Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5152
hei.. jeg har lyst å skaffe meg linux på min pc men finner ikke ut hvor jeg kan skaffe meg det. noen som kan gi meg noen linker?
Da må du finne en distro, altså en type av linux.

Ubuntu er i allefall populært
og har brukt det mye selv
Anbefaler deg å laste ned Wubi, det brukte jeg første gangen jeg dual bootet, lett som fy
spørs hvilken distro du skal ha. De aller fleste av dem har en hjemmeside der du kan laste ned iso og brenne det ut på dvd eller legge på minnepenn.

Mange starter vel med Ubuntu eller Mint.
Det finnes veldig mange Linux distroer, her er en god del av de. Du kan ikke bare laste ned Linux og installere det da det bare er en kernel
http://futurist.se/gldt/wp-content/u...0/gldt1210.svg
Fatfro: Wubi er et installasjonsprogram for Linux, ikke en distro.

Anbefaler TS å droppe linuxplanene inntil videre ettersom han mangler både Google og generell it-intelligens.
Når TS har forbedret dette ville jeg kjørt på med Ubuntu Linux som første distro inntil han blir litt mer tørr bak øra.
Hvis du har Laptop så er Ubuntu ett greit valg.
Hvis du har en stasjonær ville jeg gått for OpenSuse og KDE.
Les mere på Linux Journal og distrowatch.org
Begynn gjerne med en Live-Distro før du installerer og sier farvel til Windows.
Ta en titt på Mint Linux og Knoppix.
Finn gjerne en bok om Linux før du går ut og installerer.
Se noen filmsnutter på Youtube
http://www.linux.org/
▼ ... noen uker senere ... ▼
hva med å ta en tur inn på http://distrowatch.com/ der er det både linux og unix varianter med rangering av mest nedlastede varianter.

vil anbefale deg å skaffe en testmaskin du kan leke deg med i førsten omgang så du slipper noe tull med den vanlige maskina
Den distroen som er mest lik Windows, og er mest "plug and play". Er etter min erfaring Linux Mint (mate desktop).

http://www.linuxmint.com

Du kan også starte maskinen fra en Linux Mint. Ubuntu eller Knoppix CD/DVD, og teste hvordan distroen er. Hvis du mener å ha peiling nok, kan du installere fra denne. Men da er det utrolig fort gjort, at du sletter partisjonen med Windows og/eller evt. andre partisjoner du har filer på. Så IKKE installer FØR du vet hva du gjør. Ellers kan det hende, du må installere Windows (en del ganger).
til TS:

Noe du burde vite om linux er at linux er ikke det samme som windows og osx (os til mac). Linux er en betegnelse man bruker til en type OS som ble utviklet av Nokia på UNIX kernel. Linux er open source og det finnes ingen "orginal" linux i dag som det ikke er gjort noen endringer med. Det finnes derimot flere versjoner av linux som folk har laget selev. Ubuntu er en versjon av linux som er beregnet til hjemmebruk, slike selvlagede versjoner kalles distroer og kan sammenlikner med ordet "versjoner". Hvis du skal eks. ha servere på som skjører linux er det populært å bruke eks. Red Hat og CentOS for å nevne noen. Hvis du driver med Pen-Test så kan Backtrack 5 eller den nyere (og bedre) kali-linux være et alternativ.

Instalasjon av linux systemer er egentlig ganske enkelt. For å få linux på en datamarskin må du splitte hardisken din i 2 biter. Den ete biten kjører da Windows og den andre er nå for tiden blank (der skal du putte linux distroen din). Å splitte en harddisk kalles å partisjonere. Jeg anbefaler minst 20 gb på en stabil linux installasjon.

Som et eksempel har du nå lastet ned Ubuntu som kommer som en .ISO fil. Denne må da brennes til en såkalt "bootable-CD" eller "bootable-USB". Da booter du linuxen fra CD eller USB'en når du putter den i pc'en og endrer til å boote til mediet i bios. Nå kjører du OS fra CD(USB), for å flytte det over må det installeres og det pleier å være en shortcut på skrivebordet.

Gratulerer du har nå innstalert linux.
Sist endret av MrZone; 12. november 2013 kl. 10:50. Grunn: tittel titegn
Sitat av MrZone Vis innlegg
til TS:

Noe du burde vite om linux er at linux er ikke det samme som windows og osx (os til mac). Linux er en betegnelse man bruker til en type OS som ble utviklet av Nokia på UNIX kernel.
Vis hele sitatet...
Så var det dette med kjetteri og vranglære, da.
Jeg gråter Linus' tårer fra mitt høyre øye, og Richards tårer fra mitt venstre.
Sitat av MrZone Vis innlegg
til TS:

Noe du burde vite om linux er at linux er ikke det samme som windows og osx (os til mac). Linux er en betegnelse man bruker til en type OS som ble utviklet av Nokia på UNIX kernel.

...

Instalasjon av linux systemer er egentlig ganske enkelt. For å få linux på en datamarskin må du splitte hardisken din i 2 biter. Den ete biten kjører da Windows og den andre er nå for tiden blank (der skal du putte linux distroen din).
Vis hele sitatet...
Troller du eller er du så uvitende?

