter på en rigg med 2x780ti, i7 4790k devils canyon prosessor, 16gb 1800mhz ram. Jeg har ingen problemer med noen spill på 1440p oppløsning. 300fps i Bioshock infinity, 250+ i BF4, 1000fps i csgo.
Sitat av olehoi Vis innlegg
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...8-47720599503C

Noe sånt ville jeg kjøpt om jeg skulle bygget en pc nå. Kan forklare oppsettet mitt.

Kabinettet er clean, lyd dempende og har gode orginale vifter. En stillegående arbeidshest foretrekker jeg over et bråkende lys show.

2x250GB SSD, sett dem i Raid 0 og de vil vise som en disk i windows, men du vil ha så og si dobbel hastighet.

16GB 2400mhz ram i 2x8gb brikker. Da kan du lett oppgradere til 32gb seinere med 2 ekstra om du har behov.

Hovedkort er aldri en flaskehals, er godt kjent med asus sin lett forståelige bios og gode kvalitet så ikke vits å kaste bort tusenvis av ekstra kroner på ting du ikke bruker.

1151 skylake prosessor i stede for 2011 socket. Skylake prosessoren vil gi deg større ytelse på de vanligste bruksområdene. Etter som jeg har skjønt kravene dine er det en spill/rask altmulig pc du vil bygge.

Flaskehalsen i spill er nesten altid skjermkort, derfor har jeg lagt til 2x980ti. Det er overkill nå, men det blir en pc du kan ha i mangen år.

Jeg sitter på en rigg med 2x780ti, i7 4790k devils canyon prosessor, 16gb 1800mhz ram. Jeg har ingen problemer med noen spill på 1440p oppløsning. 300fps i Bioshock infinity, 250+ i BF4, 1000fps i csgo.
Vis hele sitatet...
Lykke til med å få start på den maskinen. For det første passer ikke minnebrikkene og for det andre støtter ikke hovedkortet skjermkortene..Kun det ene
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Lykke til med å få start på den maskinen. For det første passer ikke minnebrikkene og for det andre støtter ikke hovedkortet skjermkortene..Kun det ene
Vis hele sitatet...
Ja sant det, var litt rask. men mente å gi en pekepinn her, ikke at personen skulle gå inn og trykke på kjøp handleliste hehe
Sitat av darkar_ Vis innlegg
På hvordan måte er x99 platformen utdatert?
Vis hele sitatet...
Generasjonsskifte: https://www.pugetsystems.com/labs/ar...ifference-636/
Sitat av nudo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Synes det er helt greit at mange tenker slik. For selv fikk jeg tak i 5930k (demovare) til 4000kr. Den overclocket ganske greit også.
Kom gjerne og fortell meg hva som er utdatert. Enkelte andre prosessorer har høyere hastighet, som f.eks 4790k og 6700k, men X99 er ment for å overclockes. Hva yter best?

5820k her til 2800kr
Sist endret av Jens1; 27. januar 2016 kl. 17:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det som er flott med generasjonsskifte er at man kan kjøpe oppmodellen fra forrige generasjon til en overkommelig penge, det som er dritt med å kjøpe første av ny generasjon er at som regel er det barnesykdommer eller halvferdige features som kommer mer fult ut om 6-12 mnder.
Forrige generasjon var 4690k/4790k.
Jeg kan varmt anbefalle disse filterene: Air Filter Foam Sheet-Black 45 PPI 300 mm x 300 mm x 5 mm

http://www.ebay.com/itm/252012346374...%3AMEBIDX%3AIT

Dette er filtere du selv må kutte til å tilpasse

ellers så er aliminum mesh filtere i samme størrelse som viftene en gin ting
Sist endret av knutazz; 27. januar 2016 kl. 22:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.