Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 11322
Ok, jeg veit det er blitt skrevet litt om det her før, men jeg har lyst og gjøre det klart en gang for alle.

Stålet pc som har blitt formatert og skiftet nettverkskort på. Hva er oddsen for at du får uønsket besøk i hjemmet? Det er sikkert en og annen som sitter med det samme spørsmålet som ønsker et konkret svar. Forstålig nok kommer alt an på hvilken type pc, opphavet og div andre ting. Men sånn generelt?
Det som er poenget er at du har stjålet en skolepc og sitter hjemme og har litt noia? lol.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Alle skole PC'er har et program som ligger i minnet, med en gang Windows (eller annet oprativsystem) starter sjekker den IP adressen og godkjenner at den er på skolenettet, om den ikke er på skolenettet sender den en beskjed til systemansvarlig i fylkeskommunen som mottar IPen den stjålne PC'en er på og mest sannsynlig anmelder de deg.
Sist endret av devotio; 11. mars 2006 kl. 14:52.
Trådstarter
50 0
Hmm.. Det viser hvor mye skoleetaten stoler på sine elever. Vel, de har iallefall en god grunn til og spandere litt ekstra security stasj i pc'ene. Det er jo en del klåfingra folk ute og går.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I praksis er risikioen for å bli tatt lik 0. Det blir ikkje spora.
Jeg hadde kastet pc'en i sjøen.. Har selv jobbet i skolevesenet.. Og de blir sporet med en gang.. De tar en traceroute og finner den nærmeste routeren og adressen din blir lagret.
har vært borti meget mange slike stjålne pcer.. og null av dem er blitt spora, så trener ikke bekjymre deg
Trådstarter
50 0
Man blir forvirra, det er de som sier at det ikke er lurt, andre sier det ikke er noe stress..
Det er ikke noe stress, grunnen til at folk sier at det blir stress er nok fordi du er en paranoid unkgsomskoleelev whatsoever. Det koster skolen mer i ressurser og cash å legge i sporingsystem enn selve laptopen...
Tviler paa at de kan gjoer noe hvis du har byttet nettverks kort og formatert egentlig.. Ville heller ha vaert redd for at noen saa deg ta den eller at de ser hvem som var logget paa nettverket naar PCn ble stjaalet.
Fra spøk til revolver.. Du _kan_ bli sporet, men sjangsene er veldig minimale..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Mange som skrev mye rart her, kanskje for å trykke noe vett inn i deg, eller heller: skremme noe vett inn i deg.

Det finnes tonnevis av sporings verktøy ute der for de som er redde for bærbaren sin, det er faktisk stor buissiness, flere firmaer spesialiserer seg på oppsporing av stjålne lappiser/pda'er.

Men, sansynligheten for at skolen har kostet på seg det er jo temmelig liten, så med mindre du bruker samme xp key som de hadde og ikke annonserer deg selv tviler jeg på at de kan lett få tak i deg.

Og til slutt litt moral: Greit nok at vi er et rikt oljeland, men må du virkelig drive å stjele ting fra vårt stakkars skolevesen? De sliter nok fra før og det er mine (våre) skattepenger som har finansiert de maskinene, så rent teknisk sett har stjålet fra oss.

Jeg naska som liten jeg også, men det stoppet ved godis og donaldblad.. som 12 åring.

Og sist men ikke minst: Noen stjal en bærbar fra sjefen min en gang, noe som gikk utover resten av staben, strengere sikkerhet, indragning av nøkkler osv.. bare pga noen drittunger som vil vise seg og evt tjene litt cash..
Og til slutt litt moral: Greit nok at vi er et rikt oljeland, men må du virkelig drive å stjele ting fra vårt stakkars skolevesen? De sliter nok fra før og det er mine (våre) skattepenger som har finansiert de maskinene, så rent teknisk sett har stjålet fra oss.

Jeg naska som liten jeg også, men det stoppet ved godis og donaldblad.. som 12 åring.

