Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 29583
Heisann.

Siden det er mange som spør om råd til kjøp av kamera så valgte jeg å lage denne tråden her, du vil finne linker til sider som har nyheter, pristilbud o.l. Først og fremst så vil linkene gå til artikler om de nyeste kameraene på markedet (for det meste speilrefleks).

Prisguide.no
På prisguide kan du finne mange forskjellige kameraer og annet stasj, trykker du på linken under vil du komme til kategorien for speilrefleks kameraer, dette er de som er mest ettertraktede (ihvertfall det jeg har oppfattet).

http://www.prisguide.no/cat.php?cat_id=54

Nikon produkter
Canon produkter
Vil du bli anbefalt et kamera/objektiv o.l. til en bestemt pris? Da er Akam.no's anbefalinger en god idè å besøke, de kan du se her:

http://www.akam.no/artikkel/15008

Lurer du på hvordan et kamera du leter etter klarer seg på en test? Har du lyst til å sammenligne flere kameraer for å finne hvilket som går best i test? Da kan du igjen besøke Akam, men nå går vi til tester!

http://www.akam.no/tester

Råd til kjøp av kamera?
Det er flere tråder startet av medlemmer her som handler om akkurat dette. Hvilket kamera burde du kjøpe? Det er som regel en del diskusjoner om at Canon er bedre enn Nikon og omvendt, men prisene er forskjellige.

Her har du en veldig fin tråd startet av MannY med en del svar.

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=72650

Noen fine sider med guider (engelsk)
Dette her skrev jeg på ca. 10 min, jeg lover at jeg skal skrive mer utdypende når jeg kommer hjem fra skolen.

Har dere forslag til sider, artikler eller noe lignende så ikke nøl med å si ifra.

Takk for oppmerksomheten.
Sist endret av Lundern; 16. oktober 2006 kl. 12:16.
flott tiltak, lundern. Det er kanskje pá tide med en slik artikkel.

Ellers til utenlandske sider, sá finner jeg mye informasjon pá denne lenken, hvor de ogsá tester mange objektiver.



http://www.dpreview.com/
Sist endret av Keyser Söze; 16. oktober 2006 kl. 12:52.
Takker, nå har det seg sånn at edit knappen fjernes i hytt å pine så jeg får ikke redigert tråden
Sist endret av Lundern; 16. oktober 2006 kl. 13:17.
nice, litt lei alle de som spør om det, takker Det virker som en god tråd også.
Knall tråd, burde prioriteres på toppen!
Sitat av MannY
Knall tråd, burde prioriteres på toppen!
Vis hele sitatet...
Helt enig, denne fortjener å bli "klistret". Veldig bra guide. Burde kanskje ha lagt til en hurtig sammenligning mellom Nikon og Canon da dette er det spørsmålet som kommer opp oftest.
Hadde jeg kunnet endre på tråden så hadde jeg lagt til mye mer jeg fant senere etter jeg hadde skrevet. Litt kjipt, men skal se hva jeg får gjort

Bra at dere liker guiden og gir tilbakemeldinger.
Klistre denne, skal ta en titt på denne den dag jeg får penger til nytt kamera.
hvorfor blir ikke olympus tatt med?
De har da absolutt mange verdige kameraer de og.
det blir rart å sammenligne olympus/sony/panasonic med Nikon og Canon når det kommer til speilrefleks. Vi snakker om helt forskjellige klasser her, og kvalitetsmessig er det langt ifra hverandre. For all del, kameraene er ikke dårlig, men du regner ikke alt i bildekvalitet.
Sitat av Mushy
det blir rart å sammenligne olympus/sony/panasonic med Nikon og Canon når det kommer til speilrefleks. Vi snakker om helt forskjellige klasser her, og kvalitetsmessig er det langt ifra hverandre. For all del, kameraene er ikke dårlig, men du regner ikke alt i bildekvalitet.
Vis hele sitatet...
hva er det som gjør nikon og canon så forskjellig fra andre?
jeg har hvertfall olympus selv, og ville ikke byttet det mot noe annet i samme prisklasse
Jeg tok det ikke med for det er Canon og Nikon som faktisk regjerer på markedet, ca. 90% av alle som spør her har enten sett på Canon eller Nikon, derfor ble det sånn

