Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  147 19047
Jeg har lenge planlagt å flytte ut på gaten. Tar de mest viktige eiendelene og låser dem inn i et skap, eller inn hos en kompis, og så bare gå ut på gaten; Pante flasker, finne det man kan av verdi (kjøpe dirkesett på nett først f.eks) og tigge.
Muligens gli inn i miljøet.

Noen som har erfaringer/tanker?
Det første og mest åpenbare spørsmålet her er følgende: Hvorfor i alle dager vil du gjøre en så stupid ting?
Tanke nummer en er at det er respektløst overfor de som bor på gata fordi de ikke har et annet valg, for det har tydeligvis du. At du tilsynelatende skal finansiere tilværelsen din på kriminalitet gjør det ennå verre.
Tolker denne planen som noe som har kommet opp pga bruk av psykedelia. Har jeg rett, mr hofman?
Om jeg har tolket riktig forstår jeg likevel ikke greia, en psykonaut vil føle seg tiltrekket av naturen, ikke asfalten?

Men forstår vel den grunnleggende ide'n.. Å leve et liv med minst mulig eiendeler, på kanten og slippe alt stresset med en jobbtilværelse og all den dritten som følger med..
Sist endret av wack; 12. juli 2009 kl. 23:19.
Jeg personlig synes det minner mer om snodige piller i besynderlige farger og fasonger. Men helt seriøst, hvorfor vil du gjøre noe sånt?

Er det et prosjekt, skal du finne deg selv eller er det bare et anfall av idioti og det faktum at du kan gjøre det?
Sist endret av Lille Nikotin; 12. juli 2009 kl. 23:20.
prøv å sov i telt en måned i strekk først du, kan love deg at du blir lei ettet et par uker.
mr_hofman's Avatar
Trådstarter
Sitat av wack Vis innlegg
Tolker denne planen som noe som har kommet opp pga bruk av psykedelia. Har jeg rett, mr hofman?
Om jeg har tolket riktig forstår jeg likevel ikke greia, en psykonaut vil føle seg tiltrekket av naturen, ikke asfalten?
Vis hele sitatet...
Ettersom jeg aldri (til dags dato) har prøvd psykadeliske stoffer, kan jeg trygt si det ikke finnes noen sammenheng du.
Men tenkte lenge på å flytte ut i skogen og ja. Men problemene ble for mange: Hva gjør man om vinteren? Hvordan får man mat? Hva når det er jævlig vær? Ensomhet?
Det urbane uteligger-livet tiilbyr mer. Matrester, flasker, steder å være innendørs, steder å finne penger, selskap, osv
Jeg vil bli den urbane Chris McCandless

Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Jeg personlig synes det minner mer om snodige piller i besynderlige farger og fasonger. Men helt seriøst, hvorfor vil du gjøre noe sånt?

Er det et prosjekt, skal du finne deg selv eller er det bare et anfall av idioti og det faktum at du kan gjøre det?
Vis hele sitatet...
BEGGE deler! Et kunstnerisk prosjekt (jada, studerer kunst) og et filosofisk prosjekt. KAN jeg gjøre det? Og hva sier det om den frie vilje?
Sist endret av mr_hofman; 12. juli 2009 kl. 23:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så, i klartekst så skal du: Flytte på gata, bo i pappask / hva nå enn du finner, spise matrester og bli syk som F, bli luktenes værre enn 3 døde kattunger i elgespy, irritere folk til det punktet at de får lyst til å blåse hodet av deg med hagle grunnet all gnålinga om penger. Og ikke nok med det, du har tenkt til å bryte deg inn på diverse steder for å finne penger?

Gleder meg til skattepengene mine blir brukt til rehabiliteringen din. Good luck, have fun.
Sist endret av Lille Nikotin; 12. juli 2009 kl. 23:26.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Les boken Doppler av Erlend Loe. Det var det første jeg tenkte på når jeg så denne tråden :P
mr_hofman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Les boken Doppler av Erlend Loe. Det var det første jeg tenkte på når jeg så denne tråden :P
Vis hele sitatet...
Les Into the Wild av John Krakauer heller du! (og ja jeg har lest det makkverket du kaller Doppler.)
Tanke nummer to er at du aldri kommer til å bli akseptert av det miljøet som du håper å bli en del av. De kommer til å se på deg som en pretensiøs, kvasifilosofisk, småborgerlig skrulling som utsetter seg frivillig for det som de selv desperat ønsker å komme seg vekk fra.
Er like forbanna kaldt i byen om vinteren som det er ute i naturen. Husk på at det er ikke bare å sparese inn på en kafé eller et hvilket som helst utested når du bor på gata, da de fleste kaster vanskeligstilte ut, desverre.

Jeg syns igrunn hele ideen din virker temmelig hånlig mot de som faktisk trenger de få hjelpemidlene som er der ute for folk i denne situasjonen. Hadde det ikke vært mer produktivt å faktisk hjelpe disse menneskene?
Jeg kan skjønne dette veldig godt, jeg. Å bo på gaten betyr mindre av de hverdagslige problemene. Alt man trenger å tenke på er hvordan skaffe mat. Man slipper alt annet! Hvis du ikke er narkoman tror jeg faktisk dette kan være en interessant opplevelse.

Gjør det! Du bør ha forsikringen på at du kan vende tilbake til den gamle leiligheten din og at du faktisk har et liv å komme tilbake til da, hvis du ikke liker tilværelsen liksom. Men ellers er dette noe jeg enkelt ville prøvd hvis jeg hadde hatt ballene til det. Det "enkle" liv frister. ^^
Sist endret av Boo-Boo; 12. juli 2009 kl. 23:36.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Kan du i det minste ihvertfall ha en bobil?
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg kan skjønne dette veldig godt, jeg. Å bo på gaten betyr mindre av de hverdagslige problemene. Alt man trenger å tenke på er hvordan skaffe mat. Man slipper alt annet! Hvis du ikke er narkoman tror jeg faktisk dette kan være en interessant opplevelse.

Gjør det! Du bør ha forsikringen på at du kan vende tilbake til den gamle leiligheten din og at du faktisk har et liv å komme tilbake til da, hvis du ikke liker tilværelsen liksom. Men ellers er dette noe jeg enkelt ville prøvd hvis jeg hadde hatt ballene til det. Det "enkle" liv frister. ^^
Vis hele sitatet...


Ja, for ikke å glemme: Temperatur-problemet, hvor skal man drite, personlig hygiene etc. etc.
Ting er ikke like enkelt som det er på film vett du.

Jeg tror det er enklere og overleve i naturen en i byen, i naturen er det også enklere og finne seg et påpasselig måltid.
Du kan fiske, jakte og spise diverse planter og sopp. Alt man trenger er en fiskestang og noen jaktredskaper, man kan også med hell lage feller ut i fra ting mann finner i skog og mark.
Har du et bra telt og en bra sovepose trenger du ikke bekymre deg altfor masse om temperaturen på vinteren. Is fiske er også en mulighet når du skal skaffe mat. Snarer kan du sette opp mange steder slik at du kan få hare til middag.
Merk: Ikke spis bare hare over lengre perioder da du vil få farlig lave fett levler i kroppen. Hare består nemlig nesten av 100% muskler, og du vil ikke få i deg fettet du trenger.

Ensomheten kan bli et problem vell og merke, vis du da ikke har tenkt og ta turer inn til familie og venner i ny og ne. Noe jeg hadde støttet som et bra forslag.

Jeg må også si at jeg synes at det er en stupid og litt småfrekk idè og velge og leve på gata. Det blir liksom for dumt og velge det livet.

Reiser du ut i naturen istedenfor kan du få mange gode minner og lærerike opplevelser. Det er vell også større sjangs for at en venn slår følge opp på fjellet for og leve livet, enn inn i det trange smuge bak McDonald`s. Og da blir plutselig ikke ensomheten en faktor du trenger og tenke på lenger.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Kjære mr hofman,

ta deg en pause. Jeg har de siste dagene fulgt deg her på forumet med stor forundring, du er en merkelig kar må jeg si!

Du lager en ny tråd annenhver time, der du kommer med det mest utrolige. Jeg håper virkelig du får en eller annen slags oppfølging av diverse instanser fremover.. For det er IKKE sunt å holde på slik..

Ingen normale mennesker tenker plutselig "hva skal vi gjøre i dag da? nei, vi kan jo låse alle tingene inn i et skap, å flytte ut på gaten! ".

Dette er ikke ment som dissing av deg på noe som helst måte, mer en bønn til deg, om at du kanskje burde oppsøke hjelp før det går deg ille her i livet.

Mange vil utforske livet på forskjellige måter, men de færreste gjør det slik du holder på.

Jeg råder deg til å ikke flytte ut på gaten, og til å tenke nøye igjennom alt du forgifter hodet ditt med for tiden. De som bor på gata, gjør ikke dette frivillig.

Det er en grunn til det, og her får du den: " det er ikke kult å bo på gaten, mye bedre å bo i et hus med tak og fire vegger" .
Hva med å lage en dokumentar ut av det?
Du drar på gata og leter i en uteligger som er villig til å bytte liv med deg i 6 måneder.
Så får du bo på gata og føle hvordan det er så får han føle hvordan det er å ha en plass der han slipper å legge seg i urin lukt og andre ymse tinger.
Sorry for at jeg gikk offtopic, men er jo en snill gjerning + at du får opplevd livet som uteligger
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Ja, for ikke å glemme: Temperatur-problemet, hvor skal man drite, personlig hygiene etc. etc.
Vis hele sitatet...
Slike ting er det man slipper å tenke på når man bor på gaten, fordi man rett og slett ikke kan gjør så mye med det. Man slipper å tenke på å så se jævlig bra ut før man går ut. Jeg bruker en time på badet før jeg skal på jobb, bare tenk så deilig det er å slippe dette.

Temperaturproblemet kan jo selvsagt bli et problem om vinteren, men om sommeren tror jeg det å bo på gaten kan være fantastisk. ^^

Sitat av ranman22 Vis innlegg
Kjære mr hofman,

ta deg en pause. Jeg har de siste dagene fulgt deg her på forumet med stor forundring, du er en merkelig kar må jeg si!

Du lager en ny tråd annenhver time, der du kommer med det mest utrolige. Jeg håper virkelig du får en eller annen slags oppfølging av diverse instanser fremover.. For det er IKKE sunt å holde på slik..

Ingen normale mennesker tenker plutselig "hva skal vi gjøre i dag da? nei, vi kan jo låse alle tingene inn i et skap, å flytte ut på gaten! ".

Dette er ikke ment som dissing av deg på noe som helst måte, mer en bønn til deg, om at du kanskje burde oppsøke hjelp før det går deg ille her i livet.

Mange vil utforske livet på forskjellige måter, men de færreste gjør det slik du holder på.
Vis hele sitatet...
Dette er nettopp dette som gjør dette så fint. At det finnes slike mennesker som Mr hoffmann i denne verden er fantastisk. Det er ellers ingen som tenker på å gjøre slike ting, men Mr hoffman bare gjør det! Kunstnere er fantastiske mennesker!
Sist endret av Boo-Boo; 12. juli 2009 kl. 23:46.
Jepp. Kjempesnillt å gni det inn i fjeset på stakkaren at han lever et helt forjævelig liv.

Som Don sa, så blir dette ikke noe annet enn nok et slag i planeten for de som allerede er så langt nede.
Det er smakløst, spottende og rett og slett idiotisk!


Jeg driter i hvordan jeg ser ut. Bor jeg på gaten? Nei.


Ventvent.. Sa du nettopp at det er FINT at noen mennesker gjør slike ting? Hva i svarteste granskauen får deg til å si dette?
Sist endret av Lille Nikotin; 12. juli 2009 kl. 23:48.
Selv som 15-åring som er avhengig av elektronikk kunne jeg enten tenkt meg en helvetes uke med beinhard trening (driver med langrenn og løping så vet hva det innebærer) eller å leve i naturen, jeg kunne tenkt meg å bo hele sommerferien i naturen hvis jeg hadde fått med meg en eller to til.

Du kan jo ta det som et prøveprosjekt denne sommeren, ta med deg det nødvendigste, medisin, og diverse andre saker som du trenger hvis du skader deg, en mobil som du kan skru på hvis det skjer noe akutt, en kniv, en øks. Gå ut i naturen, bygg deg en hytte, skaff deg mat selv, fyr opp bål med en slik tenner som lager gnister.

Lykke til!

Edit: Hvis du lever ute i naturen kan du ikke kalles en uteligger, derfor håner du ikke uteliggere.

Uteliggere har ofte egen skyld i at de netopp er uteliggere.
Sist endret av jeppfi; 12. juli 2009 kl. 23:55.
Sitat av mr_hofman Vis innlegg
Jeg har lenge planlagt å flytte ut på gaten. Tar de mest viktige eiendelene og låser dem inn i et skap, eller inn hos en kompis, og så bare gå ut på gaten; Pante flasker, finne det man kan av verdi (kjøpe dirkesett på nett først f.eks) og tigge.
Muligens gli inn i miljøet.

Noen som har erfaringer/tanker?
Vis hele sitatet...
Fy faen du provoserer meg noe jævelig. Foreslår at du holder kjeft til du har vokst opp og møtt litt motgang og smerte. Din nærsynthet kommer til å kvele deg i din egen stupiditet.
Eneste du kan gjøre for å bedre karma blir å BYTTE alt du har mot noen som bor på gata. Idiot.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Jepp. Kjempesnillt å gni det inn i fjeset på stakkaren at han lever et helt forjævelig liv.

Som Don sa, så blir dette ikke noe annet enn nok et slag i planeten for de som allerede er så langt nede.
Det er smakløst, spottende og rett og slett idiotisk!


Jeg driter i hvordan jeg ser ut. Bor jeg på gaten? Nei.


Ventvent.. Sa du nettopp at det er FINT at noen mennesker gjør slike ting? Hva i svarteste granskauen får deg til å si dette?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal andre uteliggere bli sinte for at andre har lyst til å "teste" ut deres livsstil?

Jeg synes det er flott at andre tar initiativ til å gjøre noe ingen andre tør eller vil, og det er fint at mannen vil "utforske" levemåten til de som har det verre enn han selv.

Sitat av utidetfri Vis innlegg
Fy faen du provoserer meg noe jævelig. Foreslår at du holder kjeft til du har vokst opp og møtt litt motgang og smerte. Din nærsynthet kommer til å kvele deg i din egen stupiditet.
Eneste du kan gjøre for å bedre karma blir å BYTTE alt du har mot noen som bor på gata. Idiot.
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt at han gjør dette for å bedre karma? Han gjør dette som et prosjekt for å lære og utforske hvordan det er, ikke sant? Jeg kan ikke skjønne hvorfor dette er så provoserende for mange.
Sist endret av Boo-Boo; 13. juli 2009 kl. 00:00.
Det der var vel mer enn delvis overdrevet hetsing, men han treffer spikeren på hodet. Hør på andre nå, om du ikke har gjort det før.. Du vil virkelig ikke utsette deg selv for dette her.


La oss nå si at du bor på gaten. og har gjort det i mange år, Boo-Boo. Plutselig kommer det en dimling gåendes, som øyensynelig ikke hører hjemme på gaten. Deretter ser du han tigge om penger fra forbipasserende, hvor han forklarer at han er husløs.

Så sier vi videre, at du bestemmer deg for å finne ut hvem dette er, hvorav han forklarer at han egenlig har en helt grei leilighet, og generellt bra levevillkår. Saken var bare den at han ville se hvordan det er å leve på gaten. Han kan selvsagt avblåse hele greie når som helst, og vende tilbake til sitt fine liv.

Dette ville jeg kalt et realt ballespark.
Sist endret av Lille Nikotin; 13. juli 2009 kl. 00:02.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Hvorfor skal andre uteliggere bli sinte for at andre har lyst til å "teste" ut deres livsstil?
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke er en livstil, men en situasjon?
Vet ikke hvor mye du bryr deg om dette, men når man ikke har inntekt over tid, orden og styring på livet sitt kan det bli ganske vanskelig å få huslån, kredittkort, abonnement på ting og andre samfunnsgoder senere i livet. Regner etterhvert med at du blir ganske lei av å bli kjeppjaget gjennom byen hele tiden, og kommer løpende tilbake til samfunnet.

Ellers syns jeg dette er et meningsløst prosjekt. Hvis du lurer på hvordan det er å bo på gata, snakk 5 minutter med en hero junkie..
Det er faktisk flere uteliggere som har drevet på i flere år som er "frivillige"
Sitat av grudgE Vis innlegg
Fordi det ikke er en livstil, men en situasjon?
Vis hele sitatet...
Hvis jeg hadde brukt ordet "situasjon" isteden, hadde det blitt noe bedre? Å bo på gaten er forresten ikke en situasjon uansett, men akkurat en livsstil. Man har valget tidligere i livet, ødelegger man den er det ens egen skyld. Selv om det hører til en annen diskusjon.

Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Det der var vel mer enn delvis overdrevet hetsing, men han treffer spikeren på hodet. Hør på andre nå, om du ikke har gjort det før.. Du vil virkelig ikke utsette deg selv for dette her.


La oss nå si at du bor på gaten. og har gjort det i mange år, Boo-Boo. Plutselig kommer det en dimling gåendes, som øyensynelig ikke hører hjemme på gaten. Deretter ser du han tigge om penger fra forbipasserende, hvor han forklarer at han er husløs.

Så sier vi videre, at du bestemmer deg for å finne ut hvem dette er, hvorav han forklarer at han egenlig har en helt grei leilighet, og generellt bra levevillkår. Saken var bare den at han ville se hvordan det er å leve på gaten. Han kan selvsagt avblåse hele greie når som helst, og vende tilbake til sitt fine liv.

Dette ville jeg kalt et realt ballespark.
Vis hele sitatet...
Jeg er forsåvidt enig med deg, men samtidig ikke. Andre uteliggere skal heller bare være glad for å få en nabo, selv om han kanskje klarer å tigge penger som andre uteliggere heller burde fått.
Sist endret av Boo-Boo; 13. juli 2009 kl. 00:05.
Nei Boo-Boo, det var faktisk ikke alle som fikk det valget. Ikke mange av dem i Norge, heldigvis.

Men du skal være veldig forsiktig med å hyle "Du hadde valget".
Sist endret av Lille Nikotin; 13. juli 2009 kl. 00:05.
Ikke at det er så relevant, men jeg antar at du ikke reist rundt så mye og sett hva fattigdom virkelig går ut på, Boo-Boo?

Tro meg, de blir ikke "Glade for å få en ny nabo". Det er kamp om pengene, husly og alle slike ting. Du kan ikke bare spasere bort å regne med at de vil ha deg der.. Det vil de nemlig ikke. Visse steder i verden tar de likegyldige livet av "naboene sine" på et øyeblikk om det er muligheter for litt ekstra penger / mat.
Jeg er smått fasinert av tanken, men jeg ville ikke gjøre meg selv kriminell.
Du kan heller gjøre som en i Storbrittania gjorde, ha et budsjett på 50,-kr pr døgn og det skal skaffe mat, ly og eventuelt noen transport. Men(igjen) du må ha et alternativ hvis du gir opp for sykdom eller mer sannsynlig at du går lei.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Ikke at det er så relevant, men jeg antar at du ikke reist rundt så mye og sett hva fattigdom virkelig går ut på, Boo-Boo?

Tro meg, de blir ikke "Glade for å få en ny nabo". Det er kamp om pengene, husly og alle slike ting. Du kan ikke bare spasere bort å regne med at de vil ha deg der.. Det vil de nemlig ikke.
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg er bare 19 år og har ikke opplevd så veldig mye, nei. Men det er akkurat derfor dette virker interessant for meg. Jeg har lyst å oppleve ting, og mange ganger holder det ikke bare å snakke med en som har opplevd det, for jeg har allerede snakket med flere narkomane om hvordan livet deres er. For meg virker det ihvertfall som at de fleste uteliggerne i Norge er OK mennesker, jeg tror ikke mange av dem hadde brydd seg om det hadde kommet enda en tigger på gatehjørnet.

Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Visse steder i verden tar de likegyldige livet av "naboene sine" på et øyeblikk om det er muligheter for litt ekstra penger / mat.
Vis hele sitatet...
visse steder i verden er også kommunistisk, så jeg ser ikke hva det det har med diskusjonen å gjøre, når det ikke skjer i Norge.
Sist endret av Boo-Boo; 13. juli 2009 kl. 00:18.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
så jeg ser ikke hva det det har med diskusjonen å gjøre, når det ikke skjer i Norge.
Vis hele sitatet...
Og den påstanden baserer du på?
Grunnen til at jeg sa det var et forsøk på å få deg til å forstå at: DETTE ER IKKE NOE DU VIL. Det skjer ikke nødvendigvis mord i Norge av denne grunnen, men ta meg faen om det er vold.

Jeg er også bare 19 år, allikevel har jeg vært ganske mange steder og opplevd mye sterkt. Jeg har sett hva virkelig fattigdom betyr, og har ikke noe spesiellt ønske om å se det igjen. Det er også en grunn til at vi som faktisk har opplevd ett og ennet advarer folk som deg mot å gjøre de samme feilene. En av grunnene er at vi ikke ønsker å utsette noen for noe så vondt / jævlig.

