Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  92 8419
Siden tidenes morgen har vi mennesker vært så ivrige og engasjerte i å finne opp nye ting som gjør vår hverdag enklere, bedre og mer komfortabel. Vi blir ofte litt revet med, å av den grunn ser vi ikke alltid konsekvensene så fort, eller kanskje ikke ser dem i det hele tatt.

Menneskene har bare eksistert ca 1 million år på denne jorda, noe som er veldig lite, men på denne tiden har vi brakt frem mye av det beste i oss, å på grunn av dette er jorda mer unik, fascinerende og fremstående en noen gang. Simple ting slik som armbrøst, hest & kjerre og brev har utviklet seg til mer moderne ting slik som automatiske skytevåpen, biler og mobiltelefoner. Denne moderniseringen har vi fått kjempe stor nytte for, men den er også vårt største problem noen sinne.

Verden blir stadig varmere, verdens havnivå stiger, kriger er verre en noen gang, å alt som virker kontrollert er egentlig et stort kaos. Å alt dette skjer på grunn av at vi må dekke våre egoistiske behov, så om det skulle være den jenta i klassen min som trenger den nyeste mobilen eller om det skulle være 50cent som trengte 88 nye biler, vi er alle med på å forgifte vårt kjære hjem Tellus. Vi gjør det kanskje ikke med vilje, men vi får ikke opp øynene nokk til å se sannheten i vår bortskjemte tilværelse. Dette har vi selv vært med å skape, å den dag i dag har alle problemene blitt hopet opp i en stor klump resultert av hundrevis av år med modernisering. Denne krisen må nå bli løst av jordas nåværende generasjon som egentlig bare har lyst å løpe fra problemet, noe som vi ikke kan!

Det er derfor jeg ofte stiller meg selv spørsmålet: Var det feil at menneskene utviklet seg?
I mine øyner virker det litt feil, mennesker før i tiden hadde stor glede av å være i naturen dag in og dag ut, og hadde ikke bruk for hus, biler, mobiler og den slags, men nå som vi har alt det, kan det bli vanskelig å gi slipp på alt det gode.

Så nå spør jeg deg om din mening om dette!
Se for deg Svartedauen. Om denne epedeminen hadde kommet i 2008, tror du så mange hadde dødd da eller hadde vi hatt vaksiner? Ville mennesket fremdeles eksistert om man ikke hadde utviklet seg og fått nye medisiner og bedre leger?

Jeg tror både de gode og de negative sidene veier opp mot hverandre. Det får vi heldigvis ikke vite i vårt relativt korte liv!

Jeg er evig glad for at jeg kun er 19 år og ikke 2500år gammel, for nå har jeg ikke noe å samenlikne med, så for alt jeg vet er ting i beste velgående nå.
Vi får kose oss og nyte det vi har utviklet til i dag, så lenge vi kan.
Feil og feil.. Det er ingenting som er verken galt eller riktig, men det skjedde, og nå bør vi prøve å gjøre det beste ut av det. Vi kan ikke gå tilbake i tid, men vi kan tilpasse den teknologiske utviklingen langt mer til naturens behov enn vi har gjort så langt.
Sitat av mentalmelt
Feil og feil.. Det er ingenting som er verken galt eller riktig, men det skjedde, og nå bør vi prøve å gjøre det beste ut av det. Vi kan ikke gå tilbake i tid, men vi kan tilpasse den teknologiske utviklingen langt mer til naturens behov enn vi har gjort så langt.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at vi ikke får gjort noe med det som har skjedd, og at det derfor er bedre å fokusere på hva vi kan gjøre. Men om tidligere utvikling har vært bra eller dårlig er fortsatt interessant som et perspektiv på hvordan vi kan/bør utvikle oss videre. Det kan være nyttig i å se hva vi kan gjøre fremover for å utvikle oss i en retning som harmonerer bedre med naturen.
Sist endret av Sindre; 10. august 2008 kl. 17:41. Grunn: Fjernet avsnitt pga misforståelse
Kjøp siste Illustrert Vitenskap. Stort tema-nummer.
Står blant annet at vi er utdatert.
Sindre:
Bra eller dårlig er ikke det samme som feil eller riktig. At vi har gjort og fortsatt gjør masse tabber hele tiden er det jo ingen tvil om, den som ikke ser det må da komme fra en annen planet..

Jeg synes egentlig denne debatten mangler litt grunnleggende diskusjonsmateriale. Det hadde utvilsomt vært interessant å leve i en indianerstamme uten å måtte tenke på å forsikre bestemors høreapparat mot vannlekasje, men hvorvidt det er rett eller galt at vi har utvilket oss til dit vi er i dag er det ingen som kan svare på annet enn en antropomorfisert, ikke-eksisterende Gud.

Med andre ord ingen.. For det er verken rett eller galt, det bare er, akkurat som alt annet her i verden..

Men for all del, det er bare min mening om saken, as requested..

