Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 5876
Mitt (hypotetiske 0_o) spørsmål er som følger...
Om man hadde kunne fått tak på et norsk pass av den nye elektroniske typen, hvor mye kunne man eventuelt forvente å få solgt dette for om man fant de rette kjøperne?
Mitt håp ligger i at vi kanskje har noen her på forumet som har en anelse?

Takker for alle konstruktive svar.
Hørte at slike pass kunne gå for rundt 20-40 tusen kroner... Men vet ikke om det stemmer, men de ligger vel der...
takk for innlegget wargriff, håper andre kan bekrefte eller avkrefte dette.
Skal ikke se bort i fra 20 - 40tusen! Jeg ville tippa mer, etter som du har et par som tripper helt etter et pass for å skjule div ting ;P
Jeg har hørt at norske pass selges i Russland for opptil 100 000, om det stemmer kan jeg ikke bekrefte...
100.000? De kan få mitt anytime xD
noen som kjenner til førstehåndsinformasjon om tema? dette bynner og bli ganske vidt spredte pris forskjeller :P
Takker for konstruktiv posting
Jeg ble tilbudt 30.000 norske kroner for passet mitt i bulgaria, men takket jo nei, ellers hadde jeg jo ikke kommet meg hjem!
Shit syke priser! Tar de utdaterte?
Er det da mulig å selge passet sitt i f.eks Bulgaria, ringe hjem å si at du har mistet passet ditt?
Det er lov å miste eller bli frastjålet passet sitt. Regner med at det er blant annet slike situasjoner vi har ambassader eller konsulater til...
Kan jo starte business med det her. Få seg nytt pass til en tusenlapp også selge det for 30.000..
Hvor mye får man her i landet?
Uansett: er det verdt det å gi en eller annen mafiafyr fra Bulgaria muligheten til å utgi seg for deg for skarve 30.000?
Dette kan jo på en måte bli lettjente penger, men tenk deg hvis du skulle bli tatt for noe slikt hvilken straff du vil få... Og hvis du gjør som KjeXz sier så vil politiet sikkert vekke litt mistenkelighet mot deg hvis du skaffer deg nytt pass opptil felre ganger i året

Men om du hadde fått tak på et pass, la oss si du hadde funnet det eller noe. Så har du jo kunnet gjort deg noen kroner på det hvis du hadde funnet de rette kjøperne, noe som sikkert ikker er så veldig enkelt.
Vet at norske pass ikke er så aktuelle på markedet hvis ikke personen som kjøper har en historie i Norge. Og jeg vil fremdeles se hvordan de kan forfalske de nye passene. Er ikke bare å ta en kopi liksom.
så en dokumentar om pass, og det er ikke bare og selge passet sitt.. uten at bildet og alder stemmer med kjøperer så er det "nesten" verdiløst..
Jeg ble frastjålet passet mitt og en haug andre eiendeler, da jeg skulle hjem fra fest. Det var ikke noe hyggelig opplevelse. Jeg merket ikke til at lommeboken min ble tatt, men jeg oppdaget fort at jeg ikke hadde den, etter å ha gitt penger til en boms. Bomsen sa at han så hvem som tok den, men jeg forstod at han muligens ikke hadde rent mel i posen, da han syklet vekk fra meg som helvete, og stoppet ikke da jeg ropte etter ham. Det hører med til historien at jeg var full og trøtt.
Nok om det.

Til dere jævler som vil kjøpe stjålet pass: Å beskrive hvilket helvete jeg har gått gjennom, er vanskelig å forklare med ord. Et system bygget på menneskehandel og tung kriminalitet er ikke bra å støtte. Det er ikke kult å stjele en annens identitet. At min identitet blir brukt til dritt, setter jeg lite pris på. Følelsen av å ha blitt frastjålet livet sitt, er tilstedeværende. Herregud, hvilken nedverdigelse, skyldfølelse, sorg, frykt, avsky og hat jeg føler. Håper det går over. Har anmeldt saken, og fått se deler av hendelsen på videoovervåkning av jernbanestasjonen, men tviler på at jeg får noe som helst tilbake.