og fordi jeg ikke har peil på andre merker enn canon og nikon
Sitat av pecus
hva er det som gjør nikon og canon så forskjellig fra andre?
jeg har hvertfall olympus selv, og ville ikke byttet det mot noe annet i samme prisklasse
Vis hele sitatet...
Det er en hel masse ting, men jeg vil ikke begynne på de, da det krever en god del forklaring (siden du tydeligvis ikke vet om de fra før av). Men lundern forklarte jo seg egentlig. Han tok markedslederne. Om olympus skal være med, må det også taes med Epson, Fuji, Leica, Pentax, Sigma og Sony også. Det blir en del å skrive
Du må huske å ta med www.digit.no , meget grundige tester!
Jaja, sånn sett.
Det er jo ikke rart at det er de som regjererer når alle kun diskuterer Nikon og Canon.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Drar opp igjen denne tråden, og nevner igjen at den burde bli klistret.

Skulle bare si at etter mye om og men, så sitter jeg nå og ser på mitt Canon EOS 400D med 18-55mm objektiv i hånden
Gratulerer med ditt nye kamera, jeg håper også den blir klistret
Sitat av Mushy
det blir rart å sammenligne olympus/sony/panasonic med Nikon og Canon når det kommer til speilrefleks. Vi snakker om helt forskjellige klasser her, og kvalitetsmessig er det langt ifra hverandre. For all del, kameraene er ikke dårlig, men du regner ikke alt i bildekvalitet.
Vis hele sitatet...
Det blir også "feil" å sette Olympus i klasse med de to andre her. Olympus er muligens ikke like populært som de to markedslederne(Canon og Nikon), men de har solid historikk innen kameraindustrien. F.eks. den nye linjen med fourthirds-optikk høster lovord av selv de mest innbitte merkefanatiske Canon/Nikon-brukere. Vi snakker om store kvalitetsforskjeller ja, men Olympus fortjener å bli plassert i samme gruppe som Canon/Nikon.
Enda en tråd om "hvilket kamera skal jeg kjøpe". Klistre den tråden, vær så snill. Ellers tar jeg nakne bilder av me... øh, melkeku
Her har du en test av forskjellige kamera(tv2 hjelper deg).

http://www.nettavisen.no/hjelperdeg/...icle813176.ece
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da var kamera bestillt... wee

Canon Digital EOS 30D Kamerahus
Sandisk 2048MB Compact Flash Extreme III
Sandisk kortleser
Sigma 70-300 F4-5,6 DG APO Macro
Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di II LD
Velbon Sherpa 750R fotostativ
Canon Speedlite 430 EX
Tamrac 4372 Foto/digital Sekk

Gleder meg til det kommer
Hva kom samlet pris opp i, eriksb?

Leica er for øvrig 100% kvalitet, og bør tas med i tråden

Hvis noen ønsker Leica (kikkerter, kamera, slr), og bor mellom Bergen og Trondheim, er jeg og min arbeidsplass eneste autoriserte forhandler av dette.
Fin tråd, skulle ønske den kom for om lag en måned siden. Men nå sitter jeg og leser den med mitt et par uker gamle Nikon D50, og har ingenting å klage over. Så kanskje greit at den ikke kom før nå. Kan i det minste varmt anbefale Nikon D50 som et førstegangs speilreflekskamera. Skal ikke kaste meg ut i noen Nikon/Canon debatt, men dette kameraet ligger godt i hånden, knappene har logisk plassering, ting er ikke altfor avanserte, men det er alikavel et fullverdig speilreflekskamera, med mengder av god optikk tilgjengelig.