Jeg skulle gjerne ha vært født for 5000 år siden jeg (under gode forutsetninger så klart), men jeg setter fortsatt stor pris på å få være en del av den tiden her, på tross av at verdensbildet ser noe dystert ut..
Sist endret av mentalmelt; 10. august 2008 kl. 18:14.
Ok, jeg misforstod deg. Det med rett og galt er er helt enig i. I den sammenhengen er det begreper som ikke har noen mening.

spinoff
Egentlig så er det begreper uten særlig mening i det store og hele, hadde det ikke vært for at hvert land har definert dem i sine lover. Om noen har anledning til å bestemme hva som er rett og galt for andre er ikke jeg nødvendigvis ideologisk enig i, men på noen områder er det tydeligvis nødvendig at det blir gjort i et sånnt samfunn som vi lever i.
/spinoff

Men på tross av det mener jeg vi kan se hva vi har gjort bra og dårlig i fortiden og bruke det til å både utvikle oss fremover på en mer harmonisk måte, og til å lære at vi bør være litt mer kritiske til hva vi setter igang med, før vi setter igang.

edit?: Kunne til tider også tenkt meg å leve i en mye tidligere kultur enn den vi lever i nå, da jeg tror livet de levde hadde kunnet passe meg veldig bra. Men nå er det engang ikke sånn, så man får gjøre det man må for å overleve her i samfunnet, og heller oppleve litt av urmennesket vha. diverse psykedelika en gang i blandt.
Utviklingen og fremskrittet har vel også gitt oss mennesker langt bedre alternativer til hvordan vi selv vil leve. Tviler på at menneskene for tusener av år siden hadde et like godt utvalg innen blant annet miljø vi vil leve i, hva vi vil jobbe som eller hva vi vil bedrive fritiden med. Jeg liker hvertfall å tro vi som mennesker er lykkeligere i dag enn det vi ville vært uten fremskrittet vi har opplevd.
Vi som mennesker? Tenker du da på det lille fåtallet som lever i en overflod av luksus og muligheter, eller de hundrevis av millionene som ikke engang har tak over hodet?
Mako Infused
twisted shroom's Avatar
Trådstarter
Må si meg enig med mentalmelt der. Folk sier ofte at vi aldri kunne levd bedre enn hva vi gjør nå, det blir jo ganske feil å si, i og med at vi har masse fargede mennesker som lever mye verre nå en hva de gjorde for tusner av år siden!
Hadde det ikke vert for utviklingen hadde vi alle levd uten tak over hodet....
utviklingen er positiv, vi bruker den bare på feil måte
Hadde det ikke vært for industrialiseringen av planeten så hadde antageligvis folk flest visst hvordan man bygger seg et tak på egenhånd..

Utvikling er ikke enten positivt eller negativt. Det bringer med seg alt mulig rart, på både godt og ondt..
Lille fåtallet som lever i overflod kontra hundrevis av millioner uten tak over hodet blir vel litt drastisk?

Blir uansett en rar diskusjon da vi vel neppe har noe beviser på akkurat hvor godt mennesker hadde det for 5000 år siden? Det fantes vel også da stammer, eller områder med bedre muligheter og forutsetninger enn andre. Stammer som kanskje plyndret, drepte og kidnappet. Vil tro det er en større del av menneskeheten som lever godt nå, enn det var for tusener av år siden (uten at jeg kan si noe sikkert, er bare det jeg tror...).
Ingen som har påstått at alt var så mye lettere for 5000 år siden..

Og nei, det er ikke drastisk. Det er selvfølgelig mange som lever et sted midt i mellom, men levestandarden vi har her i Norge utgjør en minimal prosent i forhold til resten av verden..
Sitat av mentalmelt
Utvikling er ikke enten positivt eller negativt. Det bringer med seg alt mulig rart, på både godt og ondt..
Vis hele sitatet...
du har nokså rett. Utvikling av rasen mennesker er helt ok. men menneske som individ er ikke god (bare min mening så klart). I det siste århundrene så virker det som om vi setter oss over alt annet som lever og gror. du ser ikke en løve eller løvinne jakt med mindre den må, en stor flokk med antiloper kan sprette forbi uten at de gjør noe, så klart om de er mett. dette er likestilling og respekt for andre individer jeg blir fasinert av.

men ikke oss nei, vi er onde dyr sånn jeg har forstått det. Vi tråkker over andre så lenge de ikke passer inn eller har feil mobil, vi bryr oss rett og slett for liten nå til dags syntes jeg, har for lite aksept for andre. hvorfor det er sånn tror jeg er fordi vi at vi har blitt for mange. liksom skal vi bry oss om amerikanerne så har vi ikke tid til og bry oss om de rare kanaderne.

Individet menneske har utviklet seg til og bli et trangsynt materalistisk selvsentrert horebukker. Vi tror vi kan herse med hvem som helst bare vi har nok gryn og grunker, eller andre ting. vi skaffer oss falske venner sånn at vi kan få ting eller erfaring av de føler jeg.

La oss ta kjærlighetsjakten som eksempel: Gutt(meg) går på byen for å finne ei koslig dame for og flørte litt med og kanskje ha en røff diskusjon (grisegutt). Men hele tida dreier det som om hva de har studert og hva de jobber med.

Dette er en utviklig jeg tror individet mennesker har utviklet seg feil, også derfor tror jeg det var bedere før og ikke så foksusert på tull ball. Huset på Prærien, tanken på et bedre liv. på den tiden tror jeg vi brydde oss mere om personen inni enn utapå. Dette tror jeg fører til flere skillsmisser enn før, men også tanken på et bedre liv, sånn vi ser i den fornna boksen. Vi kunne prøvd å levd uten den boksen som i en indianer stamme, men fremdeles ville det vært kampen om og være den smarteste. men sånn jeg ser det burde det ikke vært kampen om og være den smarteste (mye sånn det er idag) men kampen om og være den greieste.
menneskenes utvikling er vårt trumfkort, det er det som skiller oss fra alt annet liv på planeten.
det er også vår giljotin - det vil bringe verden i kne og ta livet av store deler av befolkningen og med store materielle tap.

etter hvert vil folk begynne å reise seg igjen og begynne utviklingen på ny, en ny start.


nå, repeat. slik tror jeg det vil fortsette.
Sist endret av ErikH; 10. august 2008 kl. 22:39.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Sykkeldør
Kjøp siste Illustrert Vitenskap. Stort tema-nummer.
Står blant annet at vi er utdatert.
Vis hele sitatet...
Vi vil vel utvikle oss. Ikke at det skjer i ei bråvending, men. Største problemet er vel at sjansen ikke er helt liten for at vi blåser oss selv til helvete før vi rekker så langt.
Sist endret av robhol; 10. august 2008 kl. 23:12.
det har altid vært og det vil altid være forskjell på fattig og rik. vi kan ikke alle ha mye penger og luksus. hvis alle hadde det som oss ville verden gått under. vi må velge mellom mesteparten i fattigdom eller at jorden går under fordi vi ikke har nok mat osv.

det vil bli større forskjell pga utviklingen og at vi blir flere.

så det er ikke my vi kan gjøre med fattigdommen.
Sitat av sixfeetunder
det har altid vært og det vil altid være forskjell på fattig og rik. vi kan ikke alle ha mye penger og luksus. hvis alle hadde det som oss ville verden gått under. vi må velge mellom mesteparten i fattigdom eller at jorden går under fordi vi ikke har nok mat osv.

det vil bli større forskjell pga utviklingen og at vi blir flere.

så det er ikke my vi kan gjøre med fattigdommen.
Vis hele sitatet...

Det har kanskje alltid vært forskjell mellom fattig og rik, men at det betyr at det må fortsette å være sånn for alltid er bare tull!

At det ikke er nok ressurser på jorda til at alle skal leve som rike griser med villa, hytte, båt, svømmebasseng, flere biler og sommerhus på hvasser er en ting, men at det ikke er muligheter for å oppdrive nok mat på jorda til alle er også bare tull!

Hvis alle hadde levd under litt enklere kår og vi hadde brukt energien og ressursene våres på fornuftige ting istedet for unødvendig luksus, krig og annet tull kunne vi alle hatt det ganske fint her på jorda sammen=)
det at mennesker lever og har utviklet seg er jo i lang sikt den eneste måten jorda kan overleve på. Det at vi kriger er med i utviklingen vår, hadde vi ikke kriget ville det at vi eksisterer jo jorda vært helt unødvendig. Fordi det finnes vel egentlig ingenting positivt vi gjør for jorda? annet enn at vi utvikler våpen, fordi vi kriger, våpen som redder jorda når det feks kommer kometer mot oss eller andre lignende.
Sitat av hagenisse89
det at mennesker lever og har utviklet seg er jo i lang sikt den eneste måten jorda kan overleve på. Det at vi kriger er med i utviklingen vår, hadde vi ikke kriget ville det at vi eksisterer jo jorda vært helt unødvendig. Fordi det finnes vel egentlig ingenting positivt vi gjør for jorda? annet enn at vi utvikler våpen, fordi vi kriger, våpen som redder jorda når det feks kommer kometer mot oss eller andre lignende.
Vis hele sitatet...
Tror du har sett litt for mye film jeg=)

At eksistensen vår hadde vært unødvendig hvis vi ikke hadde kriget?

At vi ikke gjør noe annet positivt enn å utvikle våpen som redder oss fra kometer?

har jeg forstått deg riktig?


Twisted shroom og alle andre.

Det som hadde vært en mer interresant debatt enn om hvor vidt utviklingen vår er/har vært bra eller dårlig(den har jo seff vært både og), er debatten om hva som har vært dårlig og bra med utviklingen vår hittil, hva som er dårlig og bra med utviklingen vår nå om dagen og hva vi som individer og samfunn kan gjøre for å styre utviklingen vår i en mer positiv retning=)

Siden vi er dømt til å "bare" være/eksistere for evig uansett(mitt syn)
Sist endret av Shinobi; 11. august 2008 kl. 00:21.
poenget er at selv om alle skulle ha levd som f.eks en gjennomsnittelig russer hadde vi ikke kunnet produsere nok av mat fordi jorden ikke kan produser nok. uansett vhor gode vi blir i f.eks jordbruk vil vi ikke ha nok jordbruk til å produsere korn til 6.5 milliarder mennesker. det går for alt. det er umulig å produsere nok varer til 6.5 milliarder mennesker. jorda er for liten til det.
Mulig jeg er en smule negativ, men..

Slik som det er i dag så skal man se langt etter en mer "rettferdig" fordeling på resurser.
En ting vi må slutte med viss det skal bli mulig å få en rettferdig verden er å krige. Hvem er det som igrunnen sitter igjen med regninga? Og hvem tjener graps på dette?

Man må og revurdere hele livsstilen man har i dag, og man må gi opp goder. Noe jeg tviler på folk ønsker med det første, eller i det hele tatt tenker over.
Vi må F.eks forandre matvanene våres, kjøtt krever mye mark som ellers kunne blitt dyrket. Hvor man amerikanere vil gi opp kjøtt? :P

Man må få markeder der fattigdom herjer, man må få de rike til å investere slik at befolkningen i fattige områder får jobber, dessverre så blir fattigdom mer utnyttet av firmaer som opererer i fattige
områder. Slik at situasjonen trenger nødvendigvis ikke å bli så mye bedre selv om det er arbeid.

