Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 3002
Hei!
Jeg lurer på om det går an å lage to Windows innlogging passord?

Hadde vert kjekt om jeg kunne ha ett passord jeg kunne gitt til venner om jeg ikke var tilstede. For eksempel når jeg er på LAN

Håper jeg får noen gode innlegg

På forhånd takk
Hvorfor lager du ikke bare en gjeste-bruker?
Trådstarter
18 0
For at det er to forskjellige brukere hvor den ene har admin-right og den andre har bruker-right, gjestebrukeren har heller ikke alle programmene jeg har på admin brukeren :-/
Ja, letteste sak i verden det.

Kontrollpanel - Legg til brukerkonto.

Sitat av lost2 Vis innlegg
For at det er to forskjellige brukere hvor den ene har admin-right og den andre har bruker-right, gjestebrukeren har heller ikke alle programmene jeg har på admin brukeren :-/
Vis hele sitatet...
Dette må gjøres når programmet blir innstallert.
Altså du må velge under innstallering at programmet skal være tilgjennelig for alle brukerne.
Trådstarter
18 0
Jeg vet det... Men jeg vil ha muligheten til å logge meg inn på en bruker, og jeg vil ha to forskjellige passord :-P
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hvorfor vil du ha to forskjellige passord til samme bruker? Det spiller jo ingen rolle.
Sitat av lost2 Vis innlegg
Jeg vet det... Men jeg vil ha muligheten til å logge meg inn på en bruker, og jeg vil ha to forskjellige passord :-P
Vis hele sitatet...
Nei, tror neppe det går.
Du kan jo bare endre passord til noe som du og vennene kan, og når du er tilbake kan du jo bare bytte det tilbake?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
skolene har så vidt jeg vet et master passord som bypasser passordet til brukerene, snakk med it avdeligen på mandag hvis du går på skole
Trådstarter
18 0
jeg har kjøpt denne : http://www.ebay.com/itm/170693612481...ht_3652wt_1163

den installerer seg som en usb-enhet :-P jeg vil bruke dette som en innloggingsenhet :-P

men da har du problemet, om den skulle gå i stykker eller om jeg glemmer den. da må jeg ha et passord som jeg kan ha til backup :-s
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
skolene har så vidt jeg vet et master passord som bypasser passordet til brukerene, snakk med it avdeligen på mandag hvis du går på skole
Vis hele sitatet...
Såklart har de det, det heter domeneadministrator såfremst maskinen er i domenet og har tilgang på domenet og eventuelt lokal administrator dersom maskinen ikke er medlem i domenet eller ikke er tilkoblet domenet.

Computer 101.
Sitat av lost2 Vis innlegg
jeg har kjøpt denne : http://www.ebay.com/itm/170693612481...ht_3652wt_1163

den installerer seg som en usb-enhet :-P jeg vil bruke dette som en innloggingsenhet :-P

men da har du problemet, om den skulle gå i stykker eller om jeg glemmer den. da må jeg ha et passord som jeg kan ha til backup :-s
Vis hele sitatet...
Er du sikker på om det faktisk går an å bruke det til å logge inn?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av lost2 Vis innlegg
jeg har kjøpt denne : http://www.ebay.com/itm/170693612481...ht_3652wt_1163

den installerer seg som en usb-enhet :-P jeg vil bruke dette som en innloggingsenhet :-P

men da har du problemet, om den skulle gå i stykker eller om jeg glemmer den. da må jeg ha et passord som jeg kan ha til backup :-s
Vis hele sitatet...
Den er nok uansett bare knyttet opp mot samme konto som du har på maskinen, ikke no fancy, og dersom du ikke har en magnetstripeskriver er du like langt.

Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Er du sikker på om det faktisk går an å bruke det til å logge inn?
Vis hele sitatet...
Smart-card login er integrert i Windows by default, har aldri prøvd med magnetkortleser, men tipper den kan bruke mye av de samme funksjonene.
Sist endret av AtXbYeA; 15. januar 2012 kl. 01:43.
Trådstarter
18 0
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Er du sikker på om det faktisk går an å bruke det til å logge inn?
Vis hele sitatet...
den fungerer jo på samme måte som et usb tastatur, så om jeg setter krypteringskoden som passord så brude det gå ann :-P

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Den er nok uansett bare knyttet opp mot samme konto som du har på maskinen, ikke no fancy, og dersom du ikke har en magnetstripeskriver er du like langt.



