Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 6025
Jeg har et instrument som måler radioaktivitet.

Jeg hadde hatt morsomt av å faktisk brukt den.

På Jericho måles det radioaktivitet på døde gamle griser i en lastebil.


Er det en måte jeg kan lage noe på, svakt eller ei, bare det gir utslag.


Det pleier å slå ut ved kjøleskap, men målte ikke noe på mitt.


IOM at jeg ikke har plutonium til rådighet, så er jeg åpen for forslag!
sjekk ut røykvarsleren ... skal være noen av di som har en eller annen radioaktiv kilde ( husker ikke hva, og om det er i bruk enda )
jo da det er radioaktivitet i røykvarslere. Bare åpne og se etter det gule advarselsmerket. Den sitter i ioniske varslere tror jeg.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Takker! Kommer tilbake med en rapport ;-)
Gamle varslere hadde vel faktisk plutonium i seg bla.

Du har et instrument som måler radioaktivitet ? Mao har du en geigerteller ?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Vær obs: Finnes kun i de gamle varslerenne.
Det bør vel komme litt gamma stråling ut av gamle tver når de står på
Er vel bare å finne frem hakke og spett å ta opp i fjellheimen. Kanskje du er heldig å kommer over no uran.
Sist endret av Pablo_P; 17. november 2010 kl. 21:15.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Korrekt atxbyea, kjært barn har mange navn.
Har denne.


Dere har rett i at det er de gamle for de nye jeg har ga ikke noe utslag.


Vil ikke råttent kjøtt bli litt radioaktivt?
Paranøtter?
Røykvarslere inneholder Americium og er radioaktivt.
Det selvlysende på klokker er tritium og er også radioaktivt
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Tritium ga bitte bitte litt utslag, men det at knapt noe....
Har en slik svær en som er formet som en pære inni et glass.

Jeg har en pose paranøtter i skuffen på jobb alltid, får teste det i morra.
Sist endret av TylerDurden; 17. november 2010 kl. 21:58.
Hva slags måler er det du bruker? Jeg vil også ha en slik å leke med!
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hva slags måler er det du bruker? Jeg vil også ha en slik å leke med!
Vis hele sitatet...
Han linka til geigertelleren sin litt lengre oppe i tråden. Synes folk blir mer og mer flinke til å lese!

Ta deg en tur ut i fjellet! kanskje du finner noe radioaktivt der?
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Hva i skal jeg lete etter der? Måtte vert en vulkan eller et sted med tektonisk bevegelse da...


Bare så det er sagt er disse instrumentene grisedyre.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du kan prøve å måle noen bananer, kanskje gå i butikken der det er flere av dem.
Test microbølgeovnen, mobilen, router
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Bare så det er sagt er disse instrumentene grisedyre.
Vis hele sitatet...
Det er de vel ikke. Man får sikkert noen fancy, grisedyre geigertellere hvis man vil det, men man får også de til under tusenlappen som funker helt fint.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Okey... Da har jeg lett feil sted tydeligvis....
for inntil 3-5år siden eller noe sånt så var alle "tørr" krydder stråle behandlet, men tipper det er ganske lav dose som vil slå ut.
eller så er gammle crt skjermer på "hodet" bak inni tv'en en kilde(selv om den ikke er like stor som gammle røykvarsler)
Ta deg en tur i et steinbrudd om du bor nære noe slikt, eller en tur på fjellet. Mye der som er radioaktivt. Men det er greit å være klar over at du vil få mye støy fra omgivelsen. På jobben er vi nødt å plassere isotoper/lavtstrålende metaller som skal måles i blykister, da omgivelsen gir alt for mye støy for å gi noe eksakte tall.

Ellers er det begrenset hva man har hjemme som gir fra seg noe målbar ioniserende stråling. Røykvarslere er vel det eneste jeg kan komme på.


Men går du på skole, pleier det å finnes mye spennende på gamle fysikkavdelinger. Kobolt-60 er et stoff man kan måle/regne litt på da den har en ganske stabil halveringtid.
Røykvarslere inneholder Am-241. Satt nyligst i går og spratt opp 5 stk etter at vi byttet ut en del av de her hjemme.

