Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 10460
Kom til å tenke på en situasjon.
Hvis man skal fylle bensin på bilen sin og kun har 300 kr på bankkortet sitt, og forhåndsbetaler, hva skjer om man fyller drivstoff for over 300 kr?

Stopper pumpa eller blir kortet overtrukket? Kan man fylle for mer enn 300 kr selv om man ikke har nok penger?
Vet ikke hva forhåndsbetaling vi si, men tipper du mener å betale med kort på pumpa før du fyller?

Isåfall er det noen som har muligheten til å overdra kortet ditt, men dette har jeg bare funnet et sted selv.
99% av gangene stopper pumpen pent på akkurat det beløpet du har tilgjengelig
Pumpa stopper på 300,- om du forhåndsbetaler. Det var ihvertfall sånn da jeg jobba på bensinstasjon på 90-tallet. Betjentinga la inn sum på pumpa før de åpna den, så den stoppa på nøyaktig sum. Men det er 17 år siden jeg slutta, ekstremt meget mulig det er endra nå :P
Sist endret av Hobby; 15. januar 2015 kl. 09:42.
Du går i minus på kortet
Har opplevd en pumpe som overskredet kortet mitt, og det var i Sverige.
Jet / ST1 har forhåndsbetaling. Jeg vet at når kortet blir scannet og du taster inn koden din, spør den banken om du har tilgjengelig opptil 689,- kroner på kortet (var dette i 2000 hvertfall). Hvis maskinen fikk tilbake "beløpet er høyere enn etterspurt" fikk du fullt trykk på pumpa.
Hvis den svarte: "her er det kun X kroner", så fikk du aldri fylt for mer enn det du hadde. De siste 50 kronene måtte du mer eller mindre hente ut med Q-tips da det gikk så treg å pumpe det ut fra tanken.
For et par måneder siden var det litt mindre på konto enn forventet, og da stoppet pumpa når kortet var tomt.
Dette var da med debitkort på en Shellstasjon.
Dette blir halvveis off-topic men måtte ta en spansk en når jeg hadde glemt kortet og tanken nesten var tom. Fylte på og gikk inn og sa jeg hadde glemt kortet, fikk da en faktura med meg som måtte betales innen noen dager. Anbefales ikke om du faktisk ikke har penger da det ble ett utrolig gebyr(tror det var dobbel pris på literen) om jeg ikke fikk betalt den innen 2-3 dager.
Har selv fylt bensin uten å vite hvor mye jeg har hatt på kortet. Fikk ikke noe spesiell beskjed på skjermen, men pumpa stoppa når kortet var tomt. (300-400kr elns.) Dette var med vanlig visa kort.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Ved noen pumper så får man valget om betalings metode, Bank Axept som trekker fra konto med en gang eller Visa Classic, Visa Classic sjekker bare om du har pluss på konto, så vis du har 1kr på konto så kan du fylle full tank og beløpet blir trekt etter en uke ca. og vis du enda bare har 1kr på konto så vil kontoen trekkes i minus.
Hvis du bare drar på en bensinstasjon, fyller, går inn og ikke får til å betale, så får du lov til å legge igjen fronten av cd-spilleren eller telefon og så komme tilbake senere. Har du flaks slipper du å legge igjen noe. Eventuelt kan du bare fylle og så kjøre, da vil du bli ringt opp etterhvert og de vil be deg komme tilbake. Da sier du bare at du er på langtur og tilbyr å overføre penger eller komme tilbake om en dag eller to. Det var noen gamle damer som fylte, sa de ikke hadde penger og bare skrev opp nummeret og dro. Det var ikke så jævlig mye vi kunne gjøre med det.

