Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 10342
Kjøpsloven sier at så lenge de har solgt deg varen, så er det deres ansvar. altså de hadde ingen rett til å ta snusen tilbake.
dette gjorde de for å dekke seg selv, i og med at en butikkmedarbeider som selger tobakk/alkohol til en mindreårig for andre gang etter å ha fått advarsel, får sparken.
Sitat av panserjohan
Kjøpsloven sier at så lenge de har solgt deg varen, så er det deres ansvar. altså de hadde ingen rett til å ta snusen tilbake.
dette gjorde de for å dekke seg selv, i og med at en butikkmedarbeider som selger tobakk/alkohol til en mindreårig for andre gang etter å ha fått advarsel, får sparken.
Vis hele sitatet...
Hva med politiet da?
Har de mulighet for og frata deg varene du lovlig kan være i besittelse av?
Sitat av torsken
Hva med politiet da?
Har de mulighet for og frata deg varene du lovlig kan være i besittelse av?
Vis hele sitatet...
Når det er lovlig sier det seg vell seg selv at de ikke kan. Eller, kan hende de kan hvis det er en trussel for andre, men sååå stor skade gjør ikke en snusboks.
Sitat av torsken
Hva med politiet da?
Har de mulighet for og frata deg varene du lovlig kan være i besittelse av?
Vis hele sitatet...
Om du sitter med en åpnet øl i ene hånden, og en kasse med øl i den andre, så kan de bare helle ut det ølet du har åpnet, så lenge du ikke har åpnet det andre, kan ikke de gjøre noe annet enn å be deg forlate området.
Sitat av Curned
en kompis av meg kjøpte 6 cider fr noen små drittunger og fikk 5000 i bot og prikk på rullebladet.. det e rulovlig og ta i mot penger og kjøpe ?
Vis hele sitatet...
det er jo å lange eller hva det heter, og det er ulovlig.
5000? da er d ryktet sant iaffal
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du kunne truet med at hviss du ikke fikk ta med deg boksen så skulle du andmelde dem. Dette vill nokk gjort at dem gav seg.
Nja, det er faktisk ikke stort man kan gjøre, så fort du er ute av butikkens området så kan dem ikke gjøre noen ting, dem kan gi deg pengene tilbake så sant du er inn i butikken, men du kunne også løpt ut, uten noen konsekvens.
Sitat av Remien
Om du sitter med en åpnet øl i ene hånden, og en kasse med øl i den andre, så kan de bare helle ut det ølet du har åpnet, så lenge du ikke har åpnet det andre, kan ikke de gjøre noe annet enn å be deg forlate området.
Vis hele sitatet...
Så da brøt politiet loven da de tok fra meg en uåpnet sixpack med tuborg? Er 16 selv og var ikke full.
Sitat av Jefferson2k
Så da brøt politiet loven da de tok fra meg en uåpnet sixpack med tuborg? Er 16 selv og var ikke full.
Vis hele sitatet...
Det er ihvertfall slik jeg tolker det. Lokalpolitiet der jeg bor, heller ut det av alkohol du måtte ha åpnet, og ber deg forlate stedet pent og rolig. Kan være at de har forskjellig praksis fra sted til sted.
Sitat av Remien
Det er ihvertfall slik jeg tolker det. Lokalpolitiet der jeg bor, heller ut det av alkohol du måtte ha åpnet, og ber deg forlate stedet pent og rolig. Kan være at de har forskjellig praksis fra sted til sted.
Vis hele sitatet...
Dem gjør det samme her, men har vi bærerett på øll som 15-17 åringer da?
Usikker på om det er 18 eller 16 som den grensa ligger på.
der jeg bor tar de fra deg åpna flasker, og i enkelte tilfeller får du bot hvis de ser deg drikke.. men uåpna ting får være i fred uansett alder.
Jeg ville gått for:

Bruk seddler i stede for småpenger. Jeg ville synes det var mer troverdig om han kom med en 200-lapp, enn med 50-60 kroner i 1ere, 10ere og 20ere.

