Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  144 13422
Sitat av Fredrikfez Vis innlegg
Som sagt Sovjet kollapset i 1991, og det du beskriver er Russland til dags dato. Og det du har beskrevet her, er følger av Sovjet's fall.
Vis hele sitatet...
Jaha. Så infrastrukturen berre forsvann ut i løyse lufti? Kvifor trur du Sovjet kollapsa? Økonomisk nedsmelting, klårt nok.

Og da man snakker om Sovjet eller Kommunismen er det viktig å skille den amerikanske propagandaen og sannheten.
Vis hele sitatet...
Veldig få her er McCarthy-istar.

Amerikansk propaganda mot Kommunismen ble startet allerede i 1917, kalt "The Red Scare"
Vis hele sitatet...
Det var fyrst og fremst ein konflikt mot anarkistar og arbeidarrørsla, ikkje kommunismen i seg sjølv. Det er heller ikkje naturleg å sjå den fyrste «Red Scare» (1917) som kontinuerleg opp mot den andre «Red Scare» (1947).

Vesten har blitt sterkt påvirket av holdningen til USA.
Vis hele sitatet...
Du snakkar som om det ikkje har funnist nokon sjølvstendig, europeisk motstand mot kommunistane. Eg kan her nemne Fedrelandslaget — kvar Fridjof Nansen var aktiv. Den mislukka revolusjonen i Tyskland, kvar dei raude freista gjera Bayern til ein kommuniststat, er også eit godt døme. Og sjølvsagt borgarkrigen i Spania, der USA offisielt ikkje vart ein part eingong.

Og da man snakker om dårlig med teknologi, (biler) etc, må man huske på at Sovjet ble utsatt for handels blokader fra USA, og deler av Vesten.
Vis hele sitatet...
Handelsblokkade gjer vel ikkje noko om ein har planøkonomi?
Sitat av Fredrikfez Vis innlegg
Da kan du tenke deg Cuba hvis ikke USA hadde lekt verdenspoliti og "beskytter" mot Kommunismen.
Uten blokader, uten innblanding.
Vis hele sitatet...
Så du mener at Cuba er fattig tildels fordi de er stengt ute fra USAs relativt frie marked?
Sitat av Leonidas Vis innlegg
Så du mener at Cuba er fattig tildels fordi de er stengt ute fra USAs relativt frie marked?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig vil det ha innvirkninger på økonomien når de ikke har lov til å handle med nærmeste nabo med ordentlig økonomi og handel.
Sitat av Fredrikfez Vis innlegg
Da kan du tenke deg Cuba hvis ikke USA hadde lekt verdenspoliti og "beskytter" mot Kommunismen.
Uten blokader, uten innblanding.
Vis hele sitatet...
Jaså, hadde Cuba plutselig blitt et fritt samfunn med tilgang til allsidig informasjon? Hadde man ikke lenger blitt fengslet for å ha "feil" meninger? Handelsblokkader eller ikke, kommunismen er tvers gjennom ondsinnet fordi den er avhengig av å hjernevaske befolkningen sin til å støtte opp under det sittende regimet, eventuelt straffe de som ikke gjør det. Hvor folk får det fra at dette er en fin visjon kan jeg ikke begripe, snakk om å ta friheten sin forgitt.
Sist endret av Kaisama; 9. januar 2011 kl. 22:39.
Sitat av Kaisama Vis innlegg
Jaså, hadde Cuba plutselig blitt et fritt samfunn med tilgang til allsidig informasjon? Hadde man ikke lenger blir fengslet for å ha "feil" meninger? Handelsblokkader eller ikke, kommunismen er tvers gjennom ondsinnet fordi den er avhengig av å hjernevaske befolkningen sin til å støtte opp under det sittende regimet, eventuelt straffe de som ikke gjør det. Hvor folk får det fra at dette er en fin visjon kan jeg ikke begripe, snakk om å ta friheten sin forgitt.
Vis hele sitatet...
Vet du engang hva kommunisme er? For det er ikke ordentlig kommunisme i Cuba, det var det heller ikke i Sovjet. Sånn hvis du lurte. For å få et klasseløst samfunn så det til en revolusjon. For de øvere klassene vil ikke gi fra seg makten frivillig. Deretter følger et protektoriates diktatur (klarer aldri å skrive det riktig), altså en diktatur, som må styre til samfunnet blir klasseløst, da vil det bli ekte demokrati. Med andre ord, det som skjer i Cuba er ikke kommunisme.

Altså, det er ikke kommunistisk før samfunnet er klasseløst og det er demokrati
Sitat av Leonidas Vis innlegg
Så du mener at Cuba er fattig tildels fordi de er stengt ute fra USAs relativt frie marked?
Vis hele sitatet...
Det viste seg at når Castro klarte å firedoble lønningene til den gjenomsnittlige Cubaner, så hadde de ikke noe å kjøpe pga. Amerikanske handels-blokken. Dette er jo en utfordring om du vil ha økonomisk vekst ettersom at penger helst skal være i omløp osv.

Men problemet ligger/lå hovedsakelig i monokultur i Cubansk jordbruk. Det eneste de produserte mye av etter revolusjonen var sukker. Dette tjente de gode penger på, men det ble grodd på en gammeldags måte og de lagde kun sukker, og det ble lite utvikling i landbruket pga av dette.

Det spiller klart inn flere ting her, og Cuba floppet litt av mange årsaker, deriblant at de er utsestengt fra det Amerikanske markedet, ja.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Jaha. Så infrastrukturen berre forsvann ut i løyse lufti? Kvifor trur du Sovjet kollapsa? Økonomisk nedsmelting, klårt nok
Vis hele sitatet...
Økonomiske nedsmelting kom som et resultat av at økonomien ble brukt på å bygge opp militære og opprettholde militære.

Mye grunnet i Den Kalde Krigen.

Sitat av uppdali Vis innlegg
Veldig få her er McCarthy-istar.
Vis hele sitatet...
Håper da inderlig det
Men propagandaen har likevel påvirket mange.

Sitat av uppdali Vis innlegg
Det var fyrst og fremst ein konflikt mot anarkistar og arbeidarrørsla, ikkje kommunismen i seg sjølv. Det er heller ikkje naturleg å sjå den fyrste «Red Scare» (1917) som kontinuerleg opp mot den andre «Red Scare» (1947).
Vis hele sitatet...
Nei, har heller ikke sagt kommunismen i seg selv.
Bare at anti-Kommunismen "startet" (virkelig) da.