Hvem har lurt deg til å tro at Nokia hadde noe med Linux (eller GNU) sitt opphav å gjøre?
Hvem har lurt deg til å tro at du _MÅ_ beholde Windoze for å installere Linux (eller hvilket som helst annet OS)?
Sist endret av bashfoo; 12. november 2013 kl. 11:09.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Troller du eller er du så uvitende?

Hvem har lurt deg til å tro at Nokia hadde noe med Linux (eller GNU) sitt opphav å gjøre?
Hvem har lurt deg til å tro at du _MÅ_ beholde Windoze for å installere Linux (eller hvilket som helst annet OS)?
Vis hele sitatet...
Noen som har fortalt meg at Nokia lagde linux, hvis jeg har feil; i stand corrected

Man må ikke beholde windows, men siden vår venn her ikke er "SUPER UBER MEGA LINUX OP MASTER" så kunne det være en god ide å holde fast på windows hvis han skulle ombestemme seg
Hvis man ikke vil gå full pupp med en gang så er det nok bedre for trådstarter å prøve diverse distroer i virtualbox/vmware enn å dual boote og 'ta sjansen' på å fucke til bootloaderen så han ikke en gang får bootet windoze etter å ha gitt opp Linux..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av MrZone Vis innlegg
til TS:

Noe du burde vite om linux er at linux er ikke det samme som windows og osx (os til mac). Linux er en betegnelse man bruker til en type OS som ble utviklet av Nokia på UNIX kernel.
Vis hele sitatet...
At det var? Linux er en operativsystemkernel og brukes i linuxdistribusjoner, typisk i kombinasjon med GNU-userspace og en rekke andre programmer, som til sammen utgjør et komplett operativsystem. Linux er ikke utviklet av Nokia. De første versjonene ble laget av Linus Torvalds, og i dag blir Linux utviklet av frivillige og bedrifter som spesialiserer seg på Linux.

Sitat av MrZone Vis innlegg

Linux er open source og det finnes ingen "orginal" linux i dag som det ikke er gjort noen endringer med. Det finnes derimot flere versjoner av linux som folk har laget selev. Ubuntu er en versjon av linux som er beregnet til hjemmebruk, slike selvlagede versjoner kalles distroer og kan sammenlikner med ordet "versjoner". Hvis du skal eks. ha servere på som skjører linux er det populært å bruke eks. Red Hat og CentOS for å nevne noen. Hvis du driver med Pen-Test så kan Backtrack 5 eller den nyere (og bedre) kali-linux være et alternativ.
Vis hele sitatet...
De fleste Linuxdistribusjoner i dag utvikles av selskaper og organisasjoner. Ubuntu utvikles ikke på gutterommet, men av selskapet Canonical.

Sitat av MrZone Vis innlegg

Instalasjon av linux systemer er egentlig ganske enkelt. For å få linux på en datamarskin må du splitte hardisken din i 2 biter. Den ete biten kjører da Windows og den andre er nå for tiden blank (der skal du putte linux distroen din). Å splitte en harddisk kalles å partisjonere. Jeg anbefaler minst 20 gb på en stabil linux installasjon.
Vis hele sitatet...
Hvorfor må du ha Windows for å innstalere Linux? Hva har diskplass med stabilitet å gjøre? Å partisjonere er ikke det samme som å splitte en harddisk, men betyr å endre partisjonstabellen på harddisken for å lage eller endre eksisterende partisjoner.
Sitat av MrZone Vis innlegg
Man må ikke beholde windows, men siden vår venn her ikke er "SUPER UBER MEGA LINUX OP MASTER" så kunne det være en god ide å holde fast på windows hvis han skulle ombestemme seg
Vis hele sitatet...
Det var sant før i tiden. I dag er det nesten enklere å bruke linux (da specialt Linux Mint og Ubuntu), da du gjerne kan installere nesten alt du trenger gjennom en enkel og felles pakkebrønn. Bare skriv inn hva du ønsker å trykk "install".

Men selvfølgelig, du finner ikke alle programmene du ønsker på windows - men du finner gjerne veldig mange veldig gode alternativer. Selvfølgelig et problem at ikke alle spill funker på linux, for dem som ønsker slikt.
Denne "hvilken distro" test er på norsk: http://www.zegeniestudios.net/ldc/index.php?lang=no

Personlig har jeg kjørt debian siden "Bo", og kommer nok til å fortsette med det. Men finnes sikkert mange distroer som er lett og sette opp.
For an absolutt nybegynner ville jeg nok anbefalt Ubuntu.

ISO-image (hvis du ikke vet hva det er har du nok en utfordring foran deg ):

http://www.ubuntu.com/download/deskt...p&status=zeroc

Installasjonsinstruksjoner:

http://www.ubuntu.com/download/deskt...desktop-latest
Med unetbootin lager du lett en installasjons USB pinne. Mange av distroene er også en "live" distro som gjør at du kan teste distroen før du installerer. Ubuntu og LinuxMint er vel blant de populære. http://unetbootin.sourceforge.net/
Skal du kjøre på en maskin med lite minne eller eldre maskin kan f eks debian m/XFCE et bra valg.
Evt. Crunchbang (bygd på Debian), installasjonsinstruks har du her.