Noen ytterst få selvfosforiserende klokker inneholder Tritium. Normalt bare klokker for millitæret som krevet at klokken skal kunne leses selv midt på natten i ødemarken uten å måtte skru på en lommelykt, men siden tritium faktisk er radioaktivt er det i de aller fleste tilfellene bare fosforiserende maling på de.

Første halvdel av 1900 tallet ble mange klokkevisere belagt med Radium holdig maling. Etter en stund ble det erstattet med Promethium, for så å nesten forsvinne helt etter som folk var motvillige mot å gå med en strålingskilde på armen hele dagen.


Jeg anbefaler en Am-241 fra en røykvarsler (ikke en fra huset, kjøp en ny og bytt ut en du har!) som en kilde for alfa og gammastråling, og radium-klokkevisere, som jeg tror sender ut alle tre typene pga forskjellige isotoper, men mest alfa og gamma.

http://cgi.ebay.com/1361-RADIUM-WATC...item3efc6171ac
Sitat av ranvik Vis innlegg
for inntil 3-5år siden eller noe sånt så var alle "tørr" krydder stråle behandlet, men tipper det er ganske lav dose som vil slå ut.
Vis hele sitatet...
Krydderet ble bestrålt med gammastråling. Mener det var en Co-60 kilde som ble brukt. De bestråle krydderet vil ikke bli radioaktivt, men man vil endre DNA på eventuelle bakterier, noe som fører til bakterien dør.

Du vil altså ikke kunne måle noe radioaktivitet i krydderet, da det er elektromagnetisk bestrålt.
Mye krydder blir fremdeles strålebehandlet og det er den eneste produkttypen tillatt for salg i Norge som kan være strålebehandlet...

Men som optimus sier, selv om noe er eksponert for stråling betyr ikke det at gjenstanden blir radioaktiv...

Morsomt nok er kroppen vår også radioaktiv, for det meste på grunn av Karbon-14 (0.01mSv/år) og Kalium-40 (0.39mSv/år)...
gå til en radiomast og sjekk radioaktiviteten, også om du gidder og sjekke en mobil så hadde det vært überfett.

Gamle røykvarslere blir vell som regel byttet ut etter krav fra brannvesenet??
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Det er desverre snø overalt der jeg bor og jeg hater snø. Lurer på om jeg skal prøve med bananhylla på supern.
Kommer til å se mistenkelig hehe


Mobil har ingen utslag, prøvde også på jammeren min, samt en åpen micro.

Den skal i teorien slå ut i tordenvær, men har ikke prøvd.


Måleren min skal kunne måle alfa, beta, gamma og rønten.


Takker for mange gode svar, og er åpen for flere :-D
orka ikke lese wikipedia før jeg posta den, men tippa det var ganske lite uansett, men sjekk ut den her :

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11428
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Har en mye større, ga intet utslag....
Kan jo lese hvordan the "Radioactive Boy Scout" gjorde det i 1994 ..
http://en.wikipedia.org/wiki/David_Hahn
Sist endret av dggr; 18. november 2010 kl. 10:54. Grunn: årstallet feil
Sitat av TylerDurden Vis innlegg


Bare så det er sagt er disse instrumentene grisedyre.
Vis hele sitatet...
Det er de nok så slettes ikke.

Kommer ann på hvilken du vil ha. Men det er ikke noe problem å finne en geigerteller til under 1000 lappen
Sist endret av Henrik-Vanger; 18. november 2010 kl. 10:56.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Så nå at det er noe svære stygge til under tusenlappen på ebay. Hadde vært fint om dere linker til de billige som dere henviser til.
Det finnes i hovedsak to vanlige typer røykvarslere – optiske og ioniserende. Sistnevnte er radioaktive, optiske er ikke. Av de ioniserende røykvarslerene bør du kunne registrere alfa-stråling, men ca 1 prosent av den totale strålingen er gammastråling, så du kan kanskje registrere noe av det også. Det stemmer ikke at dette er forbeholdt gamle varslere, som tidligere har blitt påstått.