Helt greit, du er nysgjerrig, men prøv nå å forstå.. Det er ikke kult å være fattig. Det er heller ikke kult å late som om man er det.

De som virkelig er fattige er som regel hyggelige fordi det skaffer dem et par kroner ekstra.
Sist endret av Lille Nikotin; 13. juli 2009 kl. 00:27.
GO! GO! GO!

Det jeg virkelig ikke ser her er hvorfor alle skal syte over at mr_hofman er respektløs over de som bor på gata etc.
Hvorfor kan ikke han gjøre det han akkurat har lyst til? Syns det er utrolig bra at noen er litt spontane og bryter ut av livets normale normer for å finne ut av ting, utrolig tøft.

mr_hofman skrev ikke så mye om hvorfor han gjør dette, derfor vil jeg ei spekulere i det. Men det som er sikkert er at det IKKE er respektløst over de som bor på gata, du kan si at de som bor på gata ikke har valgt det, og deres eneste ønske er å komme seg fra det elendige liv. De som sitter på Karl Johan med en McDonaldskopp har valgt det (Mer eller mindre) og jeg er sikker på at mange av gatas folk vil respektere deg og syns ditt prosjekt er interessant.
Sitat av grudgE Vis innlegg
Og den påstanden baserer du på?
Vis hele sitatet...
Jeg bare antar at det hadde stått mer i avisen om mord i nygårsdparken (hvor narkisene henger i Bergen) enn hvordan det går med Arne Skeies privatliv.

Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Grunnen til at jeg sa det var et forsøk på å få deg til å forstå at: DETTE ER IKKE NOE DU VIL. Det skjer ikke nødvendigvis mord i Norge av denne grunnen, men ta meg faen om det er vold.

Jeg er også bare 19 år, allikevel har jeg vært ganske mange steder og opplevd mye sterkt. Jeg har sett hva virkelig fattigdom betyr, og har ikke noe spesiellt ønske om å se det igjen. Det er også en grunn til at vi som faktisk har opplevd ett og ennet advarer folk som deg mot å gjøre de samme feilene. En av grunnene er at vi ikke ønsker å utsette noen for noe så vondt / jævlig.

Helt greit, du er nysgjerrig, men prøv nå å forstå.. Det er ikke kult å være fattig. Det er heller ikke kult å late som om man er det.

De som virkelig er fattige er som regel hyggelige fordi det skaffer dem et par kroner ekstra.
Vis hele sitatet...
Men det hele store poenget her er at dette er prosjekt. Ikke noe Mr Hofman hadde tenkt å gjør på heltid. Prøve det ut i et halvt år eller så, det er dette som frister.

Jeg skjønner veldig godt hvorfor du/dere advarer mot å gjøre noe slikt - hvis det hadde vært planlagt å gjøre på heltid. Men et prosjekt for utforske og teste din egen "streetsmarts" og din egen frie vilje som Mr Hofman sa ser jeg ikke helt problemet med.
Men selvfølgelig kan han gjøre som han vill. Det har vi heller aldri sagt noe imot.

Det vi derimot reagerer på, er at dette kommer til å gå utover andre.

Tror du, når jeg ble mobbet som værst, syntes at det var fint at en annen gutt gjorde alt han kunne for å gjøre seg selv til et mobbeoffer som for å lette byrden min? Nei. Der og da så jeg det som en ytterst spottende handling, og det gjorde meg kvalm, til brekkpunktet. I ettertid ser jeg på det med andre øyne, men der og da, når jeg selv var i situasjonen var det ikke annet enn nok et urettferdiget ballespark.


hvis du absolutt vil teste deg selv på slik en måte, ta det et sted der det ikke går utover andre. I naturen, f.eks.
Sist endret av Lille Nikotin; 13. juli 2009 kl. 00:35.
Hvis du, mr_hofman virkelig gjør dette, noe jeg håper på at du gjør, lag en dagbok i from av Video, lyd eller klassikeren; Penn og Papir.
Lille Nikotin: Det vi derimot reagerer på, er at dette kommer til å gå utover andre.
Vis hele sitatet...
Forklar.
Sist endret av DerComment; 13. juli 2009 kl. 00:37.
Får jeg minne om at han ikke har tilgang til slike midler? Muligens penn og papir, om han finner noe i søpla etsteds.