Og sist men ikke minst: Noen stjal en bærbar fra sjefen min en gang, noe som gikk utover resten av staben, strengere sikkerhet, indragning av nøkkler osv.. bare pga noen drittunger som vil vise seg og evt tjene litt cash..
Vis hele sitatet...
Dodecha.. noen ganger tror jeg vi har tvillinghjerner.
Trådstarter
50 0
For det første så har jeg da i bunn og grunn ikke sagt at jeg har noe med noe som helst og gjøre *kremt* pluss at har hatt forskjellige erfaringer og hørt litt av hvert om det med sporing.
Om det er bare for og skremme med, eller om det faktisk er noe som ligger i det kommer jo an på tilfellet.
Men man veit jo aldri hva enkelte folk stapper inn i maskinen for og forhindre at noen andre skal kunne få glede av deres pc...
Og dessuten spurte han vel også om sporing og sansynligheten for å bli tatt, ikke etter en moralpreke.. Da kunne han heller spart seg tid ved å spørre en lærer eller noe!
kreativ nerd
devotio's Avatar
Jeg vet at forskjellige fylkeskommuner bruker forskjellige beløp på å spore stjålne PC'er, Østlandet har de fylkene som invisterer mest i å sikre seg mot tyveri, dette vet jeg av erfaring.

Sporingen som Dodecha nevner er sporing av selve opprativsystemet, fylkeskommunene bruker annen sikring av maskinene, som tidligere nevnt ligger programmet i minnet og kan ikke slettes. Dessuten sender den selv ut melding selv, man trenger ikke søke etter maskinen.
SmartyPants, hadde jeg vært det hadde jeg skrudd av lappisen umiddelbart. Det er veldig stor sjangs for at du blir sport opp og tatt i nærmeste fremmtid. Noen kompiser stjal et par laptoper, de ble tatt etter et par måneders tid. De trodde faren var over eter 3-4 dager. Men det var den absolutt ikke.

De fikk 6500 kr i bot hver, og selfølgelig prikk på rullebladet. Lever tilbake laptoppen om du er lur. Windows har nemlig en "hidden" prosess som kjøres, kalles foresten explorer.exe. Den prosessen registrerer allt du gjør, og sender det direkte til skoleetaten på bøler. Selv om du her formatert ligger det "gamle" explorer.exe configen i minnet og gjennoprettes med en gang du har formatert.

Ha en fortsatt god dag
Sitat av Simen B
Windows har nemlig en "hidden" prosess som kjøres, kalles foresten explorer.exe. Den prosessen registrerer allt du gjør, og sender det direkte til skoleetaten på bøler. Selv om du her formatert ligger det "gamle" explorer.exe configen i minnet og gjennoprettes med en gang du har formatert.
Vis hele sitatet...
Hm, Smartypants, du kan jo legge inn linux , da slepper du vel alt styret? (tror jeg)
Trådstarter
50 0
Hvis valget hadde stått mellom og velge offline med win eller online med linux, så hadde jeg faktisk valgt offline. Linux er utholdelig for amatører som meg.
Nå er jeg ikke helt for dette med å ta utstyr.
Hadde noen tatt laptopen min, hadde jeg slipt dem med sandpapir over hele kroppen.

En veldig god ide hadde vært å selge delene på finn.no\Qxl.
Du tjener kanskje en tusenlapp eller to.. så kan du gå å bruke dine "velltjente" penger med "god" sammvittighet.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Sitat av Noose
Hm, Smartypants, du kan jo legge inn linux , da slepper du vel alt styret? (tror jeg)
Vis hele sitatet...
Man kommer ikke rundt det med linux heller, har hørt at grunnen til at de utviklet "skole linux" (norsk linux versjon ment til skolebruk) var for å forbedre "tyverialarmen".
Sitat av Simen B
SmartyPants, hadde jeg vært det hadde jeg skrudd av lappisen umiddelbart. Det er veldig stor sjangs for at du blir sport opp og tatt i nærmeste fremmtid. Noen kompiser stjal et par laptoper, de ble tatt etter et par måneders tid. De trodde faren var over eter 3-4 dager. Men det var den absolutt ikke.

De fikk 6500 kr i bot hver, og selfølgelig prikk på rullebladet. Lever tilbake laptoppen om du er lur. Windows har nemlig en "hidden" prosess som kjøres, kalles foresten explorer.exe. Den prosessen registrerer allt du gjør, og sender det direkte til skoleetaten på bøler. Selv om du her formatert ligger det "gamle" explorer.exe configen i minnet og gjennoprettes med en gang du har formatert.