Sitat av uppdali Vis innlegg
Handelsblokkade gjer vel ikkje noko om ein har planøkonomi?
Vis hele sitatet...
Det var vel litt naivt å si
Jeg vil nå tro handels blokader har like mye å si for planøkonomi.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Selvfølgelig vil det ha innvirkninger på økonomien når de ikke har lov til å handle med nærmeste nabo med ordentlig økonomi og handel.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at fri handel er veldig viktig for økonomisk vekst. Jeg bare synes det er rart å se en kommunist som sier manglende kapitalisme er tildels skyld i Cubas fattigdom.
Sitat av Leonidas Vis innlegg
Jeg er helt enig i at fri handel er veldig viktig for økonomisk vekst. Jeg bare synes det er rart å se en kommunist som sier manglende kapitalisme er tildels skyld i Cubas fattigdom.
Vis hele sitatet...
I dont follow

Selvom det er planøkonomi så er de avhengig av handel med andre land. De er ikke selvforsynt. Planøkonomi vs Markedsøkonomi handler ikke om hvorvidt man skal handle med andre land. Eller har jeg misforstått noe fundamentalt?
Sitat av Leonidas Vis innlegg
Jeg er helt enig i at fri handel er veldig viktig for økonomisk vekst. Jeg bare synes det er rart å se en kommunist som sier manglende kapitalisme er tildels skyld i Cubas fattigdom.
Vis hele sitatet...
Kapitalisme har vel ikke noe med Handels avtaler med andre land.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Vet du engang hva kommunisme er? For det er ikke ordentlig kommunisme i Cuba, det var det heller ikke i Sovjet. Sånn hvis du lurte. For å få et klasseløst samfunn så det til en revolusjon. For de øvere klassene vil ikke gi fra seg makten frivillig. Deretter følger et protektoriates diktatur (klarer aldri å skrive det riktig), altså en diktatur, som må styre til samfunnet blir klasseløst, da vil det bli ekte demokrati. Med andre ord, det som skjer i Cuba er ikke kommunisme.

Altså, det er ikke kommunistisk før samfunnet er klasseløst og det er demokrati
Vis hele sitatet...
Jo takk du, den regla har jeg hørt før, men det gjør ikke visjonen noe finere av den grunn. Hvis kommunisme er nødt til å innebære en lang prosess med hjernevasking og diktatur, så blir jo ideologien desto mer forferdelig allerede i teorien.

Hvordan hadde du forresten sett for deg dette ekte demokratiet ditt? Gitt at alle har tilgang på fri informasjon, som jeg anser være et viktig grunnlag for et velfungerende demokrati, tror du ikke da at flere og flere hadde valgt å jobbe for andre samfunnsformer enn kommunisme? Mennesker vil alltid være uenige i ting om de har tilgang på ulike kilder til informasjon, altså vil det være umulig å ha et ekte demokrati i et samfunn som blir påtvunget en viss ideologi. Ergo er kommunisme en ufyselig ideologi allerede i det du har tenkt tanken.
Sist endret av Kaisama; 9. januar 2011 kl. 22:52.
Sitat av Kaisama Vis innlegg
Jaså, hadde Cuba plutselig blitt et fritt samfunn med tilgang til allsidig informasjon? Hadde man ikke lenger blitt fengslet for å ha "feil" meninger? Handelsblokkader eller ikke, kommunismen er tvers gjennom ondsinnet fordi den er avhengig av å hjernevaske befolkningen sin til å støtte opp under det sittende regimet, eventuelt straffe de som ikke gjør det. Hvor folk får det fra at dette er en fin visjon kan jeg ikke begripe, snakk om å ta friheten sin forgitt.
Vis hele sitatet...
Som Sneipen sa, det er ikke kommunisme.
For det andre, det var nå ikke hjernevasking da folket gikk til revolusjon.
Og hvis det er/var hjernevasking, begrunn det, bevis det, for det har nemlig ikke skjedd. (alle land har vel litt hjernevasking, det kan man ikke se bort ifra. Selv det "frie" USA)
Jeg leste faktisk en interessant "PhD Eksamen rapport om Amerikansk hjernevasking og propaganda" for noen dager siden.

"snakk om å ta friheten sin forgitt"
Hvordan har friheten borts. fra å "angripe" staten forskjellig her da?
Du må huske på at Russere hadde det bedre under Sovjet en det de hadde før og nå etter. (Så da skal virkelig vi i vesten "trakassere" styret?)

Og så skyldig Stalin var i massemord,(av sovjetisk folk) er han likevel Russland sin Tredje største helt. (kåret av folket)
Så vi i vesten har vel lite å si.
Sitat av Kaisama Vis innlegg
Jo takk du, den regla har jeg hørt før, men det gjør ikke visjonen noe finere av den grunn. Hvis kommunisme er nødt til å innebære en lang prosess med hjernevasking og diktatur, så blir jo ideologien desto mer forferdelig allerede i teorien.

Hvordan hadde du forresten sett for deg dette ekte demokratiet ditt? Gitt at alle har tilgang på fri informasjon, som jeg anser være et viktig grunnlag for et velfungerende demokrati, tror du ikke da at flere og flere hadde valgt å jobbe for andre samfunnsformer enn kommunisme? Mennesker vil alltid være uenige i ting om de har tilgang på ulike kilder til informasjon, altså vil det være umulig å ha et ekte demokrati i et samfunn som blir påtvunget en viss ideologi. Ergo er kommunisme et ufyselig system allerede i det du har tenkt tanken.
Vis hele sitatet...
Hva handler kommunismen om? Dette med ingen tilgang på informasjon, ingen ytringsfrihet har ikke noe med saken å gjøre. Det er hvordan maktsyke folk har misbrukt muligheten til å forandre samfunnet.

Jeg ser ikke hva som er ufyselig med yte etter evne og få etter behov. Kan ikke du opplyse meg? Alt det du trekker frem er ting som har blitt misbrukt i kommunismens navn.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
I dont follow

Selvom det er planøkonomi så er de avhengig av handel med andre land. De er ikke selvforsynt. Planøkonomi vs Markedsøkonomi handler ikke om hvorvidt man skal handle med andre land. Eller har jeg misforstått noe fundamentalt?
Vis hele sitatet...
Det er vel slik at man gjerne kan ha planøkonomi og likevel handle med andre land. Så lenge det er staten som står for denne handelen, eller kraftig regulerer den.

Jeg bare synes det er ironisk når kommunister mener at manglende handel med profitthungrige rovdyrkapitalister i USA som bare ønsker å utbytte folk til evig fattigdom er en av grunnene til at Cuba er fattig. Burde ikke kommunister på Cuba være glad for at de er skjermet for kapitalistsvin?
Kaisama, hva mener du med ytringsfrihet da?
At alle skal få lov til å kjefte og "angripe" staten da?

Leonidas: Kommunister trenger Vel ikke å skjermes mot kapitalismen, Selvom mange "kapitalister" vil bli skjermet fra kommunismen.
Sist endret av Fredrikfez; 9. januar 2011 kl. 22:59.
Sitat av Leonidas Vis innlegg
Det er vel slik at man gjerne kan ha planøkonomi og likevel handle med andre land. Så lenge det er staten som står for denne handelen, eller kraftig regulerer den.