DerComment, Det er forklart i samme post.
Hadde han derimot gjort det for å "Se hvordan det var" hadde jeg den dag i dag følt et intenst hat mot nevnte person. Jeg tror faktisk ikke jeg ville ha kunnet sett på ham uten å komme i tanker om mord.
Sist endret av Lille Nikotin; 13. juli 2009 kl. 00:40.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Tror egentlig mange uteliggere ville vært venner med en ordentlig person som ikke lurer dem, selv om han gjør det av fri vilje
Synes folk heller bare skal slutte med moralpreken, og hjelpe personen istedet med det han ønsker av informasjon...

Er man dum nok til å prøve på noe slikt, så vil han raskt oppdage selv hvor idiotisk det er...
Det er jo nettopp det vi har gjort. Han ba om meninger angående idéen sin, og det har han fått. I fleng.
Sitat av mr_hofman Vis innlegg
Ettersom jeg aldri (til dags dato) har prøvd psykadeliske stoffer, kan jeg trygt si det ikke finnes noen sammenheng du.
Vis hele sitatet...
Tviler litt på den der, du har opprettet 5 tråder, hvorav 4 av dem er under rusmidler. Du sier du har kjøpt deg vannbong, og spørr om hvorfor du ikke blir høy av hasj.

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=134487
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=134692
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=134369
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=134555
Blackkoz, få en god forklaring på hvorfor dette er så utrolig dumt og idiotisk?
Hvis du virkelig gjør dette mr_hofman, gå ut med nyskjerrighet og ønske om lærdom. Dette kan bli utrolig lærerikt, du møter mange mennesker med livshistorier å fortelle.
Om du virkelig har planer om å bryte deg inn for å skaffe penger håper jeg det første som skjer er at noen bryter seg inn i skapet ditt og stjeler alle eiendelene dine.
Her er det mye rein drittslenging uten "takt og rytme". Håper mr_hofman stepper ut snart og skriver en litt mer detaljert plan, hva som er mottoet, hvorfor. Gli inn i miljøet gjør du med godt humør og interesse.
Ymgve og boogeyman prøv med litt innhold, hvis dere er så sinte si hvorfor. (Doh!)
Så du har ingenting i mot at folk bryter seg inn og stjeler ting?
Freak Trooper
Joey's Avatar
Jeg sier meg enige i Boo-Boo og DerComment. Synes det er et godt prosjekt.

Nå vet jeg ikke heller bakgrunnen for prosjektet, men kan se for meg at en får et anderledes syn på hvordan det er å bo på gaten når man har faktisk vært igjennom det selv. En kan forklare til andre og opplyse og ha større motivasjon til å hjelpe de senere.
Tror ihvertfall selv at jeg hadde tenkt anderledes når jeg hadde kjøpt =Oslo med en uteligger etter å ha bodd på gata i et halvt år.

Så skjønner jeg heller ikke hvordan det kan være respektløst ovenfor de som faktisk må bo på gata. Da får de muligheten til å vise hvor jævlig de faktisk har det, og det i Norge som er/var et av verdens beste land å bo i.

Fleste har vel en viss oppfatning av hvordan det er og kan tenke seg at det er hardt, men det nærmeste du kommer virkeligheten er vel å prøve det selv og oppleve det.
Bo på gata har jeg mindre imot, selv om jeg synes det er litt respektløst ovenfor de hjemløse som prøver å komme ut av situasjonen.

Min protest går på at han planlegger å bryte seg inn og stjele som et ledd av opplegget.
Sist endret av ymgve; 13. juli 2009 kl. 02:25.
ymgve, les trådstarter sitt inlegg:

mr_hofman: Jeg har lenge planlagt å flytte ut på gaten. Tar de mest viktige eiendelene og låser dem inn i et skap, eller inn hos en kompis, og så bare gå ut på gaten; Pante flasker, finne det man kan av verdi (kjøpe dirkesett på nett først f.eks) og tigge.
Muligens gli inn i miljøet.

Noen som har erfaringer/tanker?
Vis hele sitatet...
Så, fortell meg, hvor sier han at han skal bryte seg inn for så å stjele? (Denne diskusjon tar vi på PM fra dette punkt)
Sist endret av DerComment; 13. juli 2009 kl. 02:26.