Folk må og bli mer oppmerksom på dette problemet, og vi er ganske egoistiske av oss. Tror ikke det er så mange som tenker på alt faenskapet som finnes i verden. Vi er for opptatt, og det er mange ting vi rett og slett ikke tenker over pga det blir ikke tatt opp i media osv. Noen må jo gjøre oss oppmerksom på et problem. Men vi har giverglede i norge!:P Eller kanskje ikke, folk klager mye på at norge gir vekk for mye penger og bruker for lite på oss selv.
Noe jeg selv er til dels enig i, ikke pga jeg er gjerrig. Men pengene hjelper ikke, mye korrupsjon i mange av landene vi gir økonomisk støtte til er en årsak. Pluss hjelp er ikke gratis uansett, ihvertfall sjeldent. Jeg sier ikke at vi ikke er bevisst på at det er utrulig vanskelig å leve, men vi tenker ikke så mye over det. Kanskje pga det er så virkelighetsfjernt for oss. Kanskje vi rett og slett må gjennomgå
et stygt scenario selv for å i det hele tatt bli mer oppmerksom på det.
På en måte...=P

Jeg blir svært overrasket viss vi sluter å krige. Dette er noe vi bruke resurser på lenge siden alle er for opptatt med å skape fiender, noen som kan ta skylden for ett eller annet negativt.
Alt ifra religion til resurser eller rett og slett ideologier som vi mener er vært å drepe for.
Og en ting jeg tror må til for at vi skal slute med krig er åpenhet. Noe man sjelden ser i politikk. Hemmeligheter finnes det nok av, hvorfor. Nei si det.

Er nokså mye som skal til for å fjerne fattigdom og krig osv. Jeg tror ikke vi er i stand til å
foreta forandringene som trengs. Men er fint viss jeg tar feil. Men tror ikke det er mulig å fjerne fattigdom pga dette og grunner jeg ikke gidder å nevne..

Nokk hippie prat nå, holder på og sovne.


Btw hagenisse89. Du mener at vi ikke kan utvikle teknologi som kan skjerme oss fra å bli truffet av kometer viss vi ikke dreper hverandre?
Vi har ikke noen våpen som kan redde oss fra kometer, ihvertfall ikke noe kjent.
Men de forsker på det, ihvertfall det jeg fikk med meg sist. Har de funnet ut av dette problemet?
Sitat av sixfeetunder
poenget er at selv om alle skulle ha levd som f.eks en gjennomsnittelig russer hadde vi ikke kunnet produsere nok av mat fordi jorden ikke kan produser nok. uansett vhor gode vi blir i f.eks jordbruk vil vi ikke ha nok jordbruk til å produsere korn til 6.5 milliarder mennesker. det går for alt. det er umulig å produsere nok varer til 6.5 milliarder mennesker. jorda er for liten til det.
Vis hele sitatet...

Det er kanskje ikke mulig å produsere nok mat av den type mat vi har som standard å ete nå om dagen(kjøtt, masse annet snacks og unødvendige delikatesser), men tror det ville vært mulig å fø alle her på jorda hvis vi brukte nok ressurser på det(som sagt).
Sitat av Shinobi
Det er kanskje ikke mulig å produsere nok mat av den type mat vi har som standard å ete nå om dagen(kjøtt, masse annet snacks og unødvendige delikatesser), men tror det ville vært mulig å fø alle her på jorda hvis vi brukte nok ressurser på det(som sagt).
Vis hele sitatet...
for å kunne produsere nok ressurser må vi alle leve i fattigdom. det vil uansett bare bli vanskligere ettersom vi blir flere. og fattigdom skaper krig som stjeler ressurser.

nei. det er nok umulig hvis ikke alle i verden vil lave som indianere i amazonas.
Sitat av sixfeetunder
for å kunne produsere nok ressurser må vi alle leve i fattigdom. det vil uansett bare bli vanskligere ettersom vi blir flere. og fattigdom skaper krig som stjeler ressurser.

nei. det er nok umulig hvis ikke alle i verden vil lave som indianere i amazonas.
Vis hele sitatet...
Men hva er det du definerer som fattigdom?å ikke leve i overflod av mat og materielle ting?

Isåfall er ikke det en så kjip ting i seg selv=)

Indianere i amazonas har det da vel ikke så kjipt? bortsett fra når vi fra den "siviliserte" verden kommer og plager dem=)

Med de teknologiske mulighetene vi har i dag, tror jeg vi kunne hatt det ganske så bra, hvis vi bare hadde samarbeida litt og brukt ressursene litt mer fornuftig!
Sist endret av Shinobi; 11. august 2008 kl. 00:36.
poenget er at de ferreste av oss vil gi avkall på bil, pc, mp3 og all modernitet.

jeg sier ikke at det er ille å leve i skogen. det er sikkert bare kult. men de fleste vil ha en sofa og tv å komme hjem til.

jeg tror at fult samarbeid mellom alle folkeslag og nasjoner er umulig hvis ikke vi står ovenfor en akutt humanitær krise.
Sitat av sixfeetunder
poenget er at de ferreste av oss vil gi avkall på bil, pc, mp3 og all modernitet.

jeg sier ikke at det er ille å leve i skogen. det er sikkert bare kult. men de fleste vil ha en sofa og tv å komme hjem til.

jeg tror at fult samarbeid mellom alle folkeslag og nasjoner er umulig hvis ikke vi står ovenfor en akutt humanitær krise.
Vis hele sitatet...

Jeg vet at de færreste av oss ikke vil gi avkall på det livet de lever i dag og det er jo nettopp det jeg mener er en stor del av problemet her på jorda.

Veldig mange mennesker har lyst til å leve(og lever) på en måte som ikke rettferdig ovenfor andre mennesker, nettopp fordi det ikke er nok ressurser på jorda til at alle kan leve sånn.

Selv om vi vet at det ikke er rettferdig å leve sånn og at vi gjør det på mange andre menneskers bekostning, fortrenger vi det og fortsetter å lever sånn(egoisme).

