Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 15042
Jeg har netopp vert til sverige og kjøpt en god del godteri og brus/energidrikke. Jeg lurer da rett og slett på om det er noen kvote på drikke og godteri

jeg har lest en plass at det var kvote på 20kg per person men husker ikke helt hvor det var så er litt usikker på det. eller er det 20Kg rent sukker?

Ivertfall, da vi var og handlet(Vi var totalt 5 stk over grensen) ble det totalt 172 liter energi drikke/brus og sikkert 20Kg godteri. Som dere skjønner er vi ikke ofte til sverige. Men når jeg kom tilbake til norge tok jeg et skrytebilde av alt og la det ut på facebook, jeg fikk med en gang 3 venneforespørsler og mange ville kjøpe et brett eller 2 med drikke. (10-11 stk. ville ha 10 bokser til et brett)

derfor tenkte jeg at jeg kunne ta opp bestillinger til neste sverige tur og tjene litt penger på det mens jeg først er der.

mamma prøvde og lete etter info om det var noen sukkerkvote men hun fant det ikke. hun fant bare at vi ikke kunne ta med oss verdier for over 3000 kr hvis vi var der under 24 timer og 6000 kr hvis vi overnattet i sverige.

kan nevnes at de som var med var jeg(16 år) broren min(14) mamma(over 40) stefaren min(nesten 40) og en kompis av meg(17) hvis det har noe og si.

så det jeg lurer på er om det er noen kvote på godteri/drikke i det heletatt. hvis det ikke er det så jubler jeg

jeg vet at det ikke er så mye penger i slik smugling men penger er penger, og det gjør ikke meg(eller noen andre) noe om vi har med 300 liter drikke liksom tar bare max 30-45 min og legge alt i bilen uansett så.
Sist endret av StålSkuff; 23. januar 2012 kl. 15:47.
Ring toll å spør, det er det enkleste.

De hadde kvote på sjokolade og slikt tidligere, men mulig denne har blitt fjernet.
Dersom ingen av tollerne, som ellers saumfarer forumet her på jakt etter etterretningsinformasjon, vil hjelpe, så anbefaler jeg deg å ringe til tolldirektoratet å forhøre deg.

Du har selvfølgelig ALLTID overnattet i Sverige.
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av znapper Vis innlegg
Ring toll å spør, det er det enkleste.

De hadde kvote på sjokolade og slikt tidligere, men mulig denne har blitt fjernet.
Dersom ingen av tollerne, som ellers saumfarer forumet her på jakt etter etterretningsinformasjon, vil hjelpe, så anbefaler jeg deg å ringe til tolldirektoratet å forhøre deg.
Vis hele sitatet...
kansje jeg skal gjøre det, eller får stefaren min eller mamma til og gjøre det. siden de er flinkere på det enn meg

Sitat av znapper Vis innlegg
Du har selvfølgelig ALLTID overnattet i Sverige.
Vis hele sitatet...
jaja, og vi sov i bilen for og spare penger, må huske og dra på en lørdag og si at jeg kom på fredag og overnattet til en bekjent eller bilen.
Sånn jeg har forstått det, så var det tidligere en tollkvote på 1kg sjokolade per person. Men denne ble fjernet i 2003.
Klarte ikke finne fakta om dette.
Er du i landet mer enn 24 timer så kan du ha med deg for 6000kr, er du i landet mindre enn 24 timer er det 3000kr som er grensen.
Uten om det så er det ingen kvote bortsett fra Alkohol, kjøtt, ost og tobakk
Sist endret av kulii11; 23. januar 2012 kl. 16:19.
Men.. Han er alltid over 24 timer (ihvertfall det tollfolkene burde få høre).
Sitat av kulii11 Vis innlegg
Er du i landet mer enn 24 timer så kan du ha med deg for 6000kr, er du i landet mindre enn 24 timer er det 3000kr som er grensen.
Uten om det så er det ingen kvote bortsett fra Alkohol, kjøtt, ost og tobakk
Vis hele sitatet...
Er dette per person eller per bil?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Er dette per person eller per bil?
Vis hele sitatet...
Per person
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av kulii11 Vis innlegg
Er du i landet mer enn 24 timer så kan du ha med deg for 6000kr, er du i landet mindre enn 24 timer er det 3000kr som er grensen.
Uten om det så er det ingen kvote bortsett fra Alkohol, kjøtt, ost og tobakk
Vis hele sitatet...
har du noen kilder på det? har vert kjekt med noen kilder for og være sikker

men jeg skal ringe tollvesenet i morgen og høre med dem
si ifra hva tollen svarer da!
Du kan ha med 17 brett med redbull 0.5l hvis prisen er ca 350 kr
Vet bare at alkohol under 2.25 eller cider man får kjøpt u butikken kan man ha med så mye man vil så lenge 6000 grensa ikke blir overskridet
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
har du noen kilder på det? har vert kjekt med noen kilder for og være sikker

men jeg skal ringe tollvesenet i morgen og høre med dem
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men har du hørt om google? Det er faktisk ganske enkelt å søke på tollkvote og se hva du finner.

Jeg blir stadig vekk overrasket over hvor hjelpesløse folk kan være.
http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=220890

Der står alt du trenger å vite

Dersom du har vært utenfor Norge i mer enn 24 timer, kan du ta med deg varer for inntil 6 000 norske kroner uten å betale toll og avgifter. Er utenlandsoppholdet kortere, kan du ta med deg varer for 3 000 kroner toll- og avgiftsfritt. Denne verdigrensen er den totale summen på varene du har handlet, inkludert alkohol- og tobakkskvoten.
Vis hele sitatet...
Sist endret av etse; 24. januar 2012 kl. 03:01.
Går butikk pils (3,5%) under alkoholkvota?
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Går butikk pils (3,5%) under alkoholkvota?
Vis hele sitatet...
Over 2.5 % går på alkoholkvota.

http://toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=220890
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Unnskyld meg, men har du hørt om google? Det er faktisk ganske enkelt å søke på tollkvote og se hva du finner.

Jeg blir stadig vekk overrasket over hvor hjelpesløse folk kan være.
Vis hele sitatet...
tror du ikke at jeg har prøvd google? jeg prøvde og søke omkring og det eneste jeg(eller mamma) fant var alkohol, tobakk kjøtt ost osv. men ikke noe om sukker. jeg spør ikke om kilder uten grunn. siden jeg da ike fant noen kilder så tenkte jeg at du kansje hadde sendt en e-post elle noe og fått svar der.


anyway, jeg sendte mail til og fikk dette som svar:

Hei.

Når det gjelder slike varer, så er det reisegodsbestemmelsene som gjelder. Dette kan du lese mere om i vedlagte link. kr.
3000/6000. Ikke 10 kilo.

Link: http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=220890

Vårt svar er basert på de opplysninger som er gitt og er ikke bindende for Tollvesenet

da kan jeg vell bare være trygg for og kjøpe med godteri og brus til 6000 kr neste gang jeg er i sverige
Eneste jeg har hørt er at du maks kan ha med deg 400 bokser RedBull for dette vil ca tilsvare 1 års forbruk.