Ha en fortsatt god dag
Vis hele sitatet...
Det meste i denne posten høres ut som ren bullshit.
Når en maskin blir formatert, blir alt borte.
Man kan såklart gjenoprette slettede filer, så lenge de ikke har blitt skrevet over.
Men uansett, da må man bruke programvare (som ikke følger med windows), og hvordan i fugler skal den få lagt inn det da, når du sitter på en orginal windows? Og hvis det er noe hardwarerelatert som gjør det, hva skjer foreksempel i linux?
Sitat av Ost2k
Det meste i denne posten høres ut som ren bullshit.
Når en maskin blir formatert, blir alt borte.
Man kan såklart gjenoprette slettede filer, så lenge de ikke har blitt skrevet over.
Men uansett, da må man bruke programvare (som ikke følger med windows), og hvordan i fugler skal den få lagt inn det da, når du sitter på en orginal windows? Og hvis det er noe hardwarerelatert som gjør det, hva skjer foreksempel i linux?
Vis hele sitatet...
Det kan jo tenkes at dette sporingsprogrammet ligger et annet sted enn selve disken. Men det er lite trolig at skoleverket har så mye sikkerhet.

Vi hadde på VGS helt standard Dell Lappiser, som ikke kunne spores eller noe, det var riktignok brent inn et "stempel" på prosessor og hovedkort, på selve chassiet og litt rundtomkring.

Tror nok det er slik at du _kan_ bli sporet. Men at realiteten for det er liten, med en formatering er jo som sagt alt på disken borte.
I call bullshit!

Programmet ligger i minnet og kan ikke slettes? Minnet tømmes med en gang datamaskinen mister strømmen sin. Dette skjulte programmet eller prosessen kan gjerne være installert av skolen, men med en gang du formaterer harddisken blir det borte. De kunne lagt noe i bootsektoren, men den er alt for liten til å romme noe sånt som dette. MAC-adressen på datamaskinen er kun "synlig" på det fysiske nettverket du er koblet til i øyeblikket, så med mindre du er så dum at du tar med deg datamaskinen tilbake til skolen, kan de ikke bruke dén heller. Serienummeret kan sjekkes mot listen over datamaskiner skolen sikkert har et eller annet sted, men da må de først se at du har en pc med det aktuelle serienummeret - et klassisk "høna og egget"-problem, de kan bare ta deg hvis de allerede mistenker deg og på en eller annen måte får fysisk tilgang til pc'en du har stjålet - og får sjekket om serienummeret matcher. Jeg tviler sterkt på at Microsoft Norge ville hjulpet til med å finne en pc om skolen tar kontakt med de og gir de produktnøkkelen til operativsystemet. Det kan godt hende Microsoft har mulighet til dette, hvis de for eksempel logger produktnøklene og ip-adressene til alle datamaskiner som benytter windows update, men dette er informasjon jeg tviler sterkt på at de gir ut.

Hva jeg VILLE vært forsiktig med, på den andre siden, er datamaskinleverandører som har egne systemer for å spore datamaskiner. Nå husker jeg ingen slike i farta, men jeg har vært borti leverandører som sjekker serienummeret på pc'en mot en database over stjålne maskiner når og om du bruker auto-update-programmet til maskinvaren (som noen ganger trengs for å installere de nyeste driverne som er gitt ut). Jeg har et svakt minne om at det var HP eller IBM som kunne gjøre dette, uten at jeg skal si noe sikkert. (Noen som vet?)

En annen ting er GPS-sporing. Hvis datamaskinen du stjeler har en innebygget GPS-tracker/chip, kan maskinen spores opp meget enkelt ved hjelp av denne. På den positive siden har jeg aldri hørt om skoler som bruker tid og penger på å installere slike "finesser", da det har en noe stiv pris, og man likevel får igjen ny pc på forsikringen. GPS-sporing egner seg bedre for bedrifter og andre som har uerstatterlige eller sensitive data lagret på maskinene, og som trenger å få disse tilbake.