Til dere som skal kjøpe SD-Minnebrikker. Kjøpt 2GB OCZ 133x eller 150x Brikker hos Netshop. Jeg vet det har vært mye feil med dem, men de koster bare 400 kroner, og når brikkene er utrolig bra. God lese og skrivehastighet.

Ellers har jeg en generell oppfordring til førstegangskjøpere av DSLR, ikke kjøp for dyrt kamera, det billigste eller neste billigste er ofte mer enn godt nok. Bruk heller pengene på optikk og ekstrautstyr. For i tilegg til kamera bør du også ha veske/minnebrikker/stativ og kanskje et ekstra batteri, eller til og med et batterigrep. Det blir alltid dyrere enn du først hadde trodd, det er hvertfall min erfaring.

Til slutt: Det viktigste når du kjøper et speilreflekskamera er at du liker det! Samme hva, du må like det, og det må ligge godt i hånda. Så prøv flere modeller, stikk innom en fotobutikk (Feks Fotovideo i møllergata) og prøv dem, kjenn på dem :P Jo bedre du liker kameraet ditt, jo oftere har du det med deg, og jo flere bilder tar du.
nokså nøyaktig 20k
JRP; Tråden er snart over 2mnd gammel
gratulerer eriksb -jeg vil ha noen av din stæsj
jeg også... kommer ikke inn på lager før 0.7, men jeg har 2 eksamenere denne uken så det er vel like greit.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Flott tiltak, men jeg ville ikke satt alfor mye tillit til Ken Rockwell. Den mannen noe vettugt, men du verden hvor mye tullprat han har!

Husker ikke alle eksemplene, men hsuker at han nevnet at det definitivt beste var å skyte med ISO auto, øh?

Om jeg skal anbefale neo må det bli boken til Magnar Fjørtoft, Digital Fotografi i Praksis, EKSTREMT BRA BOK!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Nikonfan
Husker ikke alle eksemplene, men hsuker at han nevnet at det definitivt beste var å skyte med ISO auto, øh?
Vis hele sitatet...
vet ikke helt om jeg tør påstå at auto-iso er det beste å bruke, men de fleste kameraer er ganske flinke til å beregne iso. dessuten MÅ man ta Ken Rockwell med en klype salt, det sier seg selv. uansett så er siden hans en flott ressurs, masse bra om forskjellige objektiver, sammenligninger osv.

vil bare gjenta det Chubby skrev i en annen tråd for litt siden: fast 50mm f/1.8 (evt f/1.4 om du er stinn (eller kjøper fra ebay) burde være standardutstyr for alle hobbyfotografer. man lærer mye av å bruke det og ikke minst så er det billig.
50mm f/1.8 får du får mindre enn en tusen lapp på nettet, ny! Jeg er meget fornøyd med min

Vil prøve å få laget en tråd til, med alternative merker ^^
▼ ... over en måned senere ... ▼
Må nesten ha litt hjelp her jeg også, da..

Jeg og faren min har planer om og spleise på Nikon D40. Faren min skal vel bare bruke kameraet til det vanlige som feriebilder, bursdager o.l, men jeg kunne tenkt meg og tatt litt mer bilder av skating o.l.
Kameraet begynner kanskje og bli litt gammelt, men vil dette kameraet passe meg bra som aldri har hatt speilrefleks før?
Det passer ideelt - og begynner ikke å bli gammelt i det hele tatt. Til deg som vil ta bilde av skating, kanskje det passer med et fisheye-objektiv også?
Sitat av Mushy
Det passer ideelt - og begynner ikke å bli gammelt i det hele tatt. Til deg som vil ta bilde av skating, kanskje det passer med et fisheye-objektiv også?
Vis hele sitatet...
Det var bra!

