Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 5796
hvis du sier på nFF for eksempel at du har prøvd det ene og det andre og at du har stjelt en del ting. hva om du sier det på MSN eller noen annen form for chat?

kan det du sier på nettet brukes mot deg?
Det du sier på nettet kan brukes mot deg. Men nFF-adminene gir ikke ut IP'er, og hittil har det ikke skjedd at politiet har logget MSN-chat eller krevd logger av MS.
Admins må gi ut IP om politiet krever det
Sitat av Bundy
Admins må gi ut IP om politiet krever det
Vis hele sitatet...
Om de har en rettsordre ja. Ikke hvilken som helst purk kan komme å be om IP.
Sist endret av hedningen; 21. juli 2007 kl. 15:02.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Ved rettslig ordre må vi gi ut IP-adresse, ja.

Hvis vi ikke hadde gitt den ut hadde vi (jeg) sannsynligvis selv blitt straffet, og så hadde serveren blitt beslaglagt og de hadde fått IP'en uansett.
Sitat av dexter
Det du sier på nettet kan brukes mot deg. Men nFF-adminene gir ikke ut IP'er, og hittil har det ikke skjedd at politiet har logget MSN-chat eller krevd logger av MS.
Vis hele sitatet...

Det har skjedd maange ganger at politet har konfrontert folk med MSN-logg. En kamerat fikk bot pga noe over msn.
kreativ nerd
devotio's Avatar
mainer: Merkelig historie, det skal ikke mere til enn at man forlatter maskinen sin så kan noen andre skrive på MSN. Da må han ha innrømmet det...
Er vel i grunn bare å nekte det, MSN-logger er ikke så vanskeligge å fake..
Detta har ikke jeg skrevet....
Men nå vet ikke jeg hva MSN/M$ lagrer av informasjon om en samtale på sine serverer..
Uansett, nekte nekte nekte..
Sitat av nso
Ved rettslig ordre må vi gi ut IP-adresse, ja.

Hvis vi ikke hadde gitt den ut hadde vi (jeg) sannsynligvis selv blitt straffet, og så hadde serveren blitt beslaglagt og de hadde fått IP'en uansett.
Vis hele sitatet...
Har det noen gang skjedd tideligere, at dere har gitt ut IP-adresse?
Sist endret av empty; 22. juli 2007 kl. 00:08.
Bob Sacamano
John B's Avatar
Men er det ikke slik at ingen norske ISPer er kjente for å gi ut personopplysninger knyttet til en IP om ikke det er tilstrekkelig grunn til å tro at vedkommende har gjort noe kriminelt?
MS logger ikke hva som blir skrevet
Hvordan finner politiet egentlig ut fra starten av at du har gjort/sagt noe "dumt" på MSN da?
Sitat av fulloggal
Hvordan finner politiet egentlig ut fra starten av at du har gjort/sagt noe "dumt" på MSN da?
Vis hele sitatet...
De gjør ikke det.

Men motparten kan vise politiet loggen.
F.eks om du prater med den du har stjålet noe av, og inrømmer det på MSN men ikke til Politiet.
Sist endret av Grimdoc; 22. juli 2007 kl. 00:11.
Gjelder det samme SMS? Blir lagret noe sted? Da tenker jeg på andre steder enn på din mobiltelefon.
Sitat av fredrikweb
Gjelder det samme SMS? Blir lagret noe sted? Da tenker jeg på andre steder enn på din mobiltelefon.
Vis hele sitatet...
Nei det skal vel mye til at alt blir lagret over lengre tid.
Men kanskje det blir lagret midlertidig i system en stund.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Et slikt dokument vil uansett henlagt. Vil kun bli ord mot ord, med mindre den ene har vitner til hendelsen som kan være troverdige. Trafikken til MSN går delvis gjennom MSN sine servere. Det kommer litt ann på hvilke forhold det er på din Internettilkobling. Bl.a. om de rette portene er oppe. Hvorvidt den trafikken logges vet jeg lite om.
Sitat av Grimdoc
De gjør ikke det.

Men motparten kan vise politiet loggen.
F.eks om du prater med den du har stjålet noe av, og inrømmer det på MSN men ikke til Politiet.
Vis hele sitatet...
selv om du inrømnmer det på msn, kan ikke politiet bruke det.
Grunnen til dette er at du ikke vet at han logger samtalen, og da er det ulovlig å logge eller noe slikt. er iallefall sånn på telefon. vet ikke om det er samme på data.
Sitat av John B
Men er det ikke slik at ingen norske ISPer er kjente for å gi ut personopplysninger knyttet til en IP om ikke det er tilstrekkelig grunn til å tro at vedkommende har gjort noe kriminelt?
Vis hele sitatet...
Hvis politiet kommer med en rettsordre er det samma faen hva ISP mener eller tror, da er det ut med ipen. (telenor har btw en egen avdeling for politikontakt, så det nytter ikke å ringe til kundeservice)
Sitat av Rellativ
selv om du inrømnmer det på msn, kan ikke politiet bruke det.
Grunnen til dette er at du ikke vet at han logger samtalen, og da er det ulovlig å logge eller noe slikt. er iallefall sånn på telefon. vet ikke om det er samme på data.
Vis hele sitatet...
Det har du da vel lov til?
Er vel bare politiet som ikke har lov til å logge uten å si ifra?

