Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 8124
Er det stor forskjell på led og hps for en som sliter med temperatur?

Og hva er forskjellen på disse to?

https://www.alibaba.com/product-deta...048249294.html

https://www.alibaba.com/product-deta...51df71d2Mbtd0v

Kan de brukes til vekst og blomstfase?
Er det noen risiko for at snuten banker på om man bestiller lys/dyrkeutstyr på nett utenlands?
ikke mye peil på led så forskjellen mellom de 2 vet jeg ikke, bare sørg for at de har god PAR verdi og helst riktig spektrum

ang varme leser jeg overalt at led produserer mye mindre varme enn hps/mh, og gode led skal visst også kunne komme tett på 1g per watt.

om snuten kommer får også noen andre svare på, ingen erfaring med å bestille annet enn frø til dyrking utenlands.
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg dyrker med 8 x 50 w cob fra aliexpress fordelt på 2 skap med 2 planter i hvert skap. Det er autoer og de gir ca. 100-150g pr skap som holder til privat forbruk.

Jeg har en blanding av helt blå, helt røde, hvite og blå/rød (såkalt full spektrum på ali).

De er helt på høyde med hps og jeg har fått buds på størrelse med en knyttneve.

Jeg kjøpte 12 cob-er Men 4 av de var ikke egnet til dyrking da plantene ikke utviklet seg riktig. Jeg merker også litt forskjell på de som funker fint.

Så problemet med aliexpress er at du ikke vet helt hva du får men de koster jo ingenting.
Husk at du behøver aktiv kjøling med cob så kostnaden ligger vifter og kjøleribber.
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Med det budsjettet vil du uansett finne noe som funker og du bør holde deg unna aliexpress.
Hehe joda, Men en del folk som dyrker anbefaler sterkt det jeg linka til på alibaba.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
https://kingbriteled.m.en.alibaba.co..._Cob_kits.html

LED bruker mindre strøm og har større effekt. Produserer også mye mindre varme.

https://kingbriteled.m.en.alibaba.co..._Cob_kits.html

Kjøp dette.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Edit: 3500k vil funke til både vekst og blomst. Men fordel med ett par cobs mer kelvins i blomst. (<—visst jeg husker riktig)

Bygg det selv! Du får veldig mye for pengene.
Strøm holder jeg meg unna da det flere ganger jeg har kobla strøm det begynner å ryke.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Edit: 3500k vil funke til både vekst og blomst. Men fordel med ett par cobs mer kelvins i blomst. (<—visst jeg husker riktig)

Bygg det selv! Du får veldig mye for pengene.
Vis hele sitatet...
motsatt på kelvin, mer blir "hvitere" så blåaktig enn det gule på 3000k for blomstring

må også legge til at per watt så får man fortsatt litt mer med hps, men varmen og levetiden på hps suger balle, så har du nok til led er nok det bedre i snitt.
Kingbrite har også ferdig bygde. Det er god kvalitet. Send mail til Jerry, han hjelper deg.
Alle de led'ene jeg linka til skal tilsvare ca 1000w hps og drives max med 600w.
Og der røyk anonymiteten Tror du har rett angående kelvins Munted. Men LED gir mer per watt enn HPS. Lover.
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
må også legge til at per watt så får man fortsatt litt mer med hps, men varmen og levetiden på hps suger balle, så har du nok til led er nok det bedre i snitt.
Vis hele sitatet...
Gjerne opplys meg, har aldri dyrket noe, men HPS lamper bruker vell typ 10ganger mer watt per mengde lys/lumens (?)? Hvordan kan de da produsere mer pr watt? Har en plante 10x mer yield på HPS enn LED?
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hps fungerer bedre, men har du problemer med temperatur kan LED være en redder. Skal du først gå over til LED, Sørg for at den har fisheye linser for å spre lyset,
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hps fungerer bedre, men har du problemer med temperatur kan LED være en redder. Skal du først gå over til LED, Sørg for at den har fisheye linser for å spre lyset,
Vis hele sitatet...
Skal man ikke ha linser for å konsentrere lyset?
Mine cob må konsentreres ikke spres.
Hps er mye varmere og ikke minst brannfarlig, så anbefaler å ha en brannalarm i nærheten om du bestemmer deg for Hps. Det er det som gir best blomster.
Sitat av kastrertHankatt Vis innlegg
Og der røyk anonymiteten Tror du har rett angående kelvins Munted. Men LED gir mer per watt enn HPS. Lover.
Vis hele sitatet...
mer effektivt lys ja per watt ja, er det det du mener er jeg helt enig, men jeg snakker gram tørka buds (ikke popcornbuds og trim) per watt.
nå har jeg ikke prøvd led selv, men alle internasjonale dyrkefora jeg er i så er konsensusen at hps fortsatt gir mer bud per watt.

