Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Tror du det er al Qaida?
Ja 56 54,37%
Vet ikke 25 24,27%
Tviler 9 8,74%
Nei 13 12,62%
Stemmegivere: 103. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  41 1831
911 dager etter 9/11
http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00139/madrid__bombe__terr_139534c.jpg
Den London-baserte og arabiskspråklige avisen «al Quds al Arab» har mottatt en epost fra al Qaida hvor organisasjonen påtar seg skylden for terroren i Madrid. Angrepet skjedde på dagen 911 dager etter 11. september 2001.

http://bt.no/utenriks/spaniaterror/article241970

http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article198807.ece

Se forøvrig også:
http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article198825.ece
Synes ærlig talt det er en smule tidlig å lage en poll om dette emnet etter at en gruppe Al-Quaida-relaterte terrorister tar på seg skylden for denne grusomme handlingen. Av det jeg fikk med meg, hadde denne gruppen også kommet med andre innrømmelser i forhold til andre terroristhandlinger. I ettertid har det kommet fram at disse innrømmelsene var ren bløff for å skremme USA for videre terrorisme.
Trådstarter
85 6
Er akkurat derfor pollen er der da.. for å se om folket tror på dem eller ikke.

Det spekuleres jo også i om det egentlig er ETA som står bak, men at de ikke vil ta på seg skylden da aksonen gikk "for bra" hvis man kan si det om en så avskyelig handling.
Jeg tror ETA står bak. Folk fra gruppen ble forsåvidt tatt med 536 kilo sprengstoff for bare få dager siden. Jeg ser ikke borifra at al Qaida bare prøver å skremme resten av verden.
Altså "terror-organisasjoner" står jo i tog for å ta på seg skyld for katastrofer som dette.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Opprinnelig postet av voktern
Altså "terror-organisasjoner" står jo i tog for å ta på seg skyld for katastrofer som dette.
Vis hele sitatet...
Nettopp... Skjønner ikke hvorfor terrorgrupper som Al Quaida -ikke- skulle ta på seg skylden, om de hadde muligheten.

Kan det forresten bekreftes at e-posten som ble sendt virkelig var fra et Al Quaida-medlem?
Opprinnelig postet av MacGyver
Jeg tror ETA står bak. Folk fra gruppen ble forsåvidt tatt med 536 kilo sprengstoff for bare få dager siden. Jeg ser ikke borifra at al Qaida bare prøver å skremme resten av verden.
Vis hele sitatet...
Det ligner ikke ETA i det hele tatt. De har ikke for vane å drepe uskyldige sivile.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Opprinnelig postet av commie
Det ligner ikke ETA i det hele tatt. De har ikke for vane å drepe uskyldige sivile.
Vis hele sitatet...
hvor har du det fra, ETA har jo fått mye oppmerksomhet for sin tendens til å drepe en god dose uskyldige sivile. jeg henviser til diverse bombinger av turistmål o.l.

Hva er ETA:

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/3602508.html
Sist endret av Apraksin; 12. mars 2004 kl. 18:28.
Jeg har sagt det før og sier det igjen:
Jeg tror USA stod bak både 11 sept. og denne aksjonen i Spania.
Usikker der,felix,men jeg må innrømme at denne aksjonen i Spania passer fint inn i den teorien.
USA trenger allierte, og ved å bringe terror til Europa så bringer de Europa til USA.
Det skrives Al-Queda altså al+que+da
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
det er i så fall storpolitikk på sitt aller styggeste, men en operasjon på det nivået vil implisere altfor mange usikre kilder og elementer til at jeg finner den teorien troverdig.
Opprinnelig postet av felix_poker
Jeg har sagt det før og sier det igjen:
Jeg tror USA stod bak både 11 sept. og denne aksjonen i Spania.
Vis hele sitatet...
Skulle seriøst ikke forundre meg om det stemte.
Det kan være ETA, ja, men det strider mot deres tidligere mønstre.
Tidligere har de ringt på forhånd og sagt:

- En bombe sprenger i <navn på område> om 1 time. Dere har da 1 time på dere til å evakuere folk.

