Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 8321
Hei, jeg hadde tenkt og bestille en Honshu Karambit men er litt usikker på om det er lovlig og ha den i det heletatt? har prøvd og søk på google om det men finner bare svar fra 2010/2011 og loven kan ha endret seg siden da, men iallefall hvis man går her og ser på våpenforskriften § 9 så står det ikke noe om den slags kniver bare springkniver og batangakniver.

så håpet på et oppdatert svar om dette
Og hva kan skje hvis man bestiller en alikevel
Vanlig karambit er lovlig ! Problemet er vell at den kniven der ikke har noe aktverdig formål? og er et rent voldsprodukt, så hva lovens lange arm synes er jeg ikke sikker på, men kniven er vell litt i gråsonen kanskje
Sist endret av mo66y; 30. desember 2014 kl. 00:21.
Mr.
Trådstarter
33 2
Skal jo bare ha kniven liggende på rommet bare for ''morro'' skyld @Mo66y. (Spiller en del Cs:Go der man kan få en Karambit skjønner du)
Har bestillt den nå så vi får se hva som skjer videre var bare veldig usikker, har ikke lyst og sitte inne i noen måneder fordi jeg bestillte en kniv på Ebay liksom x)
Har du den opphengt som pynt i stua er det lovlig. Tar du derimot den med deg rundt blir den kniven der fort ulovlig.
En slik kniv er ment til å gjøre skade, og er ikke laget for fritidsbruk. Den er derfor etter min tolkning forbudt etter våpenforskriftens § 9. Ironisk nok så finner jeg mange slike kniver til salgs på norske nettsteder.

Sitat av Hager Vis innlegg
Har du den opphengt som pynt i stua er det lovlig. Tar du derimot den med deg rundt blir den kniven der fort ulovlig.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på dette? Går det under "aktverdig forhold", som er kravet for å kunne kjøpe og eie en slik kniv? Kan man kjøpe en slik kniv uten noen form for tillatelse?
Sist endret av caperno; 30. desember 2014 kl. 00:29.
Mr.
Trådstarter
33 2
Ja, skal jo ha den på rommet bare liksom. har greid og fått et Master Sword(ikke mitt bilde) sendt til meg fra Ebay så forhåpentligvis får jeg også kniven :P

Alltid smart og være på den sikre siden om det er lov eller ikke.
Sitat av caperno Vis innlegg
En slik kniv er ment til å gjøre skade, og er ikke laget for fritidsbruk. Den er derfor etter min tolkning forbudt etter våpenforskriftens § 9. Ironisk nok så finner jeg mange slike kniver til salgs på norske nettsteder.



Er du sikker på dette? Går det under "aktverdig forhold", som er kravet for å kunne kjøpe og eie en slik kniv? Kan man kjøpe en slik kniv uten noen form for tillatelse?
Vis hele sitatet...
EN slik kniv er også godt egent til og "skinne" dyr, så den er 100% lovlig.
vet ikke hvordan du tolker kniver men for "oss" frilufts mennesker som er interessert i jakt er dem ok.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
EN slik kniv er også godt egent til og "skinne" dyr, så den er 100% lovlig.
vet ikke hvordan du tolker kniver men for "oss" frilufts mennesker som er interessert i jakt er dem ok.
Vis hele sitatet...
"Skinne" er på norsk å flå. Jeg har vært med å flådd litt elg og ku, tror den kniven her er nesten nederst på ønskelista min, og mange andre erfarne jegere.

Men hvis TS henger den på veggen eller noe lignende, tror jeg du ikke får noe trøbbel med den.
Mr.
Trådstarter
33 2
Takk for all responsen som er gitt :3 (Bare til og komme med mer info hvis du vet noe mer om spørsmålet som er angitt)

Har bestilt den og vil komme om sirka en uke eller kjappere hvis ikke tollen tar/stopper pakken, Vil gi tilbake melding om jeg får den eller hva som skjer videre så snarest jeg får mer info om sendingen <3
Bestilt karambit med "hjelpe-fjær" når det kommer til åpning, så det er ikke en spring kniv, men det trengs ikke mye kraft for å åpne den. Ble stoppet av tollen og gikk rett igjennom
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mr.
Trådstarter
33 2
Hei alle sammen som har vært med og bidratt til denne posten, har fått den i posten i dag, fikk ikke noe problemer med toll eller posten i seg selv, den havnet rett i postkassen min så tror jeg vil stemple dette som en LOVLIG kniv som kommer seg iallefall forbi tollen
Nei, det eneste som nå er bekreftet er at en vare gikk gjennom tollen. Det er utrolig mange ulovlige gjenstander som passerer tollen hver dag. Hvis du vil avklare hvorvidt den er lovlig eller ei, så ta den med til ditt lokale politikammer og spør.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nei, det eneste som nå er bekreftet er at en vare gikk gjennom tollen. Det er utrolig mange ulovlige gjenstander som passerer tollen hver dag. Hvis du vil avklare hvorvidt den er lovlig eller ei, så ta den med til ditt lokale politikammer og spør.
Vis hele sitatet...
Eller enda bedre, ta med et bilde fra nettet og si at du vurderer å kjøpe en slik kniv og lurer på om den er lovlig.

Det sagt, ut fra bildet skal dette være en lovlig kniv. Forbudet omhandler hovedsaklig kniver som kan utløses med knapp eller en hånd - springkniver - og kniver med dobbel egg.
Jeg tror heller ikke ringen nederst vil medføre at den kategoriseres som en slåsshanske.
Sist endret av doseren; 8. januar 2015 kl. 13:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.