Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2810
Jeg har en stasjonær som jeg har hatt i 4 år nå uten nevneverdige problemer, og i dag satt jeg og surfet som vanlig i Chrome, og plutselig ble maskinen grisetreig. Jeg skrudde maskinen av og på og fikk opp error message på oppstart om at CPU-temp var for høy. Jeg tok turen inn i BIOS for å dobbeltsjekke dette, og riktignok sto det at CPU-temperaturen var på 97 (!) grader Celsius.
Jeg har aldri hatt problemer med varme med denne PC'en, og kjører en Intel i5 2500K med en Corsair H60 som kjøling. Som regel ligger dette på rundt 35-40 grader om hukommelsen min ikke har sviktet meg helt, og den har sjeldent gått over 60-65 grader når jeg har sjekket.
Senest i går spilte jeg Battlefield 4 uten noen som helst problemer med varme, lagg eller noe, og jeg nekter å tro at hardwaren min har blitt elendig over natta.
Jeg mistenker at det er problemer med kjølepastaen, men synes det er rart, da jeg ikke har sett noen endringer i gjennomsnittstemperatur den siste tiden som tilsier at pastaen har blitt dårligere.
CPU har holdt en stabil temperatur frem til i dag. Faktisk lå CPU-tempen på ca. 40 grader tidligere i dag, før den plutselig spiket opp til 97 grader for ca. 1 time siden.

Her er alle komponentene mine:
Intel i5 2500K @ 3,3Ghz (Turbo satt til 3,7Ghz)
Corsair H60 CPU-kjøler
ASUS Sabertooth P67 Hovedkort
Corsair Dominator DHX 8GB
Sapphire Radeon HD6950 2GB
Corsair GS800 800W PSU
WD Black 1TB
OCZ Vertex 3 120GB
Fractal Design Define R3 med 3 vifter (2 i front, 1 bak (CPU-fan), HK tillater ikke flere)
Ville prøvd å skjeke først om det er kjølepastaen. Men er nok redd det kan være kjøleren i seg selv. Min H60(Kjøpte den vel omtrent samtidig som deg) begynte å lage en liten knirke lyd og lå 10-20 grader høyere enn den har gjort tidligere. Jeg byttet den da den har gjort nytta si i nesten 4 år med en Noctua NH-D15 og har aldri sett tilbake. Rart å ikke ha vannkjøling men Noctua sin D15 kjøler på lavere Desibel enn min gamle h60 med knirkelyder!

EDIT: Skrivefeil
Sist endret av hendroix; 11. april 2016 kl. 14:24.
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Trådstarter Donor
Jeg har ingen problemer med knirkelyder fra min H60, så jeg vet ikke om det er det som er problemet, og jeg håper egentlig at hvis noe er galt, så er det kjølepastaen, da jeg egentlig ikke har råd til ny kjøler for øyeblikket.
Prøv å rengjør den for støv også, da det er enstor synder til høyere temperaturer!
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av hendroix Vis innlegg
Prøv å rengjør den for støv også, da det er enstor synder til høyere temperaturer!
Vis hele sitatet...
Jeg har i alle år hatt svært lite støv i PC'en min, og i dag var det ikke noe annerledes. Jeg har rengjort det lille som var, og nå venter jeg bare på at den skal få kjøle seg helt ned før jeg skrur den på. Flere feilsøkingstips mottas med stor takk!
rengjør radiatoren med luft slik at du får vekk alt av støv/dritt som er der, selv om det ikke er mye støv i pc kan det fort samle seg i radiatoren
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av kakeninja Vis innlegg
rengjør radiatoren med luft slik at du får vekk alt av støv/dritt som er der, selv om det ikke er mye støv i pc kan det fort samle seg i radiatoren
Vis hele sitatet...
Får ikke tak i luft på boks i dag, men skal se om jeg får fatt i det i morgen for å blåse ut av radiatoren.

