Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1993
Hva er straffen for å oppgi feil navn på toget når u ikke har bilett?

TAkk på forhånd
Vet ikke hva straffen er, tipper den ikke er så alt for høy!

Fra transportvilkårene:
§ 5 Tilbakehold av reisende uten gyldig billett/kort



Selskapets kontrollører kan holde tilbake reisende når vedkommende:
A. Ikke fremviser gyldig billett/kort i månedskortvognen.



B. Ikke betaler tilleggsavgiftsbillett på stedet.

C. Ikke oppgir korrekt navn, adresse og fødselsdato. Den reisende kan holdes tilbake så lenge vedkommende ikke oppgir korrekt navn, adresse og fødselsdato. Tilbakehold kan utøves også mens de opplysninger vedkommende gir blir verifisert. Dersom den reisende likevel betaler tilleggsavgiftsbilletten, skal tilbakeholdet avsluttes. Tilbakehold kan ikke skje dersom dette etter omstendighetene vil være et uforholdsmessig inngrep. Personer under 15 år kan bli tilbakeholdt i samråd med politiet.

Det betyr at de skjekker navnet ditt!

Om du ikke finnes tilkaller de Onkel
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Er jo lett å stikke av fra en eventuell kontroll uansett. Bare beiner avgårde på neste stasjon
Sitat av Ahmed-
Er jo lett å stikke av fra en eventuell kontroll uansett. Bare beiner avgårde på neste stasjon
Vis hele sitatet...
det er ikke veldig lett når du blir holdt igjen av 3 vakter vettu smarten, og hvorfor spør du når du allerede har et så freidig og fint svar? tror det lønner seg å betale 25 spenn(eller 13 i ditt tilfelle) enn å få en bot på 7-800 kroner
Tja..da jeg bodde i oslo, var det billigere for meg å bli tatt en gang i blandt enn å betale 25spenn i billett
men om du ikke tar buss/trikk/t-bane så mye så lønner det jo seg straks å betale billett da!

En kompis av meg som jobber som kontrolør, sier at om du blir tatt på t-banen så har du skikkelig uflaks om de gidder å løpe etter deg, men på buss/trikk er de skikkelig kjipe mot deg om du løper! beiner etter deg og tar ikke en krone for å legge deg i bakken og ringe snuten.

Han har forøvrig sakt at om han noengang kontrolerer der jeg er og jeg ikke har betalt, så skal jeg bare vifte med ett eller annet, kvitering eller whatever så går det bra som faen
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Sitat av Hater_mordin
det er ikke veldig lett når du blir holdt igjen av 3 vakter vettu smarten, og hvorfor spør du når du allerede har et så freidig og fint svar? tror det lønner seg å betale 25 spenn(eller 13 i ditt tilfelle) enn å få en bot på 7-800 kroner
Vis hele sitatet...
Hvis du er litt smart, så blir du ikke holdt igjen av 3 vakter. Greit nok at det kanskje kommer 3-4 stykk hvis du oppfører deg som ei bølle, men om du tar alt helt chill, så avbryter de ikke hele billettrunden bare for å passe på deg.
Du blir tatt om bord i en buss. Der sender de alle som ikke har gyldig billett. Er med på bilett kontroller som vekter selv. Du får ikke noe straff for å oppgi feil navn og personalia vi ringer bare politiet. Lyver du til dem derimot så er det noe helt annet.
Boten er 750 hvis du betaler på stedet. 900 kr om du skal ha regning
Bare litt informasjon. Han spør om TOG ikke BUSS. Det er en del forskjell i pris på tog og buss.
tog ja, den er enda enklere!
Jeg har pendlet masse melom skien og oslo siden jeg var 8-9år.
Trikset er å si en stasjon som er mye nermere enn der du skal. feks: jeg skulle fra skien til oslo sa jeg larvik, slapp unna med å betale 60 spenn, hadde råd til bønne og røyk(eller godteri før jeg røyka)
eller om jeg skulle fra oslo til skien, sa jeg nasjonalteateret eller asker

og jeg så egentlig aldri no kontroll, annet enn selve kontroløren da.. men ikke no storkontroll eller no..

om du har skikkelig noia for å bli tatt så lat som om du sover når kontroløren ta runda
Sitat av Hater_mordin
det er ikke veldig lett når du blir holdt igjen av 3 vakter vettu smarten, og hvorfor spør du når du allerede har et så freidig og fint svar? tror det lønner seg å betale 25 spenn(eller 13 i ditt tilfelle) enn å få en bot på 7-800 kroner
Vis hele sitatet...
Mener det har vært oppe før, men vaktene har vel ikke lov til å fysisk holde deg igjen uansett? Så løper du og de slår deg, eller på en eller annen måte skader deg får de ganske kraftige problemer...