men som sagt det ikke snakk om mye, gode led og gode dyrkere er 0.9-1g per watt og gode dyrkere med hps er 1-1.1g per watt av det jeg leser, så har folk nok penger vil jeg alltid anbefale led over hps/mh pga varme og driftskostnader.
Noen som vet om de fra alibaba jeg linka til øverst her er kit som man må bygge selv?
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
mer effektivt lys ja per watt ja, er det det du mener er jeg helt enig, men jeg snakker gram tørka buds (ikke popcornbuds og trim) per watt.
nå har jeg ikke prøvd led selv, men alle internasjonale dyrkefora jeg er i så er konsensusen at hps fortsatt gir mer bud per watt.

men som sagt det ikke snakk om mye, gode led og gode dyrkere er 0.9-1g per watt og gode dyrkere med hps er 1-1.1g per watt av det jeg leser, så har folk nok penger vil jeg alltid anbefale led over hps/mh pga varme og driftskostnader.
Vis hele sitatet...
Hm. Har lest nøyaktig det motsatte.(lenge siden) Har du noen links?

Fikk ikke sitert du som nevnte linser og cobs. Du har større spredning uten linse. Linsen konsentrerer

Det står jo der.
«Free assembly, plug to use»
Sist endret av kastrertHankatt; 31. august 2019 kl. 08:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av kastrertHankatt Vis innlegg
Hm. Har lest nøyaktig det motsatte.(lenge siden) Har du noen links?

Fikk ikke sitert du som nevnte linser og cobs. Du har større spredning uten linse. Linsen konsentrerer

Det står jo der.
«Free assembly, plug to use»
Vis hele sitatet...
har ingen links nei, som sagt bare greier jeg har kommet over på div grow forums over åra og ikke spart linkene.

godt mulig det er kommet såpass bra led at de kan overgå hps sånn sett også, men det har ikke jeg fått meg meg isåfall, så har du no side-by-side du kan linke til vil jeg gjerne se det.

noe jeg kan linke til som var lett å finne frem igjen er innendørsdyrking i statene, regner med det er en grunn til at de fortsatt bruker hps til tross for mer kostnad i strøm og mer varmeproduksjon;
https://www.youtube.com/watch?v=t0sDm0R_b1s
Noen som har erfaring med dual spektrum hps pærer da?
funker de, men ville heller gått for gode til hver av fasene. med hps/mh trenger du no pærer anbefaler å bytte hps hver 3-6 måned og mh hver 6-8 måned, men alltid ha ekstra liggene da om en ryker så må du skifte fort for at hele avlinga skal unngå å bli hermies..

med led paneler så varer de ikke bare MYE lengre, men om 1 av 500 dioder ryker så er ikke det no krise.
som sagt, har du penger til bra led så gå for det om det er snakk om en liten indoor grow.
Har liksom alt av utstyr jeg trenger, men sliter med temp, derfor jeg vurderer led. Men kanskje prøve med hps som jeg har fra før men gå fra 600 til 400w.
hadde ikke gått ned i watt, enten gå opp i ventilasjon el bytt til led om du sliter med temp, for du vel vel ikke ha betraktelig mindre ferdig produkt..? :P
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Har liksom alt av utstyr jeg trenger, men sliter med temp, derfor jeg vurderer led. Men kanskje prøve med hps som jeg har fra før men gå fra 600 til 400w.
Vis hele sitatet...
Kjøp cooltube og sett ballasten på utsia der du dyrker, jeg hadde 600w hps i ett 60x60 telt og det gikk fint

Hps gir fortsatt større og finere buds pga lysstyrken, led lyser kun på de øverste bladene, hps har nok lys til at det lyser imellom bladene og mye mer av planta får lys.
Har cooltube og balast på utsia. Men fortsatt ca 25-27 varmegrader i vannet på dwc tanken når jeg kjører 600w hps. 400w hps pære jeg bruker til veg avgir ikke stort med varme kontra 600w.
vet ikke om jeg ville anbefalt cooltube, hørt mye drit om at man mister mye lys og lysfotavtrykket skal visst også være drit..
les litt her, dog bare et forum, men mange med erfaring:
https://www.google.com/search?q=cool...w=1920&bih=969
Cooltube hjalp ikke meg heller uansett.
Vannkjøler er fine saker i dwc

Men hvor mange liter? Farge på dwc bøttene? Det som hjalp meg betraktelig var at jeg kjøpte kjølebokser på biltema(sånne man må putte fryseelementer nedi), de isolerte godt mot varmen fra lyset

Jeg også har lest mye dritt om cooltube på nett, men både jeg og alle jeg kjenner som har brukt cooltube har vært fornøyd
Ca 65 liters tank. Ikke gira på vannkjøler, regner med de bråker en del?
joa, skal sies at de oppsett jeg har satt opp alle er uten cooltube/hood, og også kun jord/cococoir osv, ingen hydroløsninger (anser ikke ren coco som hydro). men med bra nok uttaksvifte bør alle varmeproblemer i selve rommet løses.

men tror gotta_love_dmt er inne på no med aktiv kjøling el å prøve reflektere lyset bort fra reservoaret..!
Man får vannkjølere som er helt stille også. Det er jo bare en sirkulasjonspumpe med ett kjøleelement.