Vanlige folk må da få lov til å ta vare på hva de vil. De er jo tross alt ansvarlig for 50% av samtalen som blir logget
En annen sak er att politiet kan bruke log'er texter historier osv.

Men hva eller hvordan det blir vektlagt i en eventuel sak er noe annet.

Politiet kan f.eks bygge opp en sak med video fra youtube, msn log og forum innlegg. + "gamle" bevis typer.

Sammenlagt kan dette bli en troverdig sak. Som da en rettsak vurderer.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Det er to ting man må skille her: rettspraksis og politiets virkemidler.

En logg av typen som omtales her vil svært lite sannsynlig holde vann i en rettssak, den kan nok nevnes for å gi et inkriminerende lys på deg, men er langt fra et fellende bevis.

Derimot vil jeg tro det er langt fra uvanlig at politiet bruker all skyts de har for å skremme vannet ut av deg, og når du får servert en slik logg vil nok den gemene hop tro at slaget er tapt, gi sin tilståelse, og således bygge opp under aktoratets sak.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dem kan jo uansett bruke det dem ser og hører for å hjelpe sin egen etterforskning. Hvis du insinuerer at noe kriminellt kan komme til å skje et visst sted i et visst tidsrom er det jo fort gjort å stikke innom^^
Jeg har vært tilstede i en rettssak som brukte IRC-logger som bevis. ^^
Merkelig at det ikke har dukka opp en S_up_3rw4tcher spøk nå. overaska:O
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Vet at amerikanske ISP'er nermest legger slike ting offentlig ut for det amerikanske folk.

Det er 0 problem for feks en avdelingsjef i pizza hut og ringe til den respektive ISP'en og få utlevert en ip adresse.


Men i Norge er det andre kaker. Her har nermest alle Dynamisk ip adresse og navnet ditt står ikke i whois som det kanskje burde ha gjort.



Men til spørsmål, legger du ut en tråd hvor du skryter over at du har stjålet noe. Kan dette bli brukt mot deg, men er ikke et fellende bevis som Devine sier.
har et program de sier skal hjelpe på msn. ... Simplite heter det (encrypted messaging)

vet ikke hvor sikkert men....
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Som regel er det sikreste og sette seg på et jorde, og hviske til naboen.

kornkid, vi er i 2007.

All kryptering kan knekkes.
Sitat av comi
Men i Norge er det andre kaker. Her har nermest alle Dynamisk ip adresse og navnet ditt står ikke i whois som det kanskje burde ha gjort.
Vis hele sitatet...
Hadde da blitt fryktelig slitsomt hvis man hadde hatt "fiender" på internet, og få levert 102 pizzaer på døra :P
Skjer det noe ulovelig så er det ikke akkurat vanskelig å rapportere vedkommende til ISP
Sitat av comi
Men i Norge er det andre kaker. Her har nermest alle Dynamisk ip adresse og navnet ditt står ikke i whois som det kanskje burde ha gjort.
Vis hele sitatet...
Håper du aldri får noe som helst å si når det gjelder noe som har med andre mennesker å gjøre.
Faste ip-adresser er ikke noe bra i det hele tatt da det fører til at man ikke lengre kan beholde anonymitetet sin på nettet. Dersom man skulle innføre denne typen telefonbok vil den eneste konsekvensen av dette være dårligere personvern for folk flest, mens kriminelle (og folk som meg ) vil være i stand til å omgå dette med enkelhet vha TOR, åpne WLAN osv...

Dersom noen begår en straffbar handling på nettet i norge i dag er det en smal sak og logge IP og tidspunkt og gi denne informasjonen videre til politiet som da kan gå videre med dette til en evt. ISP.
Hadde ikke vært mye gøy om IFPI kunne sitte og lage seg navneliste over alle de mente lastet ned musikk ulovlig, på samme måte som det ikke hadde vært noe særlig gøy om Vigrid eller andre skumle organisasjoner kunne skaffe seg nevnelister over folk som besøkte forum o.l som står for en politikk de ikke liker.
husker jeg og en kompis(for en del år siden) planla og gjøre et innbrudd når han kom hjem.
Så ble pcen og mobilen hanns beslaglakt pga noe anet han hadde jort.
Han hadde logg og poletiet leste gjennom den, jeg har enda ikke fått høre en snurt fra snuten.
Sitat av comi
Som regel er det sikreste og sette seg på et jorde, og hviske til naboen.

kornkid, vi er i 2007.