--
MvH
- ifi
(rants&raves are welcome :P)
Thedeeq:
Altså, hvis det er hardware relatert, foreksempel at det er på ett flashminne ellernoe, hva skjer under linux? Isåfall er jo dette beregnet for winblows.
Ja den fulle og hele grunnen til at skole linux ble laget var for å kunne spore stjelte PC'er..... DUH!!!

HP derimot har en del morsomme sikkerhets funksjoner på sine bærbare... Hadde en kunde som brukte en HP laptop i verkstedet sitt til å kjøre diagnose software til Volvo. Han gjorde noe tull som førte til at vi måtte reinnstallere maskina... Han hadde kryptert harddisken med HP's sikkerhetssystem og selvfølgelig glemt passordet... Han prøvde en del ganger og til slutt var maskina låst... Vi kontaktet HP og fikk til svar at nei da måtte hovedkortet + harddisken byttes for at maskina skulle funke igjen.... Noe google søk bekreftet.
Sist endret av neurotor; 11. mars 2006 kl. 22:46.
Sitat av Ost2k
Altså, hvis det er hardware relatert, foreksempel at det er på ett flashminne ellernoe, hva skjer under linux? Isåfall er jo dette beregnet for winblows.
Vis hele sitatet...
Hva mener du skal skje i windows om det ligger en flash-brikke et eller annet sted? "Ny maskinvare funnet" "Ny maskinvare er klar til å brukes!" ?
Så får du opp en ny stasjonsbokstav som det er lagret et program på.. ? Og det har selvfølgelig autokjør, sånn at programmet blir kjørt med en gang pc'en skrus på?

Det hele virker litt far-fetched..
"Ny maskinvare funnet" "Ny maskinvare klar til å brukes" Så ligger den skjult i gode og onde dager.
Hehe. Jeg har mine tvil.. Men blant maskinvarerelaterte ting har man nok snart RFID, hvorpå det helt sikkert kommer et system som sier ifra til dataansvarlig når en datamaskin forlater skolens område. Det ville dog ikke fungert til å spore opp datamaskiner som allerede er stjålet, da RFID ikke har spesielt lang rekkevidde.. Så jeg ville nok satset på en GPS-sender.

Noen som har laget en GPS-"signalmottaker" her forresten? Kunne vært kjekt med et instrument som piper om GPS-signaler blir sendt ut :-)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
GPS baserer seg vel på envegs-kommunikasjon, dvs at mottakaren tek imot signal frå satelitt, men sender ikkje noko, sidan det ville kreve stor effekt, eller stor antenne. Rapportering av posisjon er vel somregel out-of-band, dvs bruker GSM eller lignande til å rapportere posisjon til sentralen.
går det ikke ann å slette alt på pc'n så den ikke kan bli spora?
å så skaffe alt man trenger på pc'n om igjend
Hva i alle dager mener du med "å så skaffe alt man trenger på pc'n igjend"?!
Sitat av 2bad
går det ikke ann å slette alt på pc'n så den ikke kan bli spora?
å så skaffe alt man trenger på pc'n om igjend
Vis hele sitatet...
Slike sporingsdeler er hardwarebasert slik at å endre software ikke skal fjerne de.

Heh, husker en del episoder i england der etterrettningstjenesten har plassert sprengstoff i maskinene sine slik at om noen prøver å legge inn ikke godkjent software eller formatere eller åpne maskinen så brenner harddisk og krypteringskortene opp. Vistnok en ganske heftig sak.
kreativ nerd
devotio's Avatar
meitemark: Den saken fra England er vel en del år tilbake? Uansett fins det mange forskjellige måter å spore en PC på, jeg ville bare solgt maskinen i deler.
Jeg har mine tvil til at skoleverket i det hele tatt bruker så store ressurser på sikkerhet.

Slik hardware vil utvilsomt være svindyrt. Antagelig dyrere for dem å bruke 2000 lapper på sporingsmekanikk el. per maskin, enn å kjøpe inn ny da en av de 100 blir rappa.
Sitat av Thedeeq
Jeg har mine tvil til at skoleverket i det hele tatt bruker så store ressurser på sikkerhet.