Smart-card login er integrert i Windows by default, har aldri prøvd med magnetkortleser, men tipper den kan bruke mye av de samme funksjonene.
Vis hele sitatet...
hvordan benytter du deg av Smart-card innloging da?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av lost2 Vis innlegg
den fungerer jo på samme måte som et usb tastatur, så om jeg setter krypteringskoden som passord så brude det gå ann :-P



hvordan benytter du deg av Smart-card innloging da?
Vis hele sitatet...
Nei, den fungerer ikke på samme måte som et tastatur, slutt å uttale deg om ting du har -1400 i snøring på.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Men du er jo uansett avhengig av en skriver, for å skrive noe info til kortene i utgangpsunktet.
Trådstarter
18 0
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nei, den fungerer ikke på samme måte som et tastatur, slutt å uttale deg om ting du har -1400 i snøring på.
Vis hele sitatet...
har du prøvd?
Sitat av lost2 Vis innlegg
har du prøvd?
Vis hele sitatet...
Atxbyea er Freaks store IT-guru, sier han at det ikke stemmer, så kan du være helt sikker på at det ikke stemmer! (Jeg tør i allefall ikke å si ham i mot )
Trådstarter
18 0
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Men du er jo uansett avhengig av en skriver, for å skrive noe info til kortene i utgangpsunktet.
Vis hele sitatet...
om jeg benytter et kort jeg har fra før som for eksempel et coop kort. om ikke så hadde jeg jo bare laget et kort som skriver selve passordet mitt :-/
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av lost2 Vis innlegg
om jeg benytter et kort jeg har fra før som for eksempel et coop kort. om ikke så hadde jeg jo bare laget et kort som skriver selve passordet mitt :-/
Vis hele sitatet...
Og hvordan skulle du laget dette kortet ? Er det du bestiller en magnetskriver ?
Nei.
Sist endret av AtXbYeA; 15. januar 2012 kl. 01:51.
Trådstarter
18 0
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Og hvordan skulle du laget dette kortet ? Er det du bestiller en magnetskriver ?
Nei.
Vis hele sitatet...
jeg benytter meg av et kort jeg har fra før av... for eksempel et coop kort...
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Iden din hadde funket on kotleserdingsen faktisk skriver in noe, slik som strekkoden gjør, jeg ville hellet kjøpt en leser til strekkode og brukt et gammelt gavekort etc. Med strekkode på.
Sitat av lost2 Vis innlegg
om jeg benytter et kort jeg har fra før som for eksempel et coop kort. om ikke så hadde jeg jo bare laget et kort som skriver selve passordet mitt :-/
Vis hele sitatet...
Man "lager" ikke bare et magnetkort, bare så det er sagt.
jeg blir nysgjerrig, hva hadde det hjulpet med to passord? du måtte uansett delt passordet, å andre hadde kommet inn på akkurat samme konto?
Trådstarter
18 0
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
jeg blir nysgjerrig, hva hadde det hjulpet med to passord? du måtte uansett delt passordet, å andre hadde kommet inn på akkurat samme konto?
Vis hele sitatet...
ikke om jeg hadde lagt inn for eksempel et coop kort som var derses til å logge inn på brukeren
Sitat av lost2 Vis innlegg
Hadde vert kjekt om jeg kunne ha ett passord jeg kunne gitt til venner om jeg ikke var tilstede. For eksempel når jeg er på LAN
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal folk du ikke stoler på ha tilgang til PC'en din når du ikke er der? Det har aldri vært et must på noen av LANa jeg har vært på.
Sitat av lost2 Vis innlegg
ikke om jeg hadde lagt inn for eksempel et coop kort som var derses til å logge inn på brukeren
Vis hele sitatet...
Eh, jo.. Man kommer inn på samme brukeren med din ide, så skjønner fremdeles ikke. Virker som du bare ønsker å ha det litt mer fancy?!
Sitat av lost2 Vis innlegg
ikke om jeg hadde lagt inn for eksempel et coop kort som var derses til å logge inn på brukeren
Vis hele sitatet...
du vil ha ett vanlig passord som backup tilfelle kortet streiker, samt et kort som du kan ta med deg eller legge igjen for kompiser? hvis jeg har forstått rett er passord enklere
Trådstarter
18 0
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Og hvordan skulle du laget dette kortet ? Er det du bestiller en magnetskriver ?
Nei.
Vis hele sitatet...
se hær du http://www.youtube.com/watch?v=F6K5hh6LwYE
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av lost2 Vis innlegg
ikke om jeg hadde lagt inn for eksempel et coop kort som var derses til å logge inn på brukeren
Vis hele sitatet...
Doesn't work like that.
Trådstarter
18 0
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Eh, jo.. Man kommer inn på samme brukeren med din ide, så skjønner fremdeles ikke. Virker som du bare ønsker å ha det litt mer fancy?!
Vis hele sitatet...
jeg har nevnt det før... om jeg glemmer at hjemme kortleseren eller om den blir ødelagt må jeg ha et backup passord