All kryptering kan knekkes.
Vis hele sitatet...
Hvis du mener det har du ikke spesielt peiling på kryptografi. Titt litt på kvantekryptografi, eller matematikken bak kryptering med primtall, så ser du at det både finnes krypto som er bevist umulig å knekke og kryptering som uten problemer kan bli vrien nok å knekke til at det finnes datakraft i hele verden til å knekke den.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Sitat av FUBAR
Håper du aldri får noe som helst å si når det gjelder noe som har med andre mennesker å gjøre.
Faste ip-adresser er ikke noe bra i det hele tatt da det fører til at man ikke lengre kan beholde anonymitetet sin på nettet. Dersom man skulle innføre denne typen telefonbok vil den eneste konsekvensen av dette være dårligere personvern for folk flest, mens kriminelle (og folk som meg ) vil være i stand til å omgå dette med enkelhet vha TOR, åpne WLAN osv...

Dersom noen begår en straffbar handling på nettet i norge i dag er det en smal sak og logge IP og tidspunkt og gi denne informasjonen videre til politiet som da kan gå videre med dette til en evt. ISP.
Hadde ikke vært mye gøy om IFPI kunne sitte og lage seg navneliste over alle de mente lastet ned musikk ulovlig, på samme måte som det ikke hadde vært noe særlig gøy om Vigrid eller andre skumle organisasjoner kunne skaffe seg nevnelister over folk som besøkte forum o.l som står for en politikk de ikke liker.
Vis hele sitatet...

Nå er det ikke jeg som har noe og si, men verre folk.

Når Ipv6 blir innført vil jo alle få sitt eget IP-nummer. Mest sannsynlig.

Men så du sier, det er ulovlig og laste ned ifra nettet og de vil jo også gjerne stoppe dette?. Da er jo fast ip alternativet igrunnen.
Jeg sa heller ikke at folk skulle kunne fått navn og diverese stash via whois. Slik som USA gjør.
Sitat av comi
Jeg sa heller ikke at folk skulle kunne fått navn og diverese stash via whois. Slik som USA gjør.
Vis hele sitatet...
Er det ikke det du sier her da? Sånn forstå jeg det vertfall.
Sitat av comi
Men i Norge er det andre kaker. Her har nermest alle Dynamisk ip adresse og navnet ditt står ikke i whois som det kanskje burde ha gjort.
Vis hele sitatet...
Hehe, var kanskje litt krass i tonen i dag tidlig. Men lell, slike holdninger er ikke bra for personvernet, som jeg er ganske så glad i. Når Ipv6 kommer så håper jeg at det blir bedre kapasitet på TOR
Ellers så ser jeg ikke behovet for at vanlige mennesker som har bredbånd trenger å identifiseres med navn i whois da heller. Holder lenge at ISP har kontroll på det. Selvfølgelig vil det jo være en mye dårligere situasjon enn med dynamisk IP. Men å si at siden det sikkert kommer med IPv6 så er det ikke noe å bry seg om er alt for mye resignasjon i min verden..

For å stoppe ulovlig nedlastning har det vel ikke noe å si med fast IP. Dersom man registrerer en IP og ett tidspunkt så er det en smal sak for ISP å spore hvem som hadde den. I tillegg så vil whois info og fast IP åpne for at platebranjen kan håndheve loven selv, og det er ikke deres jobb, det er det politiet som skal gjøre.

( beklager fårlig formulering.. hadde det litt travelt )
politiet KAN og har tatt folk for ting de har skrevet på msn.
Da er i så fall de personene ikke særlig smarte, siden det bare er å nekte. Med mindre ern melding som er sendt over nettet er signert ved hjelp av en eller annen form for elektronisk ID kan i teorien hvem som helst ha sendt den meldingen.
Men er man så lite smart at man ikke har noen måter si at neh, dette er det ikke jeg som har skrevet så fortjener man det som kommer.

Nr 1: ha gjerne ett åpent WLAN .. "hvem som helst kan ha brukt nettet fra min IP"
Nr 2: ikke ha ett sinnssykt vanskelig msn passord.. "Passordet mitt er pamela og alle kompisene mine vet det liksom.. "
Jeg er enig med Comi... Det er det tryggeste.. MEn jeg tror at Blomkål har sound sensor som går av om noen hvisker..!