Dette ble ikke gjort denne gangen. Sier ikke at det IKKE var dem som gjorde det, bare at det er et brudd på tidligere mønstre. Det kan jo også være at de har brutt mønsteret for å få mindre mistanke da :P
ETA har heller ikke klart og organisere seg så bra som dette var gjort, noe Al Queda har gjort tidligere mtp. WTC angrepene. Og som tidligere sagt, har ETA også gitt spanske myndigheter beskjed om at noe "stort" kommer til og skje de nermeste dagene, for og så ringe inn en bombetrussel 5 minutter før det smeller. Ingen ting av dette skjedde her, så enten har ETA skiftet taktikk radikalt eller så er det noen andre. Jeg tror på det siste
kriss: helt enig i det du sier der! Større sjanse for at det er Al Quaida.

Offtopic: btw, du har snart nådd post nr. 1337
"Operasjon dødstog".... hehehehe.
Ser ærlig talt ikke det artige i det ChaosEngine... Kan du forklare?
Enig med deg Chill. Lurer på om Chaos tar den sammme når Oslo S blir bomba.
Personlig tror jeg Al-Queda er noe Bush og den amerikanske rejeringa har funnet opp for å ha noe å skylde på etter 11. september. Vet jeg har skrevet rejerigna feil men orker ikke flytte på musa.
Al-Queda har eksistert ganske så lenge. Det kun pga. 9/11 verdens virkelig har slått øynene opp når det gjeller Midt-Østen.

Les litt her; http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Al-Queda
Hvis det var ETA som sprengte togene har de hvertfall skiftet fremgangsmåte totalt.

-ETA har alltid tatt på seg ansvaret for sine aksjoner
Det har de ikke gjort nå.
-ETA har aldri gjennomført koordinerte terroraksjoner, de har sprengt 1 bombe, no more.
Denne gangen var det 10 (av 13) bomber, samtidig.
-ETA angriper ikke store grupper uskyldige sivile, de angriper politikere, politifolk og andre de har en "grunn" til å angripe. De har angrepet turister kun for å skremme oss andre bort, og dermed ramme økonomien.
Dette angrepet var rettet kun mot uskyldige sivile, uten noe annet mål enn å drepe.
-Spansk politi sier det sannsynligvis ikke er mer enn 50 aktive medlemmer i ETA for øyeblikket, maks 200, spredd over hele landet. En så stor og så godt koordinert aksjon kan ikke gjennomføres av så få folk.

Dessuten:
-Al-Queda har tatt på seg ansvaret.
-Norske forskere har funnet skriv på arabisk som presiserer hvor viktig det er å slå til i Spania rett før valget i 2004 (i morra).
Og mye mer.
Jeg tror det verken er ETA eller Al-Queda som står bak terrorangrepet.
Det er terror aksjoner som dette som er absolutt av de værste slaget.
Noen har kanskje et budskap i seg eller har en eller annen motstander som mål (sier ikke at de er mye bedre de er jævlige for det om) Slike som denne, bomber satt på tog som er fulle i rushtrafikken, er bare for å drepe uskyldige mennesker, jeg tror det er Al-Queda som står bak ( tror ikke at det tilfeldig at det var 911 dager etter )
At det finnes mennesker som er overbevist om at det å drepe uskyldige fedre, mødre og barn, vil fremme de sin sak, er noe jeg ikke klarer å fatte. Ja for disse menneskene var jo uskyldige, de fleste i Spania var jo til og med imot å støtte USA i Irak.
Disse menneskene som står bak, virker det som ikke har forstått dette. Måtte Al-Queda bli jaktet ned og oppløst, fort.
Sist endret av FotSopp; 13. mars 2004 kl. 13:01.
Jeg tror dere må lese over definisjonen på terrorisme en gang til jeg. Det er ikke bombene som gikk av i Madrid som er terroren, terroren er jo frykten vi alle nå føler, og det er denne frykten som er målet med en terroraksjon, ikke det å drepe flest mulig.

Om man vil kjempe mot terror så må man kjempe mot frykten, vise at man ikke vil gjemme seg under en stein og vente på neste smell. Demonstrasjonene i Spania i går er et eksempel på hvordan man kan kjempe mot terror.
Snedig tema å ha poll på. Er folket glad i å få mange poster ?
Opprinnelig postet av felix_poker
Jeg har sagt det før og sier det igjen:
Jeg tror USA stod bak både 11 sept. og denne aksjonen i Spania.
Vis hele sitatet...
ja, jeg er helt enig med deg om det! usa ville sikkert sprenge opp world trade center, for at økonomien deres skulle svekkes, og MANGE skulle dø... Helt sikkert... *ehm looser ehm*
Opprinnelig postet av chill
Ser ærlig talt ikke det artige i det ChaosEngine... Kan du forklare?
Vis hele sitatet...
Det er setningen "operasjon dødstog" som jeg synes er morsom, ikke handlingen.