Saboter kortet, ha for lite penger på kortet, si du glemte lommeboken hjemme, betal for en brus og si du ikke fylte og så kjør (da ser det ut som personen i kassen glemte å spørre/slå det inn), eller bare stikk kortet inn i kortautomaten før du fyller og si du trodde du betalte på pumpen når de ringer. Alle er ting jeg opplevde når jeg jobbet på bensinstasjon, og ingen hadde konsekvenser for kundene utover at vi ringte dem og ba dem komme tilbake å betale.
Flere bensinstasjoner har utstyr for å suget drivstoff opp av tanken igjen.. Særlig hvis dem ofte har kunder som ikke kan betale for seg.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Flere bensinstasjoner har utstyr for å suget drivstoff opp av tanken igjen.. Særlig hvis dem ofte har kunder som ikke kan betale for seg.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg aldri hørt om. Og noen biler kan man ikke suge drifstoff ut av.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Flere bensinstasjoner har utstyr for å suget drivstoff opp av tanken igjen.. Særlig hvis dem ofte har kunder som ikke kan betale for seg.
Vis hele sitatet...
Jeg antar at folk stikker før stasjonene tyr til slike metoder. Har du kilder på dette? Har aldri hørt om det.
Vet ikke hvordan sikkerheten er rundt det, men hver gang jeg har hatt små beløp på kortet så har pumpen stoppet eksakt på kronen. Stiller med undrene til denne funksjonen du nevner Notoneofthem?
Shell har/hadde et hull på dette, dette gjaldt eldre pumper der maskin ikke suger til seg kortet.
Stakk inn kortet og tok den ut mens det sto "Kortet blir kontrollert" fleste tilfellene kom det feil melding, men noen ganger kom jeg til tast pinkoden, da tastet jeg og kunne fylle så mye jeg måtte ønskes (Selv med 0 kroner på kortet).
Pengene ble trukket 1 - 2 dager senere.
Sitat av Kvakvorkvifor Vis innlegg
Kom til å tenke på en situasjon.
Hvis man skal fylle bensin på bilen sin og kun har 300 kr på bankkortet sitt, og forhåndsbetaler, hva skjer om man fyller drivstoff for over 300 kr?

Stopper pumpa eller blir kortet overtrukket? Kan man fylle for mer enn 300 kr selv om man ikke har nok penger?
Vis hele sitatet...
Dette var noe som jeg utnyttet på slutten av 90-tallet, og jeg hadde kronisk dårlig med penger. Da handlet jeg mat, så jeg hadde igjen noen få kroner på kortet, og fylte full tank. Dette gikk ikke lengre ett sted ut i 2000-tallet. Da fikk du bare fylt for de pengene en hadde igjen på kortet. Iallfall i området jeg bor.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Flere bensinstasjoner har utstyr for å suget drivstoff opp av tanken igjen.. Særlig hvis dem ofte har kunder som ikke kan betale for seg.
Vis hele sitatet...
Kan du være så vennlig, og forklare hvordan dette skal skje? Jeg tror du har et forklaringsproblem...
...men gjerne bevis meg feil!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Flere bensinstasjoner har utstyr for å suget drivstoff opp av tanken igjen.. Særlig hvis dem ofte har kunder som ikke kan betale for seg.
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg sterkt på, særlig siden ingen som jobber på bensinstasjon i dag greier å skifte verken lyspære eller pusserblad.

Og hva gjøres med drivstoffet som aspireres opp fra tanken, helles det tilbake på stasjonstankene og reselges? Risikoen for å kontaminere 30.000 liter diesel eller 95 er nok større enn som så.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Har opplevd en pumpe som overskredet kortet mitt, og det var i Sverige.
Vis hele sitatet...
Vanlig VISA-kort? Hender at det trekkes et par dager senere når man er i utlandet. Handlet dagligvarer i Sverige for mer penger enn jeg hadde på kortet, og ble satt i minus et par dager senere.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Flere bensinstasjoner har utstyr for å suget drivstoff opp av tanken igjen.. Særlig hvis dem ofte har kunder som ikke kan betale for seg.
Vis hele sitatet...
Forklar
Sist endret av steffena92; 17. januar 2015 kl. 18:14.
Hvordan er det med straffegebyr/renter om man får overtrekt kortet?