Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 6550
Det ble for ca 1 år siden lagt fiber under sjøen hvor jeg bor, og tatt i land og koblet til en server/fordeling eller.no på min farfars eiendom. (De spurte han om lov og forklarte hva det gjalt)
jeg hvet at denne fiberen går til et område der det er mulighet for 100Mbit inet.
Det jeg lurer på er om det går an å koble seg på denne uten å bli oppdaget? Hva er straffen for å bli tatt?
Det er samme systemet som Lyse kraft og bkk kjører.
Det som er fint er at denne boksen er ca 50m fra vårt hus og vi har nesten ingen naboer som ser.
Vanskelig å koble seg til fiber uten å bli oppdaget ja. Ulovlig: JA, og straffbart.
Trådstarter
vet ikke, tror han har latt dem sette den opp uten å få noe for det. skal iallefall høre med han først.

Noen som vet hva som finnes inni en sånn boks? om det f.eks går an å koble på en tp?
Skal prøve å få åpnet den og ta noen bilder til helga.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
det er sannsynligvis bare en fiber-repeater.
da har du omtrent like stor sjangse til å koble deg til den som du har til å føde en liten kattepus, du hadde ikke engang kunne gjort det om du fikk lov.

such is life
Trådstarter
Boksen som står der er 2m bred, stikker en halvmeter opp av bakken og ca 1m dyp.
det er det jeg ser av den. den er altså gravd ned.
Er du heldig, så er "lovlig" fiber rett rundt hjørnet.

http://www.nettvest.no/apps/pbcs.dll...3323419&Ref=AR
Trådstarter
det er akkurat dette nettet jeg snakker om. de har lagt opp fiber overalt nå i området, (Aksdal,haugesund,åkra,kopervik,sveio)
men ikke inn til husstander.
Bor litt utenfor de tetteste stedene, så tviler på jeg får tilgang.
Trådstarter
skal prøve på det først.
Trådstarter
men tar meg uansett en tur inni for et bilde og to hvis den ikke er for vanskelig å få opp, alltid kjekkt å se hvordan det ser ut.
Det er sikkert bare en skjøte boks. dersom du har tenkt å koble deg til uten at du har peil på fiber kommer du _garantert_ til å fucke noe! Å skjøte fiber bruker spseialister (!) lang tid på! Fiber er vanskelig å skjøte, og koble deg på det blir vanskelig! dersom du skal koble deg til med et nettverkskort må du desuten ha en gbit switch, disse koster litt! Fibern kommer ikke som tp kabel! (det er jo fiber det er snakk om, ikke vanlig patche/tp kabel!)

Mitt forslag er å snakke med eierne av fibern, dersom ikke farfaren din har signert at de får la den stå der uten kostnad bør de klare å bøye seg...
Trådstarter
det måtte være å kjøpe meg en swich som har både tp og fiber tilkoblinger, da vil jeg slippe å lage noe, bare koble.
Men du må uansett måtte dele opp en fiber kabel. du kommer til å bruke lenger tid på å sette det sammen igjen innen de har funnet ut _nøyaktig_ hvor fibern er delt. De har veldig nøyaktige måleinsturmenter. regner med at du har tenkt på at når du deler kabelen kommer noen til å være uten nett? En fiber skjøt er ikke sopm å skjøte en vanlig el-kabel. det er avansert!
Switch med fibertilkobling? Hørtes ikke videre realistisk ut...
Trådstarter
nja, de bruker vel plugger som klipses på en swich.
uansett, de har sikkert gjort det vanskelig å komme inn i boksen og vanskelig å få det til. prøver nok å gjøre det lovlig i første omgang.
ta å hør med eagleeye, han jobber med å skjøte akkurat denne type fiber (altså samme teknologi som lyse), bare en helt annen plass.
Jeg har såfall bestilt bredbånd av denne teknologien, og alt jeg vet er at du må ha en omkoder i huset ditt som koster noen tusen for å ta inn signalene. Vet dog ikke hvordan de har kobla meg inn på deres fiber, bare at de har lagt mange forskjellige fiberrør i gata og at de sprøyta fiber ifra huset mitt til en plass de skjøyter fiberen.
Gjør avtale med farfaren din. Be han ringe dem og si at boksen er sjenerende. Som et plaster på såret skal barnebarnet få koble seg til.
Krangel med dem.
Opprinnelig postet av chill
Switch med fibertilkobling? Hørtes ikke videre realistisk ut...
Vis hele sitatet...
hørt om fiber switch? Du kobler fibern inn en boks. vet ikke akkurat hva denne boksen gjør. men man kan da ta signalene ut på tp kabel. Har selv tukklet litt med sånne mens jeg jobbet i Bredbåndsfabrikken.
Trådstarter
disse er vanlige på lan.
swichene står i gigabit fibernettverk og brukerne kobler seg i swichene med 10/100mbit @ tp
ja, men uansett om du klarer å skaffe en slik en så klarer du ikke å avgrene en fiberkabel! det er umulig!
Trådstarter
det er jo bare plug and play med ferdig terminerte kontakter. HVIS det er en swich inni der. men om jeg alikevel skulle klare å koble meg til er sikkert allt stengt inni der. går for å krangle med de som legger opp fiberen.
Jeg kan garantere deg at det ikke er en switch inni der! Hva skulle de med det? Det er bare en skjøteboks! (kill this thread!)
jeg har en 10mbits kabel som går forbi huset mitt...

jeg har også fått knabbet en liten fiber kabel fra de som bygde ut den 10mbits kabelen utenfor huset mitt

er det noen som helst måte jeg kan jeg få min fiber kablet koblet til den 10mbits kabelen utenfor huset mitt?
leste du noe av det som var skrevet tidligere ?
resultatet av fiber hijacking er at de oppdager deg på en eller annen måte. [feks feilsøking på fibern sin eller at du ikke får til og spleise fibern.]
noe som igjen resulterer i fanskap stor bot og ellers bare skit...
Det er ikke 10 mbits fiber, de leverer kasnskje 10mbit men det går _mye_ mer data enn 10 mbit igjennom der!

Som Psych|Com skrev, nei! Dersom ikke fibern er kobla i ring kommer du til å bryte nettet til alle på fibern. dessuten klarer du ikke avgrene en fiberkabel!
Har hørt om noe lignende. Tiscali skulle montere en basestasjon her på en eiendom. Den som eide grunnen sa det var greit om han fikk 5 kontoer og gratis utstyr til bruk. Tiscali hadde ikke noe annet valg en å gi han det..

Du burde be farfaren din om å ikke være så snill og heller si at han skal ha en 100mbit forbindelse til internett for å bruke dette gratis eller så kan de legge den et annet sted
Trådstarter
hehe... 100 mbit privatlinje hadde ikke skadet.. ;o)