Slik hardware vil utvilsomt være svindyrt. Antagelig dyrere for dem å bruke 2000 lapper på sporingsmekanikk el. per maskin, enn å kjøpe inn ny da en av de 100 blir rappa.
Vis hele sitatet...
Siste prisen jeg hørte på slike brikker var $2 per stk i bulk(Gøy å stå på mailingslisten til en industri-hk produsent). Men de må riktignok monteres inn i maskinen fra produsentens side, men ja, slike brikker blir mer og mer vanlig. For noen år siden hadde Hydro en avtale med Compaq, og da modifiserte de sin Presario 5030 til en annen utgave som kun havnet hos Hydro. (Ikke mulig å finne drivere nesten da den identifiserte seg som 5031 men oppførte seg anderledes). Mener å huske at Hydro ville ha noen spesialfunksjoner for sikkert nettverk inn i skiten. Noen av de maskinene havnet videre i en hjemmepc-avtale der stakkarer som meg kom over de. Var bare en avtale på 50k maskiner. Skjermene var derimot et kupp, der den 17" skjermen som kom i hus hos oss er fortsatt i aktiv bruk, 8 år etterpå mens maskinen ligger og ruster i en bod.
Trådstarter
50 0
Takk for mange opplysende svar ... Folk har forskjellige meninger om hvor vidt man kan bli tatt eller ikke... Som konklusjon må man vel i første rekke si at det og stjele er fy,fy! Men hvis man først har gjort det, så er det greit og formatere og bytte nettverkskort. Vil si at et flertall følte seg sikre på og påstå at det er trygt og stappe en internett kable inn i en stjålet, formatert skole pc.
Sitat av devotio
Alle skole PC'er har et program som ligger i minnet, med en gang Windows (eller annet oprativsystem) starter sjekker den IP adressen og godkjenner at den er på skolenettet, om den ikke er på skolenettet sender den en beskjed til systemansvarlig i fylkeskommunen som mottar IPen den stjålne PC'en er på og mest sannsynlig anmelder de deg.
Vis hele sitatet...
Hvis den ikke er på skolenettet? Forklar meg da hvordan man kan bruke en skole-pc feks på biblioteket uten at purken sparker inn døra?
Hva er det du snakket om når du sier minnet? RAM? BIOS? Data som ligger i ram blir slettet når du resetter prosessoren. Formaterer du harddisken kan det heller ikke ligge der, og da er det bare bios igjen.
Tviler uansett på at de sporer noe annet enn MAC-adresse. Men for å være sikker, bytt MAC og flash BIOS, så vil jeg ihvertfall tro at du er 100% safe.

Sitat av ifi
Hva jeg VILLE vært forsiktig med, på den andre siden, er datamaskinleverandører som har egne systemer for å spore datamaskiner. Nå husker jeg ingen slike i farta, men jeg har vært borti leverandører som sjekker serienummeret på pc'en mot en database over stjålne maskiner når og om du bruker auto-update-programmet til maskinvaren (som noen ganger trengs for å installere de nyeste driverne som er gitt ut). Jeg har et svakt minne om at det var HP eller IBM som kunne gjøre dette, uten at jeg skal si noe sikkert. (Noen som vet?)
Vis hele sitatet...
Dette høres veldig HP ut.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Minnet er RAM. Det er en del spyware som legger seg i minnet og kan starte opp igjen når du starter maskinen, akkurat slik funker programvaren til fylkeskommunen. Hvis du sitter på skolebiblioteket er jo maskinen på skolens nettverk (fylkeskommunens IP), om programmet finner ut at du ikke er på skolenettverket sender den ut melding, dette skrev jeg også i posten du quotet meg på.
Hvordan gerier noe aa legge seg i minnet uten aa bli slettet naar man tar stroemen? Da blir jo poenget med RAM borte
Jeg har vært i besittelse av flere maskiner som har vært i samme situasjon som din, og aldri hørt noe fra hverken skoler eller snut.

Det at de kan legge inn prog i minnet er bare bullshitt, minnet blir slettet totalt hvis strømmen er borte i mer en 10 sec eller noe. Men de kan selvfølgelig ha lagt inn et prog i windows som sender dem ipadressen din hvis du stikker på nettet med den. Men ISP'en din skal ha ganske stort press før de gir ut info om hvem som sitter på den ip adressen.