Er enig i at det ikke akkurat ser lyst ut for fult samarbeid mellom folk, folkeslag og nasjoner i dag, men det betyr ikke at det ikke er gjennomførbart=)

Og jeg tror faktisk ikke vi hadde måttet gi avkall på mp3, data, sofa og hus(kanskje bil) hvis vi hadde samarbeida og brukt ressursene mer fornuftig!
jo. vekk med mp3 og annen elektronikk. ikke sjangs å leve mer retferdig eller få mer ut av ressurdene hvis vi ikke skifter på noe. alt går tilbake til det å leve i overflod hvis vi beholder for mye elektronikk. alt går i en ondf sirkel. hvis alle skal ha pc funker det ikke. det ene vil føre til det andre osv.

krig har alltid vært og vil alltid være. det er det mest sansynlig umulig å bli kvitt. det å leve i en verden uten krig blir det samme som å leve i en drømmeverden.
Sitat av sixfeetunder
jo. vekk med mp3 og annen elektronikk. ikke sjangs å leve mer retferdig eller få mer ut av ressurdene hvis vi ikke skifter på noe. alt går tilbake til det å leve i overflod hvis vi beholder for mye elektronikk. alt går i en ondf sirkel. hvis alle skal ha pc funker det ikke. det ene vil føre til det andre osv.

krig har alltid vært og vil alltid være. det er det mest sansynlig umulig å bli kvitt. det å leve i en verden uten krig blir det samme som å leve i en drømmeverden.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner pessimismen din, da det alltid har vært mennesker som har kriget og vært kjipe mot hverandre, men det har også alltid vært mennesker som har prøvd å forhindre dette og husk at det alltid er en årsåk/årsaker til at folk gjør kjipe ting og den/de årsaken/årsakene tror jeg man kan gjøre noe med=)

Men for å være helt ærlig syntes jeg den pessimismen din(krig har alltid vært, kommer alltid til å være etc) bare er nok en dårlig unnskyldning til å la være å gjøre noe med problemene her i verden og dermed også nok en årsak til de!
Jeg er enig i masse her, blant annet i at mennesker har alltid hatt en viss balanse i mellom godt og ondt. Det er kanskje ekstremt å si at krig alltid kommer til og eksistere, men alt avhenger av hvert enkelt individ. De fleste mennesker er egoistiske på en eller annen måte, da vi har en tendens til og tro at ting sentrerer seg rundt oss. For at vi skal klare og gjøre kål på global oppvarming, fattigdom
og alt det der, så må mennesker bedre seg.

Problemet er at for si f.eks hver 100 "snille" person er det 1 "slem" person som bare tenker for seg selv. Det er lett og si at det bare er en person og tro at det er lite han kan gjøre.
Men det har seg sånn at hvis like krafttak som å redde miljøet og ende alle kriger osv så må ALLE mennesker bidra da alle har sin opppgave her på jorden (liker jeg å tro) og alle er viktige.
Det er mange land som har i årevis drevet med u-hjelp til for å redde de i trengende. Og dette har selvsagt hjulpet, men det hadde vært mye bedre om folk istedet hadde slettet disse gjeldene de landene har og istedet hjulpet de og bygge arbeidsplasser og fulgt det opp istedetfor og bare gi penger til noen. Med så mye korrupsjon som det er det ikke rart det ikke blir mye bedre da mye penger blir borte i lommene til maktsyke mennesker som tenker mer på penger enn sitt eget land.
Hvis alle land bare hadde spleiset på noen milliarder og bygd opp landene i en periode på noen år kunne ting blitt bedre.

Det er etter min mening det store svaret på denne tråden. Hvis alle mennesker hadde samarbeidet (vet det er en ganske umulig oppgave) så kunne vi brukt mer tid på å rydde opp etter oss.
Selv om den raske utviklingen i teknologien vår har kostet på miljøet mye så er jo nesten dette nødvendig. Det blir som når man lager mat. Det blir uansett litt å rydde opp etterpå da det ikke går ann og trylle fram ting i fra løse luften.
Kall meg gal men jeg tror at framover vil vi sakte men sikkert rydde opp etter oss og ting vil bli bedre. Av og til må drastiske ting skje fordet felles beste.
Sitat av Luric
.Vi kunne prøvd å levd uten den boksen som i en indianer stamme, men fremdeles ville det vært kampen om og være den smarteste. men sånn jeg ser det burde det ikke vært kampen om og være den smarteste (mye sånn det er idag) men kampen om og være den greieste.
Vis hele sitatet...
Men er man grei blir jo ofte dette sett på som et svakhets tegn i mange miljøer..
Men jeg syns utviklingen har bringt med seg mye bra og mye dårlig..
Feks.. Hvem i helvete fant på at man skal stappe 10 kg reklame hver fuckings dag i post kassen fordi folk "intresserer" seg for dette ? 98% av all reklame går rett i søpla ? hvorfor ikke bare lage en egen reklame kanal på tv eller en internett side ? så kan de som bryr seg oppsøke det heller ?
Og kvalitetskontroll er jo tydligvis et fremmed ord nå til dag..
man kjøpte ikke en VHS spiller før i gamle dager som bare varte 3 måneder for så og bare tt, så rett ut på elkjøp og kjøpe en ny ?man kjøpte ikke en VHS spiller før i gamle dager som bare varte 3 måneder for så og bare kaste den og kjøre på elkjøp og kjøpe en ny..
Mobil telefoner også folk er jo som sprø skal ha det nyeste av det nye og helst nyere enn det!
Alle kunne hatt like telefoner med en mp3 spiller og et enkelt kamera som holder til hverdags bruk!
så kunne man forbudt og lage nytt på nytt på nytt av det vi allerede har og heller prøve og fokusere på videre utvikling..
hva faen skal man egentlig med kamera på telefonen ?
Og all den unødvendige plasten som blir brukt på forskjellige produkter for ikke minst og nevne alle de tingene vi IKKE vet er i produktene..

