Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2401
Det er snakk om en forholdsvis moderne bil, som ikke kan reddes.

Jeg har ikke tenkt til å gi huggeren noe som helst mer enn nødvendig.

§ 4-8.Vrakpant Minstekrav til et panteberettiget vrak er at bilen innleveres til et godkjent behandlingsanlegg med hel, ikke oppdelt ramme, chassis eller selvbærende karosseri, hvor understellsnummeret er preget.

Tanken er å ta av alle hjula - sette den på planker, ta av rattet og litt annet div. innvendig - for så å bestille henting.

Vil det la seg gjøre?
Ja, du kan ribbe bilen før du leverer den inn. Hjul, motor, dører, "avtagbare" karosserideler som skjermer, støtfangere etc. og alt av interiør. Det eneste som er krav om er hel ramme, som du selv har sitert.
Ka du kan ribbe den til ett tomt skall og allikavel få vrakpant.
en venn av meg som driver med bil har engang bare levert selve gulvet til en bil og dette gikk greit , chassisnummeret var selvfølgelig med
Bare husk at den i ditt tilfelle skal hentes. De er ikke pliktige til å hente hva som helst, det er jo vanlige redningsbiler som brukes og da forutsettes det at den går på hjul. Sjekk med din lokale høgger.
De kan nekte og betale for vraket, men de er lovpålagt og ta det imot

Jeg hadde en gammal bmw med 2.8L for noen år siden som jeg hadde taka med. Kjørte den helt i filler(motor, girkasse og diff), taua den til huggeren og kjørte over den med en cmc 6x6, fikk ikke penger for vraket da
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
De kan nekte og betale for vraket, men de er lovpålagt og ta det imot
Vis hele sitatet...
Hvordan kan de nekte? Det er jo ikke de som betaler, de legger ut og får igjen pengene. Vrakpanten ble jo betalt inn når bilen ble kjøpt ny og betales ut som en helt annen pant når den leveres tilbake. Her ble du nok lurt vil jeg tro.
De legger ikke ut mer hvis ikke du vil ha halve prisen. 1500 kontant eller 3000 på konto

Han viste meg noen regler som viste at han hadde lov til å nekte betaling når bilen var ødelagt ekstra med vilje. Vil anta at ribbing av bilen kommer under samme reglene
Når det kommer til noe som allerede skal vrakes, hvorfor skulle det spilt noen rolle om den var ødelagt ekstra med vilje...?
Huggeren driver jo butikk, ødelegger man deler med vilje ødelegger man jo for butikken demmes.

Hvis jeg hadde vært i en ulykke der akuratt de samme delene hadde blitt ødelagt, så hadde jeg fått pengene. Men når det var ødelagt med vilje, så hadde de noen paragrafer de viste frem
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Huggeren driver jo butikk, ødelegger man deler med vilje ødelegger man jo for butikken demmes.

Hvis jeg hadde vært i en ulykke der akuratt de samme delene hadde blitt ødelagt, så hadde jeg fått pengene. Men når det var ødelagt med vilje, så hadde de noen paragrafer de viste frem
Vis hele sitatet...
Jeg tror du ble lurt, har vært med og levere mange biler og de fleste ble kjørt ordentlig i fille. eneste som de har klaga på var en vi hadde fylt med søppel.

har også levert bare rammer med dette var fra mopeder.
Sitat av Dough Vis innlegg
Bare husk at den i ditt tilfelle skal hentes. De er ikke pliktige til å hente hva som helst, det er jo vanlige redningsbiler som brukes og da forutsettes det at den går på hjul. Sjekk med din lokale høgger.
Vis hele sitatet...
Henting av biler er en tjeneste mange biloppsamlere tilbyr, men de har ikke plikt til å hente noe som helst.