Jeg bare synes det er ironisk når kommunister mener at manglende handel med profitthungrige rovdyrkapitalister i USA som bare ønsker å utbytte folk til evig fattigdom er en av grunnene til at Cuba er fattig. Burde ikke kommunister på Cuba være glad for at de er skjermet for kapitalistsvin?
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke problemet i å handle med land som fører en annerledes økonomisk ideologi. Det er vel ganske nødvendig for et lite land som Cube og kunne drive handel med sine naboer, uansett økonomisk og politisk visjon.
Sitat av Fredrikfez Vis innlegg
Leonidas: Kommunister trenger Vel ikke å skjermes mot kapitalismen, Selvom mange "kapitalister" vil bli skjermet fra kommunismen.
Vis hele sitatet...
Er ikke hele poenget med kommunisme å skape et bedre samfunn der folk er skjermet fra profittjaget?
Sitat av Fredrikfez Vis innlegg
Kapitalisme har vel ikke noe med Handels avtaler med andre land.
Vis hele sitatet...
Jo, men snarere fravær av handelsavtaler. Kapitalisme er nemlig bla. at individer skal handle fritt med hverandre på tvers av land, uten at land skal sette hinder for det seg imellom med begrensende handelsavtaler.
Sitat av Leonidas Vis innlegg
Er ikke hele poenget med kommunisme å skape et bedre samfunn der folk er skjermet fra profittjaget?
Vis hele sitatet...
Så lenge de ikke har Kapitalisme, er de vel skjermet fra Kapitalismen (til den forstand at det ikke påvirker landet)
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hva handler kommunismen om? Dette med ingen tilgang på informasjon, ingen ytringsfrihet har ikke noe med saken å gjøre. Det er hvordan maktsyke folk har misbrukt muligheten til å forandre samfunnet.
Vis hele sitatet...
Det der er en helt elendig dårlig unnskyldning på kommunismens vegne. Som om det ikke var ideologien som skapte disse maktsyke menneskene! Du sier jo selv at det er nødvendig med et diktatur for å få kommunismen til å virke, men du er vel også klar over at makt korrumperer? Dette er ikke noe du bare kan skyve under teppet. Kommunismen legger allerede fra teorien av opp til det totalt motsatte av et demokrati.

Sensur og mangel på ytringsfrihet er en av betingelsene for at et samfunn skal kunne tenke så ensporet at de faktisk av egen frivillighet ender opp med å velge akkurat kommunisme, av alle ideologier her i verden.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg ser ikke hva som er ufyselig med yte etter evne og få etter behov. Kan ikke du opplyse meg? Alt det du trekker frem er ting som har blitt misbrukt i kommunismens navn.
Vis hele sitatet...
Yte etter evne og få etter behov er en fin setning for seg selv, men det er jo ikke akkurat en fullstendig oppsummering av hva kommunismen handler om, du nevnte jo diktatur selv, og for meg er dette et ufyselig ord i aller høyeste grad.

Sitat av Fredrikfez Vis innlegg
Kaisama, hva mener du med ytringsfrihet da?
At alle skal få lov til å kjefte og "angripe" staten da?
Vis hele sitatet...
Haha, ja, det er AKKURAT det jeg mener! Hvis du ikke har skjønt at det å ha friheten til å kjefte og "angripe" staten er en helt nødvendig del av ytringsfriheten som overhode ikke kan innskrenkes uten noen omstendigheter, så har du ikke skjønt hva ytringsfrihet dreier seg om i det hele tatt. Jeg anbefaler deg å lese opp om hva ordet faktisk innebærer, for nå høres du rett og slett helt uvitende ut, og det er skremmende at det finnes folk i vårt samfunn som vet så lite om hva friheten vår er bygget på.
Sitat av Kaisama Vis innlegg
du nevnte jo diktatur selv, og for meg er dette et ufyselig ord i aller høyeste grad.
Vis hele sitatet...
Et diktatur er ikke nødvendigvis en dårlig ting, jeg tror helt og holdent at et diktatur kan fungere vel så godt som et demokrati, gitt at rette mennesker har styringen. Men det er en annen diskusjon. Jeg er ikke for kommunisme eller diktatur, men endel ting som blir påpekt om kommunisme/marxisme er direkte feil. Og sikkert et resultat av propaganda...
Sitat av Fredrikfez Vis innlegg
Som Sneipen sa, det er ikke kommunisme.
For det andre, det var nå ikke hjernevasking da folket gikk til revolusjon.
Og hvis det er/var hjernevasking, begrunn det, bevis det, for det har nemlig ikke skjedd.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke nok om innføringen av kommunisme i Cuba til at jeg gidder å ta den diskusjonen, men jeg kan allikevel fortelle deg at det så absolutt er en høy grad av hjernevasking som får folket til å enes såpass mye om kommunismen/sosialismen som det beste systemet gjennom så mange år helt fram til nå i dag.

Sitat av Fredrikfez Vis innlegg
"snakk om å ta friheten sin forgitt"
Hvordan har friheten borts. fra å "angripe" staten forskjellig her da?
Du må huske på at Russere hadde det bedre under Sovjet en det de hadde før og nå etter. (Så da skal virkelig vi i vesten "trakassere" styret?)
Vis hele sitatet...
Når de hadde det best har ingenting med saken å gjøre, de har fortsatt større frihet nå i dag enn de noen gang hadde tidligere, og spør du den jevne russer så tror jeg faktisk ikke de vil svare til fordel for kommunisme. De fleste er klar over at frihet kommer til en pris, og de som ikke skjønner det har heller ikke gjort seg fortjent til den, høres det kjent ut?
Sitat av Kaisama Vis innlegg
Det der er en helt elendig dårlig unnskyldning på kommunismens vegne. Som om det ikke var ideologien som skapte disse maktsyke menneskene! Du sier jo selv at det er nødvendig med et diktatur for å få kommunismen til å virke, men du er vel også klar over at makt korrumperer? Dette er ikke noe du bare kan skyve under teppet.
Vis hele sitatet...
Dårlig unnskyldning på kommunismens vegne, trenger ingen unnskyldning da kommunisme ikke har eksistert.

Og skylde på at en styreform er skylden i maktsyke mennesker blir helt feil, det er menneskelig natur.
Men jeg trur du tenker på Stalin nå?
Det russiske folk ser på Stalin som en helt og det var det russiske folk som ble påvirket av Stalin (i de massemordene f. eks) ikke oss.
Så hva har vi å si?
Stalin er Russland sin tredje største helt!

Sitat av Kaisama Vis innlegg
Kommunismen legger allerede fra teorien av opp til det totalt motsatte av et demokrati
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra?
Kommunisme er en styreform, som kapitalisme.
Du kan ha diktatur i kapitalisme, som du kan ha diktatur i Kommunisme.
Demokratisk Kommunisme, demokratisk kapitalisme.

Sitat av Kaisama Vis innlegg
Sensur og mangel på ytringsfrihet er en av betingelsene for at et samfunn skal kunne tenke så ensporet at de faktisk av egen frivillighet ender opp med å velge akkurat kommunisme, av alle ideologier her i verden.
Vis hele sitatet...
Den sensuren du tenker på, var mesteparten propaganda mot kommunismen.



Sitat av Kaisama Vis innlegg
Haha, ja, det er AKKURAT det jeg mener! Hvis du ikke har skjønt at det å ha friheten til å kjefte og "angripe" staten er en helt nødvendig del av ytringsfriheten som overhode ikke kan innskrenkes uten noen omstendigheter
Vis hele sitatet...
Akkurat her må jeg si meg personlig uenig.
Angriper du staten, angriper staten tilbake er min mening. (men det er også til en viss grad, ikke noe Nord-Korea.

