Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3477
Hei, jeg har slitt med veldige søvnproblemer i det siste, og jeg ville ikke ha noe sterkt. Legen skrev ut Tolvon 10 mg og Vallergan 10 mg til meg idag. Jeg har nå tatt en Tolvon, som jeg skulle ta 1 1/2-2 timer før søvn. Jeg har også Vallerganen, da. Men jeg er usikker på om jeg skal ta den? Har noen prøvd å blande de? Erfaringer med noen av dem?
Hei,

Jeg har god erfaring med begge to, og har forøvrig bare positive ting å si om begge medikamentene. Effektene kan som alle andre legemidler virke forskjellig fra person til person, du kan helt fint blande disse to medikamentene. Tolvon funket utrolig bra de første 3 ukene hos meg, etter det dabbet effekten av. Av Vallergan sov jeg veldig veldig godt, kunne gjerne sove opptil 18-20 timer om jeg ikke hadde på noen alarm, i starten kan du få en slags hangover effekt av disse to, derfor er det ofte best å ta dem litt for tidlig, enn litt for sent.

Hadde du virkelig hatt store søvnproblemer så hadde du ligget på alle fire og bedt legen din skrive ut det sterkeste han hadde, så neste gang du skriver et innlegg spar oss for overdrivelsen, det holder å nevne at du har søvnproblemer.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg for min del likte Tolvon dårlig, men det kan hende dette er en slags interaksjon med efexor. Var helt i ørska dagen etter, distré som en eller annen "gal professor"-type, og opplevde vektøkning - riktignok er jeg predisponert både gjennom livsstil og genetikk. Bare en anekdote, og det kan som sagt ha vært kombinasjonen jeg ikke tåler. For meg funket det mest som "apedop", og jeg er ikke noen fan av den følelsen.
Du bør forsøke en av gangen. Begge gir den søvndyssende effekten fordi de er antihistaminer (altså også virker som allergimedisiner) og binder seg til en reseptor i hjernen som heter H1. Det er ikke slik at jo mer man tar jo trøttere blir man, for det er grenser for hvor mye som kan binde seg til en type reseptor. Når det gjelder Tolvon er det faktisk slik at den begynner å virke aktiverende på høyere doser. 10 mg Tolvon er en fin dose, men jeg ville faktisk delt pillen i to og sett om 5 mg var nok til å begynne med.
Når ble Tolvon et antihistamin? og hvordan tenker du å dele en 10mg i to? med kniv?
Det er riktig at Tolvon er klassifisert som et antidepressiva og ikke et antihistamin, men mianserin (virkestoffet) er en kraftig såkalt H1-antagonist. Det betyr at stoffet oppfører seg som et antihistamin. (Ja, det betyr også at Tolvon vil forbedre pollenallergien din.) På doser under 30 mg ser man ingen antidepressiv effekt, men den antihistamine effekten vil være der. I tillegg til å virke mot allergi gjør den deg også søvnig.

En 10 mg tablett deles enkelt med en skarp kniv.
Jeg har erfaring fra begge preparatene, men aldri prøvd å ta en blanding av begge to. Tolvon fungerte meget godt i en gitt periode. Deler samme erfaring som Oshugon når det gjelder varigheten på 3 uker. Nå hadde jeg ikke noen behov for å fortsette på disse så for min del var de perfekte.

Fikk liten eller ingen virkning av Vallergan. Tok opp til 50mg uten "hell" (så heller ingen vits å ta fler). Ble kanskje litt søvndyssende på gode dager, thats it. Fikk i tillegg en ekkel hangover vær morgen.

Om du får virkning fra Tolvon så hold deg til den og dropp Vallerganen.