Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1265
Heisann! Jeg kjøpte meg noen deler til min gamle PC for en stund siden. Siden da har jeg prøvd å finne løsninger på hvorfor jeg får stutters i CS (samt bare ~100fps med drop ned til 40) og hakking i de fleste andre spill (fps hakk ikke ping).

Jeg har alle drivere up-to-date og har prøvd med radeon software å optimalisere spillet til de tre valgene (perf., quality, siste som jeg ikke husker). Dette har jeg også prøvd manuelt.

Så jeg lurer egentlig på hvor bottlenecken ligger og om det er mulig å fikse det ved overklokking (alt utenom å kjøpe nye komponenter).

Hardware:
CPU: AMD FX-6300 4Ghz 6 core
GPU: Radeon R7 370 2gb
RAM: 8GB RAM (DDR3@671MHz)
Hovedkort: Gigabyte GA-970A-UD3
HDD: 230GB SSD
PSU: Corsair 650W

Mange takk for hjelp

EDit: glemte komponent
Sist endret av Dictum Factum; 25. april 2016 kl. 15:39.
Kjører virkelig RAMen på bare 671MHz? eller skulle det stå 1671MHz?

Ville ikke akkurat si at 40-100 fps er lag, men at det hakker(stutters?) er ikke riktig.
Er du sikker på at alt kjører optimalt av hardware? usikker på AMD chipset men mitt Gigabyte med Intel i7-920(X58A,gamle sliteren) kjører kun trygge clocker ved default, dvs baseclock på 133 og RAM på 1066MHz(skal kjøre mellom 1600-2400MHz), kan være verdt å dobbelsjekke, men om jeg husker AMD korrekt så skal ting være satt til default og regner med det er standarden i dag.

Du har lekt rundt med Radeon software'en, har du prøvd å resette alt igjen? Sjekk at kortet kjører optimalt i global settings og profilen for spillet er default, og at alt av strømsparing er avslått(kan være lurt for windows generelt, at du har valgt high performance under power menyen i kontrollpanelet).

Om RAMen kjører riktig hastighet(671MHz?) ift CPU og hovedkort men brikkene tåler høyere clock så kan man prøve å overclocke men da må det som regel være balanse i spenninger, cpu clock, ram clock. Og det er anbefalt og søke etter andres erfaring med hovedkortet og CPUen du har.

Kom på en ting til.
Du har oppgradert PCen, har du ryddet software? Om du har byttet mellom nvidia og amd gpu kan det være lurt å fjerne driverne helt, og er det lenge siden kan det være gull verdt å prøve en ren installasjon, man er ofte kvitt endel hodebry bare med fersk installasjon spesielt etter bytte av hardware. Når det gjelder å fjerne drivere så hører jeg CCcleaner(?) er populært blant enkelte uten å ha testet selv.
Sist endret av aphex; 25. april 2016 kl. 16:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for svar, ble litt klokere nå. Kan si at jeg har litt peiling på data, men nybegynner (følger ikke med) på hardware veien.

Jaa, alt over 30 er jo innafor, men er mer det at hver gang jeg snur et hjørne i CS så "hopper" den over et bilde eller 2.

Søkte opp RAMen jeg har etter å ha åpna kabinettet og det er disse; http://www.corsair.com/en/cmx8gx3m2a1600c9 står jo at de skal på høyere clock. Hvordan clocker jeg disse? BIOS?

Angående softwaren, ja jeg har prøvd reset av alt mellom hver gang jeg har testa forskjellige settings. Ccleaner er et hjertebarn som kjøres når jeg fresher opp

Når PC-en ble oppdatert kjørte jeg total fresh install med W10 og slet mye med at hovedkortet/cpu driverne ikke takla skjermkortet og monga helt ut. Etter dette ble fiksa med flashing av BIOS har jeg bare oppdatert drivere fortløpende.

EDIT: søkte opp det med ram og det kan se ut som at siden det er to kanaler så vises det som halvparten av totalen (kilde: http://www.tomshardware.co.uk/forum/...ency-incorrect)
Sist endret av Dictum Factum; 25. april 2016 kl. 16:17.
Høres jo ut som du har gjort alt riktig da sådan.
Men hvor fikk du clock'en til brikkene fra? direkte i bios/load screen? Isåfall kan det være en ide å sjekke instillingene opp mot hva andre har på samme hovedkort og CPU.

RAM'en setter seg i sync med baseclock og CPU, dvs du må mest sannsynlig overclocke for å få RAMen på høyere hastighet(økte selv fra 133 til 190MHz baseclock for å få RAMen på 1900MHz). Om jeg ikke er helt ut på viddene her så har du vel også XMP profiler på dette kortet? Automatiske oppsett om du ikke har testet de, men vær forsiktig, det er overclocking.

Har ikke rørt AMD hardware slik på en lang stund, og har kun overclocket intel chipset, derfor anbefaler jeg deg å søke etter andres erfaringer. Start med hovedkort og se om du finner forskjellige instillinger ift CPU og RAM.

Og om Gigabyte har en god standard så er ikke det noe problem å teste og feile med overclocking, min bare restarter etter forsøket og booter med fabrikk instillinger, men har dog dual bios + backup i hovedkortet mitt(X58A-UD7 rev 1.0) så dobbelsjekk før du går løs uten videre
Det med klokkehastigheten på RAMen har med at det antakeligvis er dual channel. Da må du gange frekvensen med to og da får du 1342 MHz. Regner med at disse kjører på 1333 som er en vanlig hastighet.

Min RAM kjørte også på 1333 når den skulle kjøre i 1600 med nesten samme HK og CPU, og jeg fant en løsning på problemet: Gå inn i BIOS og inn der hvor man stiller latencyen på RAM. Den skal stå på AUTO som default. Still den på manuell, men med default verdier (9-9-9-24). Når du da rebooter vil RAM kjøre på 1600 MHz.
Sist endret av Likyhane; 25. april 2016 kl. 16:32.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Det med klokkehastigheten på RAMen har med at det antakeligvis er dual channel. Da må du gange frekvensen med to og da får du 1342 MHz. Regner med at disse kjører på 1333 som er en vanlig hastighet.

Min RAM kjørte også på 1333 når den skulle kjøre i 1600 med nesten samme HK og CPU, og jeg fant en løsning på problemet: Gå inn i BIOS og inn der hvor man stiller latencyen på RAM. Den skal stå på AUTO som default. Still den på manuell, men med default verdier (9-9-9-24). Når du da rebooter vil RAM kjøre på 1600 MHz.
Vis hele sitatet...

Korrekt!
Ser også at XMP profiler er intel greier, så de finner du nok ikke på AMD.

Ville forsøkt forslaget over, det skader ikke.

Men holder det å kun stille inn latency? Justerer den bare multiplieren?
Jeg fant spesifikasjonene mine i programmet som heter Speccy (superdigg program). Kan også nevne at når jeg testa med Rust akkurat (720p@good gfx) så ligger tempen på 30-40*C (har dog god prosessorvifte) og skjermkort mellom 60-70.

Har vært gjennom 2 kort fra AMD og prosessor, og jeg kommer nok ikke til å ta i dette på en liten stund heller.

Takk Likyhane, skal sjekke ut dette når neste restart kommer!