Hvis du formaterer den og installerer windows på nytt vil jeg si at du er 101% sikker på å ikke bli tatt, hvis ingen har misstanke til deg da. Eller du har noen tyste-venner.
Trådstarter
50 0
Sitat av Lasse
Jeg har vært i besittelse av flere maskiner som har vært i samme situasjon som din, og aldri hørt noe fra hverken skoler eller snut.

Det at de kan legge inn prog i minnet er bare bullshitt, minnet blir slettet totalt hvis strømmen er borte i mer en 10 sec eller noe. Men de kan selvfølgelig ha lagt inn et prog i windows som sender dem ipadressen din hvis du stikker på nettet med den. Men ISP'en din skal ha ganske stort press før de gir ut info om hvem som sitter på den ip adressen.

Hvis du formaterer den og installerer windows på nytt vil jeg si at du er 101% sikker på å ikke bli tatt, hvis ingen har misstanke til deg da. Eller du har noen tyste-venner.
Vis hele sitatet...

Takk for et oppmuntrende svar
Aldri vær sikker SmartyPants, purken kan komme på døra når som helst!! Kommer når du minst aner det.
Kan ikke folk oppgi hvilket fylke man har erfaringer fra? Har vært rundt om kring å jobbet med slike maskiner, og sett mange former for softwarebasert sporing. De forskjellige fylkeskommunene har utrolig mange forskjellige sporingsformer, og det nytter ikke at dere setter påstand mot påstand konkret hvis dere henviser til ting fra forskjellige deler av landet!
Trådstarter
50 0
Hva med Oslo? Noen som har noen erfaringer?
Bare åpne maskinen og se om det er noen der som ikke bør være der. Formater og innstallere all programvare på ny. Det er ikke så realistisk at de har hardware for å spore alle Pc'ene, det er jo snakk om ganske mange. Er vel heller ikke så lett å få ut informasjon om hvem som hadde/har hvilken IP adresse. Da må nok polititet inn i bilde, og de ha mer enn nok å gjøre og sporer neppe opp PCer og mobiler, med mindre det er meget viktig!
Sitat av meitemark
Siste prisen jeg hørte på slike brikker var $2 per stk i bulk(Gøy å stå på mailingslisten til en industri-hk produsent). Men de må riktignok monteres inn i maskinen fra produsentens side, men ja, slike brikker blir mer og mer vanlig.
Vis hele sitatet...
Så hvis man regner litt.

Dell kjøper brikke for 14kr, Dell selger brikke som "ekstrautstyr" for 500kr, Dell tar 300kr ekstra per maskin for å sette den opp. Så er vi oppe i 800kr, ekstra per maskin. Brikken koster sikkert enda mer for en laptop.

Som kjent så har skoleverket i Kongeriket ikke akkurat flust med spenn. Derfor prøver de å spare, når maskinen da kan bli +/- 500-1000kr, så er det vel ganske lett å tenke seg til hva slags løsning de velger.

Selvsagt helt fiktive tall, men er tatt utifra tidligere erfaringer, når det gjelder slike spesialkomponenter.
LOL!! explorer.exe er ikke skjult. Og du kan enkelt avslutte den når du går inn i Oppgavebehandling, men da får du ikke gjort en dritt bortsett fra å starte den igjen. Det er altså den prosessen som lar deg gå inn på Min Datamaskin, altså en GUI handler. Du kan heller ikke bli sporet når nettverksortet er byttet, siden det "nye" nettverkskortet har en helt annen MAC adresse. Du kan også bytte harddisk på den for å være sikker
SmartyPants: Rett ved oslo, har ikke fått noe stress for det, har også hatt andre elektriske artikkeler fra div steder uten å få noen på døra.

Tviler sykt på at de gidder å i det hele tatt tenke på å spore pcr, det er ikke noe sensitiv informasjon på dem og da gir dem faern fordi dem får penger fra forsikringsselskapet ;P
Men sett at mange (40 kanskje) pcer forsvinner samtidig, da vil vel politiet mer enn gjerne spore dem?
Men så lenge man bytter nettverkskort, gjemmer pcene en stund, og ikke bruker dem på selveide WLAN, burde man vel være 200% trygg?

Eller er nettverkskortet på bærbare integrert i hovedkortet så man ikke får byttet det?