Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 881
Anonym bruker
"Misunnelig Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
"nummeret du har ringt er ikke korrekt" og så avsluttes det.

Jeg rakk ikke ta telefonen. Hva slags grunn kan det være at det blir sånn? Det er et norsk nummer, men fins ikke i nummeropplysningen. Kan være helsevesenet som ringer, men er rart at jeg får sånn melding når jeg ringer tilbake?
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da er det nok ikke helsevesenet nei.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Aldri ring opp slike nummer. Sjekk alltid med 1881.no eller gulesider.no. Plutselig er det en betaltjeneste du ringer, og blir flådd for kroner. Om det er noe viktig, så ringer de tilbake.

Men ofte er det maskiner som ringer ang. spørreundersøkelser, og gjør bare noen korte ring, for å sjekke om du tar telefonen.
Greit å følge med på telefonregningen fremover.


Wangiri kalles også «one ring and drop», da det ringer kun én gang og så legges det på. Hensikten er å få deg til å ringe tilbake. Nummeret det ringes fra er ofte et høykostnummer, som gjør det dyrt å ringe tilbake. Det leses gjerne inn forskjellige talemeldinger som skal få folk til å holde linja så lenge som mulig, som for eksempel at du har vunnet en konkurranse

https://nkom.no/telefoni-og-telefonn...telefonsvindel
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Plutselig er det en betaltjeneste du ringer, og blir flådd for kroner. Om det er noe viktig, så ringer de tilbake.
Vis hele sitatet...
Sånn for orden skyld, hvor mye penger er det snakk om man blir flådd for? 5 kr? 50 kr? 500 kr? 5000 kr?

Til sammenlikning. Det dyreste jeg har hørt om er Telenoreksperten og de tok noe sånt som 27 kr minuttet for it hjelp.

Hadde jeg tapt (eller blitt ""flådd"") for 27 kr så er det bare en dråpe i havet i min personøkonomi.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Hadde jeg tapt (eller blitt ""flådd"") for 27 kr så er det bare en dråpe i havet i min personøkonomi.
Vis hele sitatet...
Er du Telenorkunde så får du uansett kostnaden refundert (og mange av de andre teletilbyderene gjør det samme):

"Samtidig sørger vi for at de som har opplevd å ringe opp igjen til slike ubesvarte anrop, ikke blir skadelidende – ved at vi krediterer kundene våre for de påløpte kostnadene, sier Thorbjørn Busch."

https://www.online.no/sikkerhet/telefonsvindel-wangiri/