Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 11340
Gammel Traver
lockhead's Avatar
ville ikke det som ligger i minnet bli borte med engang han slår av maskinen?
Men er lættis og ta skole pc. suger ikke de uansett?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Er det ikke mulig å få gps-brikker på datatustyret, slik at det enkelt kan spores selv om det ikke er slått på? Etter min erfaring er ikke kun tyverimerking godt nok.... Det har jeg erfart "the hard way".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av han_som_reiste
Er det ikke mulig å få gps-brikker på datatustyret, slik at det enkelt kan spores selv om det ikke er slått på? Etter min erfaring er ikke kun tyverimerking godt nok.... Det har jeg erfart "the hard way".
Vis hele sitatet...
Joda. Men du treng i tillegg noko som kan sende et signal om kor det er. Då må du ha kombinert GPS og mobil lagt på pcen. Det er stortsett ikkje verdt pengane, og det er enklare å låse utstyret inni et skap.

GPS-moduler koster fort en del tusen...
Nå er vel sjansen liten for å bli sporet, hvis du tenker teoretisk teknisk.
Men, PCen har vel et serienummer som skolen kan sjekke mot databasen f.eks., men da var det tilbake til det med sporing igjen.
Formater HD, evnt skaff deg en annen HD som jeg gjorde, reset bios, eventuelt bytte minne. Jeg har selv vert i klammeri med dette, de klarte ikke å spore den, men d var selvsakt noen andre enn meg som viste at jeg hadde den men som sakt, det var aldri snakk om noe sporing, og da brukte jeg bærbaren på mitt eget nett fra dag en.

Edit: Det er kansje ikke så lurt å bruke den på skole nettet? bare en tanke..
Sist endret av SeuZ; 10. januar 2007 kl. 14:40.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bruker du den på skulenettet kan dei nok finne ut at den er tilbake.

Men bytte disk og minne+ Kvifor...? Totalt bortkasta.

Eg ville imidlertid skifta mac til DE:AD:BE:EF:BA:BE...
lol hvor mye drittprat kan det komme ut fra folk! Hvis du reinstallerer hele pcn så kan ikke den spores! hvis den da ikke har en GPS Gjemt inni seg.
programm som ligger i minnet ?? Forklar litt nærmere og eventuellt gi meg en link til tilsvarende program
Slip bort alt som er av serie nummer osv osv
Reflash bios for sikkerhets skyld.
Sist endret av cbask; 10. januar 2007 kl. 14:59.
det kan ikke ligge i minnet fordi minnet lir tømt hver gang du skrur av maskina
No har eg ikkje lest heile, men kva om du "warwalker" litt og finn eit usikra trådlaust nettverk ein plass der du kan stjele straum med skjøyteledning... Litt avhengig av verforhold skulle dette funke fint.. OM Datamaskina blir spora vil eigaren bli kontakta, dette har skjedd meg pga. "Uønska traffik på mi linje" (Som eg veit ikkje var nokon i min husstand.) Så gi faen i å skjenne om kor unødvending det er å utnytte andre på den måten.. Det går inn den eine øyra og ut den andre
Ellers er det heilt unødvendig å stjele dyrt datautstyr, det fører berre til skjerpa sikkerheit for alle andre og strengare reglar og mindre samarbeidsvillige IT-ansvarlege i den aktuelle skulen/bedrifta.
Alltid like kjekt å sjå ungdomskriminelle gangsterar klynke med ein gong det er snakk om å TA ANSVAR for det ein har gjort! Er du ikkje klar for det er det berre å halde seg på matta..
Og, nei... Bære for å ha det sagt (Ja, veit, mykje offtopic no) Politiet er IKKJE so dumme som du trur

Mvh Åttaren
Hvor vanskelig kan det være..

Si at denne pc'n er verd hmm 10k. Stjel, bytt nettværks-kort, ta ut hard-disk - gni en magnet på denne, kast. Enda bedre med e.m. (elektro-magnet). Sørg for å fjerne allt som kan knytte maskinen til skolen / kommunen. Så bruker man litt matte, og finner ut at nett.kort + ny harddisk = Ca. 1400kr. Selv en gjøk kan komme fram til at da har du "tjent" 8,6K.


men så litt OT: Hvorfor i all verden skal du stjele en skole-pc? De duger ikke til noe bortsett fra kabal og IE. (Med mindre det er av den litt nyere sorten)
Sitat av Lille Nikotin
Hvor vanskelig kan det være..

Si at denne pc'n er verd hmm 10k. Stjel, bytt nettværks-kort, ta ut hard-disk - gni en magnet på denne, kast. Enda bedre med e.m. (elektro-magnet). Sørg for å fjerne allt som kan knytte maskinen til skolen / kommunen. Så bruker man litt matte, og finner ut at nett.kort + ny harddisk = Ca. 1400kr. Selv en gjøk kan komme fram til at da har du "tjent" 8,6K.


men så litt OT: Hvorfor i all verden skal du stjele en skole-pc? De duger ikke til noe bortsett fra kabal og IE. (Med mindre det er av den litt nyere sorten)
Vis hele sitatet...
Er den verdt 10.000 kroner, så er den strengt tatt bedre enn mange skolemaskiner.
Hvorfor bytte nettverkskort og harddisk? Kjør gjennom et cleaner-program som fjerner alt på harddisken.
Men hva er sjansen for at dem finner igjen denne PC-en, med mindre du tar den med på skola igjen?
har aldri hatt noe problem med besøk på døra.
grunnen til magneten er at de kan ha spesialbestillt hard-disker med en søt liten duppeditt i seg, som sier ifra om hvor den er hen. På en måte som en "mini-gps". Kjangsene for dette er ganske små, men fullt mulig
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lille Nikotin
grunnen til magneten er at de kan ha spesialbestillt hard-disker med en søt liten duppeditt i seg, som sier ifra om hvor den er hen. På en måte som en "mini-gps". Kjangsene for dette er ganske små, men fullt mulig
Vis hele sitatet...
Synd. Magnetisme dreper disken, ikkje elektronikk. En GPS-mottager er eg villig til å vedde på at tåler sterkere magnetfelt enn deg før den får halliser... Så å bruke magnet mot elektronikk fungerer ikkje.