Ikke alle godtar den falske friheten vi har. (vi har ytringsfrihet, men hjelper den oss noe sted? Såklart hjelper den flere ganger, men hjelper den i saker som f. eks Kapitalisme? Styreformer)

Og diktatur som sneipen sa, er ikke nødvendigvis en dårlig ting.
Sist endret av Fredrikfez; 9. januar 2011 kl. 23:30.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Et diktatur er ikke nødvendigvis en dårlig ting, jeg tror helt og holdent at et diktatur kan fungere vel så godt som et demokrati, gitt at rette mennesker har styringen. Men det er en annen diskusjon. Jeg er ikke for kommunisme eller diktatur, men endel ting som blir påpekt om kommunisme/marxisme er direkte feil. Og sikkert et resultat av propaganda...
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at mange land har kommet langt gjennom diktaturet sitt, kanskje mye lenger enn de ville gjort med et demokrati, som for eksempel Kina. Allikevel ser jeg på diktatur som noe ufyselig, håper ikke jeg er nødt til å forklare deg hvorfor.

Jeg synes dette velkjente utsagnet om at kommunismen egentlig er en fin tanke er direkte feil, og det var det jeg ville fram til gjennom å påpeke åpenbare ufyseligheter allerede ved ideologiens utgangspunkt. Tanken er jo at alle skal påtvinges noe de ikke vil slik at man kan nærme seg et utopi som i bunn og grunn er subjektivt uansett.
Sitat av Kaisama Vis innlegg
Jeg kan ikke nok om innføringen av kommunisme i Cuba til at jeg gidder å ta den diskusjonen, men jeg kan allikevel fortelle deg at det så absolutt er en høy grad av hjernevasking som får folket til å enes såpass mye om kommunismen/sosialismen som det beste systemet gjennom så mange år helt fram til nå i dag.
Vis hele sitatet...
haha, ser du ironien?
Du sier at pga. de syns kommunismen/sosialismen er best, derfor er de hjernevasket?
Ikke pga. de hadde det faktisk best under det styret? (men det har vel ingen ting med saken å gjøre for deg?)


Sitat av Kaisama Vis innlegg
Når de hadde det best har ingenting med saken å gjøre, de har fortsatt større frihet nå i dag enn de noen gang hadde tidligere, og spør du den jevne russer så tror jeg faktisk ikke de vil svare til fordel for kommunisme. De fleste er klar over at frihet kommer til en pris, og de som ikke skjønner det har heller ikke gjort seg fortjent til den, høres det kjent ut?
Vis hele sitatet...
Og der kom det,
"Når de hadde det best har ingenting med saken å gjøre, de har forsatt større frihet nå i dag enn de noen gang hadde tidligere"

Så du sier, selvom de hadde det bedre under kommunismen har det ingen ting å si fordi nå kan de angripe staten så mye de vil?

Da vi snakker om hjernevasking, les dine egne setninger.

Sitat av Kaisama Vis innlegg
Tanken er jo at alle skal påtvinges noe de ikke vil slik at man kan nærme seg et utopi som i bunn og grunn er subjektivt uansett.
Vis hele sitatet...
Hæ?
Det var jo de som ville ha det, de gikk til revolusjon for det!
Sitat av Fredrikfez Vis innlegg
Dårlig unnskyldning på kommunismens vegne, trenger ingen unnskyldning da kommunisme ikke har eksistert.
Vis hele sitatet...
Hvorfor har det ikke eksistert? Kan det være fordi hele ideologien legger opp til å skape maktsykhet? Kommunismen er akkurat hva vi har sett det være gjennom tidene, å tro noe annet er bare virkelighetsfjernt.

Sitat av Fredrikfez Vis innlegg
Og skylde på at en styreform er skylden i maktsyke mennesker blir helt feil, det er menneskelig natur.
Men jeg trur du tenker på Stalin nå?
Det russiske folk ser på Stalin som en helt og det var det russiske folk som ble påvirket av Stalin (i de massemordene f. eks) ikke oss.
Så hva har vi å si?
Stalin er Russland sin tredje største helt!
Vis hele sitatet...
Jeg tenker ikke spesifikt på Stalin, jeg tenker på alle lederne i alle kommunistiske land som noen sinne har eksistert.

Tror du forresten ikke at ulike ideologier er med på å få fram ulike deler av menneskets natur? Hvorfor har vi da ikke hatt noen maktsyke diktatorer i Norge den seneste tiden? Synes du ikke det er litt merkelig hvordan de tilfeldigvis bare dukker opp i visse regimer med visse ideologier?

Sitat av Fredrikfez Vis innlegg
Hvor har du dette fra?
Kommunisme er en styreform, som kapitalisme.
Du kan ha diktatur i kapitalisme, som du kan ha diktatur i Kommunisme.
Demokratisk Kommunisme, demokratisk kapitalisme.
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede skrevet mye om hvorfor demokrati er uforenlig med den kommunistiske tankegangen, kan du ikke heller komme med noe fornuftig å si mot det? At kapitalisme er kompatibelt med begge deler betyr ikke at alle andre ideologier er det.

Sitat av Fredrikfez Vis innlegg
Akkurat her må jeg si meg personlig uenig.
Angriper du staten, angriper staten tilbake er min mening. (men det er også til en viss grad, ikke noe Nord-Korea.
Vis hele sitatet...
Ja, som sagt bør du lese deg opp om hva ytringsfrihet innebærer før du driter deg ut enda mer. En av de fine tingene med ytringsfriheten er nemlig at du har lov til å komme med motsvar. Ja, det gjelder til og med staten. Jeg gikk forresten hele tiden ut ifra at du snakket om angrep som i verbale angrep, det er nemlig også en viktig betingelse med ytringsfriheten.

Sitat av Fredrikfez Vis innlegg
Ikke alle godtar den falske friheten vi har. (vi har ytringsfrihet, men hjelper den oss noe sted? Såklart hjelper den flere ganger, men hjelper den i saker som f. eks Kapitalisme? Styreformer)
Vis hele sitatet...
Den hjelper i hvert fall deg nå, for i et kapitalistisk samfunn uten ytringsfrihet, så hadde du sikkert allerede vært bak lås og slå for alt det du har skrevet i denne tråden.
Sist endret av Kaisama; 9. januar 2011 kl. 23:55.
Sitat av Fredrikfez Vis innlegg
[*. . . ] trenger ingen unnskyldning da kommunisme ikke har eksistert.

[. . . ] Det russiske folk ser på Stalin som en helt og det var det russiske folk som ble påvirket av Stalin (i de massemordene f. eks) ikke oss.
Så hva har vi å si?
Stalin er Russland sin tredje største helt!
Vis hele sitatet...
Vent litt. Så Stalin er ein helt, samstundes som kommunismen aldri har eksistert? Du må vera ein retteleg dårleg kommunist, og i alle fall ikkje velkomen i NKP, Raudt eller Tjen Folket.
Sitat av Fredrikfez Vis innlegg
haha, ser du ironien?
Du sier at pga. de syns kommunismen/sosialismen er best, derfor er de hjernevasket?
Ikke pga. de hadde det faktisk best under det styret? (men det har vel ingen ting med saken å gjøre for deg?)
Vis hele sitatet...
Nei, jeg ser ikke ironien. Dersom cubanere hadde hatt tilgang til fri informasjon samt ytringsfrihet, for eksempel gjennom internett, så hadde du nok sett at mange ville kommet på andre ideer etter hvert enn bare kommunismen. Mennesket er i stand til å tenke nytt, særlig om de får nye innfallsvinkler i en sak. Du selv er et perfekt eksempel på det, da dine meninger er et enormt avvik fra normen i Norges samfunn. Tror du virkelig at du hadde klart å komme på tanken om kommunisme som det ideelle dersom du aldri hadde fått tilgang til prokommunistiske kilder? Vær glad for den friheten du har, som har latt deg støtte opp under til og med noe så sykt som kommunisme.