NEI MENNESKENES UTVIKLING ER IKKE BRA NOK!
Sitat av Dumpventil
Kall meg gal men jeg tror at framover vil vi sakte men sikkert rydde opp etter oss og ting vil bli bedre. Av og til må drastiske ting skje fordet felles beste.
Vis hele sitatet...
Ville ikke kalt deg gal=)
Det som går opp må komme ned right? ingen oppgang uten nedgang, ingen framgang uten motgang!

Sånn sett kan det jo hende at de negative konsekvensene av utviklingen vår kan føre til noe positivt i lengden, men kun hvis vi overlever og lærer noe av de da!


Incogn1to

Lista er lang over ting som er fullstendig på trynet i dagens samfunn=) skulle nesten lagd en egen tråd hvor man kunne ramse de opp=)
Forskjeller mellom fattig og rik kommer det alltid til å være. Kommunismen bygger på idéen om at alle skal være like. Men det er vi ikke. Se deg rundt. Noen er smartere enn andre, noen er sterkere, noen bedre sosialt. Vi har forskjellige behov, og det er ikke et realistisk mål at alle skal ha det like bra. Mange hadde nok klart seg med et primitivt liv bestående av jakt og sanking i skogen, men det hadde ikke funket for alle.

Sixfeetunder: Til og med om alt ble tatt fra oss, så hadde det kommet tilbake en gang. Tenk deg at du har en kniv til å jakte med. Så finner du ut at du skal gjøre det enklere ved å lage en bue. Så sår du frø til en spiselig vekst. Du vil verne om den, eller få mer, fordi du trenger mer mat ettersom du har fått et barn. Så du lager et gjerde. Det blir en gård etterhvert, og så videre... Kansje andre gjør akkurat det samme. Men plutselig er det trangt om plassen. Da skapes krig.

Shinobi, det er en realistisk tanke at verden alltid kommer til å ha noen som har det dårligere enn andre. Det går an å gjøre noe med det, ja, men det er umulig å bli kvitt.

Angående ting vi kan gjøre, så er det såklart fordeling av godene det beste. Da må overklassen, og spesielt de aller rikeste, slutte å bare tenke på personlig fremgang og finne glede i å hjelpe de fattige. Det kommer alltid til å være en ugjevn fordeling av godene pga. trangen til å stadig forbedre produkter og teknologier, og dette koster penger. Men fordelingen kan bli jevnere, og det er det, heller enn at det skal være likt, som bør være målet.
Vi er en gjeng egoistiske jævler, "rettferdig" deling av ressurser har aldri vært og vil heller aldri bli et faktum.
Sitat av Deth
Forskjeller mellom fattig og rik kommer det alltid til å være. Kommunismen bygger på idéen om at alle skal være like. Men det er vi ikke. Se deg rundt. Noen er smartere enn andre, noen er sterkere, noen bedre sosialt. Vi har forskjellige behov, og det er ikke et realistisk mål at alle skal ha det like bra. Mange hadde nok klart seg med et primitivt liv bestående av jakt og sanking i skogen, men det hadde ikke funket for alle.

Sixfeetunder: Til og med om alt ble tatt fra oss, så hadde det kommet tilbake en gang. Tenk deg at du har en kniv til å jakte med. Så finner du ut at du skal gjøre det enklere ved å lage en bue. Så sår du frø til en spiselig vekst. Du vil verne om den, eller få mer, fordi du trenger mer mat ettersom du har fått et barn. Så du lager et gjerde. Det blir en gård etterhvert, og så videre... Kansje andre gjør akkurat det samme. Men plutselig er det trangt om plassen. Da skapes krig.

Shinobi, det er en realistisk tanke at verden alltid kommer til å ha noen som har det dårligere enn andre. Det går an å gjøre noe med det, ja, men det er umulig å bli kvitt.

Angående ting vi kan gjøre, så er det såklart fordeling av godene det beste. Da må overklassen, og spesielt de aller rikeste, slutte å bare tenke på personlig fremgang og finne glede i å hjelpe de fattige. Det kommer alltid til å være en ugjevn fordeling av godene pga. trangen til å stadig forbedre produkter og teknologier, og dette koster penger. Men fordelingen kan bli jevnere, og det er det, heller enn at det skal være likt, som bør være målet.
Vis hele sitatet...
Mener ikke at alt skal være likt, at alle skal bo i like store hus, spise samme mat, osv

Det jeg mener er at hvis vi hadde brukt ressursene på jorda mer fornuftig, fordelt ressursene på jorda likt og hjulpet hverandre, kunne vi alle hatt det ganske bra sammen.

Så du lager et gjerde. Det blir en gård etterhvert, og så videre... Kansje andre gjør akkurat det samme. Men plutselig er det trangt om plassen. Da skapes krig.
Vis hele sitatet...
Så du lager et gjerde, det blir en gård etterhvert osv, men Jensen vil ha dobbelt så stor gård som alle andre(mye større enn han egentlig trenger, men egoet hans er ustoppelig) dekorert med gull og edelstener, han vil spise mye mere mat en alle andre og han vil ha det fineste jordstykke i bygda for seg selv. Da skapes krig!
Sist endret av Shinobi; 11. august 2008 kl. 02:55.
Hurra Andersen er på tv =)

og kvalitetskontroll, er, noe, vi har for og, sjekke om det er hull i melken.
noen ganger er reklame intressangt.

for øvrig en søppelpost du har
Mako Infused
twisted shroom's Avatar
Trådstarter
Først vil jeg gjøre rede på at det er nokk mat på denne jorda til å mette opp til 10 milliarder munner, problemet er at vi ikke behandler situasjonen på riktig måte slik at det blir likt fordelt. For noen er brød, ost og skinke en livrett, mens langt mer rikere benytter seg av store mengder dyr fisk og russisk kaviar, derimot viss man er heldig i slummen i Nigeria får man en brødsmule eller to samt et glass vann som er så fullt av ekoli bakterier at det er dødlig!

