Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1860
Hei.

Fordi at jeg har maur i blodet, skrur jeg ofte på min hovedmaskin, bytter ut deler og holder på. Dette ender opp med utallige formateringer, hele tiden.

Jeg kom derfor på tanken at Linux starter jo fra minnepenn og opp på stort sett alt av maskinvare. Derfor lurer jeg på om dette kunne vært noe for meg ?

Hvis jeg har Linux, alle mine personlige filer og programmer på 1 disk. Kan jeg da i teorien sette denne inn i hvilken som helst maskin som er sterk nok til å drive Linux ?

Hvordan blir det med drivere ? Vil Linux (For eksempel Ubuntu) utnytte komponentene like godt som windows ville? Vil jeg møte mye driverproblemer?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du vil få et lite helvete på jord mtp forskjellig maskinvare, høres mest ut som du vil gjøre dette for "showmanship" og isåfall hvis du skal boote flere maskiner kan du heller gå for PXE-boot med profiler for enkelte maskintyper, pluss folder redirection.

Men jeg tror ikke du har noe behov for dette.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvis du har DVD drev så blir det billigere å svi noen skiver med en Live - distro f.eks Knoppix.

Hvis du får hardware problem kan du kjøre maskinen med Linux for å utelukke problemer med andre operativsystemer.

Hvis du har kjøpt hardware hvor produsenten ikke har frigitt drivere for linux så kan det bli vondt å få utnyttet hardware.

Det kan være klokt å kjøpe hardware som fungerer med Linux selv om du aldri har noen planer om å kjøre Linux.
Hvis det ikke er brukelig i Linux er det en sterk indikator for at hardware er avhengig av programvare i alternative operativsystemer. Hvis denne programvaren som emulerer hardware ikke blir oppdatert så slutter hardware å fungere ved neste oppdatering.

En håndlenge bortenfor meg har jeg en over 10 år gammel HP scanner stående.
Jeg kjøpte den for NOK 200 på Komplett - det var ett tilbud.
Ikke lenge etter ble operativsystemet oppdatert og scanneren sluttet å virke.
Siden har den stått der for å minne meg om det fjellet av hardware der ute som bare sluttet å virke.
Joda - scanneren er pen å se på :-)
Kan være nok å bare plugge i harddisken fordi driverne i Linux ligger i kjernen. Hvis du skal reinstallere ofte kan det være greit å legge /home på en egen partisjon og skrive et lite script som gjør de nødvendige endringene i /etc og kjører en apt-get av alt du trenger av programvare. da har du maskinen noen lunder oppe å gå før iløpet av 15-20 min.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Windows 8 skal klare dette uten problemer. Det trengte ikke reinstallasjon eller noe lignende når jeg bytta fra AMD til Intel. (hk+cpu)
Hardwarestøtten er nok mer dynamisk i Linux. Ville ihvertfall vært verd et forsøk å se om dette fungerer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ja
Du kan kjøre en live-usb og sjekke om komponentene du skal kjøre fungerer.
Hva i ytterst rekke som fungerer er en annen diskusjon. 90 av linux kernel dev drives i dag av hardware støtte og drivere til nye ting, men hvor vidt det kan konkurrere med 3 parts støtte for windows, og eventuell back engineering, kommer an på om du har en kul ting, eller en dings du seller sjelen til. Noe midt mellom der skal det ikke være ett problem med, eller i det minste finnes entusiaster som kan hjelpe, og takk til deg hvis det er open source.

Alle snakker snowden, og håper alle vet at svaret er open source. Spesiellt kryptering.
▼ ... over en uke senere ... ▼
kommer vell litt ann på hvordan kernelen ser ut så lenge du ikke bytter mellom x32 og x64 cpu. har du en full pakket kernel med masse build-in's eller moduler burde det i teorien gå bra og bytte hardware utenom og måtte trenge og styre med drivere osv..