Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 4447
Tok bildet i sta nor jeg kjedet meg. Stelte bare kameraet oppå vinduskarmen og knipset i vei. Bildet er tatt med Nikon D80 og et Nikkor 55-200mm 4-5.6 objektiv. Bildet er ikke redigert, fant nemlig inken grunn til å gjøre det.

http://bilete.no//7219.jpg

Vil veldig gjerne ha noen tilbakemeldinger op dette bildet. Både possitive og negative.
Jeg kan begynne med de negative;

Tja, det er en busk og det blir med det. Bildet i seg selv syns jeg blir veldig kjedelig, mye på grunn av motivet og komposisjonen.

Men kjør på videre
Kjedelig og meningsløst.

Selve motivet er totalt uinteressant; det er deler av en busk med masse snø på, med noen grener som stikker ut. Absolutt ingenting skiller seg ut som spennende områder å feste øynene på.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Det er en busk med snø på. Kjedelig motiv, kjedelig komposisjon, kjedelige farger, kjedelig utsnitt.
ZOOM ut, eller gå lengre bakover? Eventuelt kunne du hoppet ut naken i snøen og lage ett par snøengler, forså å ha tat bilder av dem.
Det skulle ikke være noe spesigjelt med m\bildet, men jeg syns bildet i seg selv var ganske fint. Etter hva jeg kan se så har jeg fokusert på riktig punkt og bildet er klart og fin.
Sitat av hamburger Vis innlegg
hva faen? alle innleggene jeg skriver på denne siden blir jo slettet...
Vis hele sitatet...
Det kan ha noe med hva du skriver..

On topic..
Hadde passa bedre hvis det var zooma litt ut, ganske dårlig komponert.
Rule of thirds er grei å huske på når du skal ta bilder.
http://www.shutterfreaks.com/Actions/RuleOfThirds/RuleOfThirdsAfter.jpg
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Første jeg tenkte: Agh! Hvitbalanse! Det er jo helt blått! ("Hvordan fikk han nuuben tak i en D80" er det sikker mange som tenker).

Komposisjon blir kraftig kritisert, tja, det er ganske støyete you know? Litt overveldende mye. Som mange har sagt; gå lenger vekk. Eller: Gå nærmere. Få med detaljer og skru ned f-tall (blendertall, gir lavere dybdeskarphet, akkurat som på de fine portrettene, fin dus bakgrunn, du har sett det? Fint.).

Prøv kreativitet. Prøv å sette deg selv, eller i hvertfall kamera inn i busken, det ser vi ikke mange av, og denne typen busk tror jeg kan egne seg veldig bra til slikt. De brune vertikale busksakene er ute av fokus, og dyret ser ut på menneskene.

Komposisjonsmessig tror jeg det er den store ansamlingen av brunt nederst til høyre som ødelegger. Prøv å beskjære det.
Det blir ikke så lett å komme seg inn i buskes siden den nesten er helt parralelt med bakken.
Her er to andre bilder jeg også tok:

http://bilete.no//7221.jpg

http://bilete.no//7222.jpg

Det første bildet brukte jeg blitz på.
Sist endret av Kasan13; 12. februar 2009 kl. 00:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nederste er jo grei nok. flere dybder.
Den med blitz er no go
Sist endret av utidetfri; 12. februar 2009 kl. 01:23.
Det du må tenke på er motivet. Du tar bildet av en flat busk, dekket med snø i hagen din. Det blir det samme som å ta bilde av en gressmatte, en boks leverpostei etc.

Jobb mer med motivene dine, så ta bilder
Det var egentlig ikke meningen at jeg skulle ta noen bilder da. Men når jeg satt å kjedet meg så tittet jeg bar ut av vinduet å tenkte at jeg kunne ta bilde av den busken. Eneste grunen til at jeg tok bilde av den var at jeg syns busken var litt fin å se på siden den var omtrent helt dekket av snø og det bare var litt greiner som var synerlig.
er det bare jeg som finner det spennende med hulrommet inni busken?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Tror det første bildet er best. Nr. to ser man helt tydelig er tatt med blitz, og er et veldig kjedelig bilde. Nr. tre er rotete.
blir en busk nevneverdig kortere når den får snø på seg?
Om du hiver 5 kg på en busk så vil du se at den bøyer seg på grunn av tyngden.
Sitat av kjellingen Vis innlegg
er det bare jeg som finner det spennende med hulrommet inni busken?
Vis hele sitatet...
For mye ganja? Bildet er døøødskjedelig om man ikke er så stein at man ikke klarer å finne bildet enang. Å da er det lite vits i.
Sist endret av plohg; 12. februar 2009 kl. 17:41.
Hmm, bildene dine er ekstremt kjedelige. Hvem av oss skal ha lyst til å se på en kjedelig nedsnødd, grå og fæl busk? Finn noe mer spennende, vær kreativ med vinklene, lek og eksperimenter samtidig som du lærer deg skikkelig justering av hvitbalanse, farger osv. Disse bildene her er good for *nothing*, ingen får noe ut av å se på de, og du fikk (forhåpentligvis) ingenting ut av å ta de.