Når det kommer til krig, så tror jeg det er noe vi aldri blir kvitt i og med at folk krangler, et fåtall klarer ikke legge dette bak seg, dyr så til vold, lager opprør.
Jeg tror heller vi aldri for det vekk på grunn av at noen mennesker er bare født får å være onde!
Sitat av twisted shroom
Først vil jeg gjøre rede på at det er nokk mat på denne jorda til å mette opp til 10 milliarder munner, problemet er at vi ikke behandler situasjonen på riktig måte slik at det blir likt fordelt. For noen er brød, ost og skinke en livrett, mens langt mer rikere benytter seg av store mengder dyr fisk og russisk kaviar, derimot viss man er heldig i slummen i Nigeria får man en brødsmule eller to samt et glass vann som er så fullt av ekoli bakterier at det er dødlig!
Vis hele sitatet...
Dette stemmer, men da er det jo myndigheter og ledelsen i et land som må gjøre noe. Enkeltpersoner som du og jeg klarer aldri å utgjøre en såpass stor forskjell fordi det alltid kommer til å være inflytelsesrike rasshøl i denne verden som driter i andre, og bare tenker på seg selv.
Sist endret av Butchern; 11. august 2008 kl. 05:38.
Du har helt rett, verden vår er egentlig ikke uballansert. det er bare at vi har prioritert litt galt. sånn jeg ser det har vi prioritert utvikling istedet for oppbevaring(mangel for annet ord bruker jeg dette).

Vi kunne bygget et helt kontinent fra grunnet men, istedet for å gjøre det bruker Ms. Margret Thatcher 200mill på å bygge "sort hull". høtt tah føkk! thats well spent. Hva om de kunne brukt litt av dem til å få uplantet områder rundt om, da hadde både mat og jobb(dvs tidsfordriv) til alle verdens mennesker. da hadde de ikke hatt noe ordentlig og krige om. Så klart Nigeria da

Det er som noen sa en gang "om man enn gir en mann en fisk, så er han mett. Men gir du han kunnskapen med å fiske, er han aldri hungrig igjen.
Sist endret av Luric; 11. august 2008 kl. 06:40.
Sitat av Butcher'n
Enkeltpersoner som du og jeg klarer aldri å utgjøre en såpass stor forskjell fordi det alltid kommer til å være inflytelsesrike rasshøl i denne verden som driter i andre, og bare tenker på seg selv.
Vis hele sitatet...
De inflytelsesrike rasshølene du snakker om er jo bare enkeltpersoner som du og jeg de også, selv om de har mye makt osv

Sier ikke at en person kan "redde" verden alene, men de innflytelsesrike rashølene som driter i andre er faktisk i mindretall her på jorda, likevel lar flertallet seg tråkke på av de.

Hvis flere folk hadde fått opp fingern, istedet for å fortrenge at ting ikke er som de skal være og la seg undertrykke hele tida kunne de faktisk utgjort en såpass stor forskjell=)
Kan menneskeheten være i en utviklingsfase når det
gjelder sosialt samhold? Kanskje vi har enda ikke er
kommet lenger enn at vi (generellt sett) styres av
"Sikre meg og mine"-instinktet, som resulterer i at
man krafser til seg alt man kan få tak i. Hvis
gjennomsnittsmennesket tenker/handler sånn, vil
velferdsfordelingen alltid være skjev. Og det værste
er jo nesten at det ikke gir seg med å bare sikre
fremtiden heller, mye vil vel gjerne ha mer? Noe som
resulterer i ytterligere skjevheter.

For at alle menneskene på jorda skal leve i harmoni
tror jeg må man komme dit at det viktigste i livet er å
skape en så bra tilværelse som mulig for alle nålevende,
og fremtidige beboere av planeten vår, mennesker som
dyr. (nå er vi jo dyr vi og men..) Nå går jo utviklingen
i stor grad ut på å øke vår levestandard enda mer, også
sender vi litt penger hist og pist for å late som vi bryr oss.

Ideologisk sett burde man da være totalt uten
materialistiske goder og luksus, og kun benytte seg av det
man absolutt trenger for å overleve. Problemet med dette
er at de resursene man lar vær å benytte ikke hjelper de
som trenger det, men bare ender opp i mølja, sålenge ikke
det store flertall forandrer seg. Derfor prøver jeg å finne en
middelvei som gjør at jeg kan leve med ren samvittighet
og føle at jeg gir min sympati til de som ikke har det så bra.
Samtidig som jeg allikevel kan benytte meg av alle de
positive tingene denne utviklingen har ført til for de som er
så heldige som oss i Norge anno 2008.

Jeg har mobiltelefon og bil selvfølgelig, men jeg mener at
det går å kombinere et "vestlig" liv, med en sånn ideologi i
hjertet, hvis man bare er litt bevisst i sine valg.
Kanskje bare 2% av all forurensing er menneskapt. Mesteparten kommer ifra f.eks vulkaner, osv...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Muradi
Kanskje bare 2% av all forurensing er menneskapt. Mesteparten kommer ifra f.eks vulkaner, osv...
Vis hele sitatet...
Har du faktisk kilder på det eller drar du bare tall ut av ræva?
Sitat av slashdot
Har du faktisk kilder på det eller drar du bare tall ut av ræva?
Vis hele sitatet...

