Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2552
Hei! noen som vet om politiscanner funker? bor utenfor tromsø og lurer på om det funker.
er det lang rekkevidde? er det vanskelig å finne politi kanalen?
tenkte på denne http://www.sb-media.no/default.asp?D...enID=2&ArtID=1
Sist endret av lordjohannessen; 23. august 2007 kl. 22:39.
Jeg har en til salgs om du er interessert. Gi bud.
hvorfor skal du selge den? funker den bra?
Den du linker til er helt ok, det er en sånn de aller fleste bruker, billig og bra.

Den har fin rekkevidde, jeg får iallefall med meg det som skjer i området mitt, 2 byer (Porsgrunn og Skien) og mer enn det også.

Den er ikke noe dumt valg, anbefales.

Mvh
BoinTjau
Der fikk du en anbefaling ! Ja den fungerer utmerket, jeg har bare ikke bruk for den lenger.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du bør kjøpe en som har mulighet for å sette på lang antenne, type "stikk og vri". Ellers blir det dårlig mottak. Den radioen du linket til har visst fast antenne, altså den kan ikke byttes ut. Generelt vil du ha to antenner, en til å ha på radioen så du kan putte den i lomma, og en til å lytte mens den står på bordet.
Du trenger 60-80 cm utskiftbar antenne.

lagringsplass har man ikke særlig bruk for, da det er veldig få politikanaler (husker ikke nøyaktig tall i farten,) mellom 10 og 20 tror jeg. Desverre er det med lagringsplass på radio som det er på PC, vil du ha ytelse tvinger de på deg enorm lagringskapasitet også, sikkert fordi det gir bedre intekter.

http://www.sb-media.no/default.asp?C...enID=1&ArtID=6

Jeg vil anbefale denne, da den har alt man trenger. Den er liten og lett også, og med sinnsyk bruks-tid på de medfølgende oppladbare batteriene, jeg får klemt ca. 5 timer ut av en mer avansert modell før den trenger opplading ihvertfall. LES DEN FUCKINGS BRUKSANVISNINGEN FØR BRUK, ellers sprenger du batteriene, og da mener jeg eksplosjon! Det er en bryter du må klikke i stilling hvis du IKKE skal bruke de oppladbare batteriene.
(lader skal følge med, det gjorde det ihvertfall på min, selv om den var noe dyrere.)

Jeg har også en feit murstein av en scanner, til maaaaaange tusen kroner. En av toppmodellene, og funker deretter også heldigvis ;-) Men du får inn det du trenger på den jeg foreslår her.

ALDRI SLÅ PÅ EN SCANNER UTEN AT ANTENNEN ER KOBLET TIL! HVIS DU GJØR DET UTEN AT ANTENNEN ER KOBLET TIL, ØDELEGGER DU RADIOEN!





Forresten, hvis du bor bak et fjell kan det være dårlig mottak, finn ut hvor TV- eller radio-senderen i bygda står, der står sannsynligvis repeateren/senderen til politiet også. Se etter om du kan se antennen fra der du bor, og innenfor ca. 20 kilometers rekkevidde, ellers er det liiiten vits i.
Sist endret av blabla9mm_osv; 5. september 2007 kl. 05:36.
Posten over meg er meget utfyllende, så dette er bare et komplement basert på egne erfaringer.
Selv har jeg en MayCom:
http://www.arcticpeak.com/radioteste...ycom_ar108.htm

Den tar inn alt fra politi, ambulanse og brannvesen så fremt de ikke krypterer sitt samband. I tillegg kan du ta inn værmelding etc beregnet på småfly. Især den sistnevnte benytter jeg meg av på tur bla, da jeg så og si hele tiden er oppdatert på "Trondheim Lufthavn Værnes" og værprognosene derifra.

Husker ikke i farten hva jeg betalte, eller fra hvem, men tipper et søk på Maycom løser det. Mener også å huske at jeg betalte under 800NOK inkludert levering.

Ellers er et godt gratis alternativ å sjekke ut kjeltring.com (jeg har INGENTING med den siden å gjøre, men mye artig der).

Der finner du nettversioner av politiradio. De lar seg spille av i winamp, eller i xmms dersom du kjører linux (som feks. Ubuntu).
Hmmmm, virker ikke som det går an å forhåndsprogrammere kanaler på den der? Den har jo ikke noen nummertaster. Blir litt kjipt å stå og vente på å treffe riktig kanal for så å trykke på "lock". Dessuten kan man følge etter de forskjellige patruljene når de skifter kanaler, med andre scannere, siden de sier hvilken kanal de skal over på, og man har den forprogrammert.
Sitat av blabla9mm_osv
Du bør kjøpe en som har mulighet for å sette på lang antenne, type "stikk og vri". Ellers blir det dårlig mottak. Den radioen du linket til har visst fast antenne, altså den kan ikke byttes ut. Generelt vil du ha to antenner, en til å ha på radioen så du kan putte den i lomma, og en til å lytte mens den står på bordet.
Du trenger 60-80 cm utskiftbar antenne.

lagringsplass har man ikke særlig bruk for, da det er veldig få politikanaler (husker ikke nøyaktig tall i farten,) mellom 10 og 20 tror jeg. Desverre er det med lagringsplass på radio som det er på PC, vil du ha ytelse tvinger de på deg enorm lagringskapasitet også, sikkert fordi det gir bedre intekter.

http://www.sb-media.no/default.asp?C...enID=1&ArtID=6

Jeg vil anbefale denne, da den har alt man trenger. Den er liten og lett også, og med sinnsyk bruks-tid på de medfølgende oppladbare batteriene, jeg får klemt ca. 5 timer ut av en mer avansert modell før den trenger opplading ihvertfall. LES DEN FUCKINGS BRUKSANVISNINGEN FØR BRUK, ellers sprenger du batteriene, og da mener jeg eksplosjon! Det er en bryter du må klikke i stilling hvis du IKKE skal bruke de oppladbare batteriene.
(lader skal følge med, det gjorde det ihvertfall på min, selv om den var noe dyrere.)

Jeg har også en feit murstein av en scanner, til maaaaaange tusen kroner. En av toppmodellene, og funker deretter også heldigvis ;-) Men du får inn det du trenger på den jeg foreslår her.

ALDRI SLÅ PÅ EN SCANNER UTEN AT ANTENNEN ER KOBLET TIL! HVIS DU GJØR DET UTEN AT ANTENNEN ER KOBLET TIL, ØDELEGGER DU RADIOEN!
Vis hele sitatet...
Mye feil i dette innlegget. Det er fult mulig å bytte antenne på en AR-108. Den har SMA tilkobling og du kan kjøpe mange antenner som passer, men den antennen som er på AR-108 som standard fungerer kjemkpefint. Bruker den selv på en annen scanner, siden orginalantennen var dårlig. Når det gjelder antenner så er det ikke lengden som har noe å si, antennen må være godt tilpasset frekvensområdet du ønsker å lytte til, og antennen på AR-108 er godt tilpasset VHF som politi, amk, brann og mange andre bruker.

Dessuten, du kan IKKE ødelegge en mottaker ved å kjøre den uten antenne. Det er kun radiosendere du kan ødelegge ved å ikke ha tilkoblet antenne.

Når det gjelder frekvenser til politiet så har de 29 stk kanaler, så det er ikke så vanskelig å finne riktig kanal. Det kan godt hende kanalen som blir brukt i ditt område står opplistet i scannernytt, som jeg anbefaler deg å laste ned. Du finner den på http://www.scannernytt.net

Som du kanskje forstår så har jeg selv en AR-108, og den var min første scanner og jeg var ganske fornøyd med den. Det er fult mulig å programere inn frekvenser, så du slipper å sitte å scanne hele området. Det krever litt øvelse for å få taket på den, men når du får taket på programeringen så fungerer den helt fint. En stor bakdel med den er at om du står og scanner på minnet så hopper den automatisk videre selv om det er trafikk på en kanal etter noen sekunder. Her gjelder det å være rask på scan knappen for å stoppe scanningen for å få med seg alt. Har også en Icom R5 som jeg bruker til daglig nå, og den ikke dette problemet. Det er en scanner som koster litt mer, men dekker mye større frekvensområde og er mye enklere å ha med og gjøre.
Vil bare gå god for at det er det som Rolvs sier som er riktig.

Mvh
BoinTjau
Er det noen som hvet hvor langt denne går?

Det hadde vært fint og vite =)

http://www.eurobuy.no/forside/radiok...pakke-5-uniden
Sitat av Adobe bos
Er det noen som hvet hvor langt denne går?