Ja, jeg har tenkt på og skaffe meg et fisheye-objektiv når jeg har penger til det, men jeg har så lite peiling på det at jeg aner ikke hvilket og hva jeg skal ha.
Jeg kjøper meg ikke ei linse sånn helt uten videre uten og ha peiling på det, så har du noen nettsider der jeg kan lære litt om akkurat fisheyes/vidvinkler så jeg vet hva jeg bestiller? Eller enda bedre, har du noen fisheye-objektiv og annbefale til D40?

Og et raskt og lite spm til slutt: Er det egentlig noen forskjell på vidvinkel og fisheye?
Sist endret av Christian; 14. mai 2007 kl. 23:24.
Om du ser første innlegget finner du linker til mange gudier - mye bra lesestoff!

Fisheye har oftes tilnærmet lik 180 grader synsvinkel, og regnes som et ekstremt vidvinkel. Mens et ordinært vidvinkel går vel opp til ca 35mm (på fullformat, that is). Det tilsvarer vel ca 22mm på et D40 (ganges med 1.6 på kameraer med bildebrikker på den størrelsen).
Sist endret av Keyser Söze; 14. mai 2007 kl. 23:31.
Sitat av Mushy
Om du ser første innlegget finner du linker til mange gudier - mye bra lesestoff!
Vis hele sitatet...
Ingen av de sidene spesifiserte seg på fisheyes og vidvinkler, men kommer uannsett til og lese, og med alle de nyttige sidene kommer jeg sikkert videre til noen sider med det grunnleggende til fisheyes og vidvinkler.
Tusen takk for svar!
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Kjøpte D80 idag, knall kamera.
SB-600 blitzen var litt shaky men fikser det imorgen.
Mushy: Det hadde vært konge om du hadde visst om jeg har muligheten til og få på en fisheye/vidvinkel som gir meg et bilde som ligner dette på D40.
Hvordan er det foresten dere finner ut info om bilde på Internett? Som modell, lukkertid osv?

Comi: Gratiss!
Sist endret av Christian; 15. mai 2007 kl. 00:15.
Sitat av chouse
Mushy: Det hadde vært konge om du hadde visst om jeg har muligheten til og få på en fisheye/vidvinkel som gir meg et bilde som ligner dette på D40.
Hvordan er det foresten dere finner ut info om bilde på Internett? Som modell, lukkertid osv?

Comi: Gratiss!
Vis hele sitatet...
Det heter EXIF-info - og du kan bruke enkeltprogram, opera nettleser(?) eller f.eks Photoshop til å finne det ut.

Ja, du har den muligheten - så lenge det er Nikon-mount på objektivet, passer det kameraet ditt.
Sitat av Mushy
Det heter EXIF-info - og du kan bruke enkeltprogram, opera nettleser(?) eller f.eks Photoshop til å finne det ut.

Ja, du har den muligheten - så lenge det er Nikon-mount på objektivet, passer det kameraet ditt.
Vis hele sitatet...
Okei.
Hvis du bare forklarer meg hva sånn mount er så er alle mine spm. besvart og jeg skal sette meg til og lese godt igjennom sidene til 1. posten.
Sist endret av Christian; 15. mai 2007 kl. 01:58.
Mount - eller fot - eller hva det heter er jeg ikke helt sikker på. Men det er den låsemekanismen som låser objektivet fast til kamerahuset. Der er det også en elektronisk kontakt som gir strøm til autofokusen. Alle Nikons objektiver passer til alle Nikons DSLR - så så lenge det står at objektivet er til Nikon, passer det.
Har googlet litt og sett på fisheyes nå, og kom over denne. Som du man kan se på eksempel bildene så har de to nederste vignette. (Det svarte som er i hvert hjørnet i bildet.) Og de to øverste har ikke det?
Jeg vil ikke ha vignette.