Sitat av Fredrikfez Vis innlegg
Og der kom det,
"Når de hadde det best har ingenting med saken å gjøre, de har forsatt større frihet nå i dag enn de noen gang hadde tidligere"

Så du sier, selvom de hadde det bedre under kommunismen har det ingen ting å si fordi nå kan de angripe staten så mye de vil?

Da vi snakker om hjernevasking, les dine egne setninger.
Vis hele sitatet...
Ja, min overbevisning er at jeg heller vil være fri enn å leve i en utopi der andre tenker for meg, snakk om å være hjernevasket. Men det er klart at man kan nå et bunnpukt der man er villig til å oppofre frihet til fordel for personlig velvære, det er jo gjerne det mange diktatorer utnytter, ta Hugo Chavez som et eksempel. Jeg forstår bare ikke hvordan du selv, som bor i et så flott land som Norge, har klart å komme til samme konklusjon som den fattige underklassen i Venezuela, for da snakker vi hjernevasking.
Sitat av Kaisama Vis innlegg
Hvorfor har det ikke eksistert? Kan det være fordi hele ideologien legger opp til å skape maktsykhet? Kommunismen er akkurat hva vi har sett det være gjennom tidene, å tro noe annet er bare virkelighetsfjernt.
Vis hele sitatet...
Det har ikke eksistert pga, stor motstand fra store deler av verden.

Skape maktsykhet? Jeg har da ikke sett noen maktsyke, (og ikke si Nord-Korea, Nord-Korea er nærmere fascisme)

selvom de hadde vært maktsyke, så likte "innbyggerne" styret mye bedre forde. (Hinter til Sovjet, Cuba)


Sitat av Kaisama Vis innlegg
Jeg har allerede skrevet mye om hvorfor demokrati er uforenlig med den kommunistiske tankegangen, kan du ikke heller komme med noe fornuftig å si mot det? At kapitalisme er kompatibelt med begge deler betyr ikke at alle andre ideologier er det.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sett at du har skrevet noe om hvorfor demokrati er uforenlig med kommunisme.

Og hvis kommunisme hadde blitt værende innen for diktatur hadde det/kunne det likevel vært et bra land. (som sagt Russerne hedrer Stalin, og se på che guevara)

Sitat av Kaisama Vis innlegg
Ja, som sagt bør du lese deg opp om hva ytringsfrihet innebærer før du driter deg ut enda mer. En av de fine tingene med ytringsfriheten er nemlig at du har lov til å komme med motsvar. Ja, det gjelder til og med staten. Jeg gikk forresten hele tiden ut ifra at du snakket om angrep som i verbale angrep, det er nemlig også en viktig betingelse med ytringsfriheten.
Vis hele sitatet...
Jeg vet hva ytringsfrihet innebærer ja.
Selvom jeg hva ytringsfrihet innebærer mener jeg at det er til et viss punkt, angripe staten (ja Verbalt) ikke er akseptabelt.

Sitat av Kaisama Vis innlegg
Den hjelper i hvert fall deg nå, for i et kapitalistisk samfunn uten ytringsfrihet, så hadde du sikkert allerede vært bak lås og slå for alt det du har skrevet i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Det hadde jeg neppe, siden jeg har ikke angrepet staten på noen som helst måte.

Sitat av uppdali Vis innlegg
Vent litt. Så Stalin er ein helt, samstundes som kommunismen aldri har eksistert? Du må vera ein retteleg dårleg kommunist, og i alle fall ikkje velkomen i NKP, Raudt eller Tjen Folket.
Vis hele sitatet...
Kommunismen har ikke eksistert, grener til kommunismen, som Stalinisme ja.
Og Russerne hedrer Stalin som en Helt, Russere selv har valgt han som sin tredje største helt.

Og hvorfor er jeg det?
Og bare så du vet det er jeg medlem i kommunistisk parti (sier ikke hvilket)
Sitat av Fredrikfez Vis innlegg
Det har ikke eksistert pga, stor motstand fra store deler av verden.

Skape maktsykhet? Jeg har da ikke sett noen maktsyke, (og ikke si Nord-Korea, Nord-Korea er nærmere fascisme)
Vis hele sitatet...
Russland og Ethiopia er eksempel på land hvor kommunismen tok diktatoriske maktsyke vendinger. I Kina lever byråkratiet sitt eget liv, og det er utallige eksempel på hvordan korrupsjonen utbrer seg når byråkrater som ikke står ansvarlig ovenfor folker misbruker makta de får for egen vinning. Vietnam er er fin blanding av begge de to fenomene. Pol Pot i Kambodsja var ikke akkurat et en hyggelig type heller.

Jeg synes det nesten er morsomt når kommunister forsvarer kommunismen med at det aldri har eksistert "ekte kommunisme". Det er forsåvidt sant, men det er fordi alle de rimelig mange forsøkene har gått rett til helvete fordi det som styreform gir altfor mye makt til enkeltmennesker.
selvom de hadde vært maktsyke, så likte "innbyggerne" styret mye bedre forde. (Hinter til Sovjet, Cuba)
Vis hele sitatet...
I Moskva er det veldig stor grad av soviet-nostalgisme ja, i resten av russland er det litt mer delt. De delene hvor de ikke er spesielt delt derimot er alle satelitt-statene Soviet Union rævkjørte. Hvor mange Ukrainere døde under Stalin? Hvorfor tror du så alle *stanene frigjorde seg ved første mulighet? Det er andre som betalte prisen for Moskva's rikdom.
Og hvis kommunisme hadde blitt værende innen for diktatur hadde det/kunne det likevel vært et bra land. (som sagt Russerne hedrer Stalin, og se på che guevara)
Vis hele sitatet...
Dra til Russland. Dra til Ukraina. Dra til Cuba. Virkelighetsorienter deg litt. Det kommer til å hjelpe (jeg har vært i alle).
Jeg vet hva ytringsfrihet innebærer ja.
Selvom jeg hva ytringsfrihet innebærer mener jeg at det er til et viss punkt, angripe staten (ja Verbalt) ikke er akseptabelt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke lov å oppfordre til terrorisme i Norge nei. Det er da helt greit. Overbevis en majoritet av befolkninga om at det er hold i de naive meningene dine og du kan få bygd hva enn samfunn du vil. Lykke til.
Kommunismen har ikke eksistert, grener til kommunismen, som Stalinisme ja.
Og Russerne hedrer Stalin som en Helt, Russere selv har valgt han som sin tredje største helt.
Vis hele sitatet...
Han vant andre verdenskrig og gjenopprettet den russiske stoltheten. Selvfølgelig ærer de han. At de ikke har et mer nyansert bilde av han kommer jo av historiebøkene de har. Alt negativt om han er revidert bort. Lenge leve kommunismen, hva?
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
I Moskva er det veldig stor grad av soviet-nostalgisme ja, i resten av russland er det litt mer delt. De delene hvor de ikke er spesielt delt derimot er alle satelitt-statene Soviet Union rævkjørte. Hvor mange Ukrainere døde under Stalin? Hvorfor tror du så alle *stanene frigjorde seg ved første mulighet? Det er andre som betalte prisen for Moskva's rikdom.
Vis hele sitatet...
Holodomor er vel noe alle som "støtter" Kommunismen (Dets grener som Stalinisme) skammer seg virkelig over, det var rent massemord.
Og en trist og mørk del av "Kommunismens" tid.
Under Stalin sitt styre, og som du sikkert vet, Lenin sa godt ifra at Stalin ikke skulle bli Diktator i Sovjet.
De frigjorde seg ikke, Det ble oppløst.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Dra til Russland. Dra til Ukraina. Dra til Cuba. Virkelighetsorienter deg litt. Det kommer til å hjelpe (jeg har vært i alle)
Vis hele sitatet...
Ja, da er vi to.
Borts. fra Cuba.
Og du mener det er kommunismens skyld? ikke kommunismens fall sin skyld?
Cuba som ble presset til den ytterste grense av andre land som USA