På en annen side kan en jo gjøre bildene dine litt mer interessant, i hvert fall for nFF;

http://img18.imageshack.us/img18/4343/nffreadbu2.png
(du tok egentlig bilde av en hasjplantasje mens du selv (og kameraet selvfølgelig) var ute på en heftig syretrip)
Sist endret av Exmagician; 16. februar 2009 kl. 00:26.
Jeg har tatt bilder som er MYE bedere enn de som jeg har lagt ut hær. Et som jeg ble veldig fornøyd med tok jeg i sommer, men siden det er vinter og veldig lenge siden jeg tok det så tenkte jegat det ville bli feil om jeg la det ut nå.
http://bilete.no//7235.jpg
Bildet er tatt uten stativ og det er ikke redigert.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Eh, hvordan skal vi vite at du har tatt bilder som er "MYE bedere" en de du har lagt ut "hær"? Det er fortsatt mange som tror at folk på nFF er synske.

Siste bildet du postet ble enten altfor mørkt nederst, eller altfor lyst. HDR eller redigerejukse til.
Om du ser bildet i en større sørrelse så ser du at bildet ikke er så mørkt, men når du tar bilde av en solnedgang så skal ikke hele bildet være like lyst. Den nedre delen er nødt til å bli mørkere enn den øvre.

Det siste du skrev (HDR eller redigerejukse til.) om du mente at jeg hadde redigert det så kan du tro hva du vil, men det siste bildet som jeg la ut er HELT orginalt. Det er verken beskjært eller redigert på noen måte.
Men det er jo et helt vanlig bilde! Det fins ikke noe spesielt med det, verken lyset eller motivet.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Om du ser bildet i en større sørrelse så ser du at bildet ikke er så mørkt, men når du tar bilde av en solnedgang så skal ikke hele bildet være like lyst. Den nedre delen er nødt til å bli mørkere enn den øvre.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett. Men hva skrev jeg? Jo:
Sitat av Jonta
Siste bildet du postet ble enten altfor mørkt nederst, eller altfor lyst.
Vis hele sitatet...
Hus osv. er enten ikke mørke nok (kontrast altså), eller ikke lyse nok.
Sitat av Kasan13
Det siste du skrev (HDR eller redigerejukse til.) om du mente at jeg hadde redigert det så kan du tro hva du vil, men det siste bildet som jeg la ut er HELT orginalt. Det er verken beskjært eller redigert på noen måte.
Vis hele sitatet...
Jeg tror deg på det, men igjen: Hva skrev jeg? "HDR eller redigerejuksetil", altså ikke "HDR eller redigert/jukset til". Det er, som Butchern sier, et helt vanlig bilde. "HDR eller redigerejuksetil" refererer til det du kunne gjort for å fått hus og skog enten mørkere eller lysere. Nå er det på et stygt og kjedelig ingenmannsland midt i mellom.
Beklager, men det finere bildet ditt var også stygt.
Det er vel litt lettere for meg å si at bildet er pent. Fordi: det var jeg som tok det og det ble tatt fra utgangs døren på hytta mi.
Du kan selvsagt mene selv at bildet er fint, men det blir bare dumt når du prøver å argumentere for det som du har gjort over her. Både bildeteknisk og innholdsmessig suger begge, men om de har en betydning for deg rent personlig, så er akkurat det selvsagt en helt annen sak.