Jeg som egentlig ikke har peiling synes dette ser ut som en bra fisheye, men er det noen med peiling som vet om den egentlig er det?
Prisen ligger på $300.00 som vil si 7 x $300.00 = ~ 2100,- right?
Eller hvor mye er en dollar i norske kroner nå?
Bump.
Og nå står det foresten mellom Nikon D40 og Nikon D50 her, hjelp?
Ja, så mye for fri vilje

La folk samle seg litt før du bumper, det blir bare travelt.

Det er vel ikke vignettering du ser i hjørnene, der er det nok brukt et av filtrene som følger med, som du ser kanten på.

Selv ville jeg valgt D40 bare på grunn av den 2,5" skjermen - men det er vel en smakssak. Etter det jeg har forstått er det vel ikke fokusmotor der heller - er usikker på hvordan det vil være med fisheyen da, men mer eller mindre alle objektiver har egen fokusmotor nå. Også er jeg en ISO-fantast, hvor D40 også er bedre. Men gå i en butikk å prøv kameraene - det er det som teller.
Sitat av Mushy
Ja, så mye for fri vilje

La folk samle seg litt før du bumper, det blir bare travelt.

Det er vel ikke vignettering du ser i hjørnene, der er det nok brukt et av filtrene som følger med, som du ser kanten på.

Selv ville jeg valgt D40 bare på grunn av den 2,5" skjermen - men det er vel en smakssak. Etter det jeg har forstått er det vel ikke fokusmotor der heller - er usikker på hvordan det vil være med fisheyen da, men mer eller mindre alle objektiver har egen fokusmotor nå. Også er jeg en ISO-fantast, hvor D40 også er bedre. Men gå i en butikk å prøv kameraene - det er det som teller.
Vis hele sitatet...
Sier du at D40 ikke har autofokus? Trooor jeg går for D40, er ikke det det nyeste av D40 og D50 også?
Må lese litt flere tester.
Sist endret av Christian; 20. mai 2007 kl. 16:32.
Jo, D40 er det nyeste. Og du får autofokus med D40, men da er du nødt til å ha fokusmotor i selve objektivet, da det ikke er innebygd i kameraet. Mao. du trenger f.eks objektiver i serien Nikon AF-S og Sigmas HSM-objektiver. Andre objektiver vil bare fungere som manuell fokus.
Sitat av Mushy
Jo, D40 er det nyeste. Og du får autofokus med D40, men da er du nødt til å ha fokusmotor i selve objektivet, da det ikke er innebygd i kameraet. Mao. du trenger f.eks objektiver i serien Nikon AF-S og Sigmas HSM-objektiver. Andre objektiver vil bare fungere som manuell fokus.
Vis hele sitatet...
Okei, så det er altså autofokus i objektivet som følger med?

Hvor kan jeg se hvor lang tid det tar til bildet blir tatt fra når du trykker og hvor mange bilder du kan ta i f.eks 1 eller 5 sek? Snakker om begge kameraene.
Om du kjøper KIT følger det med et objektiv med AF, ja.

Dette finner du lett ved å google. Eller lese første innlegget, som du sier du har gjort. Men siden jeg spiller snill i denne tråden hjelper jeg deg.

D40
D50
Sitat av Mushy
Om du kjøper KIT følger det med et objektiv med AF, ja.

Dette finner du lett ved å google. Eller lese første innlegget, som du sier du har gjort. Men siden jeg spiller snill i denne tråden hjelper jeg deg.

D40
D50
Vis hele sitatet...
Masse bra hjelp og få fra deg Mushy! Får nok hive meg på D40 jeg, er jo en nybegynner som ikke vil merke de små forskjellene mellom D40 og D50 uannsett vil jeg tro.
Men, hvorfor skriver de at det ikke er autofokus når det er det på objektivet som følger med? Står det ikke er integrert autofokusmotor her?
Sånne småting gjør en newbie redd.

Imorgen, hvis de ikke har det på Expert her, bestiller jeg fra Siba! Noen som har bestilt fra Siba før? Smertefritt?
Edit; Godnatt.
Sist endret av Christian; 21. mai 2007 kl. 01:14.