Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1489
Hvordan går man fram med det grunnleggende for å få ubuntu 10.10 til å bli "uhackbart" Neida, hvordan man får det tryggest mulig? Installerte dette pga har et hackerproblem, men nå virker det som det har kommet over på ubuntu og.. Skjermen fryser iblandt og går gjerne ut av de tingene jeg vil inn på som kan forhindre slike ting.

Og hvilke programmer burde jeg laste inn for å logge hvor det kommer fra nøyaktig? Jeg klarer ikke å spore det helt fram..

Takk for raske svar!
Hvordan har du satt opp nettverket ditt? Har du firewall?
Hva med å trekke ut nettkabelen for å se om problemet vedvarer?
Trådstarter
44 1
Sitat av moret Vis innlegg
Hvordan har du satt opp nettverket ditt? Har du firewall?
Vis hele sitatet...
Nå har jeg bare kabel fra routern, men routern er jo trådløs og koblet opp mot andre pcer, men var nylig når jeg fant ut hvor dårlig sikkerhet(trådløst pass samt router default router pass) jeg skjønte at noe måtte gjøres, så da ordnet jeg med ordentlig pass på begge deler osv. Grunnen til at jeg fant ut dette var at pcen var mye ustabil og jeg fant en del trojaner o.l(på en annen pc vel og merke) men den routern er nå borte ettersom jeg trudde det var dns problemer, så nå er det kun en router med kabel som jeg bruker..

Har ikke noen egen firewall i ubuntu såvidt jeg vet, isåfall, hvilken burde jeg bruke? Dog har jeg en enkel firewall på selve routeren..

Er det noen ormer som klarer å jobbe på tvers av operativsystemene enda? på windows og unix tro? Har ikke hørt om en, men det kan også virke som jeg har en hissig orm.. Men det er en helt ny pc som alt er fulgt til "punkt å prikke" fra å starte med

Sitat av hayer Vis innlegg
Hva med å trekke ut nettkabelen for å se om problemet vedvarer?
Vis hele sitatet...
Bruker tp kabel Men takk for svar!

Sitat av hayer Vis innlegg
Hva med å trekke ut nettkabelen for å se om problemet vedvarer?
Vis hele sitatet...
Bruker tp kabel Men takk for svar!

Edit: Brukte wifi når problemene startet..
Sist endret av Belte; 18. november 2011 kl. 01:59.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du er helt sikker på at dette er et hackerangrep?

Jeg kan ikke telle på fingrene hvor mange ganger uinvidde har vært overbevist om at noen hadde hacket dem, men så viste det seg å være et software/hardware problem.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du er helt sikker på at dette er et hackerangrep?

Jeg kan ikke telle på fingrene hvor mange ganger uinvidde har vært overbevist om at noen hadde hacket dem, men så viste det seg å være et software/hardware problem.
Vis hele sitatet...
Hvis man bruker totallsystemet når man teller på fingrene kommer man ganske langt. Hjelper det?

Uansett, Dodecha har etter all sannsynlighet rett. Det finnes rootkits og drit som treffer Linux også, men de oppfører seg som regel ekstremt pent og pyntelig, fordi de faktisk ønsker veldig sterkt å ikke bli lagt merke til.

Scriptkiddiene med bugga virus, trojaner og annet skit finnes nesten bare på Windows.
Trådstarter
44 1
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hvis man bruker totallsystemet når man teller på fingrene kommer man ganske langt. Hjelper det?

Uansett, Dodecha har etter all sannsynlighet rett. Det finnes rootkits og drit som treffer Linux også, men de oppfører seg som regel ekstremt pent og pyntelig, fordi de faktisk ønsker veldig sterkt å ikke bli lagt merke til.

Scriptkiddiene med bugga virus, trojaner og annet skit finnes nesten bare på Windows.
Vis hele sitatet...
Jo, men det finnes jo fullt av enkle måter å overkjøre f.eks android som også er unix, er ikke 100% sikker på at det er et hacker angrep, men er 100% sikker på at jeg har hatt et hackerangrep(Derfor slutta jeg med trådløs) Men jeg føler fortsatt at "big brother is watching".

Tenkt litt på VPN eller VPS, hva tenker dere om dette?(For å kryptere så mye data som mulig) For å være helt ærlig synes jeg det burde vært ssl her på ff og!
Dra ut nettverkskabelen å se om problemet vedvarer, som nevnt tidligere. Gjør det set, er det mest sannsynlig hardware/software, om det slutter er det virus.
Trådstarter
44 1
Sitat av sluch2k Vis innlegg
Dra ut nettverkskabelen å se om problemet vedvarer, som nevnt tidligere. Gjør det set, er det mest sannsynlig hardware/software, om det slutter er det virus.
Vis hele sitatet...
Det gjør jeg fra før, kan ikke si og ha merket noen problemer etter at jeg begynte å gjøre dette faktisk.. Har tenkt på alt det der alt, men klarer ikke å finne noe viruser/trojaner etc. Kjører nå win7(Kjører dualboot)

Men som nevnt tidligere overkjører jo ormer o.l de fleste antivirusprogrammene, men er det noen måte å gjøre dette på offline som bypasser virusene, botnettet hva det evnt måtte være som "styrer" pcen ? (Da uten å formatere hele shiten)

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du er helt sikker på at dette er et hackerangrep?

Jeg kan ikke telle på fingrene hvor mange ganger uinvidde har vært overbevist om at noen hadde hacket dem, men så viste det seg å være et software/hardware problem.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke telle det på fingrene selv, har jobbet innenfor it, drevet med hacking/cracking osv. selv(Derfor jeg blir paranoid når jeg blir utsatt for det selv) Men det la jeg opp for en del år tilbake da isp'n stengte linja og det ble politianmeldt. (Lekte meg litt for mye) Men nå har teknologien utvikla seg så latterlig fort at jeg ikke har klart å henge helt med. Derfor spør jeg om veiledning her!
Det antivirus programmet fra Windows, husker ikke navnet på det nå, men det skal vel være noe av det beste.
Det er kun tilgjengelig om du har ekte Windows tho.. pluss at det er gratis
@sluch2k Er det Microsoft Security Essentials (http://windows.microsoft.com/nb-NO/w...ity-essentials) Du tenker på?

Hvis det er rootkit som er problemet her tviler jeg på at MSE hjelper stort. Da hadde jeg heller prøvd å boote opp UBCD og kjørt Rootkitty eller Hiren´s BootCD og kjørt RootkitRevealer.

UBCD:http://www.ubcd4win.com/downloads.htm
Hiren´s: http://www.hirensbootcd.org/download/