Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 5054
Jeg har tilgang på et eldre (mindre enn 10 år) digitalt speilreflekst, med en god del ekstrautstyr som linser o.l. Jeg har lenge hatt lyst til å lage et stort panorama bilde av området rundt en hytte og få printet dette på et lerret så man kan henge den opp i hytten. Jeg har veldig lite erfaring med fotografering, hvis vi ser bort i fra at jeg har fått et grunnkurs i hvordan man justerer blender åpning, iso faktor og lukketid av han som eier kamera.

Spørsmålet er hva man trenger og hvordan man tar slike panorama bilder? Jeg har eksperimentert litt på egenhånd og prøvd å vatre kamerastativet, føre kamera jevnt, overlappe bilder.. osv. Men når man kommer til etterbehandlingen så passer ikkje disse bildene sammen, dem for feil perspektiv, feil vinkler... o.l.

Jeg har prøvd å google litt uten å bli spesielt klokere annet enn at jeg har funnet ut at det finnes en god del motoriserte kamerarigger.

Jeg går ut i fra at det er en god del freaks her med mye erfaring fra dette området, så jeg søker råd hos dere. Trenger jeg en motorisert kamerarigg? Trenger jeg noe spesiell programvare? Er det noe jeg må passe på når jeg tar bildene (For å få dem til å passe sammen i ettertid)? Er det noe spesielt jeg må gjøre før jeg setter sammen bildene?
1. Hold føttene i ro og sving bare kroppen rundt.
2. Ta bildet i portrettformat (på høykant)
3. Sett kameraet til manuell eksponering. Ta ett bilde på auto og se hvilke innstillinger kameraet brukt på det og sett kameraet manuelt til det samme.
4. Pass på at hvert bilde overlapper med det forrige med 30-50%
5. Last ned og installer Hugin: http://hugin.sourceforge.net/
6. Last bildene inn i Hugin og la det ta seg av resten.
(Ev. om du har tilgang til Photoshop så har den også en innebygd metode for å stitche sammen bilder)
Sist endret av Jerazol; 16. juni 2017 kl. 13:41.