Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2497
Hei er det noen av dere som vet om en nettside hvor en kan sjekke om en adresse/sted har tilgang på fiber? Jeg skal flytte nå så da hadde det vært kjekt å se et kart feks. på steder istedenfor å måtte søke opp hver eneste adresse på alle nettsidene til de som tilbyr dem
Det finnes ikke et sentralt register for fiber. Bor du i et borettslag eller liknende vil det stå på hjemmesiden til laget. Alternativt blir det å sjekke de største leverandørene som du vet er i området.
Forsøk denne siden, tror du kan søke på gatenummer, gårds/bruksnummer, fasttelefon etc.
http://www.bredbandsguiden.no/


Du ser vel på hastigheten som tilbys hva som er fiber tenker jeg. Lenge siden jeg brukt denne nå så husker ikke helt.
Sist endret av frtoretang; 25. juli 2015 kl. 22:58.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Forsøk denne siden, tror du kan søke på gatenummer, gårds/bruksnummer, fasttelefon etc.
http://www.bredbandsguiden.no/


Du ser vel på hastigheten som tilbys hva som er fiber tenker jeg. Lenge siden jeg brukt denne nå så husker ikke helt.
Vis hele sitatet...
Den viser kun det som gis via kobbernettet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
FTTH ISPer har fått det for seg at dekning er sensitiv informasjon, så et sentralt sted å slå opp får vi nok ikke med det første. Selv ikke "liste over borettslag i Oslo dere leverer til" er mulig å få kloa i, for det er nemlig hemmelig(!)

Helt fantastisk plagsomt når man er på boligjakt.
Her i tullenorge har det blitt sånn at det er opp til hver enkelt leverandør å bygge ut sitt eget nettverk (get har sine egne kabler f.eks) noe som gjør at det finnes masse forskjellige nettverk i et virrvarr rundtomkring. Men ofte er det bare _en_ ordentlig tilbyder i ditt område siden de store leverandørene holder seg unna hverandres "område", noe som gir null konkurranse (på fiber iafal, mulig det er mer konkurranse på satellitt ordninger som canal digital ol)

som semianonym sier så er det plagsomt fordi man må nesten kontakte alle de forskjellige tilbyderne en og en for å høre hva de har å tilby deg.

Hør litt med naboene dine hva de har av erfaringer med tilbydere i området.
Sitat av Pure_chris Vis innlegg
Her i tullenorge har det blitt sånn at det er opp til hver enkelt leverandør å bygge ut sitt eget nettverk (get har sine egne kabler f.eks) noe som gjør at det finnes masse forskjellige nettverk i et virrvarr rundtomkring. Men ofte er det bare _en_ ordentlig tilbyder i ditt område siden de store leverandørene holder seg unna hverandres "område", noe som gir null konkurranse (på fiber iafal, mulig det er mer konkurranse på satellitt ordninger som canal digital ol)
Vis hele sitatet...
Finnes ett unntak på fiber - Opennet.no

Men selv OpenNet er skikkelige kjipinger når det kommer til deknings-informasjon. Kanskje enda værre enn de fleste, ikke en gang et addressesøk. Sigh
▼ ... over en uke senere ... ▼
Skjønner virkelig ikke hvorfor folk er så innmari gira på fiber uansett. Du kan få mer en nok hastighet ut av coax kabelen.

På en annen side om du har nett via telenor sine telekabler så kan jeg forstå.
Sist endret av Fibermannen; 28. oktober 2015 kl. 21:21.
Fordi fiber gir bedre pinghastigheter om man spiller mye, man får lik opplasting\nedlasting så man kan fint bruke fildelingsprogram uten å bli kastet ut. Har selv prøvd begge deler, og det er fiber jeg vil ha om det bare ikke blir for dyrt. Som du ser betaler man like mye fra get\Canaldigital om man har fiber\coax, borettslag får faktisk rabatter.
Sist endret av lmh1; 29. oktober 2015 kl. 06:53.
Beste er vel å google: <stedsnavn> fiber. Så ser man vel hva som dukker opp av tilbydere.