Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1052
Hei!

Jeg vil oppgradere maskina mi med noen nye deler. Har lyst til å bytte ut hovedkort, cpu, ram (til ddr4) og kanskje en ssd til hvis det er mulig?

Jeg er ingen stor ekspert på komponenter, så vil derfor spørre etter litt hjelp.

Jeg spiller for tiden Rust og streamer samtidig.

Pcen min ser per dags dato slik ut:

Power Supply: Cooler Master Silent Pro M2 720W
OS: Windows 10
Motherboard: ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155
CPU: Intel® Core i7-3770K Processor
Memory: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz
Hard Drive: Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5
Video Card: MSI GeForce GTX 980 GAMING

Ble engelsk, kopierte bare inn
Er helt unødvendig å oppgradere den maskinen der. Du vil stort sett ikke merke noe forskjell 'oppgraderer' nå, men mindre du går for Intel Extreme CPU. Er ikke så mye å hente der heller, du vil få flere kjerner, som muligens vil hjelpe litt ift. gaming+streaming. Skulle dog ikke tro du har noe særlig problemer med det med den du har?
Tenkte det samme... Virker litt bortkastet å bruke minst 5k på å bytte ut hovedkort, cpu og ram for å ikke merke noe forskjell. Overklokk CPU'en og du er good to go, hvis du ikke allerede har gjort det.
Jeg er enig med de andre, er unødvendig å oppgradere egentlig. Nå oppgir du ikke hvor mye RAM du har, men er det mellom 4-8GB kan det være nødvendig med mer siden du spiller-streamer og whatnot. Om du først skal oppgradere det, vil du vell ha DDR4 og hele pakken uansett. Utenom det gjenstår vell lagringskapasitet, mer en 120GB ville nok jeg hatt. Nå skal jeg ikke bare fortelle at du ikke trenger å oppgradere, så back to topic.

Du sier ikke noe om budsjett, men siden du har GTX 980 antar jeg at du har litt penger å rutte med. Her er et eksempel på HK, CPU og RAM. Om du vil ha en "dedikert" CPU kjøler, kan du velge skylake pakken uten inkludert kjøler, da får du 800kr til en skikkelig kjøler istedenfor. Nå vet jeg ikke hvor krevende streaming er i forhold til CPU, så kan hende at Skylake i5 er bra nok. Nå valgte jeg også et MSI HK med rødt tema som passer sammen med MSI 980 kortet ditt. Nå vet jeg heller ikke hvordan fargevalget ditt er ellers, som t.d. i forhold til Kabinett. RAM kan du velge litt selv, nå valgte jeg 16GB pakken som jeg selv har, men du får også decent 16GB DDR4 RAM som for eksempel HyperX til ca 1000spenn
Sist endret av mo66y; 27. januar 2016 kl. 15:26.
Trådstarter
8 0
Takk for svar! Men når jeg f.eks spiller og ser stream på den andre skjermen min så merker jeg det veldig godt i spillet (snakker om Rust nå). Kommer det her av noe annet? Skulle nesten tro at det skulle gå fint.

Har 16GB ram 4x4GB
Sist endret av Enac; 27. januar 2016 kl. 16:39.
Sitat av Enac Vis innlegg
Takk for svar! Men når jeg f.eks spiller og ser stream på den andre skjermen min så merker jeg det veldig godt i spillet (snakker om Rust nå). Kommer det her av noe annet? Skulle nesten tro at det skulle gå fint.

Har 16GB ram 4x4GB
Vis hele sitatet...
Jeg må bare spørre, overklokker du CPU'en din? I såfall, hvor høyt?
Trådstarter
8 0
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Jeg må bare spørre, overklokker du CPU'en din? I såfall, hvor høyt?
Vis hele sitatet...
Ja, den er overklokka til 4533MHz, brukte auto tuninga til AI Suite.
Sist endret av Enac; 27. januar 2016 kl. 16:49.
Husk at Rust er early access, og ikke er optimalisert... Det vil si at det lagger mye mer nå enn det vil (forhåpentligvis) når det er ferdig polert.
Det kom nylig en unity-patch (spillmotoren Rust bruker) som fucka opp optimaliseringa ennå mer for mange. Jeg kunne helt fint spille for 1 mnd siden, men nå er det uspillbart pga lag og stuttering.
Tar jeg ikke feil, har dem anbefalt et spesifikt skjermkort for å kunne kjøre Rust slik det er nå, perfekt. Husker ikke hvilken modell i farten, men de har sikkert skrevet det på www.playrust.com
Trådstarter
8 0
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Husk at Rust er early access, og ikke er optimalisert... Det vil si at det lagger mye mer nå enn det vil (forhåpentligvis) når det er ferdig polert.
Det kom nylig en unity-patch (spillmotoren Rust bruker) som fucka opp optimaliseringa ennå mer for mange. Jeg kunne helt fint spille for 1 mnd siden, men nå er det uspillbart pga lag og stuttering.
Tar jeg ikke feil, har dem anbefalt et spesifikt skjermkort for å kunne kjøre Rust slik det er nå, perfekt. Husker ikke hvilken modell i farten, men de har sikkert skrevet det på www.playrust.com
Vis hele sitatet...
Når jeg ser på andre spiller det på stream så virker det som om de kjører det så mye smoothere enn jeg gjør. FPSen varierer fra 40-120. Men det er sant som du sier at det er early access og at de jobber hver dag for å optimalisere det.

Jeg kan heller ikke ha OBS vinduet åpent (må minimere det) for at jeg ikke skal droppe halvparten av FPSen min.
Tviler ganske sterkt på at det er noe problem med CPU'en dersom du har den på 4.5ghz...
Vent heller til spillet er "ferdig", men det er slike spill som nesten alltid kommer til å være i alfa/beta - latterlig nok.
Sist endret av The Riddler; 27. januar 2016 kl. 17:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
8 0
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Tviler ganske sterkt på at det er noe problem med CPU'en dersom du har den på 4.5ghz...
Vent heller til spillet er "ferdig", men det er slike spill som nesten alltid kommer til å være i alfa/beta - latterlig nok.
Vis hele sitatet...
Når CPU'en får jobbe skikkelig så kommer den opp til 78 grader. Kan det være noe problem eller går det fint?
Sitat av Enac Vis innlegg
Når CPU'en får jobbe skikkelig så kommer den opp til 78 grader. Kan det være noe problem eller går det fint?
Vis hele sitatet...
78 grader er null stress. Hvis du kjører Prime95 og lar den gå i en god del timer uten at noe overstiger si 83 grader ish så er det helt greit.
Trådstarter
8 0
Sitat av The Riddler Vis innlegg
78 grader er null stress. Hvis du kjører Prime95 og lar den gå i en god del timer uten at noe overstiger si 83 grader ish så er det helt greit.
Vis hele sitatet...
Okei, takk!
Trådstarter
8 0
Et siste spørsmål! Kan jeg kjøre 2 SSD'er samtidig med en HDD? Den SSD'en jeg har nå blir full på et blunk. Tenkte å kanskje prioritere windows på den og ha spill+andre program på en annen en.
Sitat av Enac Vis innlegg
Et siste spørsmål! Kan jeg kjøre 2 SSD'er samtidig med en HDD? Den SSD'en jeg har nå blir full på et blunk. Tenkte å kanskje prioritere windows på den og ha spill+andre program på en annen en.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan du