Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3566
Ok, Glem gårsdagens dramatiske sluttrapport fra FNs klimapanel. Fremtiden blir enda verre, viser helt ferske data.

Sluttrapporten fra FNs klimapanel ble i går presentert i Valencia. Den skal danne grunnlaget for klimaforhandlingene på Bali 3. desember, som skal berede grunnen for en etterfølger til Kyoto-protokollen. Konklusjonene i sluttrapporten er dramatiske, men har tidligere vært presentert i Aftenposten.

Nå viser helt imidlertid ferske data at forskningsmaterialet som sluttrapporten bygger på, holder på å bli utdatert:

CO2-utslippene er høyere i dag enn selv de mest ekstreme prognosene panelet har jobbet etter. Ferske tall viser nå et utslipp i 2006 på 8,2 milliarder tonn karbon. Panelet har basert sitt arbeid på et utslipp på maks 6,9.

(Kilde: Det amerikanske vitenskapsakademiets tidsskrift, www.pnas.org.)

Hva tror DU kommer til å skje? Hva tror du regjeringen kommer til å gjøre?
har du noen synspunkter på saken?

-Vegar
Satt og leste en artikkel i Aftenposten Innsikt (alle som vil anse seg selv som oppegående bør abonnere på dette bladet for 349 i året) i dag om hvordan miljøgifter fører til misdannelser og lavere fertilitet.

Ikke at jeg ikke bryr meg om klimaet, men akkurat dette med miljøgifter er en mye større bekymring for meg. Vi blir eksponert for det hele tiden, via flammehemmende materialer, ftaler i plast og liknende. Vi får faktisk i oss mye mer gifter og tungmetaller enn det vi tror i løpet av et år, og det slår nå ut på veldig mange måter. Blant annet produserer vi visstnok bare halvparten så mange spermier som på 50-tallet. En av fem nordmenn er under WHOs grensenivåer for fertilitet.

Misdannelser på fostre er egentlig enda verre, og det er ytterste konsekvensen av det vi driver med. Det er dessverre bare Danmark som advarer gravide mot å bruke sminke, såpe og hårspray. Vi ser allerede de verste effektene hos isbjørner (som er på toppen av næringskjeden og er mest utsatte), som oftere og oftere blir født tvekjønnede.

Grunnen til at jeg nevner dette, er ikke for å dra diskusjonen bort fra klimadebatten, men å bevisstgjøre om at vi har flere reelle trusler enn bare økt temperatur rundt hjørnet.
Sist endret av Cadex; 22. april 2009 kl. 20:52. Grunn: tarmslyng
Det er vel kanskje på tide å begynne å tenke på å leve i harmoni med naturen igjen.. Isteden for å prøve å dominere alt vi kommer over. Akkurat som at jorda er en levende organisme, er vi det samme og ville ikke eksistert uten den.

Hva en eventuell regjering måtte finne på må jeg si ikke bryr meg særlig mye..
Nå må det gjøres noe! Det er det mange som sier, men er vi klare for å virkelig GJØRE noe med forrurensingene?
Jeg tror att det virkelig må gjøres store og små ting for å redde det som reddes kan, ellers sitter vi der øverst på næringskjeden og blir missdannede med mange dyre arter på samvittigheten og skyld i att andre dyre arter blir missdannede. Selvfølgelig er det ikke bare våres skyld, men slik vi driver på nå så hjelper vi ikke til akkurat!

Regjeringen burde være tøffe nok til å lage endringer, stå for de og banke det ut i samfunnet; litt som røykeloven. For hvordan skal de store massene bli inspirert, forstå att det er alvor hvis de med det "store ansvaret" ikke TAR ansvar? Vi kan alle gjøre litt og BURDE gjøre litt, men det trengs dessverre så mye mer! Jeg håper regjeringa snart gjør jobben sin og går forran og tar ansvar, men jeg tviler på att de gjør det.

Bare noen tanker.
Jeg lurer på, hvorfor er det slik at regjeringa skal gjøre noe og ikke vi? Hvorfor trenger vi en leder/regjering som skal fortelle oss hva vi skal gjøre.. Er det ikke åpenbart hva som skal til?

Vi er ganske flinke til å legge ansvaret over på andre..
Sist endret av wack; 22. april 2009 kl. 15:26.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av wack Vis innlegg
Jeg lurer på, hvorfor er det slik at regjeringa skal gjøre noe og ikke vi? Hvorfor trenger vi en leder/regjering som skal fortelle oss hva vi skal gjøre.. Er det ikke åpenbart hva som skal til?

Vi er ganske flinke til å legge ansvaret over på andre..
Vis hele sitatet...
Med en gang man står på en partiliste har man jo takket ja til det ansvaret. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke har særlig innflytelse på energiprodusentene nedover i Europa, noe jeg tror f. eks statsministeren eller utenriksministeren har.
Poenget med politikere er jo nettopp at de skal styre oss til en viss grad, og representere landet internasjonalt.
Jeg ser den Graapho, men du misforstod meg. Det jeg mener er at vi som jordas befolkning kan starte å leve et med miljøvennlig liv.. Da vil energigiantene falle av seg selv.
Miljødebatten har blitt hovedsaklig en klimadebatt der politikere utfører en massevoldtekt av begrepene drivhus og karbondioksidens betydning på miljøet. Jeg er på ingen måte noen FrPer som nekter for en skummel utvikling. Men dette går for langt. Her skal vi avgiftslegge bilister i lille Norge, når hele bilparken vår ikke produserer mer CO2 enn kullkraftverkene nedover i Europa. "Ta sykkelen, og la bilen stå, da sparer du miljøet". Tomme ord, sier jeg. Likevel er det slikt som overtar hele debatten. Jeg vil at det skal bli mer konkret og saklig på hva som faktisk kan gjøres.

Ta kullkraftverkene. Kanskje vi kan kjøpe oss inn i dem? Tvinge frem CO2-rensing? Øke tilskudd til forskning på området? Komme med skarpe innlegg om dårlige kraftverk i klimapanelet? Jeg tror ikke Norge "først må gå foran som et godt eksempel" for å kunne fremme slikt. Vi må bare stille med det vi har. Penger.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Ikke at jeg ikke bryr meg om klimaet, men akkurat dette med miljøgifter er en mye større bekymring for meg. Vi blir eksponert for det hele tiden, via flammehemmende materialer, ftaler i plast og liknende. Vi får faktisk i oss mye mer gifter og tungmetaller enn det vi tror i løpet av et år, og det slår nå ut på veldig mange måter. Blant annet produserer vi visstnok bare halvparten så mange spermier som på 50-tallet. En av fem nordmenn er under WHOs grensenivåer for fertilitet.
Vis hele sitatet...
Ja, kunne ikke bli mer enig. Det er mye å frykte i dagligvarebutikkene.

Vi lever i en verden av halvfabrikert mat full av midler som skal øke holdbarheten og derfor bli et mer konkurransedyktig produkt i vår "trange økonomi" som aldri prioriterer mat. Vi har frysebokser, kjøleskap og hermetikkteknologi. Hvorfor fyller vi dem bare med grandiosa, is og kjøttdeig? Hvis vi ser rundt oss på hva folk faktisk spiser og lever av i hverdagen, så er det ikke rart at vi ser reaksjoner på menneskekroppen. Heldigvis er Norge ganske langt fremme når det gjelder å merke mat, hindre en del konserveringsmidler og ha restriksjoner på frysevarer osv, men vi er sikkert et av de landene som folk er dårligst til å tilberede mat i. Kan i grunn tenke meg at vi bare blir slått av England og USA på det punktet.

Når laget du sist pastasausen din fra grunn av? Når kvernet du kjøttdeig og laget dine egne hamburgere?

Vi er rett og slett avhengige av ferdigmat.. Ferdigmat full av stoffer vi ikke finner virkningene av før det er for seint. Og vil vi virkelig kunne ende opp med forskningsrapporter som sier at de og de konserveringsmidlene øker antall krefttilfeller, eller er det for mange i kombinasjon med hverandre at vi bare holder på alle sammen, for det blir for dyrt å droppe noe.

Ingen eskimoer hadde kreft før de ble introdusert til findus fiskepinner.
Jeg mistenker at politikerer er mennesker. Mennesker er enkle. De vil ikke misforstås, de vil ikke dumme seg ut når de uttaler et ord, og så mange ord som politikere kommer med uten å kunne si ja eller nei, så er det forståelig at de satser på ord som er enkle å bruke, og som ikke fører til at tungene krøller seg. Karbondioksid er et enkelt ord. Ftaler ikke fullt så enkelt. Skriftlig er det greit nok, men når mange av de miljøgiftene vi omgir oss med har så vanskelige navn at de gjør seg best skriftlig og ikke muntlig, kommer de ikke i de normale menneskers tale. Jeg kan huske når bly i bensin var den store miljøgiften alle skulle være redd for. Også et enkelt ord. Nå er det ikke mye bly igjen i bensinen. Velkommen CO2.
Sitat av Vegar121 Vis innlegg
Hva tror du regjeringen kommer til å gjøre?
Vis hele sitatet...

Ingen verdens ting. Bortsett fra ...
... oljeboring utenfor Lofoten og Vesterålen, mer skinnhellig tåkeprat, høyere bensinpriser for privatbilister, flere bomveier, dårligere og dyrere kollektivtransport, mer skinnhellig tåkeprat, mer norskfinansiert hogst av regnskog i Amazonas, etc.
Sitat av wack Vis innlegg
Jeg ser den Graapho, men du misforstod meg. Det jeg mener er at vi som jordas befolkning kan starte å leve et med miljøvennlig liv.. Da vil energigiantene falle av seg selv.
Vis hele sitatet...

Helt enig att vi verdensborgere må starte å leve ett miljøvennlig liv, men det er veldig vanskelig for den vanlige mann i gata å snu opp ned på alt uten å falle utenfor det som er dagens samfunn. Spesielt når det ikke er alle kommuner her i landet som MÅ kilde sortere en gang! Og det er de store som styrer hva vi som forbrukere kan kjøpe, men det er regjeringen som bestemmer om de store KAN selge det de vil. For eksempel plastposer, ett stort miljøproblem egentlig; Hadde regjeringa (som lager lovene vi må følge) gjort dem forbudt hadde det blitt MYE mindre plast som skal brytes ned å skittne til jorda våres.

Selvfølgelig er det kjempefint att noen går forran med ett godt eksempel, men vi er flokdyr og trenger ledere, og når lederne ikke viser vei så går gjerne vi andre også å "gresser å driter" i jorda.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
"Ta sykkelen, og la bilen stå, da sparer du miljøet". Tomme ord, sier jeg.
Vis hele sitatet...
Selv om lille Norge ikke har så stor innvirkning på det totale utslippet er det fult mulig å gå frem som et eksempel for andre land. Vist lille Norge går frem som et eksempel og redusere sitt egent utslipp kraftig står vi som et eksempel for andre land. Norge vil da også stå sterkere i miljødebatter på et internasjonalt nivå. Det blir da lettere for Norge å få andre land til å følge etter siden de da ser at det faktisk er mulig å motivere befolkningen til å bruke alternativt nivå.

Personlig tror jeg at vi har allerede kjørt oss langt ut i grøften som en 14tis på fylla. Det kommer til å ta tid å få en såpass teknologi avhengig befolkning som oss til å prøve alternative måter å gjøre ting på. Dessverre frykter jeg at Norge ALDRI kommer til å gå frem som et eksempel. Jeg tror heller aldri staten kommer til å satse så mye på forskning for å finne noen alternativer til dagens løsning heller. Det er på grunn av at Norges eksport av oljen, Norge vil tape mye penger vist det dukker opp et alternativt drivstoff som er bedre enn bensin/disel til lav pris.

Jeg er også spent på hva som kommer til å skje de neste 30-40 årene angåenden denne saken. Jeg tror vi er kommet for langt ned i grøften til å klatre oppigjen helt med en gang, vi må nok sove av oss rusen før vi tusler videre langs veien.
Sitat av wack Vis innlegg
Det jeg mener er at vi som jordas befolkning kan starte å leve et med miljøvennlig liv.. Da vil energigiantene falle av seg selv.
Vis hele sitatet...
Det er dessverre ønsketekning og utopi, som er ideelt, men ikke realistisk.

Sitat av wack Vis innlegg
Hva en eventuell regjering måtte finne på må jeg si ikke bryr meg særlig mye..
Vis hele sitatet...
Hva er mest realistisk - at folk tenker reduserer på bilkjøringen av egen fri vilje, eller at en regjering gjør det dyrere å bruke bilen i form av høyere bensinpriser og avgifter?

Bryr du deg ikke om hva verdens administrasjon-er (regjering/statsmakt) gjør, når det tross alt er de som har makt, penger og mulighet til å gjøre noe? Da tror jeg du undervurderer politikk sterkt når det kommer til realistiske løsninger på klimaproblemer.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Selv om lille Norge ikke har så stor innvirkning på det totale utslippet er det fult mulig å gå frem som et eksempel for andre land. Vist lille Norge går frem som et eksempel og redusere sitt egent utslipp kraftig står vi som et eksempel for andre land. Norge vil da også stå sterkere i miljødebatter på et internasjonalt nivå. Det blir da lettere for Norge å få andre land til å følge etter siden de da ser at det faktisk er mulig å motivere befolkningen til å bruke alternativt nivå.
Vis hele sitatet...
Vi har 4-5 millioner folk spredd over et langstrakt land.. Hvorfor er det akkurat biltrafikken vi skal være "gode eksempler" på..? Jeg synes det er bullshit hele greien. Vi kan være gode eksempler med bruk av penger på gode klimasaker i stor internasjonal skala, bevare områder i havet, kjempe for bærekraftig utvikling osv. Biltrafikk er ikke et problem i Norge, og ingen i verden ville brydd seg om vi klarte å redusere trafikken med 20%. INGEN.
Sitat av Fancy Vis innlegg

Regjeringen burde være tøffe nok til å lage endringer, stå for de og banke det ut i samfunnet; litt som røykeloven. For hvordan skal de store massene bli inspirert, forstå att det er alvor hvis de med det "store ansvaret" ikke TAR ansvar? Vi kan alle gjøre litt og BURDE gjøre litt, men det trengs dessverre så mye mer! Jeg håper regjeringa snart gjør jobben sin og går forran og tar ansvar, men jeg tviler på att de gjør det.

Bare noen tanker.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke forbud hjelper mot noe annet enn sure miner blant folket og mer penger i kassa. Vi burde rett og slett forby hele ordet forbud og la folk leve etter kardemommeloven, god skikk og bruk og vanlig folkevett. Ønsker folk å ta seg en sigg hvor de vil så gjør de det, ønsker du ikke å sitte ved siden av noen som røyker, så gjør du ikke det. Mer kompilsert enn det er det ikke. Når det kommer til restauranter o.l. så kan jo sjappa bare deles i to, så kan det være røykebaserte områder hvis det er så stress? Det at de planlegger å få bort røyken fra hylla nå grenser til disrespect. Her sitter noen trangsynte folk som ikke røyker, og lager lover for 1/4 av Norges befolkning. Dette er ikke annet en provoserende og undertrykkende. Hvor overekkes mine forslag og kommentarer til "demokrati"-Norge?
Ikke forvent noe av politikerene. Gjør noe på egen hånd. Vi kan ikke overlate ansvaret til andre enn oss selv.
Det er mine tanker.

Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Vi har 4-5 millioner folk spredd over et langstrakt land.. Hvorfor er det akkurat biltrafikken vi skal være "gode eksempler" på..? Jeg synes det er bullshit hele greien. Vi kan være gode eksempler med bruk av penger på gode klimasaker i stor internasjonal skala, bevare områder i havet, kjempe for bærekraftig utvikling osv. Biltrafikk er ikke et problem i Norge, og ingen i verden ville brydd seg om vi klarte å redusere trafikken med 20%. INGEN.
Vis hele sitatet...
Norge har 24.000 km med kystlinje, hvor hele landets energiforbruk kunne blitt dekket av bare bølgekraft. Vi har mange høye fjell og dype mektige fosser, hvor du på et energivennlig bruk også her kunne ha fremstilt energi. Vi har sol..til tider, som er energiens mor, i tillegg til at vi kunne brukt så myemer av statspengene på forskning rettet en mer miljøvennlig fremtid. Neida. Vi vil ha OL og operahus.

Når det kommer til reduseringen av trafikken skjønner jeg ikke helt hva du mener. Mener du færre biler, eller mindre utslipp? Hvis du mener mindre biler tviler jeg strekt da bil blir mer og mer brukt som et vanlig fremkomstmiddel, og med sikkerhet ikke blir noe reduskjon inn i fremtiden. Hvis du mener utslipp er det jo bare ta i bruk de batteri-drevene bilene som allerede er funnet opp, men som olje-bransjen har domene på og derfor ikke kan produseres opp...ennå.

Konklusjon: Is it still oil, is it still money.

Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Vi har 4-5 millioner folk spredd over et langstrakt land.. Hvorfor er det akkurat biltrafikken vi skal være "gode eksempler" på..? Jeg synes det er bullshit hele greien. Vi kan være gode eksempler med bruk av penger på gode klimasaker i stor internasjonal skala, bevare områder i havet, kjempe for bærekraftig utvikling osv. Biltrafikk er ikke et problem i Norge, og ingen i verden ville brydd seg om vi klarte å redusere trafikken med 20%. INGEN.
Vis hele sitatet...
Norge har 24.000 km med kystlinje, hvor hele landets energiforbruk kunne blitt dekket av bare bølgekraft. Vi har mange høye fjell og dype mektige fosser, hvor du på et energivennlig bruk også her kunne ha fremstilt energi. Vi har sol..til tider, som er energiens mor, i tillegg til at vi kunne brukt så mye mer av statspengene våre på forskning rettet mot en mer miljøvennlig fremtid som forskning i feltene nevnt ovenfor. Neida. Vi vil ha OL og operahus.

Når det kommer til reduseringen av trafikken skjønner jeg ikke helt hva du mener. Mener du færre biler, eller mindre utslipp? Hvis du mener mindre biler tviler jeg strekt da bil blir mer og mer brukt som et vanlig fremkomstmiddel, og med sikkerhet ikke blir noe reduskjon inn i fremtiden. Hvis du mener utslipp er det jo bare ta i bruk de batteri-drevene bilene som allerede er funnet opp, men som olje-bransjen har domene på og derfor ikke kkommer til å bli produsert opp.ennå.

Konklusjon: Is it still oil, is it still money.
Sist endret av Jersey Schultz; 24. april 2009 kl. 05:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
6 1
jeg er helt enig med Jersey Schultz når det kommer til utnytting av bølgekraft, Norge er jo perfekt for den slags fornybar energi! Hvis vi kunne kombinere dette med vindenergi (Vindmøller langs kysten og ute på havet)
ville vi kutte veldig mye ned på f.eks. oljefyring, kullfyring og bruk av naturgass.
desverre er det slik at de fleste kystkommuner ikke vil ha Vindmøller eller bølgekraftverk langs kystlinjen sin, dette skulle vært opp til staten!!!


Keep posting guys!
Sist endret av Vegar121; 24. april 2009 kl. 13:33.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Når det kommer til reduseringen av trafikken skjønner jeg ikke helt hva du mener. Mener du færre biler, eller mindre utslipp? Hvis du mener mindre biler tviler jeg strekt da bil blir mer og mer brukt som et vanlig fremkomstmiddel, og med sikkerhet ikke blir noe reduskjon inn i fremtiden. Hvis du mener utslipp er det jo bare ta i bruk de batteri-drevene bilene som allerede er funnet opp, men som olje-bransjen har domene på og derfor ikke kkommer til å bli produsert opp.ennå.

Konklusjon: Is it still oil, is it still money.
Vis hele sitatet...
Vel hva er det du ikke forstår? Du quoter meg men har egentlig ikke noe svar på det jeg skriver, nemlig at det er feil at det er biltrafikken som får fokus i Norge. Vi TRENGER bil, og det er latterlig at det alltid er det som dras frem som "ola normann" kan bidra med.

Når jeg sa "20% mindre trafikk" så sier jeg det fordi det er akkurat det politikerne prøver på for tiden.

Hvis bølgekraft var så utrolig lønnsomt og effektivt, hvorfor har vi ikke tatt det i bruk? Fordi det kommer til å bli helt vanvittig kostbart for oss å gjøre noe slikt. Derfor mener jeg at i stedet for å bruke 5 ganger så mye penger, hvorfor ikke bruke en del på å stoppe ekstra forurensende kraftverk i andre land? Norge er så og si selvforsynt med fornybar energi fra før av, så det er ikke her problemet ligger.

Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Jeg tror ikke forbud hjelper mot noe annet enn sure miner blant folket og mer penger i kassa. Vi burde rett og slett forby hele ordet forbud og la folk leve etter kardemommeloven, god skikk og bruk og vanlig folkevett. Ønsker folk å ta seg en sigg hvor de vil så gjør de det, ønsker du ikke å sitte ved siden av noen som røyker, så gjør du ikke det. Mer kompilsert enn det er det ikke.
Vis hele sitatet...
Det der blir for dumt til å svare på, det skjønner vel du og? Kanskje litt for inspirert og skrev det litt uten å tenke deg om?
Sist endret av Matthiesen; 24. april 2009 kl. 13:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror ikke det er realistisk å få folk til å kjøre mindre, man må heller få folk til å bruke miljøvennlig drivstoff. USA har foreslått å forby nybilsalg av biler som kun kan bruke fossilt brennstoff. Dette er etter min mening et smart forslag for å kutte utslipp av klimagasser.

http://www.aftenposten.no/klima/article3028292.ece

Mange vil ikke kjøre elbil, men det er mange anternative drivstoff som flere er villige til å bruke.

Utviklinga med biltrafikk vil fortsette å øke, en gang må man forby bensin og diesel!
Hvis vi er ute etter å spare energi, så må vi først og fremst strate i hjemmene våre.

Satt å så på "Earth Day" på NGC her om dagen, og der var det en ekstremt miljøbevist fyr.
Han hadde funnet ut at man kunne spare masse penger og energi på å få bort "standby" modusen på forskjellige elektriske artikkler.
Han målte for eksempel energi forbruket til en flatskjerm som var "skrudd" av(standby), og han fant ut at man kunne spare 60 dollar i året bare ved å skru TV'en helt av.

Tenk på alle de andre elektriske artikklene som man kunne spare penger på.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke gidder å engasjere seg i miljøproblemene, nå man kan spare tusenvis av kroner i året, bare ved å bli litt mer bevisst på energi forbruket!
Sitat av ØBS Vis innlegg
Jeg tror ikke det er realistisk å få folk til å kjøre mindre, man må heller få folk til å bruke miljøvennlig drivstoff. USA har foreslått å forby nybilsalg av biler som kun kan bruke fossilt brennstoff. Dette er etter min mening et smart forslag for å kutte utslipp av klimagasser.

http://www.aftenposten.no/klima/article3028292.ece

Mange vil ikke kjøre elbil, men det er mange anternative drivstoff som flere er villige til å bruke.

Utviklinga med biltrafikk vil fortsette å øke, en gang må man forby bensin og diesel!
Vis hele sitatet...
Utrolig hvordan en organisasjon kalt Zero plutselig blir kalt for "USA" i media. Er ikke akkurat noe stor sannsynlighet for at dette faktisk blir fremmet.
[quote=Jersey Schultz;1395695]Jeg tror ikke forbud hjelper mot noe annet enn sure miner blant folket og mer penger i kassa. Vi burde rett og slett forby hele ordet forbud og la folk leve etter kardemommeloven, god skikk og bruk og vanlig folkevett. Ønsker folk å ta seg en sigg hvor de vil så gjør de det, ønsker du ikke å sitte ved siden av noen som røyker, så gjør du ikke det. Mer kompilsert enn det er det ikke. Når det kommer til restauranter o.l. så kan jo sjappa bare deles i to, så kan det være røykebaserte områder hvis det er så stress? Det at de planlegger å få bort røyken fra hylla nå grenser til disrespect. Her sitter noen trangsynte folk som ikke røyker, og lager lover for 1/4 av Norges befolkning. Dette er ikke annet en provoserende og undertrykkende. Hvor overekkes mine forslag og kommentarer til "demokrati"-Norge?
Ikke forvent noe av politikerene. Gjør noe på egen hånd. Vi kan ikke overlate ansvaret til andre enn oss selv.
Det er mine tanker.]


Att vi burde ha vett nok til å gjøre noe på egenhånd er sant, og jeg er veldig med på den att vi alle har ansvar, MEN; viss politikerne hadde kommet igang og tatt ansvar så ville det kanskje blitt bedre organisert, fått mere ut av det vi gjør.
Ellers vill jeg bare si att jeg er for røykeloven. Å røyke er ingen menneskerett i mine øyne.
Sist endret av Fancy; 24. april 2009 kl. 15:08.
Sitat av FerieFyr Vis innlegg
Hvis vi er ute etter å spare energi, så må vi først og fremst strate i hjemmene våre.

Satt å så på "Earth Day" på NGC her om dagen, og der var det en ekstremt miljøbevist fyr.
Han hadde funnet ut at man kunne spare masse penger og energi på å få bort "standby" modusen på forskjellige elektriske artikkler.
Han målte for eksempel energi forbruket til en flatskjerm som var "skrudd" av(standby), og han fant ut at man kunne spare 60 dollar i året bare ved å skru TV'en helt av.

Tenk på alle de andre elektriske artikklene som man kunne spare penger på.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke gidder å engasjere seg i miljøproblemene, nå man kan spare tusenvis av kroner i året, bare ved å bli litt mer bevisst på energi forbruket!
Vis hele sitatet...
Her i Norge er folk mindre fokusert på å spare miljøet gjennom å bruke mindre strøm. Fordi i Norge har vi vannkraft, og det gir folk ren samvittighet på området.

Men hvor mange apparater har du som du vil skru av for å spare noen kroner? Det er vanskelig for folk å bry seg om flisespikkeri når nesten alle i dette landet lever i overflod av penger.

På ingeniørhøgskolen har vi en lærer som er engasjert i miljødebatten. Hans bidrag er at han mener at det er forbrenningsmotorer som må effektiviseres og brukes bedre, og alt annet er noe meningsløst mas.