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er ikke lov å oppfordre til terrorisme i Norge nei. Det er da helt greit. Overbevis en majoritet av befolkninga om at det er hold i de naive meningene dine og du kan få bygd hva enn samfunn du vil. Lykke til.
Vis hele sitatet...
Nå, snakket jeg mer verbalt.
Og jeg trenger ikke å overbevise en majoritet av befolkningen, Kommunisme står sterkere idag en før.
Til og med Japan beveger seg mot et kommunistisk styre.
Og du må huske på hvor "nær" Norge er mot "kommunisme/sosialisme. (Ikke misforstå meg, sier ikke at Norge blir Kommunistisk, men vi har ganske mange "likhetstrekk")

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Han vant andre verdenskrig og gjenopprettet den russiske stoltheten. Selvfølgelig ærer de han. At de ikke har et mer nyansert bilde av han kommer jo av historiebøkene de har. Alt negativt om han er revidert bort. Lenge leve kommunismen, hva?
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde følgt med på "debatten/diskusjonen" eller hva du skal kalle det var ikke seieren av Andre Verdenskrig den eneste grunnen nei, det var mer enn en grunn for "hedringen"
Og det med bøker er de ikke alene om, du skulle visst alle de forskjellige bøkene til forskjellige land der de skriver en side av saken.
Og kan du gi meg bevis på at russiske skole bøker reviderer bort det negative?

Ja, lenge leve kommunismen
Hvordan kan et menneske styre en milliard andre mennesker med hjernarm? Om alle er likeverdige, og ingen er feilfrie, må da styret bli styrt av noen.
Sitat av Fredrikfez Vis innlegg
Skape maktsykhet? Jeg har da ikke sett noen maktsyke, (og ikke si Nord-Korea, Nord-Korea er nærmere fascisme)
Vis hele sitatet...
Nord-Korea er langt frå ein fasistisk stat. Nord-Korea er ein degenerert arbeidarstat, bygt på ideén om evig klassekamp og parti-elitisme (vanguardisme). Ein fasistisk stat er derimot bygt på arbeidsfreden og høg intern solidaritet.

Nå, snakket jeg mer verbalt.
Og jeg trenger ikke å overbevise en majoritet av befolkningen, Kommunisme står sterkere idag en før.
Til og med Japan beveger seg mot et kommunistisk styre.
Og du må huske på hvor "nær" Norge er mot "kommunisme/sosialisme. (Ikke misforstå meg, sier ikke at Norge blir Kommunistisk, men vi har ganske mange "likhetstrekk")
Vis hele sitatet...
Noreg er ikkje tufta på dei småborgarlege prinsippi åt kommunismen, men den revolusjonære syndikalismen åt Arbeidarpartiet og keynesianismen åt dei gamle sentrumspartii.

Ja, lenge leve kommunismen
Vis hele sitatet...
Vel, kommunismen er vel ganske langt inne på gamleheimen allereie, er han ikkje?
Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Hvordan kan et menneske styre en milliard andre mennesker med hjernarm? Om alle er likeverdige, og ingen er feilfrie, må da styret bli styrt av noen.
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om nå?
Som sagt tidligere i tråden diktatur styre er bare en begynnelse på kommunismen.

Kommunisme
Demokrati/Diktator


Kapitalisme
Demokrati/Diktator



Du kan ha diktatur styre i kapitalismen også.

Men hvis spørsmålet ditt var rett fram uten innblanding fra kommunisme / kapitalisme:

Hvis et diktatur blir styrt av "riktige" personer vil jeg se på det som en god ide/ best ide.

Som et godt eksempel, Lenin eller f. eks Obama, ikke Bush.

Sitat av uppdali Vis innlegg
Nord-Korea er langt frå ein fasistisk stat. Nord-Korea er ein degenerert arbeidarstat, bygt på ideén om evig klassekamp og parti-elitisme (vanguardisme). Ein fasistisk stat er derimot bygt på arbeidsfreden og høg intern solidaritet.
Vis hele sitatet...
Her er det mer som spiller inn.
http://www.koreamonitor.net/bullinfo...e=BGE2D99FC0-7

http://nottoomuch.com/pivot/entry.php?id=1828

http://www.country-data.com/cgi-bin/query/r-9594.html

Sitat av uppdali Vis innlegg
Vel, kommunismen er vel ganske langt inne på gamleheimen allereie, er han ikkje?
Vis hele sitatet...
Det er langt fra sannheten, som sagt, Kommunisme står sterkt idag.

Og det med Japan, her er en link. (bare en reportasje i en engelsk avis, men Japan beveger seg faktisk mot kommunisme)

http://www.telegraph.co.uk/news/worl...-downturn.html

Ja jeg bare postet den første og mest reelle siden jeg fant.
Det er ikke her jeg leste det.

Det var på National Geographic for en god stund siden.

Må legge til:

Reportasjen er om en av grunnen for at kommunismen øker i Japan.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:25.
Jeg legger merke til hvordan du unngår å prate om morder-regimene i Ethiopia eller Kambodsja... eller Vietnam som faktisk fortsatt er kommunistisk.
Og du mener det er kommunismens skyld? ikke kommunismens fall sin skyld?
Cuba som ble presset til den ytterste grense av andre land som USA
Vis hele sitatet...
..og hvorfor fallt kommunismen?

Det var ingen invasjonshær, det var ikke frafall av marked de tidligere hadde hatt tilgang til (de har mer enn nok av absolutt alle naturressurser selv) ..det var et pil råttent system, både politisk og økonomisk som rævkjørte landet. Soviet er ganske unikt at det fallt sammen fullstendig uten aktiv intervsjon fra ytre fiender.
Nå, snakket jeg mer verbalt.
Og jeg trenger ikke å overbevise en majoritet av befolkningen, Kommunisme står sterkere idag en før.
Til og med Japan beveger seg mot et kommunistisk styre.
Og du må huske på hvor "nær" Norge er mot "kommunisme/sosialisme. (Ikke misforstå meg, sier ikke at Norge blir Kommunistisk, men vi har ganske mange "likhetstrekk")
Vis hele sitatet...
Merkelig hvordan the world bank konsistent gir hos høye scores på land det er enkelt å gjøre business i da:

http://www.doingbusiness.org/rankings

Norge er sosial-demokratisk, og kommer nok heldigvis/desverre til å fortsette med det ganske lenge.

