Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1520
Jeg har fått ett problem med at Ubuntu ikke dukker opp i Windows Boot manager eller i msconfig etter jeg installerte det, hele installasjonen gikk helt fint å fikk beskjed om å restarte Pcen etter installasjonen. Windows 7 er også nylig installert og valgte 1. alternativ i Ubuntu installasjonen hvor jeg kunne velge å installere det sammen med Windows. Jeg gjorde ikke noen forandringer ellers. Så lurer på hva som kan være galt. Installerte det også en gang før jeg reinstallerte Windows men hadde samme problem da også. Har hatt Ubuntu 9...... inne før uten problem versjonen jeg prøver nå er 11.4
Har installert fra CD. Håper noen kan hjelpe =)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ubuntu skal normalt sett ikke dukke opp i Windows bootscreen.

Eneste gang dette skjer er :

1. Dersom du installerer via Wubi (gud forby)
2. Du bruker VHD fra Windows til lage en frittstående partisjon.

Har du gjort noen av de overnevnte ?
Hvis ikke er det Grub bootloader som mangler.
Trådstarter
95 0
Ja prøvde akuratt å installere Wubi men da sletter jeg den for fikk problem der det står "Try (hd0,0):NTFS 5 No Wubidr" osv Er Grub Bootloader noe jeg må installere i windows ? for kommer ikke inn på Ubuntu =P
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Nei, du booter fra Ubuntu DVD\USB\CD og installerer Ubuntu på en frittstående partisjon eller disk.

Grub er en del av den normale installen.
Trådstarter
95 0
ok har prøvd dette å men hvilken fil format skal jeg ha på de forskjellige partisjoene for kom beskjed om "set root ett eller annet" kom litt videre etter hvert men da ba den meg om partisjon for virtueltminne og ett eller annet, er dette noe jeg trenger å bry meg om eller skal jeg bare ta en partisjon å gå videre uansett ?

Har kommet forbi mine forgje problemer nå ser det ut til men nå får jeg Errno 5 av en eller annen grunn

Errnor 5 Input/output error

This is often due to a faulty CD/DVD disk or drive, or a faulty hard disk. It may help to clean the CD/DVD, to burn the CD/DVD at a lower speed, to clean the CD/DVD drive lens (cleaning kits are often available from electronics suppliers), to check whether the hard disk is old and in need of replacement, or to move the system to a cooler environment.

Har brukt disken flere ganger nå å fullført installasjon uten dette problemet så kan ikke være cd'n eller spilleren. Men kan det ha noe med at det sikkert ligger inne Ubuntu på min Windows partisjon ? hvordan får jeg evt slettet denne uten å sette windows 7 ? fordi jeg får ikke brukt den siden jeg ikke kan velge den når pcen starter.

Ok så etter mye frem og tilbake har jeg nå fått installert både windows og Ubuntu på nytt på forskjellige partisjoner men har fortsatt problem med at jeg ikke får bootet Ubuntu så antar at Windows boot manager står med boot prioriet eller noe. Fant dette på Ubuntu.com, men er det noen som kan forklare hvordan jeg forandrer denne koden i MBR ?? for fant ikke akuratt noe om det.
"GRUB2 is the boot manager installed in Ubuntu by default. If you use the Alternate CD you can choose GRUB or Lilo instead. GRUB2, GRUB and Lilo are open source boot managers that install the main parts of the boot loaders inside Ubuntu. This means Ubuntu is independent and avoids any need for writing to other operating systems. To accomplish this, the only thing in your computer outside of Ubuntu that needs to be changed is a small code in the MBR (Master Boot Record) of the first hard disk. The MBR code is changed to point to the boot loader in Ubuntu. You will be presented with a list of operating systems and you can choose one to boot. If you do nothing the first option will boot after a ten second countdown. If you select Windows then GRUB or Lilo will chain-load Windows for you at the Windows boot sector, which is the first sector of the Windows partition.

If you have a problem with changing the MBR code, you might prefer to just install the code for pointing to GRUB to the first sector of your Ubuntu partition instead. If you do that during the Ubuntu installation process, then Ubuntu won't boot until you configure some other boot manager to point to Ubuntu's boot sector. Windows Vista no longer utilizes boot.ini, ntdetect.com, and ntldr when booting. Instead, Vista stores all data for its new boot manager in a boot folder. Windows Vista ships with an command line utility called bcdedit.exe, which requires administrator credentials to use." Har ikke fått noen alternativer etter hva jeg har sett som har med boot å gjøre under installasjonen av Ubuntu.

Da er forhåpentligvis problemet løst. For andre som har problemer med noe av det samme
1. Installer Ubuntu på en ny/formatert partisjon (ikke samme som Windows) bruk fil format ext 3 eller 4. Så lag en liten partisjon for virtueltminne velg "Virtueltminne fra listen"
NB: husk på hvilket navn Ubuntu partisjonen har fks sdb1, 2, 3 eller sda1, 2, 3.

2. Etter installasjonen hvis Pc-en starter rett i Windows sett inn Ubuntu cd/dvden og restart Pc-en la Ubuntu cd-en boote og vel der etter test Ubuntu fra CD.

3. Finn terminalen under applikasjoner.

4. Der etter skriv følgende.


Sudo fdisk -l (-l streken er en L)

"Du vil nå få opp alle partisjonene finn den som du har Ubuntu på"

Skriv deretter,

sudo mount /dev/sdb1 /mnt (sdb1 er da min ubuntu partisjon så du setter din egen)
sudo mount /dev/sdb1 /mnt/boot
sudo mount --bind /dev /mnt/dev/
sudo chroot /mnt
grub-install /dev/sdb
"nå skal du få opp Installation was complete/finish without any error"
skriv så,

exit
sudo umount /mnt/dev
sudo umount /mnt

sudo reboot

Pc-en skal nå restarte seg å du vil om litt få beskjed om å ta ut cd-en,
Når den starter opp igjen skal GRUB være i orden. Håper jeg =P
Sist endret av Zintaz; 24. juni 2011 kl. 21:06.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Problemet ditt er jo rett og slett at du installerer windows etter du har lagt inn linux.
Windows anerkjenner ikke linux og vil nekte å lese av linuxpartisjonen å la deg starte opp.

Linux er derimot smartere, og lar deg dualboote dersom du legger inn linux SIST.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
VmWare. Forguder og annbefaler det programmet for booting av linux og andre operativsystemer på min Win7;-)
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Problemet ditt er jo rett og slett at du installerer windows etter du har lagt inn linux.
Windows anerkjenner ikke linux og vil nekte å lese av linuxpartisjonen å la deg starte opp.

Linux er derimot smartere, og lar deg dualboote dersom du legger inn linux SIST.
Vis hele sitatet...
Det er null stress å kjøre opp en live-cd og legge inn grub på nytt.