Oi, beklager. Det er visst ikke lov med moraliserende poster. Følte jeg var nødt til å skrive det, da jeg føler meg som et vrak. Har hørt at det hjelper å skrive, om man har noe kjipt på hjertet.
Vel og selge passet til noen er det dummeste man kan gjøre,den personen du selger til kan også være en tulling akkurat som deg som vil selge,blir man tatt da så er nok ikke straffen så mild,særlig ikke hvis du har meldt den stjålet når du da har gitt den bort,eller at du melder den savnet da som sagt,men som sagt,det er ikke mye en person kan gjøre med passet dit om han stjeler det.
Snakket med politiet. De sa at det var et marked for forfalskning av pass. Norske pass er ettertraktet og blir solgt for tusenvis av kroner, om man kjenner de riktige folkene. Tror man kan koble en del til menneskehandel. Forferdelige ting.
Vell, vell. Det finnes verre ting enn å få frastjålet passet sitt, men hyggelig er det ikke. Forøvrig ble mer enn passet mitt frastjålet (busskort, førerkort, kopikort, lånekort, osv...)
▼ ... over en uke senere ... ▼
dakar... et par ting ble stjålet fra deg. for et helvete..

^^
Better than thou.
Jeg anbefaller folk som vurderer dette å ikke poste i denne tråden.
Sjekk ut strafferammene hvis du skulle bli busta. Ikke verdt det.
Sitat av Carlo
Jeg anbefaller folk som vurderer dette å ikke poste i denne tråden.
Sjekk ut strafferammene hvis du skulle bli busta. Ikke verdt det.
Vis hele sitatet...
og i tillegg er det skikkeligt upatriotiskt og selge sitt "made in norway/property of norway" dokumentasjon..

når du selger passet ditt støtter du terror,menneskesmugling og illegale innvandrere ++ ....
▼ ... noen uker senere ... ▼
Greit nok at det ikke er særlig moralskt, og jeg digger ikke salg av pass selvom det er kjappe og mange penger..
Men som mange påpeker her, "hva om du blir tatt? Harde strafferammer!"
Hva tilsier at du skulle bli tatt? Mulig jeg spør dumt men..
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Jeg kan ikke helt se hvorfor det er så stort marked for å få solgt passet sitt, det er jo hundretusenvis av stort sett naive Nordmenn på ferie i utlandet store deler av året. Ville det ikke vært mye lettere å stjele passene deres, eller ikke minst billigere?
Har blitt tilbudt falsk identitet fra flere tidligere østblokk land, samtlige med samme pris: €10'000
Det er ikke norsk pass, men russiske og baltiske pass, baltiske førerkort, og tilsvarende offentlige dokumenter.

Det morsomme er at et ekte amerikansk førerkort, på falsk grunnlag, kan man få for ca $200
Sist endret av fxxked; 3. desember 2006 kl. 16:33.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av vitenskapelig

Til dere jævler som vil kjøpe stjålet pass: Å beskrive hvilket helvete jeg har gått gjennom, er vanskelig å forklare med ord. Et system bygget på menneskehandel og tung kriminalitet er ikke bra å støtte. Det er ikke kult å stjele en annens identitet. At min identitet blir brukt til dritt, setter jeg lite pris på. Følelsen av å ha blitt frastjålet livet sitt, er tilstedeværende. Herregud, hvilken nedverdigelse, skyldfølelse, sorg, frykt, avsky og hat jeg føler. Håper det går over. Har anmeldt saken, og fått se deler av hendelsen på videoovervåkning av jernbanestasjonen, men tviler på at jeg får noe som helst tilbake.
Vis hele sitatet...
Snakker vi teaterhøyskolen neste...

sympatien er overvelmende
Sist endret av Nattens; 10. april 2007 kl. 02:01.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Noen ganger kan nFFere være så utrolig sjarmerende...

