Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1942
Hei med-freaks,

Finnes det et program, en måte, et eller annet som gjør at maskinen min ikke booter opp OS eller starter i det hele tatt uten at det står i en spesiell minnepinne i? Som f.eks. at minnepinnen inneholder en cypher for å låse opp maskinen? Og at det ikke går utover ytelse, som helkryptering kan gjøre.


MSI Z68a-GD65 G3 hovedkort, Win7 64-bit Home Premium SP1.
vel ja, hvis du flytter boot.ini og ntdetect.com over så vil du ikke ha et ikke oppstartbart operativsystem. Hvis du legger disse på en minnepenn, for deretter å si i bios at han skal starte fra USB pennen så ville du ha det du sikter mot.
Vet hvertfall at det var slik man gjorde det i XP, er litt usikker på om 7`ern har noe lignende....

PS: Prøv dette på eget ansvar!
Trådstarter
http://thecustomizewindows.com/2010/...ock-windows-7/

Fant denne da... Ser ut som en grei løsning. Eneste jeg lurer på er om krypteringen som han her skriver vil gjøre noe med ytelsen?

Glem det, ser at det er selve brukerdatabasen som blir kryptert, ikke harddisken.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor vil du ha ei løsning som ikkje krypterer disken? Det er jo omtrent som å rive veggen og låse døra...

Viare så er passord betre enn USB-eining, som lett kan stelast og/eller kopierast.
Sitat av Jay-O Vis innlegg
Og at det ikke går utover ytelse, som helkryptering kan gjøre.
Vis hele sitatet...
Om du har en noenlunde up to date maskin burde ytelsestap bare være av akademisk interesse, om du da ikke lagrer statshemmeligheter og trenger sterkeste kryptering.

Er jo mulig å kombinere passord med keyfiles på minnepenn, i alle fall i truecrypt.
Viss du har sensetiv data på maskinen vurder heller og krypter dataene en og oppgradere sikkerheten på logon.
Har noen fysisk tilgang til pcen din, eller blir du hacket er det null problem og få tak i dine private filer.
Hvis du er bekymret for sikkerheten vil det du foreslår være en falsk trygghet. Nyere Intel (og AMD, vil jeg tro) har egne instruction sets for AES-kryptering som vil gjøre ytelsestapet neglisjerbart.
Det jeg gjør er å kryptere hele disken med TrueCrypt (dobbel med skjult partisjon), for så ha et passord som genereres fra en YubiKey ( http://yubico.com/yubikey ) som så kombineres med et passord jeg husker.

Det finnes vel egne maskiner som krever at all hardwaren er i en viss state for å kunne boote, men vet ikke hvor lett tilgjengelig disse er.