Se litt på dokumentarer og det er logisk. Mesteparten av all forurensing er naturskapt, men problemet kan være at det lille menneskene skaper er nok til å skape katastrofe.


Det som er problemet med global oppvarming er at golf strømmen kan slutte å gå. Da vil store deler av Norden bli helt nedsnødd. Da er det plutselig vi som er innvandrere, siden vi må flykte :/
Sist endret av Mexxy; 11. august 2008 kl. 18:35.
Men utslipp fra vulkan varierer vell?
Men de slipper ut enorme mengder gasser som påvirker klimaet.
Det har vært vulkanutbrudd som påvirker klimaet i mye større grad enn vi gjør. Dette er noe jeg alt for sjeldent har sett noen klimaeksperter nevner, eller det får kanskje li liten oppmerksomhet.
Btw, selv om det ser nokså rolig ut når de gjelder vulkaner på overflaten så finnes det en del under havet. Og vi kjenner lite til havet, vi har ikke kartlagt hva som er under overflaten.
Vi vet faktisk mer om verdensrommet enn hva vi gjør om havet. Ikke at de har noe med denne tråden å gjøre, men det er jo litt morsomt.

http://gristmill.grist.org/story/2006/12/17/223957/72
http://softpixel.com/eof/1998,9/volc...20Warming2.htm

Og en side som påstår at mennesker utslipp er mye større enn hva vulkanene.
http://www.frankodwyer.com/blog/?p=229
Men som jeg nevnte ovenfor, tar de med vulkaner som befinner seg under sjøen når de har "målt" opp dette? Tvilsomt.

Selv tørr jeg ikke å påstå noe om hva som er verst siden jeg ikke har undersøkt dette eller noe. Men å si at vulkaner ikke påvirker klimaet og vi må ta 100% skylden selv tror jeg ikke helt på. Og det er jo de som påstår at sol aktiviteten er høyere nå forholdt til tidligere er og man bør ta i betraktning. Sola styrer det meste, og påvirker klimaet eller hele kloden . Så kanskje vi burde undersøkt dette og nærmere eller gi det litt mer oppmerksomhet.

Min mening er at det er flere faktorer som påvirker klimaet, ikke bare oss. Men media eller hva det nå er konsentrerer seg som oftest om oss og for lite om andre fenomener.
Men jeg er ikke i tvil om at våres levemåte påvirker miljøet.

Det er flere ting som kan skje viss det blir for varmt. Tar jeg ikke feil så er det mye metan som er fanget i sjøen, stiger temperaturen høyt nok vil dette komme til overflaten og blande seg med atmosfæren. Dermed er man i en ond sirkel, det blir varmere pga metan og sjøen blir varmere dermed vil det komme mer metan opp til overflaten. Egentlig ganske skummelt viss dette skjer. Men er ikke helt sikker på om dette stemmer.
Husker ikke hva de kaller dette fenomenet, men det har et eget navn.
Tror jeg.
Så det er ikke bare golfstrømmen som kan stanse.
Sist endret av sneipen; 11. august 2008 kl. 22:20.
Metanhydrat heter det jeg nevnte om metan.

Kan blant annet lese litt om det her. http://www.nordlys.no/nyheter/article3495642.ece

Og litt her.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Metanklatrat

Metanhydrat heter det jeg nevnte om metan.

Kan blant annet lese litt om det her. http://www.nordlys.no/nyheter/article3495642.ece

Og litt her.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Metanklatrat

Dette blir sikkert en grei inntektskilde når oljebrønnene begynner å bli tomme.
Slik jeg har forstått det så er det teknologien det står på, det er ikke lønnsomt "enda" nok til å unytte dette. Eller vi enkelt og greit ikke har teknologi som i det hele tatt egner seg til dette.
Men det er flere land som har blitt oppmerksomme på dette siden det er MYE av dette, så en gang må noen begynne å hente opp metan.
Ifølge hukommelsen min så er det mer metan der nede enn det er olje. Så det sier kanskje litt om hvor store mengder det er snakk om.
Hvordan dette vil bli unyttet vil ihvertfall påvirke klimaet, eller i verste fall så skjer det jeg beskrev i innlegget ovenfor.

Nok offtopic fra meg nå... Tenkte bare å backe up det jeg nevnte.
Sist endret av sneipen; 12. august 2008 kl. 00:58.
Under tundraen i Sibir ligger det gasser (Metan tror jeg), og hvis tundraen smelter, så slippes gassene ut. Tror ikke det heller vil være så bra for miljøet :P
Problemet som kommer hvis tundraen smelter er at hele området er en svær myr som kommer til å produsere enorme mengder co2. Frosten gjør at de organiske prosessene (kompostering) stopper, og om den starter igjen er vi kjørt såvidt jeg har skjønt.

Jeg har ikke gjort meg opp noen bestemt mening i om det vi slipper ut påvirker klimaet, da jeg rett og slett ikke har fått med meg nok informasjon om akkurat det til å kunne ha en. Det er jo bare store ord, og nesten propaganda til tider, som kommer fra den kanten.

Det som dermed er sikkert er at Jorda går et kretsløp med istider og heteperioder. Vi er mest sansynlig på vei mot en slik heteperiode, med etterfølgende istid. Jeg har mine tvil til at vi klarer å unngå det uansett hva vi gjør. Det er godt mulig at hvis vi fortsetter sånn som nå så fremskynder vi denne prosessen, men jeg er ikke overbevist hverken den ene eller andre veien intill videre..