Bare følg med på tekniske ukeblader, forskningssider osv, det er ikke mye fart i utvikling av fornybare energikilder. Jeg tror alle forsøk blir kjempeoverdrevet av media, og folk blir frustrerte fordi de tror at vi har reelle alternativer til forbrenning som energikilder i et verdensperspektiv.

Jeg tror at med en gang noen finner en faktisk lønnsom alternativ kraftproduksjon, så vil det være mange store aktører som kjøper seg inn. For jeg tror det er enorme penger i "miljø-saken" for de store.
Sist endret av Matthiesen; 24. april 2009 kl. 15:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg

Når jeg sa "20% mindre trafikk" så sier jeg det fordi det er akkurat det politikerne prøver på for tiden.
Vis hele sitatet...
Prøver politikerene 20% mindre trafikk?Du må nok spesifisere deg litt mer, og ikke sitere politikerne.

Hvis bølgekraft var så utrolig lønnsomt og effektivt, hvorfor har vi ikke tatt det i bruk? Fordi det kommer til å bli helt vanvittig kostbart for oss å gjøre noe slikt.[/quote]

Samme med vinmølleparker i den økonomiske sonen. Forskjellen her er at vinmøller er oppfunnet, og har eksistert i flere hundre år, i mens bølgekraft trengs forskningsstøtte, noe det finnes lite av.
Hvorfor gidde å tenke miljø når det NÅ vi lever og det fremdeles er penger å hente inn på oljen.

Norge er så og si selvforsynt med fornybar energi fra før av, så det er ikke her problemet ligger.[/quote]

Selvforsynt med fornybar energi.,,Her trenger jeg absolutt kilder, for jeg ser ikke helt hvor du har denne informasjonen fra.
Gass, olje og fisk, er det Norge er store på, fordi det skaper penger. Fornybar energi er det kun et par utvalgte instutisjoner som fokuserer på og som benytter seg av noe jordvarme eller noen form for cellepanel. Dette på deres regning. Det legges flere kraftverk ned, enn det det reises, fordi disse finner du kun i naturskjønne landomgivelser hvor det er vanskelig å trekke folk. Den miljøbasserte "industrien" ville snudd dagens samfunn på hodet.


Det der blir for dumt til å svare på, det skjønner vel du og? Kanskje litt for inspirert og skrev det litt uten å tenke deg om?[/quote]

Jeg er alltid inspirert, nytenkt og open-minded. Jeg er ikke en samfunns-sau som er tilhenger av jante-loven.

Ellers vill jeg bare si att jeg er for røykeloven. Å røyke er ingen menneskerett i mine øyne.[/quote]

Neehei..så alt må være en menneskerett for å gjøres i offentligheten?Hvorfor får man bot for å pisse i offentligheten da?
Jeg syns for gjøre som folk har lyst på. Det valget tok du da du ikke startet å røyke. Jeg respekterer at du er for loven, og da må du respektere at jeg er imot. Om vi forstår hverandre er et annet spørsmål, og det gjør vi tydligvis ikke.

Til Fancy: Ellers vill jeg bare si att jeg er for røykeloven. Å røyke er ingen menneskerett i mine øyne.[/quote]

Neehei..så alt må være en menneskerett for å gjøres i offentligheten?Hvorfor får man bot for å pisse i offentligheten da?
Jeg syns for gjøre som folk har lyst på. Det valget tok du da du ikke startet å røyke. Jeg respekterer at du er for loven, og da må du respektere at jeg er imot. Om vi forstår hverandre er et annet spørsmål, og det gjør vi tydligvis ikke.

Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Prøver politikerene 20% mindre trafikk?Du må nok spesifisere deg litt mer, og ikke sitere politikerne.

Hvis bølgekraft var så utrolig lønnsomt og effektivt, hvorfor har vi ikke tatt det i bruk? Fordi det kommer til å bli helt vanvittig kostbart for oss å gjøre noe slikt.
Vis hele sitatet...
Samme med vinmølleparker i den økonomiske sonen. Forskjellen her er at vinmøller er oppfunnet, og har eksistert i flere hundre år, i mens bølgekraft trengs forskningsstøtte, noe det finnes lite av.
Hvorfor gidde å tenke miljø når det NÅ vi lever og det fremdeles er penger å hente inn på oljen.

Norge er så og si selvforsynt med fornybar energi fra før av, så det er ikke her problemet ligger.[/quote]

Selvforsynt med fornybar energi.,,Her trenger jeg absolutt kilder, for jeg ser ikke helt hvor du har denne informasjonen fra.
Gass, olje og fisk, er det Norge er store på, fordi det skaper penger. Fornybar energi er det kun et par utvalgte instutisjoner som fokuserer på og som benytter seg av noe jordvarme eller noen form for cellepanel. Dette på deres regning. Det legges flere kraftverk ned, enn det det reises, fordi disse finner du kun i naturskjønne landomgivelser hvor det er vanskelig å trekke folk. Den miljøbasserte "industrien" ville snudd dagens samfunn på hodet.


Det der blir for dumt til å svare på, det skjønner vel du og? Kanskje litt for inspirert og skrev det litt uten å tenke deg om?[/quote]

Jeg er alltid inspirert, nytenkt og open-minded. Jeg er ikke en samfunns-sau som er tilhenger av jante-loven.