Jeg lot forøvrig PC'en stå avskrudd i ca. 1 time og lot den kjøle seg helt ned. Skrudde på og gikk rett i BIOS for å overvåke temperaturen. CPU temp steg med ca. 1 grad Celsius i sekundet, noe som lover svært dårlig.
Parkettetterligning
Det kan ikke være temperatursensoren eller programvaren som leser denne som kan være synderen da? Veldig rart at noe annet skulle plutselig gå galt. Går utifra at du har sjekket at vifte i radiatoren funker greit og at pumpen faktisk pumper?
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Trådstarter Donor
En liten oppdatering: Jeg har nå byttet pasta og trukket opp kablene i PC'en på nytt (Har en Corsair GS800 PSU som ikke er modulær, så er en del ledninger). I tillegg har jeg blåst PC'en for støv og omplassert radiatoren og viften til PC'en.
I mitt Fractal Design R3 hadde jeg to 120mm vifter satt til inntak av luft i front, og viften til CPU-kjøleren oppe bak satt til å blåse ut. Dermed ble det blåst ut varmluft, noe som ikke akkurat er hensiktsmessig, men har egentlig ikke vært et problem tidligere.
Nå har jeg byttet plassering på CPU-viften til venstresiden av kabinettet. For øyeblikket står den på utblås, men jeg lurer på om det hadde skapt bedre resultater om jeg hadde hatt den også på innsug og hatt en åpen vifte-slot bak i kabinettet? Grunnen til at jeg ikke har flere vifter er fordi jeg bare har 3 vifte-greier på hovedkortet mitt. Med setupet jeg har nå ligger PC'en idle på 55-70 grader, noe som er en forbedring, men ikke drastisk akkurat. Hva burde jeg gjøre?

Jeg har også merket at Antimalware Service Executable tar mellom 10-20% CPU når jeg er idle, og drar temperaturene opp på 90 grader på CPU. Her må det da være noe galt?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Siden temperaturen øker så raskt, så kan det tyde på enten at du ikke får god kontakt mellom cpu og kjøler. Eller at sirkulasjonspumpen ikke går, prøv å kjenn på pumpen om den vibrerer svakt.
Sjekk også braketten til kjøleren.

Du kan evt koble pumpen i hovedkortet for å lese av rpm på den, men ikke juster ned pumpen.

Det å suge inn luft fra toppen ville jeg endret på, da varm luft vil naturlig stige.
Jeg pleier å hente inn luft nede og fra siden, og blåse ut bak/oppe, ha gjerne mer luft inn enn ut, for å skape et lite overtrykk. Det holder støv borte.

Om du skal la radiatoren hente luft utenfra(kaldere) eller fra inni kabinettet(varmere) må du se selv, da det er et lite kompromiss ved å ha kaldere cpu kontra varmere innmat i kabinettet.

Jeg tviler på dette er software-relatert, da temperaturene stiger så fort, og du også ser dette i bios.
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Trådstarter Donor
@Fleff: Kontakten mellom CPU og kjøler virker god. Kobberplaten på kjøleren sitter steinhardt nedpå CPU'en, og den er igjen skrudd godt fast i braketten (Eller hva plata bak HK heter).
Jeg har satt viften i siden av kabinettet til å suge inn, og kjenner på vannkjølingen at den går, da den vibrerer svakt.
Det har dog oppstått to problemer etter at jeg var dum og rotet med PC'en: Boot Device LED lyser rødt, og det kommer en raspelyd fra PC'en uten at jeg helt klarer å lokalisere denne. Ingen endringer på temperaturen.

EDIT: Det viste seg at grunnen til raspelyden var en bit av en ledning som så vidt touchet bort i den ene viften i front. Jeg kommer også inn i Windows, så Boot Devicen virker bare som en slags scare

I tillegg skal det sies at det virker som at temperaturene stiger fortere i BIOS enn i selve Windows, da jeg ligger på rundt 59-65 grader nå, uten å ha gjort noe annet enn å åpne selve kabinettet, som nå er åpent på begge sidene pga. feilsøking. Dersom det er lukket og jeg er i BIOS, klatrer temperaturen fort til over 97 grader på under 1 minutt.
Sist endret av Deadlock Radium; 11. april 2016 kl. 23:25.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er CPU kjølereren din det kommer masse dritt inni loopen så blir det dårliger sirkulasjon over tid.
Bytt til stock kjøler så kommer du nok til å se en forbedering i temperatur.