... og Japan, kommunistisk? De kan nok flytte seg langt over mot statskapitalismen, men tviler på at du kan fylle en bil med Japanere som ønsker et klasseløst samfunn. Hiarki er alt for Japanere.
Hvis du hadde følgt med på "debatten/diskusjonen" eller hva du skal kalle det var ikke seieren av Andre Verdenskrig den eneste grunnen nei, det var mer enn en grunn for "hedringen"
Vis hele sitatet...
Hvilke?
Og det med bøker er de ikke alene om, du skulle visst alle de forskjellige bøkene til forskjellige land der de skriver en side av saken.
Vis hele sitatet...
Heh, så hyggelig at du ikke kommer med eksempeler da? Fordi du veit de hadde blitt skutt? Seriøst, hvis du vil bli tatt i nærheten av seriøst så fungerer ikke den skiten der. Jeg har ytterst garantert lest flere bøker enn deg, og jeg har ytterst garantert vært i flere land enn deg.

De at de to eneste store eksemplene på rein revisjonisme i minst halv-utviklede land jeg vet om er Japan med skiten de gjorde i Kina og Russland med Stalin (nå teller jeg ikke Kina mm som halv-utviklede engang). Ellers er det en gode dose interessante perspektiv i mange bøker, og særs spesielle ting man velger å legge vekt på, men det er særdeles sjeldent man finner ting i Europeiske eller sør/nord-amerikanske lærebøker som er direkte beviselig løgn. Det er en stor vesensforskjell altså.
Og kan du gi meg bevis på at russiske skole bøker reviderer bort det negative?
Vis hele sitatet...
Er framme i media med jevne mellomrom:

http://www.google.com.tr/search?sour...ol+book+stalin

Grav dypere hvis du gidder sjæl, siden du åpenbart ikke gadd å gjøre et simpelt googlesøk sjæl for å sjekke om jeg hadde rett.
Ja, lenge leve kommunismen
Vis hele sitatet...
Idiot.

Sitat av Fredrikfez Vis innlegg
Hvis et diktatur blir styrt av "riktige" personer vil jeg se på det som en god ide/ best ide.

Som et godt eksempel, Lenin eller f. eks Obama, ikke Bush.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg de fleste er enige om. Problemet er jo nettopp at det er ikke alltid de riktige personene som får makt, og når feil person får makta får du ikke fjerna dem.

Dette er jo hele poenget med demokrati/parlamentarisme i praksis; lage et styresett hvor makta er delt ut til forskjellige organer og hvor de som styrer også må følge loven. Kombiner dette med demokratisk valgte ledere som blir bytta ut med jevne mellomrom, og det er begrensa hvor stor skade de kyniske jævlene som blir valgt får gjort.

Selv Kina, som har sterke paternalistiske tradisjoner og en historie med statsbyråkrati sliter ekstremt med korrupsjon. Dette er pga systemet dem har.
Det stemmer at nesten hvert eneste forbanna land* som har vært kommustisk har endt som perverte, ondsinna stater som undertrykker og tidvis slakter sivile ja. Du kan ikke trekke fram det som et forsvar av kommunismen!

* Ethiopia, Kambodsja var rene morderregimer, Soviet Union; Gulags og hungersnøden i Ukraina, Kina; kulturrevolusjonen ... Vietnam er unntak

Det er langt fra sannheten, som sagt, Kommunisme står sterkt idag.

Og det med Japan, her er en link. (bare en reportasje i en engelsk avis, men Japan beveger seg faktisk mot kommunisme)

http://www.telegraph.co.uk/news/worl...-downturn.html
Vis hele sitatet...
Sitat av fra artikkelen du lenket til
"Even though the communists only have 3.3 per cent in the latest opinion polls
Vis hele sitatet...
Leser det du selv lenker til?
Sist endret av DumDiDum; 11. januar 2011 kl. 00:45.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
..og hvorfor fallt kommunismen?

Det var ingen invasjonshær, det var ikke frafall av marked de tidligere hadde hatt tilgang til (de har mer enn nok av absolutt alle naturressurser selv) ..det var et pil råttent system, både politisk og økonomisk som rævkjørte landet. Soviet er ganske unikt at det fallt sammen fullstendig uten aktiv intervsjon fra ytre fiender.
Vis hele sitatet...
Det falt siden økonomien ble presset til å bygge opp militære styrker og opprettholde de militære styrkene


Sitat av DumDiDum Vis innlegg
... og Japan, kommunistisk? De kan nok flytte seg langt over mot statskapitalismen, men tviler på at du kan fylle en bil med Japanere som ønsker et klasseløst samfunn. Hiarki er alt for Japanere.
Vis hele sitatet...
Igjen, det er en stor kommunistisk vekst i Japan.


Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Heh, så hyggelig at du ikke kommer med eksempeler da? Fordi du veit de hadde blitt skutt? Seriøst, hvis du vil bli tatt i nærheten av seriøst så fungerer ikke den skiten der. Jeg har ytterst garantert lest flere bøker enn deg, og jeg har ytterst garantert vært i flere land enn deg.
Vis hele sitatet...
Om du har lest flere bøker, eller vært i flere land bryr jeg meg ikke noe om.
Jeg har heller ikke sagt at de lyver i bøker, jeg har sagt de skriver sin side av historien.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
De at de to eneste store eksemplene på rein revisjonisme i minst halv-utviklede land jeg vet om er Japan med skiten de gjorde i Kina og Russland med Stalin (nå teller jeg ikke Kina mm som halv-utviklede engang). Ellers er det en gode dose interessante perspektiv i mange bøker, og særs spesielle ting man velger å legge vekt på, men det er særdeles sjeldent man finner ting i Europeiske eller sør/nord-amerikanske lærebøker som er direkte beviselig løgn. Det er en stor vesensforskjell altså.
Vis hele sitatet...
Igjen det trenger ikke å være løgn, Sin side av historien er alt.
Som det du snakker på med Stalin, de skriver ikke om massemordene eller gulag (det vet jeg ikke helt sikkert) men de skriver om de "positive" hendelsene.
Trur du Russland er de eneste som har sin "versjon" av historie i bøkene?



Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Leser det du selv lenker til?
Vis hele sitatet...
Jeg snakket ikke om det, jeg snakket om veksten i Japan.
De begynner å åpne øynene å se hva det Kommunistiske System innebærer.
Og ja 3,3 er en vekst, men nå vet jeg ikke når de hadde valg sist.

Nå går de mot et Kommunistisk demokrati styre.

Og du mener Kommunismen er de eneste med blod på hendene?

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det stemmer at nesten hvert eneste forbanna land* som har vært kommustisk har endt som perverte, ondsinna stater som undertrykker og tidvis slakter sivile ja. Du kan ikke trekke fram det som et forsvar av kommunismen!
Vis hele sitatet...
Her bør du virkelig lese litt,
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...mmunist_states

Communist parties as part of other ruling coalition
States with communist governments
http://en.wikipedia.org/wiki/Genocid...y#1915_to_1950

Dette er bare folkemord.
Så å si at Kommunismen har drept flere en noen andre blir helt feil.
Igjen den linken er bare over folkemord som er utført. (Jeg har sjekket hvert eneste massaker på listen opp mot bøker, og andre fakta sider, og statlig publiserte fakta "sider" og bøker. Tallene stemmer. Igjen dette er bare folkemord)

Og folkemord er bare en del av alle "morder tallene" i verden.