Dette blir litt på linje med "det siste bildet man tok av bestemor", som egentlig ikke var et bra bilde, men det betyr noe for deg og familien for det. Dette kan du imidlertid ikke forvente at noen andre skal bry seg om, og dermed er det tåpelig å legge dem ut, og ikke minst - å prøve å argumentere for at de er bra.
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Tok bildet i sta nor jeg kjedet meg. Stelte bare kameraet oppå vinduskarmen og knipset i vei. Bildet er tatt med Nikon D80 og et Nikkor 55-200mm 4-5.6 objektiv. Bildet er ikke redigert, fant nemlig inken grunn til å gjøre det.

http://bilete.no//7219.jpg

Vil veldig gjerne ha noen tilbakemeldinger op dette bildet. Både possitive og negative.
Vis hele sitatet...
Vel ... Det er en busk, noe som i seg selv er ganske kjedelig. I tillegg er snøen grå!!! Juster EV for å få den hvit.... Det er ihvertfall snøen utenfor vinduet mitt.
PS (levels) hadde nok hjulpet på bildekvaliteten men dessverre ikke motivet.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Sitat av Vikingki Vis innlegg
Vel ... Det er en busk, noe som i seg selv er ganske kjedelig. I tillegg er snøen grå!!! Juster EV for å få den hvit.... Det er ihvertfall snøen utenfor vinduet mitt.
PS (levels) hadde nok hjulpet på bildekvaliteten men dessverre ikke motivet.
Vis hele sitatet...
Det skal ikke mer til enn litt auto color i PS for å få fargene mer riktig.

http://img100.imageshack.us/img100/9647/7219.jpg

Til trådstarter:

Du burde kanskje velge ut noen bilder som er bedre hvis du skal legge dem ut på et forum som dette. Hvis du i tillegg skriver at de er bra, uten at de er det, vil du kun få en shitstorm tilbake...

Vil også legge til at det ikke er et kvalitetstegn at "bildene ikke er redigert" når fargene er fullstendig feil og komposisjonen er på jordet. Les deg opp på fotografering, ta masse bilder og last opp på nytt når du har noe du faktisk tror kan være bra.
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Jeg har tatt bilder som er MYE bedere enn de som jeg har lagt ut hær. Et som jeg ble veldig fornøyd med tok jeg i sommer, men siden det er vinter og veldig lenge siden jeg tok det så tenkte jegat det ville bli feil om jeg la det ut nå.
http://bilete.no//7235.jpg
Bildet er tatt uten stativ og det er ikke redigert.
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hva jeg skal si om dette bildet her du.. Dårlig kontrast, farger, helt feil highlight and shadows. Hva er det egentlig du er ute etter å framheve? Fine farger på himmelen? Eller bygg, trær og himmel? Uansett så fikk du ikke fram noe av det. Du har alt å vinne på å kjøre bildet ditt igjennom PS. Jeg tar meg frihet til å legge ut bildet ditt etter en tur i PS(brukte 30 sekunder på dette her).
http://i62.photobucket.com/albums/h103/gluteus_maximus/7235.jpg
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Vikingki Vis innlegg
Juster EV for å få den hvit
Vis hele sitatet...
Du mener WB - Whitebalance, ikke EV - Exposure Value.

De rundene i PS hjalp bildet betraktelig. Både Vikingki og Eplefisk sin.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Du mener WB - Whitebalance, ikke EV - Exposure Value.

De rundene i PS hjalp bildet betraktelig. Både Vikingki og Eplefisk sin.
Vis hele sitatet...
Hei Jonta. Når jeg tar bilder av snødekte områder så blir det som vi ser på bildene i denne tråden veldig fort grå snø. Jeg pleier å overeksponere med feks +1. Gjør underverker når det gjelder grå til hvit snø.

Og som du sier Jonta så blir bildene betraktelig bedre etter en kort tur i PS. Som jeg nevnte så brukte jeg rundt et halvt minutt på justeringene og det gjorde et kjedelig dødt bilde kanskje ikke så mye mindre kjedelig med ihvertfall fylt med mer liv. Etter min mening så er det ikke mange bilder som ikke har godt av en liten tur i PS. Sjelden kamera gjengir det øyet ser.
Litt av hvert som skjuler seg i snøen:
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Vikingki Vis innlegg
Hei Jonta. Når jeg tar bilder av snødekte områder så blir det som vi ser på bildene i denne tråden veldig fort grå snø. Jeg pleier å overeksponere med feks +1. Gjør underverker når det gjelder grå til hvit snø.
Vis hele sitatet...
Hmm, på min skjerm er den mer blå, men jeg vet hva du mener.