Til Fancy: Ellers vill jeg bare si att jeg er for røykeloven. Å røyke er ingen menneskerett i mine øyne.[/quote]

Neehei..så alt må være en menneskerett for å gjøres i offentligheten?Hvorfor får man bot for å pisse i offentligheten da?
Jeg syns for gjøre som folk har lyst på. Det valget tok du da du ikke startet å røyke. Jeg respekterer at du er for loven, og da må du respektere at jeg er imot. Om vi forstår hverandre er et annet spørsmål, og det gjør vi tydligvis ikke.[/quote]
Sist endret av Jersey Schultz; 24. april 2009 kl. 18:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jersey Schultz: Hva faen mann? Årets mest uryddige innlegg!

Men over til debatten.

Folk er egoistiske idioter. Jeg er det og du er det. Vi trenger mer en "forslag" fra "lederne" våre for og bry oss.

Selv om jeg vet at jeg ikke burde røyke så gjør jeg det. Jeg vet det er skadelig, men det skjer jo ikke noe enda, jeg skal jo slutte snart uansett. Sånn tenker jeg. Og det er det samme med miljøet. Det er så mange gode grunner idag til IKKE være miljøbevist at det er ikke rart vi driter i det. For eksempel:

-Jeg bor ute på landet, ca 45 min til nærmeste by med buss. Det går to busser på morningen(bare den ene rekker jeg jobben med, den andre er reserveløsning) som jeg kan ta(bare 10 min sen). Misser jeg en av de er jeg ikke på jobb før i elleve-tiden. Itillegg er det er billigere med bil på den samme ruten. Man bruker ca 45 kr i diesel tur retur med en bil med greit diesel bruk. Dette er ca pris kjørt med en Toyota Avensis 2006 modell. Det var en deluxe edition som har noe større motor mener jeg.

Og skal du på byen og ta noen pils bør du ha kjente du kan sove over hos, eller verdens kjedeligste venner som får deg til å ville dra klokken 22:15(som er siste buss). Billetten koster for ordens skyld 58 kroner en vei, for voksen.-

Poenget i eksemplet er at det per idag er mye enklere å ta bilen, og ikke minst billigere. Itillegg til dette setter de opp prisene på den ruten hele tiden, så mye som tre ganger i 2008. Og i tillegg vil de at folk skal ta mer buss! Og det verste er at de kommer i en ond sirkel. Når færre tar buss går prisene opp, når prisene går opp tar færre buss. Dette er svært synd.

Spør du meg så burde buss vært gratis! Da hadde flere tatt buss og det hadde vært grunnlag for og få flere buss avganger. For som jeg var inne på litt over i teksten så skrev jeg at mennesker er egoistiske idioter. Og det er vi. Men vi er glade i penger. Og derfor om tilbudet er bra og ihvertfall i starten er 100% subsidiert av staten, vil man se folk ta buss.

Avslutningsvis vil jeg bare si at jeg mener prinsippet om at man må klare å oppfylle menneskers egoer før man får dem til og tenke på andre. Hvis det er lukrativt og gjøre noe bra for din neste så gjør man det. Men det forutsetter at tilbudet er der, og ens egen vinning forblir den samme.
Sitat av murloc Vis innlegg

Spør du meg så burde buss vært gratis! Da hadde flere tatt buss og det hadde vært grunnlag for og få flere buss avganger. For som jeg var inne på litt over i teksten så skrev jeg at mennesker er egoistiske idioter. Og det er vi. Men vi er glade i penger. Og derfor om tilbudet er bra og ihvertfall i starten er 100% subsidiert av staten, vil man se folk ta buss.
Vis hele sitatet...
Er gaske enig! Det hadde og funket med ett busskort som du kunne reise ubegrenset for for ~200kr månen..(Lignende ungdomskort)
Sitat av A-H Vis innlegg
Er gaske enig! Det hadde og funket med ett busskort som du kunne reise ubegrenset for for ~200kr månen..(Lignende ungdomskort)
Vis hele sitatet...
Nå har vi jo for den saks skyld ordninger for månedskort(ungdomskort) her oppe da. Også for voksen. Så lenge du er student eller under 22 år evt. pensjonist er ikke pris per mnd. så ille for buss inne i byen. Ca 450 kr for en mnd, noe billigere per mnd. om du tar et 3. mnd kort. Men selv dette kan ta livet på en fattig student, og kunne kansje vært voksenpris - etter at man har et komplett kollektiv tilbud.
Bor du på landet koster det i nærheten av; Studentpris - 750 per mnd, Voksnepris 1700 per mnd. for det samme kortet. Dette kan ikke konkurrere med bilen.

Jeg er fast i min mening på at buss og annen kollektivtransport burde være gratis i starten, til et skikkelig alternativ er på plass. Noe man ikke får til idag når man bare tenker på å presse de siste kronene av de stakkars, dumme, medie-påvirkede og DUMME jævlene som enda tar bussen!

Gjør det praktisk med kollektiv transport!!
Det gjøres faktisk en del for fornybar energi, og det skal satses stort fremover på forskning på dette.

SINTEF har eget forskningssenter for dette i Trondheim.

En promille av de ansatte i norges største oljeselskap som sitter med en slump penger kan faktisk gjøre spennende ting. Med vindmøller langt til havs får man sterkere og jevnere vind, i tillegg synes de ikke med mindre man er langt uti sjøen og kaver.