Massemord liste, Utført av Stater
http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_murder

Massemordene på kommunister i indonesia.
Atombombingen av Hiroshima. (for å tvinge Japan til kapitulasjon uten vilkår, Japan skulle kapitulere, men med vilkår. det likte ikke USA)
Bombingen av Hamburg og av Dresden (for å minske populasjonen)

Dette er bare en bitteliten del av alt, så å si Kommunismen er de eneste "slemme" blir langt fra sannheten.
Sist endret av Fredrikfez; 11. januar 2011 kl. 13:08.
Sitat av Fredrikfez Vis innlegg
Atombombingen av Hiroshima. (for å tvinge Japan til kapitulasjon uten vilkår, Japan skulle kapitulere, men med vilkår. det likte ikke USA)
.
Vis hele sitatet...
Feil.

Bombingen av Hiroshima ble gjort fordi japanerne nektet å kapitulere. De ville heller dø enn å overgi seg, noe som var grunnen til at USA brukte atombombene mot de. De kunne såklart ha fortsatt krigen noen år til med å innvadere Japan, men det hadde kostet en god ekstra soldaters liv. Dessuten hjalp USA til med og gjenoppbygge Japan etter krigen, og ble samtidig en alliert med de så ser ikke helt poenget ditt.
Sitat av Dumpventil Vis innlegg
Feil.

Bombingen av Hiroshima ble gjort fordi japanerne nektet å kapitulere. De ville heller dø enn å overgi seg, noe som var grunnen til at USA brukte atombombene mot de. De kunne såklart ha fortsatt krigen noen år til med å innvadere Japan, men det hadde kostet en god ekstra soldaters liv. Dessuten hjalp USA til med og gjenoppbygge Japan etter krigen, og ble samtidig en alliert med de så ser ikke helt poenget ditt.
Vis hele sitatet...
"En viktig grunn til å bruke bombene var ønsket om å tvinge Japan til å overgi seg uten vilkår. Selv om mange ledende japanere var på gli til å kapitulere, hadde de ikke gått med på de de alliertes ultimatum om å gjøre det uten vilkår."

Og jeg vil nå betvile at Japan uten Tysk støtte hadde holdt ut i krig noen år til.
Sist endret av Fredrikfez; 11. januar 2011 kl. 14:16.
Hvorvidt Japan hadde kapitulert eller ikke blir bare spekulasjoner. Det irriterer meg at begge sider er så fantastisk skråsikkere. Hvem vet? Men jeg tror ikke noen vil benekte at USA så på dette som en veldig god måte å få teste ut atomvåpen! Men kanskje hadde de kapitulert, mange japanere mener det. Kanskje ikke.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hvorvidt Japan hadde kapitulert eller ikke blir bare spekulasjoner. Det irriterer meg at begge sider er så fantastisk skråsikkere. Hvem vet? Men jeg tror ikke noen vil benekte at USA så på dette som en veldig god måte å få teste ut atomvåpen! Men kanskje hadde de kapitulert, mange japanere mener det. Kanskje ikke.
Vis hele sitatet...
Føler meg litt enig her.
Selvom jeg husker jeg har lest at det var faktisk "bestemt" at Japan hadde tenkt til å kapitulere i en "nær" fremtid, men uten vilkår.
Noen mener også at en av grunnene for at den ble brukt var for å "skremme" Sovjet da det begynte å bli spenning/aggresjon mellom USA og Sovjet.

Med vilkår.
Sist endret av Fredrikfez; 11. januar 2011 kl. 18:30.
Krigen hadde sikkert ikke vart så mye lenger, men det blir bare spekulasjoner uansett. Utifra hva jeg har lært så ble Japan bombet av de grunner at USA ville ende krigen der og da, samt teste bomben i krig. Men de tilbydde Japan og overgi seg først noe de som sagt nektet. Men dette blir å spore av for mye i tråden så det får bli spekulasjoner bare.

Angående det du sa tidligere Fredrikfez, om at russerne hyller Stalin. Hvordan kan det være mulig? Han var en forferdelig diktator og tyrann.
Jeg skal ikke si jeg er noen kløpper på Sovjets historie, men jeg kan jo prøve å belyse noen sider av Stalinismen.
Stalin får æren for å bringe Sovjet inn i den industrielle tidsalderen, både sosialt og økonomisk, på utrulig kort tid. Han gjorde det uten å tenke på enkeltindividet og han ofret (både direkte og indirekte) millioner av mennesker for å gjennomføre sin politikk. Målet var å ta igjen det enorme forspranget vesten hadde, alternativet var at vesten utslettetett Sovjet. Ideologien han fulgte var Marxist-Leninistisk, men det var Stalin som innførte systematisk overvåking og utslettelse av politiske motstandere som en del av klassekampen.

Han revolusjonerte landbruket og industrien og tok igjen vestens 100års forsprang på 10-15år. Det kostet utrulig mange mennesker livet, men Sovjet overlevde og ble en stormakt som uten tvil har formet historien i etterkrigstiden.

I dag så er ikke Stalinisme sett på som noe særlig annet enn "rød fascisme" her i vesten og du finner ikke mange som kaller seg Stalinister.
Sist endret av Mith; 12. januar 2011 kl. 09:39.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg skal ikke si jeg er noen kløpper på Sovjets historie, men jeg kan jo prøve å belyse noen sider av Stalinismen.
Stalin får æren for å bringe Sovjet inn i den industrielle tidsalderen, både sosialt og økonomisk, på utrulig kort tid. Han gjorde det uten å tenke på enkeltindividet og han ofret (både direkte og indirekte) millioner av mennesker for å gjennomføre sin politikk. Målet var å ta igjen det enorme forspranget vesten hadde, alternativet var at vesten utslettetett Sovjet. Ideologien han fulgte var Marxist-Leninistisk, men det var Stalin som innførte systematisk overvåking og utslettelse av politiske motstandere som en del av klassekampen.

Han revolusjonerte landbruket og industrien og tok igjen vestens 100års forsprang på 10-15år. Det kostet utrulig mange mennesker livet, men Sovjet overlevde og ble en stormakt som uten tvil har formet historien i etterkrigstiden.

I dag så er ikke Stalinisme sett på som noe særlig annet enn "rød fascisme" her i vesten og du finner ikke mange som kaller seg Stalinister.
Vis hele sitatet...
Tidlegare ML-ar her. Det du seier om årsakene bak moderniseringi er rett og slett feil, sjølv om du har delvis rett om resultati. Russland var ei stormakt allereie lenge før Sovjet. Det var heller ikkje nokon stor motsetnad mellom "Vesten" (som knapt nok var samla) og dei kommunistiske revolusjonane. Det vart jo endåtil kommuniststyre i Bayern ei stund. Årsaki til moderniseringi i Sovjet var å skifte basisen (produksjonsvilkåri) frå agrarisk (føydalisme) til industriell (kapitalistisk), såleis at kommunismen kunne vekse fram. Dette har sjølvsagt med den historiske materialismen å gjera, der samfunnet går gjennom fleire (betre og betre) basisar, som avløyser kvarandre suksessivt gjennom tese — antitese — syntese. Kommunismen er visst nok den ultimate utviklingi, og kjem fyrst når du har vori gjennom dei andre leddi i utviklingsrekkja.
Sovjet er ett brennende lys som aldri vil stoppe å brenne. Har Russisk bakgrunn sjæl, kan si jeg både er stolt og mindre stolt over Sovjet.