Eg har heller ikkje hørt om tracking innebygd i en disk, ettersom en i disk i all hovedsak er faradays cage - og ekstremt dårlig valg. Disker er dessuten billige å bytte ut. Ville gi meir meining om tracking var på hk (som er det dyre) eller en annen plass i chassiset. Einaste plassen eg kan sei omtrent garantert at det ikkje er, det er disken.
Sa ikke bare magnet, men elektromagnet Den kverker elektronikk.
Og man har faktisk sånne små duppeditter man kan putte inne i harddisken. Men de er ganske dyre, så derfor er det få som velger den metoden, men det er som sagt ikke umulig.
Det beste å gjøre med hele denne greia, er strengt tatt bare å gi blanke i å bøffe pc'n...
Eller så kan du jo bare ta alle komponentene i pc'n, å la chassiset stå igjenn... Folk begynner å klø seg i hodet når de finner ut hva som er galt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lille Nikotin
Sa ikke bare magnet, men elektromagnet Den kverker elektronikk.
Og man har faktisk sånne små duppeditter man kan putte inne i harddisken. Men de er ganske dyre, så derfor er det få som velger den metoden, men det er som sagt ikke umulig.
Det beste å gjøre med hele denne greia, er strengt tatt bare å gi blanke i å bøffe pc'n...
Eller så kan du jo bare ta alle komponentene i pc'n, å la chassiset stå igjenn... Folk begynner å klø seg i hodet når de finner ut hva som er galt
Vis hele sitatet...
Nei, du får ikkje kverka komponenter med elektromagnet, med mindre du har svært sterkt magnetfelt. Mobiltelefonen min, som inneholder tettpakka elektrnoikk takler rimelig sterke magnetfelt utifra erfaring...

Inne i disken så er det lite plass, og vanskelig å sette inn en chip.

Dersom det er en tracking-chip trur eg ikkje den ligg i disken. Hovudkortet er *meir* logisk plassering for en slik chip. Enklere å finne plass, enklere å ordne straumforsyning til chipen, enklere å interface den med andre ting.

For korleis skal chipen sei ifra om kor den er? Radio? Trenger strøm og antenne. Nettverk? Trenger tilgang til nettverk/OS (og dermed også bus på hk). Ingen av dei funksjonane, med unntak av straum, er vanskeleg å få til i en disk.
Sitat av devotio
Alle skole PC'er har et program som ligger i minnet, med en gang Windows (eller annet oprativsystem) starter sjekker den IP adressen og godkjenner at den er på skolenettet, om den ikke er på skolenettet sender den en beskjed til systemansvarlig i fylkeskommunen som mottar IPen den stjålne PC'en er på og mest sannsynlig anmelder de deg.
Vis hele sitatet...
Ikke alltid, som sagt jobber jeg selv om IT ansvarlig (lærling) på en skole, altså det er ikke noe program, det er typ en chip som kan spores opp som ligger i fjert sted i maskinen. anyway, denne ekstra delen i maskinene koster en del så det er ikke alle skoler som har tatt i bruk denne ordningen. Her på skolen hvor jeg jobber har ca 10% sjanse for å ikke bli tatt dersom du stjeler en maskin.

For din del håper jeg egentlig bare at du er lucky :P Send meg en msg om du virkelig har blitt tatt (du som startet posten) så kan jeg le av deg ;D
▼ ... mange måneder senere ... ▼
gammel tråd + jeg kan ikke noe om data
meeen..hele skolen vår har bærbare pc`er... Pc-mapper.. noe som visstnok ligger i rammbrikken på pcn..er ett smart programm.. sikkert 3-4 pcer som har blitt stjælt på skolen og spora opp.. med en gang pcn kommer på nett, vet de hvor den er.. når vi sitter på skolen , vet de også hva vi gjør, laster ned + ++ .. btw.. vi elevene som betaler for disse programmene.. 250kr vær måned.. pc`n verdt ca 12 lapper.. + vi har "forsikring" i dette programmet...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av amazoon
gammel tråd + jeg kan ikke noe om data
meeen..hele skolen vår har bærbare pc`er... Pc-mapper.. noe som visstnok ligger i rammbrikken på pcn..er ett smart programm.. sikkert 3-4 pcer som har blitt stjælt på skolen og spora opp.. med en gang pcn kommer på nett, vet de hvor den er.. når vi sitter på skolen , vet de også hva vi gjør, laster ned + ++ .. btw.. vi elevene som betaler for disse programmene.. 250kr vær måned.. pc`n verdt ca 12 lapper.. + vi har "forsikring" i dette programmet...
Vis hele sitatet...
Dette høres ut som fantastisk bullshit, jeg vil gjerne vite hvilket program som gjør dette :-)

(Jeg har iallefall i mine jobbår i skolesystemet med administrasjon av 1000 laptoper aldri hørt om dette).