Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 7881
Si at jeg kjøper en plombert pistol, klarer jeg da å få denne "på beina igjen" ?

Altså, hva må til av borring etc. for at ikke hele dritten sprenger opp i trynet på meg når jeg trekker av ?

-hvis det er mulig, that is
Sist endret av blindheim1; 28. juni 2007 kl. 17:51.
Er den plombert med nyere metoder så er det nyttesløst. Det beste er da å prøve å få tak i nytt løp.
Er det med gamle metoder så er den kanskje tettet kun i enden.

Men må vel trylle litt med mekanismen og, siden den gjerne også blir plombert.
det er sikkelig vanskelig og bore opp en blomert våpen. pga att du på ha en presijon boremaskin. og det er veldig dyrt utstyr. du kommer heler lengere med og melde dæ inn i en skyte klubb og kjøpe et orginalt våpen.....
ps. detter er bare min menig=)=)
Ved å bruke en _sterk_ borr er dette mulig. "sterk" av typen "you don't have". Får du borret opp, har du fortsatt somregel et problem, og det er magasinet. Alikevel kan du legge i en & en kule.
sterk borr w00t diamant borr som koster ca 200kr på byggmaker.....
Pretty Princess
Freaken's Avatar
da trenger du gjerne en kraftig drill. Ikke av typen håndholdt drill til 200 kroner på biltema men av typen fleretusen kroner på stativ.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
1. Du vil neppe finne noe som passer perfekt i løpet
2. Dersom løpet ikke passer til kula blir du
a. drepe deg selv
b. skade deg selv
c. kula bare plopper ut av røret
3. Dette er omtrent like smart som å runke foran småbarn utenfor politistasjonen.
Ville man ikke ha skadet løpet hvis man begynner å bore i det? Hvis man riper opp løpet vil det jo ha en virkning, på kulen som kommer farende gjennom. Men nå skal jeg ikke skryte på meg noe særlig våpen, eller bore kunnskaper

Men ett spørsmål though:
Er pistoler "rillet"? Altså, er det sånne spor i løpet som får kulen til å rotere. Eller er det spesielt for rifler?

Edit: Skrive og komma feil
Sist endret av VitaminC; 29. juni 2007 kl. 18:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, dei aller fleste pistolløp er rifla. Om du ikkje har eit rifla løp vil du få ekstremt dårlig presisjon, og du vil ha store problem med å treffe ei låvedør på 10m hold.
Letteste er som sagt og få tak i et nytt løp. Er plomberinga av nyere dato kan du egentlig bare glemme det fordi de har plombert avfyringsmekanismen også og der kommer du ikke til med noe borr uansett
Sitat av mp34567
Letteste er som sagt og få tak i et nytt løp. Er plomberinga av nyere dato kan du egentlig bare glemme det fordi de har plombert avfyringsmekanismen også og der kommer du ikke til med noe borr uansett
Vis hele sitatet...
Er vel vanlig å fjerne/kutte tennstiften også (?)
Sist endret av hmmmmmmmmm; 2. juli 2007 kl. 03:22.
Sitat av vidarlo
Ja, dei aller fleste pistolløp er rifla. Om du ikkje har eit rifla løp vil du få ekstremt dårlig presisjon, og du vil ha store problem med å treffe ei låvedør på 10m hold.
Vis hele sitatet...
I tillegg vil et sånt våpen, forutsatt at du klarer å drepe noen, være kjempelett å identifisere på kulerestene. Skudd kan kobles til våpen på unike spor karakteristisk for riflene i våpenet og et hjemmedrilla våpen vil få svært karakteristiske spor (og ikke minst fravær av spor). Hvis du planlegger å drepe noen så er dette en dårlig idé.
Sitat av hmmmmmmmmm
Er vel vanlig å fjerne/kutte tennstiften også (?)
Vis hele sitatet...
Dette er vanlig ja. De gjør det aller meste for å hindre drift av våpenet igjen. Vil si det er enklere og billigere og kjøpe et våpen på gata. (dog pass opp så det ikke er brukt til mord eller noe allerede. Da er det litt kjipt og bli tatt av politiet med det)
OT : Noen som vet hvor lang tid man må være medlem i pistolklubb før man får kjøpe eget våpen?
Gi opp med mindre du er Børsemaker. Dette er håpløst.

1. Dersom du borrer opp uansett hvilket våpen på noen måte etter våpenet har blitt plombert
på moderne vis, vil du mest sannsynelig savne riflene i løpet uansett.

2. det moyner nevnte om sporing.

3. det virker ikke som du er særlig nevenyttig eller kunnskapsrik i dette feltet.

4. hvorfor er det overhodet viktig? er du for liten til å eie eget våpen/får ikke våpen sertifikat eller lignende? La det ligge til du får lovlig håndtere våpen med sertifikat etc. evt. kjøp en luftpistol eller no sånt.

Våpen er uansett oppskrytt, det er faen ikke mye kult å sitte å skytte eller stå å skyte på blink uansett.

