Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1094
Hei,jeg prøver å legge inn ubuntu på en live usb(16Gb) via gparted.
Ifølge guiden jeg går etter skal to partisjoner gjøres på /dev/sdb, hvorav den ene skal flagges boot(dvs boot skal stå under Flags lengst till høyre i gparted menyen). Men manage Flags valget er helt "greyed out" dvs går bare å sette Label ,filsystem og størrelse. Hva kan være feil?
Som jeg har forstått må boot delen være definert for at usb:en skal boote opp.

Har tenkt å benytte ext4 som filsystem, den andre partisjonen av usb:en(ca 12 Gb skal være persistent.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis du først ikke kan nok til å gjøre det manuelt, hvorfor ikke gå for noe som gjør jobben for deg? Unetbootin har vel hatt mulighet for å sette av brukerplass med Ubuntu-minnepenner i evigheter nå?
Ser absolutt ikke noe grunn til å sløse bort unødvendig feilsøking frem og tilbake på et forum med mindre du kommer opp med en god grunn til hvorfor du ikke kan bruke programvare som allerede gjør det du ikke får til selv..
Hensikten med dette innleget er vel at han har lyst til å lære hvordan man gjør det manuelt, og med håp om at noen som kan det kan gi dem et svar eller en annen link som kan gi en fin forklaring. Er jo det forumet baserer seg på. Selv har jeg ikke orket å gjøre boot greia via GParted selv, så har brukt Unetbootin som er en lett fremgangsmåte i mine øyne.
Trådstarter
Vel det var bare å trykke apply først i gparted, så kan man sette flags-som f eks boot-etterpå.