Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1603
Heisann! Jeg hadde en ganske frekk opplevelse med Tripadvisor for en ukes tid tilbake som jeg ønsker å høre hva folks har å si om.

Jeg er ganske kjent med og forstår en del av mekanismene i hvordan informasjon selges, annonser, tredjepartsinfo, retargeting osv.

Jeg var derimot for to uker siden på en tilfeldig restaurant i Barcelona. Jeg har ikke tripadvisor installert på telefonen min, men jeg har en gammel konto der. Når jeg kommer hjem til Norge, så får meg en mail fra tripadvisor hvor de ber meg rate restauranten. Hva er det som har foregått her? Har google maps eller chrome (eventuelt en av de andre appene med tilgang på posisjon) solgt informasjonen til Tripadvisor? Er det det som har foregått her? Bryter i så fall ikke de GDPR? Håper noen her inne har noe fornuftig å si om dette og jeg tar gjerne imot gode tips for å holde storebror ute !!
Limited edition
Moff's Avatar
Det er nok korrekt at de har solgt informasjonen til TripAdvisor, men det er ikke et brudd på GDPR så lenge du har godtatt praksisen. Jeg kan nesten garantere at du har gjort dette frivillig ved å ikke lese gjennom alt man trykker "aksepter" på når man tar i bruk en mobiltelefon. Den eneste måten å hindre dette på er å skru av posisjonstjenester.

(Personlig forstår jeg ikke hvorfor dette er et problem.)
Sist endret av Moff; 4. november 2018 kl. 19:45.
Å bytte til iphone vil hjelpe noe, da datainnsamling og annonsesalg ikke er en del av forretningsmodellen der. Samtidig har de elendige karttjenester, men man kan i det minste velge å ikke la Google Maps bruke data med mindre appen er i bruk, noe jeg aldri har fått til på Android.
Er det ikke mulig å kontakte google eller på en annen måte trekke tilbake min tillatelse til å selge min data?