Du skulle forresten tatt igjen med å meldt han ene for å ha solgt deg snus! SÅ skulle du bare ha sagt til han andre som stoppa deg: "You're next!", og å stukket av!
dette høres kansje lit dumt ut men funker for meg,det jeg gjør da,jeg går ikke rett til å kassa å forlanger snus! jeg går pent og toligt inn og kikke lit å henter meg en cola,går til kassa å hilse pent og sier og en boks (merke du vill ha) så nøler de som oftest ikke med å finne den fram eller vist du er med foreldre eller andre med bil og de fyller bensin på stasjon kan du jo bare si at du nyrlig har fyllt bensin på bila og man kjører liksom ikke bil i 15 års alderen håper noe av dette hjelper
Eller dra til nærmeste pakkissjappe Der for hvertfall jeg som regel alltid kjøpt.
Har også kjøpt på min lokale bensinstasjon med bankkort. Første gangen spurte de om legg, og jeg sa jeg ikke hadde. Dro frem bankkortet og betalte og ruslet fornøyd ut. De har ikke spurt siden.
Sitat av tobakkskadeloven
§ 5. Det er forbudt å selge eller overlate tobakksvarer eller imitasjoner som kan oppfordre til bruk av slike varer, til personer under 18 år. Er det tvil om kjøperens alder, kan salg bare finne sted dersom kjøperen dokumenterer å ha fylt 18 år.
Vis hele sitatet...
Litt off topic, men spør alikevell. Dersom jeg, som er under atten har en boks snus og velger å gi denne til en kompis under atten, er dette da lovbrudd? Eller er det veldig på grensa evt. tøying av loven?
Sist endret av shakin; 26. august 2007 kl. 19:05.
Sitat av shakin
Litt off topic, men spør alikevell. Dersom jeg, som er under atten har en boks snus og velger å gi denne til en kompis under atten, er dette da lovbrudd? Eller er det veldig på grensa evt. tøying av loven?
Vis hele sitatet...

vis du kjøpte den i butikken så bryter dem loven trur jeg..eller tar jeg feil?
Sist endret av magnor_mafia; 26. august 2007 kl. 21:27.
Jeg fikk kjøpt øl en gang da jg var under atten og sa jeg mista leggen på byen dagen før.
Sitat av Restyle
Dem gjør det samme her, men har vi bærerett på øll som 15-17 åringer da?
Usikker på om det er 18 eller 16 som den grensa ligger på.
Vis hele sitatet...
Etter det jeg har hørt, så har du lov å bære alkohol og tobakk når du er fylt 16 år.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Remien
Etter det jeg har hørt, så har du lov å bære alkohol og tobakk når du er fylt 16 år.
Vis hele sitatet...
Ingen aldersgrense på å bære verken alkohol eller tobakk.

Lova er rimelig enkel: Det er ulovlig å gi, overlate eller selge tobakk og alkohol til personer under 18.
Det er ikkje ulovlig for en person under 18 å inneha, drikke, kjøpe eller produsere alkohol.

Les alkohollova.

Forøvrig så kan politiet beslaglegge drikke fra personer som forstyrrer offentleg ro og orden, og oppbevare drikka for dei til dei er edru. Sidan det er ulovleg å overlate alkohol til personer under 18 kan ikkje politiet gi den til deg, men foreldra dine vil få den utlevert på politistasjonen dagen etterpå, dersom dei vil det.

Opna drikke blir enkelt og greit slått ut.
Sitat av Kugie
bkabaertdgdf
Vis hele sitatet...
heilt enig
Sitat av christian.!.!
heilt enig
Vis hele sitatet...
"Hei, skulle så gjerne hatt opp postacounten min jeg"
Konklusjonen i denne tråden er: Stå på dine rettigheter og pass deg for sadofile buttikkansatte.. hehe
Sitat av g3tl41d
Konklusjonen i denne tråden er: Stå på dine rettigheter og pass deg for sadofile buttikkansatte.. hehe
Vis hele sitatet...
Piss! g3t4l1f3

Konklusjonen er at alle under atten kan kjøpe whatever de vil av røyk/snus tobakk uten at det får NOEN konsekvenser.
Sist endret av Pheromone; 26. august 2007 kl. 23:04.