Noen andre ting som har blitt foreslått: Mikrobølgeovner, mobiler og routere avgir mikrobølger, og er ikke radioaktive. Radiomaster sender ut radiobølger ved ~100 MHz og er ikke radioaktive. Krydder som har blitt bestrålt av gammastråler blir i prinsippet ikke mer radioaktivt enn det var i utgangspunktet. Gamle CRT-skjermer kan avgi noe, men veldig lite, røntgenstråling, og den må stå på – sannsynligheten for røntgenstråling øker ved veldig lyse bilder. Både bananer og paranøtter avgir noe stråling.

Andre "dagligdagse" kilder for radioaktivitet: Bordsalterstatning som Seltin inneholder en god del kaliumklorid, og ca 0,01-0,02 prosent av kaliumet er radioaktivt – du bør kunne plukke opp noe betastråling herfra. Enkelte gul-grønne glassprodukter er laget av uranglass – du kan se at det er uranglass ved at det lyser ganske kraftig opp i UV-lys – og dette er radioaktivt. Noen typer TIG-staver er radioaktive, men jeg vet ikke hvor utbredt de er. Tennere for lysrør skal visstnok inneholde noe krypton 85 for lettere å ionisere gassen.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Så nå at det er noe svære stygge til under tusenlappen på ebay. Hadde vært fint om dere linker til de billige som dere henviser til.
Vis hele sitatet...
Som nevnt: Kommer jo helt ann på hvordan type du skal ha. Du finner og dyrere og mer skikkelige utgaver, men jeg vil vel ikke kalle 2500-5000kr grisedyrt.

http://cgi.ebay.com/New-RADIATION-DO...ht_4605wt_1006

http://cgi.ebay.com/RADIATION-DOSIME...ht_5247wt_1052
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Til min bruk er det grisedyrt, sett at jeg ikke engang har brukt den.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvor farlig er strålingen i røykvarslere? Sett at jeg har hatt en røykvarsler en halvt meter fra sengen(parallelt med hodet) de siste 5 årene, antar jeg at det ikke har utgjort en helserisiko? Røykvarsleren er fra 1999, heter tempus 3000 og inneholder det radioaktive materialet am-241. Det har sannsynligvis ikke vært batterier i varsleren, dersom det utgjør noen forskjell.
Teip, produserer røntgenstråler når du river teipen av fra rullen. Dog så tror jeg det ikke er målbart utenfor vakuum. Prøv det!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Noen typer TIG-staver er radioaktive, men jeg vet ikke hvor utbredt de er. Tennere for lysrør skal visstnok inneholde noe krypton 85 for lettere å ionisere gassen.
Vis hele sitatet...
TIG-stavene man får på Biltema inneholder 2 % ThO2 (Th-232).
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Hvor farlig er strålingen i røykvarslere? Sett at jeg har hatt en røykvarsler en halvt meter fra sengen(parallelt med hodet) de siste 5 årene, antar jeg at det ikke har utgjort en helserisiko? Røykvarsleren er fra 1999, heter tempus 3000 og inneholder det radioaktive materialet am-241. Det har sannsynligvis ikke vært batterier i varsleren, dersom det utgjør noen forskjell.
Vis hele sitatet...
Americum-241 emitterer alfastråling, som er en stråling med veldig kort rekkevidde. Nei, det har garantert ikke utgjort noen helserisiko mtp avstanden til røykvarsler og mengden radioaktivt stoff i den
Tror det "beste" er å sjekke i fjellgrunnen i forhold til Uran og evt. Radon og sånt....kanskje også thorium som det skal være mye av her til lands.

Utover det (hvis det var meg), ville jeg kontaktet folkene som jobber på reaktoren på Kjeller om jeg kunne få testet/kalibrert måleren hos de (eller om de visste hvordan). Et slikt instrument kan være gull verdt dersom det skulle skje noe utenkelig en gang, who knows

- Ta en tur langs Nitelva å sjekk litt også, det var jo en lekkasje fra Kjeller for noen år siden men nå skal det vistnok være "veldig trygt" :P

Dessuten, dersom du får utslag når du er ute i bushen, er det på tide å vende nesa hjemover å komme seg laaaaangt utenfor området.