Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1554
Linuxfreaks!

Noen som har erfaring med Nagios?`

Det jeg trenger er en plugin som kan ta ut månedlige systemrapporter i et pent format, helst mange av gangen.

PNP4Nagios er installert, og rapporten ser fin ut, men den kan bare taes ut manuelt for hver server. Jeg trenger noe hvor jeg kan velge hvilke servere jeg vil ha med, og dermed kjøre ut en haug rapporter.

Evt. noe som automatiserer PNP4Nagios

Forslag?
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Hei,

Du kan gjøre slik jeg har gjort de siste 9 månedene. Bruk Splunk, funker utrolig bra.

Installer Splunk for Nagios både på, Splunk og nagios. Deretter sett opp månedlig rapport etter du har klarert søket ditt gjennom splunk.

Mvh
CodeBarbarian

Du burde også ta deg en titt på: Dokumentasjon til Splunk
Sist endret av CodeBarbarian; 2. november 2011 kl. 10:56.
Nagios er ikke et rapporteringsverktøy. Det finnes ingen gode alternativer der ute for å lage gode rapporter. Skal du ha noe må du lage det selv. Har prøvd selv å bruke det som finnes på nettet som tilfredsstiller service management sine krav, aldri blitt fornøyd.
Sitat av tore- Vis innlegg
Nagios er ikke et rapporteringsverktøy. Det finnes ingen gode alternativer der ute for å lage gode rapporter. Skal du ha noe må du lage det selv. Har prøvd selv å bruke det som finnes på nettet som tilfredsstiller service management sine krav, aldri blitt fornøyd.
Vis hele sitatet...
PNP4Nagios rapporterer helt fint og gir egentlig akkurat en slik månedsrapport jeg er ute etter, men den kan ikke automatiseres.. Det er litt slitsomt å gjøre det manuelt for hver server på alle lokasjoner, så leter fortsatt..

Skal sjekke ut Splunk, det ser jo greit ut, men jeg mistenker at det ikke har noen automatisert rapporteringsfunksjon...
Basert på hvilke typer servere du har kan du jo bruke monitoring og rapporteringsverktøy fra de respektive produsentene.

HPSIM f.eks fra HP og tilsvarende fra DELL.
Sitat av fetter Vis innlegg
PNP4Nagios rapporterer helt fint og gir egentlig akkurat en slik månedsrapport jeg er ute etter, men den kan ikke automatiseres.. Det er litt slitsomt å gjøre det manuelt for hver server på alle lokasjoner, så leter fortsatt..
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner sikkert ikke problemet, men http://linuxman.wikispaces.com/Creat...ob+with+puppet ?
Sist endret av gorm; 4. november 2011 kl. 18:07.
Sitat av fetter Vis innlegg
PNP4Nagios rapporterer helt fint og gir egentlig akkurat en slik månedsrapport jeg er ute etter, men den kan ikke automatiseres.. Det er litt slitsomt å gjøre det manuelt for hver server på alle lokasjoner, så leter fortsatt..

Skal sjekke ut Splunk, det ser jo greit ut, men jeg mistenker at det ikke har noen automatisert rapporteringsfunksjon...
Vis hele sitatet...
Vel rapportene lages jo av cgi-filer, så disse kan du jo kalle på fra kommandolinje. Så der kan du jo automatisere det.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Basert på hvilke typer servere du har kan du jo bruke monitoring og rapporteringsverktøy fra de respektive produsentene.

HPSIM f.eks fra HP og tilsvarende fra DELL.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om en bråte forskjellige servere, alt fra gamle røtne stasjonære til nyere dell og hp-servere, så vil helst ha alt i ett og samme system. Det benyttes allerede INM til daglig, men vi tester nå ut Nagios i håp om et mer fleksibelt system..

Sitat av tore-
Vel rapportene lages jo av cgi-filer, så disse kan du jo kalle på fra kommandolinje. Så der kan du jo automatisere det.
Vis hele sitatet...
Godt poeng! Dette skal jeg forske litt på..
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Sitat av fetter Vis innlegg
Skal sjekke ut Splunk, det ser jo greit ut, men jeg mistenker at det ikke har noen automatisert rapporteringsfunksjon...
Vis hele sitatet...
Så klart har den automatisert rapportering. Både Klar-tekst, html, pdf og et til format som jeg ikke husker for øyeblikket. Har 15 servere som kjører dette nå og har full kontroll. Får ukentlig rapport i PDF på epost.

Det som er med Splunk, er at du kan bestemme hva du vil ha, og formatere det ut slik du vil ha det