Høres ut som tittelen på en dårlig b-film eller noe sånt.
ChaosEngine:
hehe, da du sier det så ser jeg hva du mener

ghio:
hva er reultatet av terroren? land som misliker USA kan bombes uten spesiell grunn.
tviler på at noen ekte terrorister gidder å gjøre noe sånt mot seg selv.
Orgazmus: jeg håper virkelig ikke du tror at USA ville bombe WTC selv?? Håper virkelig du kødder..
Opprinnelig postet av Orgazmus
ChaosEngine:
hehe, da du sier det så ser jeg hva du mener

ghio:
hva er reultatet av terroren? land som misliker USA kan bombes uten spesiell grunn.
tviler på at noen ekte terrorister gidder å gjøre noe sånt mot seg selv.
Vis hele sitatet...
Terrorister kan umulig ha spesiell reflektert tankegang.

Jeg skulle ønske de var smarte nok til å forstå at det er maktapparatet i landet de må terrorisere, ikke for det meste totalt uskyldig sivile... Det fører ingen vei og øker bare hatet. Terrorister må faen meg være lobotomert hele gjengen.
Sist endret av oivind; 13. mars 2004 kl. 21:02.
det var akkuratt ekstrasending om emnet. 5 personer er mistenkte..
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=219046

Al-Qaida tar på seg skylden.. Forstår ikke hva disse folka tenker på.. Viss de tror at dette fører noe godt med seg, må de nok lese koranen om igjen (ikke det at jeg har lest den... )
Opprinnelig postet av steinarlima
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=219046

Al-Qaida tar på seg skylden.. Forstår ikke hva disse folka tenker på.. Viss de tror at dette fører noe godt med seg, må de nok lese koranen om igjen (ikke det at jeg har lest den... )
Vis hele sitatet...
De velger vel å tolke den på sin egen måte, i likhet med alle andre som bruker religion som en unnskyldning til å krige og drepe.
"Når målet er å skade samfunnets bærebjelker, tvinge myndighetene til å gjøre noe av betydning for alle. Å skape alvorlig frykt for urettferdigheta, DA er du en terrorist"
Morte Cerebrale - Er du en terrorist

Det er systemet som føkker det opp, og gjør at folk samler seg for å prøve å åpne folks øyne, men da det ikke går fordi staten avviser dem fordi de er altfor redde for å miste makta si, istedenfor å fordele den blant folket, må man ty til streker midler som f.eks. bombing, som (sannsynligvis) den baskiske "terrorist gruppen" ETA nå har gjort. Det med ETA startet litt før 1937
da baskerland var et uavhengig land fra spania og frankrike, men det skulle man ikke ha noe av, så i 1937 invaderte like godt den spanske General Franco, og det har nå pågått en politisk feid mellom spania og baskerne til i dag, og i 2000 fordømmer kong juan Carlos ETA, mens i 2001 blir de erlkært for "terrorsit organisasjon" av EU. Hva faan forventer resten av verden? ETA kjemper bare for sitt eget landm, og den kampen har pågått siden 1930 og før det.
Ble nordmenn markert som terrorister da de sprang tungtvannsfabrikken i rjukan under andre verdenskrig? Nei, de ble helter, enda det er akkurat det samme scenarioet som foregår i spania i dag, og fordi alle hyklerne i resten av verden som vår egen kronprins, "kondolerer" til spania for den "grusomme" aksjonen. Hadde de villet gjøre noe bra for spania hadde de kutta alle de tåpelige "kondolansene" og bedt spansk regjering, EU, USA og alle andre som tar dem som farlige, holde seg for helvete unna dem! de er et uavhengig land akkurat som san marino og lichtenstein..Det er ihvertfall min mening
Det som skjer i Spania nå like før valget er iallefall interessant. Den sittende regjeringa, som støttet opp om krigen mot Irak, kommer til å lide voldsomt hvis det viser seg at Al-Quida står bak. De prøver derfor desperat å vende fokuset mot ETA for å redde sitt eget skinn. De gikk ut samme dag som bombeangrepet og beskyldte ETA uten beviser, og når Al-Quida i dag visstnok skal ha tatt ansvaret for angrepet sier regjeringa at de har funnet koblinger mellom ETA og Al-Quida. I tillegg har den konservative regjeringa brukt sine inflytelser i det statlige TV-selskapet for å få satt opp en dokumentar om ETA-terroren, dagen før valget, som et forsøk på å vende det spanske folkets raseri over mot ETA.