Sitat av Skateward Vis innlegg
Hvorfor skal folk du ikke stoler på ha tilgang til PC'en din når du ikke er der? Det har aldri vært et must på noen av LANa jeg har vært på.
Vis hele sitatet...
neeei... du har vell rett der :-P men jeg har lyst til å ha muligheten til å logge meg på admin brukeren min med kortleseren
Sitat av lost2 Vis innlegg
neeei... du har vell rett der :-P men jeg har lyst til å ha muligheten til å logge meg på admin brukeren min med kortleseren
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?
Trådstarter
18 0
Sitat av Skateward Vis innlegg
Hvorfor det?
Vis hele sitatet...
lei av å skrive passord, og at andre goster passordet mitt :-P
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av lost2 Vis innlegg
lei av å skrive passord, og at andre goster passordet mitt :-P
Vis hele sitatet...
Fingerprintlogon eller USB-security tokens.

Eller bare slutt å skrive som en jøde og ha et passord som faktisk ikke er lesbart øyeblikkelig av en treåring.
Trådstarter
18 0
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Fingerprintlogon eller USB-security tokens.

Eller bare slutt å skrive som en jøde og ha et passord som faktisk ikke er lesbart øyeblikkelig av en treåring.
Vis hele sitatet...
fullt klar over at det finnes.... men hvor awsome er det ikke å dra et magnet kort for å logge inn på windows??
OT: AtXbYeA made my night!:P ahah
Sitat av lost2 Vis innlegg
men hvor awsome er det ikke å dra et magnet kort for å logge inn på windows??
Vis hele sitatet...
det er egentlig jævlig slitsomt, bare fælt å holde styr på kortet. også er det heller ikke artig å måtte stole på en usb-enhet
Trådstarter
18 0
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
det er egentlig jævlig slitsomt, bare fælt å holde styr på kortet. også er det heller ikke artig å måtte stole på en usb-enhet
Vis hele sitatet...
det er jo derfor jeg vil ha to windows innloggings passord :-P
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
det er egentlig jævlig slitsomt, bare fælt å holde styr på kortet. også er det heller ikke artig å måtte stole på en usb-enhet
Vis hele sitatet...
Helt enig, men jeg forstår selvsagt tankegangen til TS, dette er jo noe ikke alle andre har, så litt artig er det nok. I allefall i begynnelsen, men så innser nok TS at det er mer styr enn glede i dette som Vrangsfreaken påpeker.

Sitat av lost2 Vis innlegg
det er jo derfor jeg vil ha to windows innloggings passord :-P
Vis hele sitatet...
Jepp, men ser ut til at det ikke vil gå så greit dessverre.
Trådstarter
18 0
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Helt enig, men jeg forstår selvsagt tankegangen til TS, dette er jo noe ikke alle andre har, så litt artig er det nok. I allefall i begynnelsen, men så innser nok TS at det er mer styr enn glede i dette som Vrangsfreaken påpeker.