At kamera gjengir hva øyet ser kommer antageligvis ikke til å skje i de neste 30 årene. Det menneskelige øyet fokuserer bare på noen få grader men oppfatter et helhetsbildet fordi det er så kjapt og så videre.
hey Kasan13! Ikke la all kritikken gå for nærme inn på deg. Fortsett å ta mange mange mange bilder, og etterhvert, når du får dreisen på det og får din egen stil, kan du prøve å poste noen igjen!
Kritikk bryr jeg meg ikke om. Kritikk kan både være positiv og negativ. Er fultstendig klar over at mesteparten av kriy\tikken jeg har fått hær er negativ, men hva så det er jo bare ord.
Hvorfor legger du ut bilder her i det hele tatt?
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Kritikk bryr jeg meg ikke om. Kritikk kan både være positiv og negativ. Er fultstendig klar over at mesteparten av kriy\tikken jeg har fått hær er negativ, men hva så det er jo bare ord.
Vis hele sitatet...
Slapp av kompis, de er bare misunnelige!
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvorfor legger du ut bilder her i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Jeg er interisert i andre folks meniger om hva jeg bør gjøre og hva jeg ikke bør gjøre. Grunnen til at jeg legger ut bilder her er fordi dette er det eneste forumet jeg vet om som man er garantert en tilbakemilding. Jeg har ikke sett et eneste innlegg med bilder hvor de ikke har blit komentert.

Hvorfor skulle jeg ikke legge ut bilder her?
Vet du om et bedere sted?
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Hvorfor skulle jeg ikke legge ut bilder her?
Vis hele sitatet...
Trodde ikke du var interessert i tilbakemeldinger. Det er jo bare ord liksom.
Fint med tilbakemeldinger, men jeg tar meg alderi nær av dem.
Jeg er klar over det. Beklager så mye.
Altså, du bør nesten ta det til deg, spesielt kan det være lurt å se litt på hvor mye det gjorde for bildene med litt veldig enkel fargekorreksjon.
Det skal jeg Atomet. Bruker ikke redigerings program så ofte siden det jeg har er drit dårlig. Er det noen programmer som er å anbefale?
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Jeg er interisert i andre folks meniger om hva jeg bør gjøre og hva jeg ikke bør gjøre. Grunnen til at jeg legger ut bilder her er fordi dette er det eneste forumet jeg vet om som man er garantert en tilbakemilding. Jeg har ikke sett et eneste innlegg med bilder hvor de ikke har blit komentert.

Hvorfor skulle jeg ikke legge ut bilder her?
Vet du om et bedere sted?
Vis hele sitatet...

Foto.no og akam.no er alternativer til å legge ut bilder for kritikk.
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Det skal jeg Atomet. Bruker ikke redigerings program så ofte siden det jeg har er drit dårlig. Er det noen programmer som er å anbefale?
Vis hele sitatet...
Tja.. Har hørt om noe som skal være ganske bra. Photoshop eller noe i den duren var det en som kalte det..

Hvertfall sa kompisen til fetteren til søstra til veninna til noen jeg ikke kjenner at det var helt greit liksom.
Jeg må si det var en høyst interesang busk.
Sist endret av Mcmak; 24. februar 2009 kl. 02:14.
Seriøst eller var det noe jeg tror det kan være. Serkasme?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det var nok sarkasme, Kasan

Grunnen til at du får gjennomgå her, er rett og slett pga. en litt arrogant holdning fra din side. Du postet først et kjedelig bilde. Deretter påstod du at du hadde tatt bilder som var MYE bedre enn det første, og postet et nytt. Det var ikke nevneverdig bedre. Men dette er ikke problemet. For skal man bli en god fotograf, så må man ta masse bilder. Man må prøve og feile, og du er godt på vei allerede.

Men når folk forteller deg ting og gir deg tips, så er det småfrekt å svare med kommentarer som "det er jo bare ord" og "jeg tar meg ikke nær av kritikk". Tenk på dette som konstruktiv kritikk, ta i mot alle rådene du får og gå ut å ta enda flere bilder. Så skal du se at en vakker dag vil du få mange spørsmål av de samme folka om hvordan du klarte å ta et så fint bilde=)


Edit: halvgammel tråd ja. jaja, whatthefudge.
Sist endret av Sjølvaste; 5. mars 2009 kl. 01:54.
Jævli stili bilde