Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2078
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei
Jeg er ganske fersk når det gjelder PC, Internett osv. Har nettopp registrert med her på forumet. Hva er reddit og hva bruker dere det til? Lurer også på hva discord er?
Må legge til at jeg nærmer meg 50 år...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei
Jeg er ganske fersk når det gjelder PC, Internett osv. Har nettopp registrert med her på forumet. Hva er reddit og hva bruker dere det til? Lurer også på hva discord er?
Må legge til at jeg nærmer meg 50 år...
Vis hele sitatet...
Reddit er et sosialt medium på linje med facebook, twitter osv, men ikke helt det samme.

Reddit brukes til å diskutere div. nyhetssaker, hobbyer, politikk o.l.
https://www.reddit.com/r/sailing/ <--- dette er f.eks siden for seiling. Der poster brukere båtene sine, historier +++


Discord brukes mest blant "gamere" for å chatte, eller snakke som om de var på tlf. Discord har også sine egne "samfunn" hvor man kan diskutere alt mulig rart med dine venner, eller helt fremmede folk.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for et godt svar. Akkurat det jeg lurte på.
Det som er veldig fint med reddit er at du kan lage en brukerkonto og deretter fjerne de fleste kategoriene (som nødvendigvis ikke er så interessante)... Så legger du til dine egne kategorier som passer dine interesser.. Det er tusenvis av forskjellige kategorier og det som er veldig greit er at du kan kombinere disse i din egen "feed"... Dvs. at når du åpner nettsiden eller appen så får du opp ei fin smørje av forskjellige innlegg fra alle kategoriene....

Det som er mest interessant med reddit er egentlig kommentarene; da det er et kommentarfelt knyttet til hver "post"... De mest populære kommentarene blir "stemt opp" til toppen og da er de disse du får lese først når du klikker deg inn i kommentarfeltet. Er ofte mange interessante diskusjoner og utvekslinger der
Hele poenget med reddit er alle underforumene. Alle kan lage sitt eget underforum, derfor finnes det noen for en hver interesse og hobby, på godt og vondt. Jeg har f.eks. et for hver TV-serie jeg følger med på, eller spill jeg spiller, og hobby jeg har. Dermed får jeg en feed som er helt tilpasset mine interesser.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det skal nevnes at Reddit har regelrett ekstrem ekkokammerfaktor og er ganske unyttig for "ordentlig" diskusjon - kanskje med mindre man er heldig nok til å finne en subreddit som er obskur nok til å ikke ha alt for mange folk der. Stemmesystemet skulle egentlig skille mellom "relevant vs irrelevant", "kvalitet vs søppel" osv, men det er ekstremt mange som ganske enkelt ser på det som "enig/morsomt vs uenig/jeg liker ikke dette". Ettersom stemmer på en post/kommentar er direkte tilknyttet synlighet (dårlig score = nedsortering/skjuling) er det et miljø som vanskelig kunne vært mer 'ekkokammergenisk' om de hadde prøvd. I tillegg er det mye trolling og bad-faith-deltakelse.

Reddit er et flott sted for å finne en del interessante ting og slå ihjel litt tid, men 99% av det er ikke det jeg ville kalt et passende sted å diskutere nyhetsbildet eller politikk. Hvordan subs for diverse hobbyer er er mye mer variabelt.

Discord er bare... chat, riktignok proprietært og styrt av ett enkelt firma. (This post was made by IRC gang!)
Bortsett fra at de legger noen (muligens litt i overkant strenge, eller overivrig håndhevede) føringer for hva som er akseptabelt og ikke, er alt opp til hvilke servere man joiner.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det skal nevnes at Reddit har regelrett ekstrem ekkokammerfaktor
Vis hele sitatet...
Å hærre min fred, ja!
Men det er noen subreddits som er ok. Med diskusjon, som du sier. Noen få. Og jeg likte r/watchpeopledie veldig godt. Men det ble permanent fjernet av Reddit, i fjor var det vel.
Og hvis du skal begynne å snakke i Discord husk at mikrofonen på en vanlig laptop ikke er noe særlig bra greier. Du vil ikke merke det, men de du snakker med vil kanskje til og med bare overse deg hvis kvaliteten på lyden din er dårlig nok.
Også er det brukelig å ha headset på når man bruker slike voip programmer. Hvis ikke kan det lett bli et ekko, som er forstyrrende. Og lett å unngå ved å bruke headset. Så skaff headset med mikrofon.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Her kom det mange bra svar!
Har vært litt innom reddit og synes det er litt mye rot der...
Men men, sånn er det vel å gammel