Btw, ta jegerprøven, hagle er uansett mye kulere enn småvåpen. ^^
Sitat av sonixx
OT : Noen som vet hvor lang tid man må være medlem i pistolklubb før man får kjøpe eget våpen?
Vis hele sitatet...
6 måender mener jeg men vanlig krav stilles. Ikke sinnsyk, over 21, rulleblad, osv
frevev : Baneskyting med rifle er oppskrytt ja. Har drevet med det i omlag 6 år =pp
Har hagle, men har lyst på pistol nå fordi den er mye lettere å ha med seg og å skjule om man går seg en tur i fjellet/skogen å man møter på noen.

mp34567 : Jeg tror det er 12 måneder, men har ikke fått det bekreftet. Og man må bli "godkjent" av 2 stk som er medlemer i en pistolklubb som skriver under på at man er stabil nok til å eie våpen.

Sikker på at man må være 21 år? Jeg tror det er 18
Sonixx: skjule når mann går tur i fjell/skog, hva er poenget med det? Hva i alle dager skal du med en pistol midt i skogen? Beskytte deg mot elg og bjørn? Det skal vanligvis veldig grove kalibre til for
å knerke enten eller disse to kongene i skogen.
Sitat av frevev
Sonixx: skjule når mann går tur i fjell/skog, hva er poenget med det? Hva i alle dager skal du med en pistol midt i skogen? Beskytte deg mot elg og bjørn? Det skal vanligvis veldig grove kalibre til for
å knerke enten eller disse to kongene i skogen.
Vis hele sitatet...
12 skudd midt i skallen=passelig død bjørn
Sitat av sonixx
frevev : Baneskyting med rifle er oppskrytt ja. Har drevet med det i omlag 6 år =pp
Har hagle, men har lyst på pistol nå fordi den er mye lettere å ha med seg og å skjule om man går seg en tur i fjellet/skogen å man møter på noen.

mp34567 : Jeg tror det er 12 måneder, men har ikke fått det bekreftet. Og man må bli "godkjent" av 2 stk som er medlemer i en pistolklubb som skriver under på at man er stabil nok til å eie våpen.

Sikker på at man må være 21 år? Jeg tror det er 18
Vis hele sitatet...
I tilfelle du møter på noen? hva skal du gjøre? plaffe personen ned? Mener dog du ikke har lov til å bære våpenet med deg rundt omkring og hvor som helst. Skal vel ha aktverdig grunn? Og plaffe ned tilfeldig tyske fot turister tviler jeg på at er grunn nok.....

Sist jeg sjekka var det 6 måender men det er en stund siden nå. Har aldri hørt om at noen skal skrive på et papir at du er stabil nok til å eie våpen? de fleste sinnsykdommer kan skjules godt med medesiner. Og hva vet vel de som kun ser deg skyte på bane om hva du gjør på fritida? For alt de vet kan du stå og lange heroin i skippergata og være den værste pimpen.

Edit: Skal du plaffe en bjørn med 12 skudd i skallen som skal treffe samtidig som du har en bjørn som løper mot deg for å spise deg skal du ha nerver av stål og være forbanna heldig.....
Sist endret av mp34567; 2. juli 2007 kl. 18:38.
Sitat av mp34567
Edit: Skal du plaffe en bjørn med 12 skudd i skallen som skal treffe samtidig som du har en bjørn
som løper mot deg for å spise deg skal du ha nerver av stål og være forbanna heldig.....
Vis hele sitatet...
folk vinner i lotto hver lørdag.
Mr.Niceguy eller whatever, rett og slett. Dette er for jævla dumt, du løper for faen ikke rundt i skauen med grovkalibret revolver heller da. Herrejævlagud du skal være bra teit i huet for å overhodet
få lyst til å gå deg en jævla tur utenfor tomta di/huset/eventuell skytebane med ett våpen av kalibret du babler villt om, eller iallefall gå offentlig med det.

Jeg hadde sett for meg dette var snakk om ett våpen under polar-bjørn kalibret. Og om du har baller
til å prøve å "reparere" ett slikt våpen for å så skyte og feile pågrunn av at det ikke funker(eller blåser seg selv til helvete i hånda di...) er du uansett rævkjørt.

I rest my case, dette er for dumt til å diskutere eller å prøve på, med mindre du er med erfarne fingre.
Sist endret av frevev; 2. juli 2007 kl. 20:06.
Sitat av frevev
Mr.Niceguy eller whatever, rett og slett. Dette er for jævla dumt, du løper for faen ikke rundt i skauen med grovkalibret revolver heller da. Herrejævlagud du skal være bra teit i huet for å overhodet
få lyst til å gå deg en jævla tur utenfor tomta di/huset/eventuell skytebane med ett våpen av kalibret du babler villt om, eller iallefall gå offentlig med det.

Jeg hadde sett for meg dette var snakk om ett våpen under polar-bjørn kalibret. Og om du har baller
til å prøve å "reparere" ett slikt våpen for å så skyte og feile pågrunn av at det ikke funker(eller blåser seg selv til helvete i hånda di...) er du uansett rævkjørt.

I rest my case, dette er for dumt til å diskutere eller å prøve på, med mindre du er med erfarne fingre.
Vis hele sitatet...
det var mest som en kødd da.
bøyer meg i støvet. hehe.
Haha sykt hva folk finner på å tro =p Jeg har verken tenkt å skyte tyske turister eller bjørn om det var deres forhåpninger.