Sitat av daffe Vis innlegg
Hvordan kan de nekte? Det er jo ikke de som betaler, de legger ut og får igjen pengene. Vrakpanten ble jo betalt inn når bilen ble kjøpt ny og betales ut som en helt annen pant når den leveres tilbake. Her ble du nok lurt vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Skatteetaten betaler ut vrakpanten innen 3 uker direkte til kontonummeret som blir oppgitt av den som leverer vraket. Ja, her har han blitt lurt.

Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg tror du ble lurt, har vært med og levere mange biler og de fleste ble kjørt ordentlig i fille. eneste som de har klaga på var en vi hadde fylt med søppel.

har også levert bare rammer med dette var fra mopeder.
Vis hele sitatet...
Det eneste biloppsamleren er pliktig å ta imot er en bil med 2 sett hjul + reservehjul. Alt annet som kommer i tillegg kan de nekte å ta imot.

Sitat av Sinken Vis innlegg
Når det kommer til noe som allerede skal vrakes, hvorfor skulle det spilt noen rolle om den var ødelagt ekstra med vilje...?
Vis hele sitatet...
Fordi delene som blir ødelagt med vilje kan gjenbrukes av noen som har behov for samme del, i stedet for at delen må produseres i Japan, transporteres med båt til Italia, deretter fraktes med lastebil gjennom Europa og leveres hos verksted i Norge. Med hensyn til miljøet er det fullstendig idiotisk å ødelegge fullt gjenbrukbare deler, uansett om det er lov eller ikke.

På tross av dette skal biloppsamleren uansett ta imot bilen.
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
De kan nekte og betale for vraket, men de er lovpålagt og ta det imot

Jeg hadde en gammal bmw med 2.8L for noen år siden som jeg hadde taka med. Kjørte den helt i filler(motor, girkasse og diff), taua den til huggeren og kjørte over den med en cmc 6x6, fikk ikke penger for vraket da
Vis hele sitatet...
Da har dem lurt deg. For det har du krav på uansett hvor most den er. Men vist det var umulig for dem og finne rammenummeret så kan det være grunnen
Huggeren har ikke krav på mer enn ramme/chassis med rammenummer.

De tar ikke imot basert på salg av deler som en skriver.
Ja, de fleste selger deler, men de blir også betalt av staten for arbeid med biler. Fjerning av batteri, drivstoff, oljer,kjølevæske.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Da har dem lurt deg. For det har du krav på uansett hvor most den er. Men vist det var umulig for dem og finne rammenummeret så kan det være grunnen
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Det er svært få biloppsamlere som tar sjansen på å skrive ut vrakmelding på en bil hvor det ikke er mulig å kontrollere chassisnummeret.


Sitat av petter-s Vis innlegg
Huggeren har ikke krav på mer enn ramme/chassis med rammenummer.

De tar ikke imot basert på salg av deler som en skriver.
Ja, de fleste selger deler, men de blir også betalt av staten for arbeid med biler. Fjerning av batteri, drivstoff, oljer,kjølevæske.
Vis hele sitatet...
Oppsamlingsplassen har ikke krav på noe som helst, men for at de lovlig skal kunne melde bilen inn til vraking hos Skatteetaten er komplett, ukappet ramme med lesbart chassisnummer nødt til å være til stede.

Nei, biloppsamlere får IKKE tilskudd for å behandle biler. Tilskudd utbetales for de fleste nye kjøretøy innlemmet i vrakpantordningen (campingbiler- og vogner, lastebiler, motorsykler og mopeder) i tillegg til båter.

Biloppsamlere tjener lite penger på biler levert av privatpersoner for vrakpant. Dette er stort sett eldre biler som leveres på grunn av mangler på EU-kontrol og som derfor ikke er lønnsomme å reparere. I de fleste tilfeller er det også svært få som ønsker å kjøpe deler til eldre biler. Det er selvfølgelig unntak her, men delesalg på vrakpantbiler levert at privatpersoner er minimalt.

Det biloppsamleren faktisk tjener penger av slike vrak er katalysator (om den eksisterer), aluminium, kabler, klimagass og andre fraksjoner som kan hentes ut. Jo renere disse fraksjonene er, jo mer får de betalt.