Alt som skjer nå er ren propaganda, og man kan ikke tro på den spanske regjeringa, noe det spanske folket også har forstått.
Opprinnelig postet av oivind
Terrorister kan umulig ha spesiell reflektert tankegang.

Jeg skulle ønske de var smarte nok til å forstå at det er maktapparatet i landet de må terrorisere, ikke for det meste totalt uskyldig sivile... Det fører ingen vei og øker bare hatet. Terrorister må faen meg være lobotomert hele gjengen.
Vis hele sitatet...
nja, terroren skaper kaos, land i midtøsten blir angrepet, sanksjoner osv osv. Dette fører til at innbyggerne i landa i midtøsten blir forbannap å den store satan USA, og som fører til at flere velger ekstreme fremgangsmåter og verver seg som selvmordsbomber og det som værre er.
Akkurat! Og terroristene vil aldri få noen framgang uten å få folket i respektivt land delvis på sin side.

Angriper du makttoppene i et undertrykkende/imperialistisk/dobbelmoralsk land, istedenfor å være premieidiot og angripe sivilbefolkningen i det landet (som gir perfekt grobrunn for opinionsmanipulering fra regjerende makts side), kan din sak (som terrorist) faktisk føre fram.
De burde egentlig ha utsatt valget litt. Følelsene fra 11-M overskygget de ordinære temaene. Hadde valget blitt utsatt litt så kanskje folk hadde stemt mer "balansert" istedet for å være basert på følelser.

Men jeg er glad for at folket stemte mot den sittende regjeringen. De forhåndsdømte ETA og nå må de betale prisen for å villede folket.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Opprinnelig postet av ghio
ja, jeg er helt enig med deg om det! usa ville sikkert sprenge opp world trade center, for at økonomien deres skulle svekkes, og MANGE skulle dø... Helt sikkert... *ehm looser ehm*
Vis hele sitatet...
Dette er nok en vantett teori jeg har støttet fullt fra 11.9.. hva tror du at "usa" er en stor snill "candy" man du kan spise av.. Å nei du der har du i bunn og grunn en gjeng fra en gammmel gutteklubb kalt bones som leker cowboys....! Å ikke få meg til å tro at ikke en håndfull av disse lavt moralske pappagutta uten å blunke kunne kokt sammen dette...nettop for økonomi...d ekke penger ass...det er olje...gratis bilett inn i Irak osv..+ sikkert 1101 andre grunner...

Der har du ei lita lunte + bilde av mannen som egentlig sto bak gjerdet kennedy ble skutt....

pub.tv2.no/nettavisen/verden/article204805.ece
Opprinnelig postet av oivind
Akkurat! Og terroristene vil aldri få noen framgang uten å få folket i respektivt land delvis på sin side.

Angriper du makttoppene i et undertrykkende/imperialistisk/dobbelmoralsk land, istedenfor å være premieidiot og angripe sivilbefolkningen i det landet (som gir perfekt grobrunn for opinionsmanipulering fra regjerende makts side), kan din sak (som terrorist) faktisk føre fram.
Vis hele sitatet...
Tror kansje ordet du leter etter er korrupt...tror kansje heller ikke du har vært i Spania....Er du korrupt "makt-topp" har du villa med 30 mål 20 meter høye gjerder, bikjer, soldater med lolere osv tror du forstår.. Da må det special forces til eller no... det er jo altids den delvis humane delen og slå ut trafikk, strøm, vann osv. Det kommer aldri til å være noe sittende regjering som går med på noe terrorist krav.. Viva la revolucion.. Dessuten begynner det vel å bli litt orden i Spania etter mitt skjønn muli jeg tar helt feil?