Kan nok tenke meg at det er en lang og irriterende prosess å få tak i nytt pass, særlig når man har mistet det.

Forresten, hvorfor hadde du med deg passet ditt på fest? Bare lurer...
▼ ... noen uker senere ... ▼
vitenskapelig: Slapp nå av!! Om noen av oss skulle være interessert i å selge sitt eget pass for å tjene noen lapper er jo ikke det så forferdelig! Menneskehandelen kommer til å fortsette uansett!

Jeg skulle gjerne tjent 20-30k på å "miste" passet mitt
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Jeg også Haha Gå til polisen og si at jeg har mistet det. Da har man to stk. Så dra til utlandet og selge det gamle. Hehehe. Du drar med 5.000kr. Kommerhjem med 30.000 kr og en haug av røyk, sprit, og er helt utpult.

Men tilbake til seriøsiteten: Viteskapelig: Nå er det vel mest snakk om å selge sitt eget pass? Så om du har blitt _frastjålet_ passet ditt driter vel vi langt opp i? Har jo ikke noe med diskusjonen å gjøre en gang.

Men jeg har også hørt at disse går for 30-40.000 kr. Men det høres samtidig veldig lite ut. Det er snakk om identiteten til en person, og den store sannsynligheten for at den skal bli brukt til illegale aktiviteter.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg mener at identiteter er noe man ska ha for seg selv, ville ikke "mistet" passet mitt om jeg var desperat etter penger engang. du kan sitte der lutfattig, men kan trøste deg over at du iallefall har identiteten din for deg selv.
Det er også grundig upatriotisk da..
Det har iallefall skjedd at norske pass har blir solgt for over 60k
Sitat av Greenthumb
Om noen av oss skulle være interessert i å selge sitt eget pass for å tjene noen lapper er jo ikke det så forferdelig! Menneskehandelen kommer til å fortsette uansett!

Jeg skulle gjerne tjent 20-30k på å "miste" passet mitt
Vis hele sitatet...
Vi diskuterer egentlig ikke moralen, men en slikt utsagn er bare for latterlig til å la ligge. Legger du ved på bålet brenner det, fortsetter du å spe på med ved fortsetter det å brenne, selv om du syns det hadde vært greit om det sluttet. Snakk om å la andre ta seg av problemene rundt deg! Du kommer garantert til å dø en dag, er det derfor greit om jeg skyter deg?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Graps
Vi diskuterer egentlig ikke moralen, men en slikt utsagn er bare for latterlig til å la ligge. Legger du ved på bålet brenner det, fortsetter du å spe på med ved fortsetter det å brenne, selv om du syns det hadde vært greit om det sluttet. Snakk om å la andre ta seg av problemene rundt deg! Du kommer garantert til å dø en dag, er det derfor greit om jeg skyter deg?
Vis hele sitatet...
Norske pass er ettertraktede blant terrorister, fordi Norge og nordmenn er godt ansett over hele verden.

Hyggelig om det siste kunne fortsette.

Ikke så hyggelig å få CIA, PST, MI5 og så videre på døra fordi passet ditt er brukt til en terrorhandling. Regn med at avhørene vil foregå på en slik måte at livet ditt aldri blir det samme etterpå.
En kompis av meg solgte passet sitt i Bulgaria for 25 000 norske. Han ringte å sa at han ble frastjålet passet sitt. Ambasaden fikset han et "nødpass" som bare kan brukes en gang. Så når han kom hjem fikk han det "frastjålet" passet sitt i posten. I tillegg at han satt med 20 000. Han ble litt redd pga fyren som tydligvis har prøvd å reise med det eller bruke det, for han vet jo navn o . l men etter det jeg vet har han ikke hørt noe fra han.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om man derimot finner et pass, så ser jeg ingen grunn til å ikke selge det fortest mulig... Er mye lønnsommere enn å gi det til onkel ihvertfall. Og ja, man kan finne pass, når lommetyver er så dumme at de dumper dem feks.