Har du rdwc eller vanelig dwc? Har du runde eller firkanta bøtter ? Kan du for isolere rundt bøttene med litt isopor ?
ang vannkjøler så kan du jo prøve en av de som blir brukt til ølbrygging for kjøling av mesken el lage en selv, det vil ikke bråke.

noe àla denne:
https://www.beergear.no/produkt/brew...joler-5-meter/

men den prisen er idioti.. kan lett lage en selv med en tur på clas/biltema av kobberrør og koblinger
Sist endret av Munted Artist; 31. august 2019 kl. 11:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kamerat av meg kjøpte vannkjøler til saltvannsakvarium
noe àla denne:
https://www.beergear.no/produkt/brew...joler-5-meter/

men den prisen er idioti.. kan lett lage en selv med en tur på clas/biltema av kobberrør og koblinger
Kobber og næringsløsning/saltvann ?

Dårlig kombo.
faen så mye freak er nede nå a -_-

men ja, tenkte ikke på mineralsaltene, i stand corrected! ^^
har bygd kjølere av kobber til, ehrm, andre avkjølere.. xD
En annen løsning som jeg vet flere har gode erfaringer med, hvis det er ett standar dwc oppsett, bygg det om til rdwc med reservoaret på utsia der du dyrker. Da vil somregel næringsløsninga bli noen grader kaldere
Har vanlig dwc. Bruker et kar som er rund i kantene og avlangt om du skjønner. Fant ikke noen kjølebokser på biltema av ønsket størrelse, men det er kanskje vanskelig også. 24l boks er vell lite til 3 planter kanskje?
har du prøvd å reflektere bort lyset..? kle potter/reservoar i mylar el no hvitt ville jeg prøvd med en gang å se om det hjelper litt hvertfall.
Bruker du en av de berømte murerbøttene fra biltema?

Kan du ha flere bokser ? Jeg hadde 1 pr plante

Men fra 65 til 24L, så vil du kansje oppleve at ph'n blir litt ustabil. Jeg måtte justere ph'n engang om dagen/andahver dag.

Men har du mulighet til å bygge om til rdwc? Resirkulerende dwc
Sist endret av gotta_love_dmt; 31. august 2019 kl. 11:34.
Tja, kan jo gjøre det, men vet ikke helt hvordan jeg gjør det. Men når jeg tenker meg om så kjørte jeg alltid lufta fra teltet rett på utsia av teltet i et lite rom der døra ofte var lukka. Tipper jeg henter mye på å kjøre lufta fra teltet til f. eks utafor rommet så får jeg litt oppvarming i resten av kåken også. Var mye på trynet før når jeg brukte dyrketeltet så aldri fått det til skikkelig.

Flere bokser går sikkert, men iom at jeg har bluelab guardian monitor som kun kan måle 1 tank i gangen så vil jeg helst ikke.
Sist endret av NokErNok; 31. august 2019 kl. 11:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
o.O
trodde ikke det trengte nevnes engang, men lite vits med god ventilasjon om det bare blåser rett inn i teltet igjen :/
Bygging av rdwc er enkelt Google that shit, løp på biltema og kjøp Gardena koblinger, hageslanger, en sirkulasjonspumpe og litt silikon/tec7 UTEN soppdrepende middel

Kjøp deg ett håndholdt ph og ecmeter.

Det og sende den varme lufta ut i resten av kåken, vil du oppleve som en liten revolusjon tenker jeg.
Bygging av rdwc er enkelt Google that shit, løp på biltema og kjøp Gardena koblinger, hageslanger, en sirkulasjonspumpe og litt silikon/tec7 UTEN soppdrepende middel

Kjøp deg ett håndholdt ph og ecmeter.

Det og sende den varme lufta ut i resten av kåken, vil du oppleve som en liten revolusjon tenker jeg.
Trippelpost
Sist endret av gotta_love_dmt; 31. august 2019 kl. 11:43.
Nei, alltid bra vakum inni teltet. Ser hele teltet trekker seg sammen xD
Men litt usikker om jeg prøvde å kjøre lufta lengre ut fra teltet. Derfor jeg spør litt her så jeg har en liten backup plan.
Undertrøkk MÅ man ha, ellers lukter det i hele kåken.

Jeg hadde 5m 250mm luftslange på det ene teltet mitt, det gikk ut av rommet også bort til trappa ned i 1etasje, så sendte jeg all lufta ned i 1etasje. De gangene jeg fikk besøk og måtte skjule luftslange, så steig tempraturen med 5-8grader
etter min første grow har jeg alltid kjørt den varme lufta ut, ikke bare av telt men helt ut.
sku jeg dyrka hjemme igjen så ville jeg nok sett om jeg fikk brukt varmen til oppvarming av huset for å spare strøm på det, men på en måte der jeg enkelt kan koble mellom å sende varmen inn i boligområdet om vinteren og ut om sommeren.
men kan ikke stresse nok at varmen helt bort fra teltet for å få jevne gode temps