Sniker du og sparer 25 spenn er det godt mulig du kommer gjennom med dette 30-40 ganger før du blir tatt, da kan du glatt ha spart opp 7-800 kroner Kommer selvfølgelig helt ann på område du bor i osv.
DU blir først FRA TOGET OVER I EN BUSS om du ikke har gyldig billett.
Jo vi kan holde deg igjen. Vi hadde to jenter som prøvde og løpe sist gang. Jeg løfta den ene jenta av bakken og bærte henne inn igjen i bussen.
Derimot og slå folk i bakken er ikke noe jeg gjør da lar jeg de heller løpe. Men kan jeg løfte dem så løfter jeg og bærer. Vi er 3 vektere så du skal være rimelig sterk om du klarer og slite deg løs. Synes bare det er kos når jenter prøver og løpe jeg. Da får jeg gratis mulighet til å klå litt også.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Det som skjer når du blir tatt på toget, er at de skriver ei bot til deg. Hvis de tar deg i å oppgi falsk personalia, så må de nok kontakte politiet. Politiet tar uansett si tid, hvis de i det hele tatt gidder å rykke ut, og billettfolka pleier å være gamlinger uansett. Hvis uhellet er ute, så er det ikke store problemet å beine avgårde på neste stasjon.

Jeg har pendla mye mellom Stavanger og Bryne, og det koster en god del fram og tilbake. Det greieste er å ha penger med seg, men alikevel sette seg i vogna for månedskort, og håpe på det beste. Det har funka for meg. Og skulle du bli tatt i kontroll, så kan du alltids prøve deg på social engineering. Mange av de som jobber på toget er greie, og har latt meg sitte på selv om kortet mitt var utgått.
mp34567: Da går det vel en ganske hårfin strek mellom om dere skader personen eller ikke? Snakker da ikke om et par 13 årige jenter, men om en utvokst gutt/mann skulle prøve å stikke av kan dere umulig ha det så lett med å holde igjen personen uten å skade han?

Mente uansett det hadde vært flere saker oppe for en god stund sia om vektere som hadde vært for hardhendte med folk som prøvde å slippe bot. Mulig dere er 3 sterke vektere, men så langt jeg har sett er kontrollørene ofte litt puslete, har aldri sett en kontrollør der jeg føler jeg faktisk skulle slitt med å komme meg bort (Ikke at jeg noen gang har hatt bruk for det flink gutt jeg).
Sist endret av Zepplin; 9. august 2007 kl. 01:01.
Vi er jo med kontrollørene på jobb. Så er ikke kontrolløren du bør sjekke størrelsen på men oss.
Går fint ann og holde deg igjen uten å skade deg. Når vi er 3 stykker er ikke det så veldig vanskelig. Vi som har trikke kontrollen er som regel godt utvokste karer.
Selv har jeg hatt en episode med en på 20 år som ble fra seg av sinne når jeg stilte meg i døråpningen han ville ut av.
Han svarte greit nok med å nikke til meg så blodet spruta fra nesa mi. Da var begeret fullt for min del forsvars sprayen gikk opp og dusja han rimelig godt før 2 andre vekterne nærmest hoppet over han og brøt han i gulvet.

Forøvrig pleier kontrollene og gå greit. Litt hylene grinende kvinnfolk. høylytt protesterende mannfolk. bøter som blir rivd opp og hivd på oss. Ja det vanlig.

Vi skader som regel ingen med å holde dem igjen. Det går som regel greit og rolig for seg, når vi er 3 stykker kan vi alltids løfte opp fyren og bære han med oss om han blir helt uregjerlig. Vi skader han ikke vi bare ydmyker han litt på et offentlig sted
Trådstarter spør om straff for å oppgi falskt navn på toget.

Dersom det er en NSB ansatt som spør, er det å regne som offentlig tjenestemann.

Straffen blir det samme som å oppgi falskt til politiet.
jeg er en del på rikshospitalet, og ligger på hotellet der oppe.. når jeg ikke får sove på natta setter jeg meg bare på trikken og kjører fram og tilbake og ser på livet.. har aldri sett en eneste kontroll ;>
Trådstarter
38 0
Klarer sånn serr ingen svare? Jeg spørr hva er straffen på å bli tatt på toget? og oppgi feil navn
Det vi har gjort på våre togkontroller er å sjekke deg opp mot DROPS som sitter med et eller annet register om noe ikke stemmer kontakter vi politiet.
Om du oppgir feil personalia til politiet så blir det vanlig sak om å nekte og oppgi korrekt personalia til politiet.
Tog kontrollørene annmelder så og si aldri om du oppgir feil personalia
Sitat av HvitLøve
Klarer sånn serr ingen svare? Jeg spørr hva er straffen på å bli tatt på toget? og oppgi feil navn
Vis hele sitatet...
Ingen kan svare fordi spørsmålet er dårlig.

Du vil få et gebyr av NSB for at du ikke har løst billett. Det er en fast pris som jeg ikke kjenner.

Men å oppgi falskt personalia til offentlig tjenestemann er en straffbar handling av et helt annet kaliber. Her finnes ingen "fast takst", men vil bli bestemt av politijuristen etter en individuell vurdering.