Man kan bli tatt med det meste, om man ikke har brukt 3 år på å kryptere det da >.<
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Som med dei fleste andre kommunikasjonsmiddel så vil aldri slikt vere bevismateriale i seg sjølv. Det vil imidlertid vere indisium, med varierander truverd.

Dersom logger indikerer at Alice har kommunisert med Bob frå sin PC, vil det vere eit indisium om det er fleire spor som peikar i samme retning. Dersom det i tillegg blir stadfesta av loggar/spor på Alice sin PC vil det vere endå sterkare indisium, som kan bidra til å bygge opp ei sak mot Alice. Men åleine? Nei. Det er ikkje bevis for at ei straffbar handling er begått, og det er ikkje bevist at Alice sjølv planla handlinga. Dersom ein finn samme planen under madrassa til Alice vil det i ytterlegare grad styrke beviskrafta.

Forøvrig er uknekkeleg krypto rimelig enkelt. OTR benytter krypto med anerkjent forward-security, deniability _og_ signering. Kraftfull pakke! Det tar ca. 3min å installere sist eg installerte det, og det er sterk krypto, som per i dag ikkje er teoretisk mulig å knekke.

Edit: det tok 15sek med nyaste versjon, ettersom dei hadde tilpassa den til pidgin
Sist endret av vidarlo; 10. august 2007 kl. 01:04.
▼ ... noen uker senere ... ▼
husker en annonse i denne månedens High Times fra et selskap som redirecter all nett-trafikk fra din PC via Amsterdam. (har forsøkt å google det, får se om jeg finner det når jeg kommer hjem). Noen dataflinke som har erfaring med noe lignende evt vet om dette er holdbart? Ville kunne løse en del problemer mht nedlasting og surfing på interessante sider... ::
Sitat av fredrikweb
Gjelder det samme SMS? Blir lagret noe sted? Da tenker jeg på andre steder enn på din mobiltelefon.
Vis hele sitatet...
Jeg kan garantere deg at SMS'er blir lagret!! Hvor lenge de blir lagret er jeg usikker på, mener det for øyeblikket er 6 måneder. Det har vært snakk om at dette skal utvides slik at SMS'er og celleinfo etc skal lagres i 2 år!! Håper dette ALDRI blir et faktum. Det er ille nok at purken kan rævkjøre deg til blods dersom de ønsker, men at de kan grave 2 år i andres privatliv og ikke minst holde deg ansvarlig for engangsforeteelser etc LANGT tilbake i tid, er etter mitt syn absurd og en hån mot privatlivets fred..

Så til alle wannabe gangsters osv, lytt til min dyrkjøpte erfaring - HOLD DERE LAAAAANGT UNNA SMS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bare for å ha sagt det, så er den aller sikreste formen for kryptering faktisk også egentlig en latterlig enkel en, til gjengjeld er den også ganske begrensa. F.ex. når jeg skriver

ja det var en fin dag

Så det det ****INGEN**** som kan vite om det er en melding til al quaida, cia eller til naboen om at det var kult å spille xbox sist og at jeg gjene kommer over igjen. Det er rett og slett umulig å vite hva den betyr. Problemet er at den må være avtalt på forhånd, men til gjengjeld er den altså 100% ubrytelig, selvsagt med mindre noen finner et dokument der de forskjellige betydningene er skrevet ned. Egentlig er det ca det samme som engangskoder, se artig artikkel på wikipedia her: http://en.wikipedia.org/wiki/One-time_pad
Noen som vet hvordan politi finner ut adresse osv via en IP?
IP Whois tenker jeg - Finner adresse, ISP, navn osv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av crEpi
Noen som vet hvordan politi finner ut adresse osv via en IP?
Vis hele sitatet...
Dei går til en domstol, får ordre om at ISP skal utlevere logger, går til ISP med IP og rettsordre, og ber ISP fortelle kven som hadde IPen på et gitt tidspunkt.
Msn logg trur jeg hjelper veldig lite uten ekstra beviser uansett, fordi - mange f. eks skriver veldig mye som ikke er sant, f. eks en på nFF som har skrytet på seg og ha røyka hasj, uten egentlig og ha gjort det, og kan ikke dermed bli straffet av ett utsagn som hvem som helst kan ha skrevet fra din pc, i tilleg til at det nødvendighvis ikke stemmer..
msgplus har en funksjon for å kryptere logger Link

er sikkert ikke verdens sikreste, men gjør iallefall jobbel -litt- verre for snuten.

Simplite kan kryptere samtalene dine over nettet.

tryggeste er vel å -IKKE- logge msn-samtaler og heller snakke i "internkode". altså ikke si "jeg stjal en bil igår" men heller noe slik som "var å dansa på veien igår"... dere skjønner tegninga.

web-messenger er jo også en løsning, med mindre noe blir lagret i cookies (ikke vet jeg)