Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1408
Hei så jeg skal oppgradere PC'n snart i Juni 2016 men lurer på hvor mye jeg skal selge av de gamle hardwaren? skal beholde SSD, HDD og PSU

Specsa:
Kabinett: Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower
HK: MSI Z77 MPower
CPU: I7-3770K - OC
GPU: MSI GeForce GTX 680 Lightning - OC
RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
CPU Kjøler: Noctua NH-D14

Har original embalasje for hovedkortet og skjermkortet da :P Kjøpte delene i 2012
Sist endret av Pyromannn; 14. januar 2016 kl. 00:17.
Jeg ville egentlig sakt at det ikke er nødvendig å oppgradere, det meste er kurant enda Men har du tenkt å selge det samlet eller er hver for seg også mulig? Jeg er interessert i GPU'en isåfall
Tenkte å selge det samlet hehe :P skal legge det ut på finn.no i juni eller noe :P Er fortsatt en stund til hehe.
Sist endret av Pyromannn; 14. januar 2016 kl. 01:08.
Kabinett koster ca 1099,- per dags dato.
CPUn kostet ca 2400,- fra komplett i 2012.
Hovedkort, ca 1299,- fra MPX 01 nov 2013.
RAM: ca 1000,- ?
CPU kjøler: 799,- fra komplett pr dags dato.
GPU: 3941 fra dustin home i 1 feb 2013.

= 10.539,-

Den summen får du ikke, men du må nesten bare prøve med å gå ned et par tusen, gi link til alle tidligere tester for hver hardware, gi kilder til tidligere priser på disse hardwarene. Det er ennå gode hardware du har, jeg sitt med eldre enn det der!
Prøv å trekke fra 30%-40% fra nypris.

7000-6000 kr et sted mellom der hvis du må selge.
Jeg for min del hadde ikke solgt, da dollar kursen er så stiv skjermkortet kunne oppgradere f.eks GTX 970\GTX 980 TI selv om det beste ville være å vente til sommeren når GTX 1080 kommer. Husk du må minst opp i 15 000 kr eller mere for å få særlig bedre maskin. Hvis du ikke vurder brukt.
Sist endret av lmh1; 14. januar 2016 kl. 10:39.
Du burde revurdere å selge. Er ikke så veldig mye å tjene på å gå fra 3770k til 6600k med overclock: https://youtu.be/JWxncqbe1H8
Avhengig av hvor mye penger du vil bruke, så ville jeg kjøpt enten 980 Strix eller 980 ti Strix, og heller spart de pengene for CPU-oppgradering. Du kan tilogmed gå for Titan X hvis du har råd. Så istedet for å bruke 4000ish på cpu+hk+ram så ville hvertfall jeg lagt de pengene i et enda bedre skjermkort.
Takk for svar kan strekke meg til maximum 17k (HK, CPU, RAM, PSU og GPU) får man noe bra for det? et hovedkort som har good reviews og kan overklokkes? Skal også bruke maximum 14k på vannkjøling ink kabinett.

Skal vente til sommeren for GTX 1080, men jeg tenkte å oppgradere I7 pga at det ikke skal være noe "bottlenecking" med Nvidia Pascal.

Det er for å kjøpe ny hardware.


Må jeg også selge PSU pga vannkjøling?
Sist endret av Pyromannn; 14. januar 2016 kl. 12:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er veldig skeptisk til de som sier "vent til GTX 1080 kommer ut", spesielt ettersom man ikke vet hvor mye kort man får for pengene. Et gtx970 kort er et utrolig bra kjøp og du får mye for pengene - ingen spill den ikke kan kjøre fullt ut.

Personlig så ville jeg bytta ut stort sett alt hvis jeg først skulle oppgradere. Skaffe seg (førsteprioritet) nytt skjermkort. Deretter hovedkort med skylake, ny cpu (såklart), tilhørende DDR4 ram og sannsynligvis da en ny kjøler. Jeg ser ikke noe poeng å oppgradere på et hovedkort med gammelt chipset når man er i overgangsfasen til skylake.

*edit* Om du ikke ønsker å oppgradere alt på en gang så bare skaff deg nytt skjermkort. Som nevnt ovenfor, vær skeptisk til gtx 1080.
Sist endret av The Riddler; 14. januar 2016 kl. 14:43.
Tror det er lurere å spare på HWen til neste generasjon GPU, så heller bruke mye penger på å oppgradere GPU. Pascal hypes opp til å bli en sinnsyk GPU, og kan tenke meg at den kommer innenfor 8-12k prisklassen. Selv tror jeg at neste generasjonen GPUer kommer til å være milevis bedre enn de nåværende generasjoner på grunnlag av:

1. AMD har steppet opp gamet i det siste (HBM f.ex), og det fører naturligvis til mer konkurranse.

2. HBM
http://arstechnica.com/information-t...emory-matters/

3. Det er endelig behov for mer GPU kraft, de siste årene har 1080p vært standard, og grafikkort i prisklassen 2000-3000 har holdt for 90% av befolkningen, hvorav de dyrere kortene har vært holdt av for de spesielt interesserte (1440p/4k). Nå som VR og 4k endelig har begynt å komme på banen kreves det ordentlig GPU ytelse for å kunne kjøre spill med så høy oppløsning. (1080x1200)x2 i 90 FPS (Occulus rift f.ex)

4. Økning av antall PC gamere, konsoller mister markedsandel iforhold.

Haha, når jeg ser tilbake på spørsmålet så ser jeg at jeg bommet litt på det du spør om. Men pointet står fortsatt, samt at vi vet rett og slett ikke om pascal fungerer optimalt på pcie 3.

"#3 NV-Link : Pascal will also be the first Nvidia GPU to feature the company’s new NV-Link technology which Nvidia states is 5 to 12 times faster than PCIE 3.0." - http://wccftech.com/nvidia-pascal-gpu-gtc-2015/

Bedre å evt. vente med å oppgradere til hovedkort som støtter NV-Link dukker opp?
Sist endret av Vekst; 14. januar 2016 kl. 15:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.