Jepp, men ser ut til at det ikke vil gå så greit dessverre.
Vis hele sitatet...
joda, ser den :-P
Sitat av lost2 Vis innlegg
det er jo derfor jeg vil ha to windows innloggings passord :-P
Vis hele sitatet...
etter to dager er kortet borte, å du er tilbake til vanlig passord
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av lost2 Vis innlegg
det er jo derfor jeg vil ha to windows innloggings passord :-P
Vis hele sitatet...
Hvis du får til det du vil, og bruke et kort som innlogging, så trenger du jo ikke 2 passord. Da bruker du kortet for å logge inn, mister du dette så må du skrive inn passordet.
Trådstarter
18 0
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
etter to dager er kortet borte, å du er tilbake til vanlig passord
Vis hele sitatet...
har flere kort da :-P
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Flere coop-kort?
Trådstarter
18 0
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Flere coop-kort?
Vis hele sitatet...
jobber på coop
Det er fullt ut mulig å bruke strekkode, magnetstripe, smartkort, fingeravtrykk, håndavtrykk, irisscanner og alskens annet dilldall som alternativ for å skrive inn passord, men du kan ikke ha 2 forskjellige passord på en bruker. Det ligger under kategorien "sånn litt umulig" og "skaper flere problemer enn du kunne tenke deg".

Strekkode er forholdsvis enkelt. Du trenger bare en leser som takler det formatet du har på kortet, og så setter du passordet ditt til å være det samme som det strekkoden er.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Føler at spørsmålet "hvorfor to passord" ikke helt er besvart enda. Hva slags hensikt skal det ha? Hvorfor kan du ikke bruke samme passord som det kompisen din skal bruke? Dere logger jo inn på samme bruker og får akkurat samme rettigheter uansett hva slags passord som brukes.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Føler at spørsmålet "hvorfor to passord" ikke helt er besvart enda. Hva slags hensikt skal det ha? Hvorfor kan du ikke bruke samme passord som det kompisen din skal bruke? Dere logger jo inn på samme bruker og får akkurat samme rettigheter uansett hva slags passord som brukes.
Vis hele sitatet...
Hvis du har samme passord på freak, face, twitter, blogg, mail og windows, er det litt kjedelig når kompisene dine spør "Ey, hva er passordet til pc'en din?" Da hadde det vært greit å kunne sagt et annet passord enn det som funker på alle kontoer du har. Det var sånn jeg forstod det hvert fall.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av noerandom Vis innlegg
Hvis du har samme passord på freak, face, twitter, blogg, mail og windows, er det litt kjedelig når kompisene dine spør "Ey, hva er passordet til pc'en din?" Da hadde det vært greit å kunne sagt et annet passord enn det som funker på alle kontoer du har. Det var sånn jeg forstod det hvert fall.
Vis hele sitatet...
Da er det kanskje hakket enklere å endre loginpassordet til windows?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av noerandom Vis innlegg
Hvis du har samme passord på freak, face, twitter, blogg, mail og windows, er det litt kjedelig når kompisene dine spør "Ey, hva er passordet til pc'en din?" Da hadde det vært greit å kunne sagt et annet passord enn det som funker på alle kontoer du har. Det var sånn jeg forstod det hvert fall.
Vis hele sitatet...
Da har du eit grunnleggande sikkerhetsproblem som bør løysast med andre remedier. Bruk eit passord for viktige ting, og eit for uviktige ting, eller ideelt sett ulike for kvar enkelt teneste. Det er ikkje veldig ukjent ting at ymse nettenester har lekkasjer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
18 0
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nei, den fungerer ikke på samme måte som et tastatur, slutt å uttale deg om ting du har -1400 i snøring på.
Vis hele sitatet...
haha! you fail!!! det instalerte seg som et usb tastatur!!! HAHAHA!!! slutt å uttale deg om ting du har -1400 snøring på!!!
Sist endret av lost2; 7. februar 2012 kl. 12:49.