Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1113
Hei!
Dama mi bor i et kollektiv med totalt 12 mennesker.
Der har de en 100 Mbit linje. De har også en RT-N66U.
De fleste er avhengige av at nettverket er trådløst, da PC-ene blir flyttet mye rundt om.

Problemet er at det er 100 andre trådløse nettverk rundt kollektivet. Ja, dette er et kollektiv midt i sentrum...

Ikke alle enheter har støtte for 5Ghz, ellers hadde det jo vært simpelt. Utrolig nok er det INGEN 5Ghz nettverk rundt, kun 2,4.......

Og resultatet av dette kan dere vel tenke dere frem til.
For dere som ikke skjønner det;
100 Kb/s nedlastingshastighet, høy pakketap og hele pakka.

Ved kablet forbindelse går alt som smurt, men som sagt, de fleste er avhengige av at enheten kan flyttes rundt på. I tillegg til dette har jo alle smarttelefoner.

Avstanden mellom ruter og siste enhet er maksimalt 10 meter, gjennom trevegger og lignende. Uansett, selv om man sitter rett ved ruteren, får man elendig tilkobling.

Hva er egentlig best her? Skal jeg bare sette opp flere aksesspunkt med samme SSID? Vil dette gjøre saken noe bedre?

Og ja, jeg har prøvd å bytte kanal, sette opp 5Ghz (de som har 5Ghz er fornøyde) og hele pakka.
Det er lite å gjøre hvis det er for mange trådløse nettverk samme sted men her er noe du kan prøve:

1. På 2.4Ghz nettverket, finn den kanalen som er minst brukt ( http://www.maketecheasier.com/find-best-wifi-channel/ )

2. Bruk den minst brukte kanalen.

3. Sett et annet SSID på 5Ghz netverket (sånn at de men 5Ghz ikke kobler seg mot 2.4Ghz)

Ellers koster WiFi usb adapter(N) ikke så mye (fra rundt en hundrings)
Da dinside testet den ruteren slet den med å være ekstrem treg. Er routeren oppdatert til nyeste firmware?

Ellers støtter jeg forslaget om å bare kjøre to SSID;

5Ghz = "rasknett"
2,4Ghz = "tregtnett"

Så kan folk velge hvilket de vil koble seg til, eller å kjøpe nytt utstyr for å koble seg til.
Crimea River
Alec's Avatar
Problemet er at så mange kjører på sammen kanal. Man kan velge mellom kanal 1 til 13 og de aller fleste er på en av de første.

Android har en app som heter Wifi Analyzer. Med denne kan du først velge ditt trådløse nettverk også deretter få en anbefaling om hvilken kanal som er best for deg.
https://play.google.com/store/apps/d....wifi.analyzer

Endre så på aksesspunktet du bruker, så kanskje problemet løser seg helt.
Om du ikke kan stille kanal, så har kan jeg anbefale å kjøpe et eget aksesspunkt. Jeg har Asus EA-N66 og et veldig fornøyd.

Eventuelt kan du kjøpe en Linksys WRT1900AC. Den støtter både 2.4 og 5 GHz samtidig.
Sist endret av Alec; 13. mai 2014 kl. 04:16.