Det satses fortsatt alt for lite på fornybar energi, vi bør slutte å bruke "ancient sunlight" (ikke fornybar energi) innen relativt kort tid om denne planeten skal bli noe trivelig å bo på. Jeg tror vi kommer til å se mer krig og spetakkel når fossile brennstoffer nærmer seg oppbrukt.
Trådstarter
6 1
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Ingen verdens ting. Bortsett fra ...
... oljeboring utenfor Lofoten og Vesterålen, mer skinnhellig tåkeprat, høyere bensinpriser for privatbilister, flere bomveier, dårligere og dyrere kollektivtransport, mer skinnhellig tåkeprat, mer norskfinansiert hogst av regnskog i Amazonas, etc.
Vis hele sitatet...


Helt enig! jeg tror ikke akkurat at Norge er det landed som kommer til gå fram med et godt eksempel først
Hvorfor tror folk at co2 er det eneste problemet.
Greit nok at co2 er en hovedårsak til mange av de problemene, men hva med måten vi behandler naturen selv. Overfiske, over forbruker alt som det er penger i.
Visste dere at over 1 million haier ble fisket på ei veke pga finnen . Og at dette var på et reservat? kriminelle er flinke til å få folk inn på rette plasser, men det forbrukerne som skaper markede.
Vi forstyrrer naturens systemer, mer enn vi tror. Og er ekstremt likegyldige til det..
Problemet er at vi setter en prislapp på alt, og så lenge det er penger å tjene så kommer naturen til å bli prioritet nr2.
Litt trist, men veldig provoserende når man ser hvordan noen holder på. Men ser ikke ut som folk helt forstår at slik vi lever nå vil ende. Enten om det er vi som tar oss sammen, eller at det er tomt for resurser som gjør at vi må tilpasse oss.
Jeg håper vi tar oss sammen, men slik det er i dag og hvordan det ser ut til å fortsette tror jeg ikke at noe drastisk vil skje så lenge det er resurser.

Mange må smette ut av fantasiverden, og forstå at vi er like mye avhengig av natur som dyr. Vi har fraskilt oss for mye fra naturen.
Går naturen til h*lvete vil det ikke gå bedre med oss.. Hva betyr penger\fansy dubbeditter eller vår moten da?
Sist endret av sneipen; 28. april 2009 kl. 22:41.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg vil bare få kaste meg på og fortelle om noen tanker jeg har gjort meg de siste dagene.

Vi lever VIRKELIG i en kjøp og kast verden. Det er nesten ikke kjøp og bruk engan, bare kast. Tenk på mobiler som stadig vekk skal være siste modell, alle maskiner, tver, husholdnings artikkler som er superbillige, som vi kjøper for så å bare KASTE når VI er ferdige med å bruke dem. Tenke på parabol antenner, de får man jo nesten kastet etter seg i div elektronik butikker, som bare kastes når vi er ferdige med å bruke dem, for hvem vil vel ha en brukt slik når du får dem til 1 kr?
og møbler vi skal ha som er laget av trær fra India, Sør-Amerika og Afrika f.eks. Det er jo ikke akkurat miljøvennlig å frakte dette verden rundet, ikke de ovennevnte billige duppedittene som stort sett er lagd i Asia ett sted heller.
Ting er blitt altfor billig og enkelt slik det er idag, vi lever på en måte som ikke går i lengden.
Sier ikke att dette i seg selv er det verste og det eneste som må ordnes opp i, men dette er OGSå en side i miljøproblematikken!
Hadde noen politikere tatt klimadebatten alvorlig så hadde de tatt kollektivtrafikken inn under samme ordning som sykehus og helse. Frikort over et visst beløp. Men alt politikere snakker om er klimakvoter, økte avgifter på bensin og diesel, bompengeavgifter osv. Når det kommer til penger er politikerne flinke. Samfunnet er styrt av penger, og man kan kjøpe seg fri fra alt. Ett eksempel: http://e24.no/utenriks/article2306173.ece Stordalen er et annet lokalt eksempel på folk som kjøper seg fri fra sin uvettige bruk av klimafiendtlige fremkomstmidler eller annet som vedrører kliamet.

Norge har i lang tid hatt skatter på sukker, tobakk og alkohol. Men har det fått forbruket ned? Svaret til politikerne er ofte å innføre skatter og avgifter på alt man ikke liker. Hva med å ta tak i det andre veien -å gi belønning for atferd man faktisk liker? Som å innføre frikort på kollektivtrafikk. Eller å faktisk sette ned prisene på frukt og grønt, i stedet som å gjøre som Kiwi og bare skryte av at de er så billige i sine reklameannonser.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Utrolig hvordan en organisasjon kalt Zero plutselig blir kalt for "USA" i media. Er ikke akkurat noe stor sannsynlighet for at dette faktisk blir fremmet.
Vis hele sitatet...
Skjønner at jeg formulerte meg litt uforståelig her. Mente selvfølgelig USA som en geografisk beskrivelse. USA som land har så absolutt aldri vært en forkjemper for alternativ drivstoff, tvert imot.

Det jeg mente var at vi mennesker aldri vil slutte å kjøre, og at bensin og diesel forurenser ekstremt. Det er en påstand de aller fleste støtter. Om vi skal stoppe forurensninga må vi bl.a. stoppe forurensninga fra biler. Dermed er forbud mot nye biler som går på bensin eller diesel eneste løsninga jeg ser.