Man vet aldrig hvilke dyr man møter på når man er ute å går... rev, jærv, div fugler, hare, romvesener og rosa elefanter. Og ja jeg vet at det er ulovelig å skyte dyr uten tillalelse.

Og NEI jeg nevnte ikke om å skyte noen hehe.. Nei det jeg tenkte på er at det er mye smartere å gå med en pistol i et pistolhylster under jakka enn å gå med et hagle gevær utenom jaktsessong. Lettere, mindre plass og mindre risiko for at noen varsler.
Hloder meg utenfor det moralske i denne diskusjonen, tenkte bare å opplyse om følgende:
Som tidligere nevnt, våpen plombert i nyere tid er "umulig"- skift løp, eller bli børsemaker..
Våpen som er plombert før 1980 engang, er ikke helsveiset løp på, og man kan ta ladegrep..ofte er tennstiften fjernet på disse og, men det fikser man vel lett?

De er ofte bare boret et høl opp i løpet på og satt inn en sveis. Dette kan ordnes med litt god mekanisk kunnskap og rett verktøy. Norge er forøvrig et av ikke alt for mange europeiske land, der plomberte våpen kan kjøpes fritt (dvs. uten tillatelse/registrering) Og i byen der jeg bor kan man enkelt gå på en bruktsjappe, og kjøpe feks. en plombert stengun fra krigens dager...

Men for all del : vær forsiktig, hvis du ikke er sikker på at du vet ka du gjør, drit i det. Synet ditt er sannsynligvis verdt mer enn et "leketøy"
Rev og jærv er forsåvidt skadedyr og kan felles uten tillatelse mener jeg? dog tror jeg du må ha godkjent jegerprøve for å ha lov til å skyte på noe vilt i det hele tatt. Og dette er det en meget god grunn til! Skadeskyter du vil dette dyret lide ufattelig med mindre en ettersøkning blir satt i gang og dyret blir funnet og avlivet. Jegerprøven skal forhindre dette og gi de kunnskap til å avlive vilt på den minste pinefulle måten.
Og for å gå videre til hare skal du skyte den med en pistol skal du være god! Der trenger du en hagle eller annet som er noe lettere og treffe med en med en pistol. Tenk før du går ut i skogen og begynner og plaffe ned ting og tang. Lover og regler er der av en grunn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Å skyte jærv uten spesielt jaktløyve vil vere særdeles dyr opplevelse, og muligens føre til fengsel.
Haha sykt hva folk finner på å tro =p Jeg har verken tenkt å skyte tyske turister eller bjørn om det var deres forhåpninger.

Man vet aldrig hvilke dyr man møter på når man er ute å går... rev, jærv, div fugler, hare, romvesener og rosa elefanter. Og ja jeg vet at det er ulovelig å skyte dyr uten tillalelse.

Og NEI jeg nevnte ikke om å skyte noen hehe.. Nei det jeg tenkte på er at det er mye smartere å gå med en pistol i et pistolhylster under jakka enn å gå med et hagle gevær utenom jaktsessong. Lettere, mindre plass og mindre risiko for at noen varsler.
Vis hele sitatet...
Rosa elefanter? 10 Bøttetrekk, og så løpe rundt med våpen i skogen? Ingen god ide uansett våpen.
Sist endret av VitaminC; 6. juli 2007 kl. 22:41.
Tror ikke løpe rundt i skogen med gunner er det første man tenker på etter ti bøttetrekk :P Med mindre man får et absurd matkick på bjørnestek o.O
Enklere å skaffe seg et ekte våpen og billigere. Husk å kjøp lydemper hvis du vil være litt lydløs.
Sitat av Bolibompa
Enklere å skaffe seg et ekte våpen og billigere. Husk å kjøp lydemper hvis du vil være litt lydløs.
Vis hele sitatet...
Billigere?
1. Kjøpe plombert våpen.
2. Bytte ut plomberte deler.

Vil tro dette er mye billigere enn å kjøpe et nytt våpen. Nesten uansett slag.
MEN, å skaffe deler er en annen sak.

Skal du ha lyddemper så må du jo bore opp gjenger ytterst i løpet, med mindre det er der fra før.
▼ ... over en uke senere ... ▼
For leenge siden plomberte man noen våpen ved å fylle løpet med Bly.
Hadde for en stund siden en frest luger som var plombert på denne måten, fikk en kamerat med en massiv keramikk ovn til å smelte vekk blyet for meg !
Sitat av FyFaen
For leenge siden plomberte man noen våpen ved å fylle løpet med Bly.
Hadde for en stund siden en frest luger som var plombert på denne måten, fikk en kamerat med en massiv keramikk ovn til å smelte vekk blyet for meg !
Vis hele sitatet...
Må det ikke ganske heftig varme for å smelte bly?
Ingenting fucket opp da?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nye regler på plombering de senere årene, løpet sveises og sluttstykket skråskjæres.
Nei, det er ikke mulig å fikse et plombert våpen med mindre du er ekspert.