Det hadde vært fint og vite =)

http://www.eurobuy.no/forside/radiok...pakke-5-uniden
Vis hele sitatet...
Står i linken:
Frekvensområde:
25 - 87 MHz
138 - 174 MHz
406 - 512 MHz
Vis hele sitatet...
Hvis spørsmålet er hvor lang avstand det må være (ala walkie-talkie) så er ikke dette et spørsmål som det kan svares fornuftig på. Radiosamband (som feks politiets) fungerer ikke (alltid) som walkie-talkier.
Når det gjelder antenne så vet vel enhver tosk at en lengre antenne som er tilpasset frekvensområdet er bedre enn en kortere antenne som er tilpasset frekvensområdet.
Nå gadd jeg ikke å regne ut lengden det skulle være for 170.400 mhz, men det er i det området jeg sa.

du kan ha kvartbølge, halvbølge eller helbølge antenne, men ÅTTENDEDELSANTENNE er noe piss, utenom hvis du beveger deg i sentrum eller i nærheten av en politibil (repeater) som sender. Og det er DET som sitter på scannere når du kjøper dem.
Sitat av blabla9mm_osv
du kan ha kvartbølge, halvbølge eller helbølge antenne, men ÅTTENDEDELSANTENNE er noe piss, utenom hvis du beveger deg i sentrum eller i nærheten av en politibil (repeater) som sender. Og det er DET som sitter på scannere når du kjøper dem.
Vis hele sitatet...
Nærhet til en politibil har ingenting å si, da en politibil ikke er en repeater...

Hvor god antenne man trenger må nesten baseres på hvor man bor, både i avstand fra sender og genrelt mottaksforhold. Jo mer folk der du bor, jo større sannsynlighet for gode signaler. Hva du har tenkt å ta inn er også et poeng, skal du prøve å høre noe langt borte bør du ha bedre antenne, men det er vel egentlig for fåtallet.

Grovt sett tror jeg man kan sammenligne en scanner med vanlig radio. Får du knapt inn P1 inne i huset bør du satse på mer antenne enn om dette aldri har vært et problem.
Fyren bor i ødemarka i nordland/finnmark. Hva tror du, trenger han stor eller mikroskopisk antenne?
Som en regel vil jeg si ca. 30 kilometer fra antenne som er synlig for deg fra der du står, og helst skal den være montert oppå et fjell. Jo større antenne som sender ut signalet og jo lengre antenne du bruker som er tilpasset bølgelengden på frekvensen, jo bedre mottak, adobe! det vil si at du hører hva de sier i stedet for å høre fullt av usammenhengende ord og skurring, hvis du bruker riktig antenne.



angående det lure tipset om at man ikke kan ødelegge en SCANNER/MOTTAKER ved å skru den på uten antenne, så er det BULLSHIT! Jeg har brekt av antennen på flere mottaksradioer for tekstbasert meldingssystem, og SAMTLIGE fikk spøkelser 24/7 eller gikk til helvete på diverse oppfinnsomme måter i det sekundet antennen røk av.

og såvidt jeg vet er politibilen med sin fastmonterte radio en repeater for "alfa og bravo" på bilene, det vil si betjentene når de går rundt med håndholdt radio, men jeg er ikke hundre prosent sikker likevel.


til han som hører på værmeldinger: scanner+bærbar datamaskin m. lydkort og gratis programvare=nedhenting av sanntids satelittbilde av skandinavia med alle skyer og værsystemer på, så man kan se selv ganske godt hvordan været er stort sett overalt


Lykke til lord og adobe, og eventuelle andre radiolyttere
Sist endret av blabla9mm_osv; 11. september 2007 kl. 03:29.
drQ
Egendefinert
Sitat av blabla9mm_osv
Som en regel vil jeg si ca. 30 kilometer fra antenne som er synlig for deg fra der du står, og helst skal den være montert oppå et fjell. Jo større antenne som sender ut signalet og jo lengre antenne du bruker som er tilpasset bølgelengden på frekvensen, jo bedre mottak, adobe! det vil si at du hører hva de sier i stedet for å høre fullt av usammenhengende ord og skurring, hvis du bruker riktig antenne.
Vis hele sitatet...
Det høres ganske fornuftig ut.

Sitat av blabla9mm_osv
angående det lure tipset om at man ikke kan ødelegge en SCANNER/MOTTAKER ved å skru den på uten antenne, så er det BULLSHIT! Jeg har brekt av antennen på flere mottaksradioer for tekstbasert meldingssystem, og SAMTLIGE fikk spøkelser 24/7 eller gikk til helvete på diverse oppfinnsomme måter i det sekundet antennen røk av.
Vis hele sitatet...
En vanlig radioscanner blir ikke ødelagt av at man skur av antennen (og skrur den på). Om man brekker den blir kanskje ting anderledes.

Sitat av blabla9mm_osv
og såvidt jeg vet er politibilen med sin fastmonterte radio en repeater for "alfa og bravo" på bilene, det vil si betjentene når de går rundt med håndholdt radio, men jeg er ikke hundre prosent sikker likevel.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at det burde være slik, og det kommer sannsynligvis til å komme en slik variant med det nye nødnettet. Men det er ikke slik. Radioene i og utenfor bilen er "lik" og sender begge til en vanlig repeater (dog med forskjellig effekt).