Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  95 35651
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av awt Vis innlegg
Et litt mer "privat" spørsmål jeg har lurt litt på (forstår om du ikke ønsker å svare på det). Ut fra denne tråden har jeg fått inntrykk av at du hadde et forholdsvis vanlig liv før du begynte med dette (ref. skolegangen og svar generelt), vet (gamle) venner/familie etc. om denne "businessen"? Tenker spesielt med tanke på at du bor langt uti gokk i Sverige, folk må vel lure litt på hvorfor du har bosatt deg der du er?
Vis hele sitatet...
Vel, det er ganske få som vet. Noen av de nærmeste er jo klar over det, men de aller aller fleste gjør ikke I Sverige er det masse industri, med både Volvo, Ikea, Electrolux og andre store kjente produsenter, så om man er litt kreativ så er det null problem å komme med en plausibel forklaring for hvorfor man plutselig bor i Sverige

Sitat av neiass Vis innlegg
Har ingen spørsmål, vil bare si at det var interessant! Lykke til videre
Vis hele sitatet...
Takk for det Hyggelig å høre at det settes pris på
Så episoden ikveld, veldig spennende og morsomt å se Stein Morten stresse litt baki varebilen. Fikk det noen videre konsekvenser utover mistenkt status i Litauen og 2000 euro borte? Selvfølgelig måtte jo endel av operasjonen legges om men måtte du sone eller er du etterlyst i skandinavia?
hvis det er deg vi ser i programmet er det ikke det en risiko å stå fram på forumet her?
hvis politiet vil finne deg er vel det en enkel sak for dem, spes med tanke på alle innlegg du har her på forumet? en data kyndig person kan vel lett legge samens all info her, å i tillegg spore ip?
Tror du noen i insider tysta på deg?
føler du deg 100% trygg?

spør pga jeg er nyskjerig
bra gjort å stå fram slik
hadde ikke jeg turt
Sist endret av plater; 11. januar 2017 kl. 20:54.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av LGDS Vis innlegg
Så episoden ikveld, veldig spennende og morsomt å se Stein Morten stresse litt baki varebilen. Fikk det noen videre konsekvenser utover mistenkt status i Litauen og 2000 euro borte? Selvfølgelig måtte jo endel av operasjonen legges om men måtte du sone eller er du etterlyst i skandinavia?
Vis hele sitatet...
Saken mot meg i Litauen ble henlagt et par måneder senere, så er ikke etterlyst noen plass lengre for den saken der nå Ellers gikk det i grunnen greit der nede, funderer på om ikke jeg skal dra nedover igjen snart, dog med min egen lovlige bil da, og bo der en periode heller. Veldig flott land, også så billig da :O

Og det var veldig moro å stresse Stein Morten litt baki varebilen

Sitat av plater Vis innlegg
hvis det er deg vi ser i programmet er det ikke det en risiko å stå fram på forumet her?
hvis politiet vil finne deg er vel det en enkel sak for dem, spes med tanke på alle innlegg du har her på forumet? en data kyndig person kan vel lett legge samens all info her, å i tillegg spore ip?
Tror du noen i insider tysta på deg?
føler du deg 100% trygg?

spør pga jeg er nyskjerig
bra gjort å stå fram slik
hadde ikke jeg turt
Vis hele sitatet...
Sånn sett finnes det jo ingen bevis på at jeg er "Daniel" som står frem i programmet, så jeg kan jo likegodt være en som bare vil ta "æren" for det. Eller så kan jeg like godt være ansatt i Insider-teamet for alt du vet. Så denne tråden vil ikke kunne brukes som noe bevis sånn sett. Og om jeg faktisk er "Daniel", så vil jeg nesten tro jeg hadde vært/er smart nok til enten å bruke noen tekniske hjelpemidler for å tukle med IP-adressen, eller hvertfall ikke sitte å skrive her hjemmefra. Evt en kombinasjon, eller andre ting som gjør jobben vanskeligere... For den datakyndige finnes det jo mange måter å gjemme seg bort på

Jeg er også sikker på at det ikke var Insider som tystet i forbindelse med episode 2. Den saken er oppklart og ute av verden, og det var ingen i Insider-teamet sin feil
Sitat av Btyven Vis innlegg
Jeg er også sikker på at det ikke var Insider som tystet i forbindelse med episode 2. Den saken er oppklart og ute av verden, og det var ingen i Insider-teamet sin feil
Vis hele sitatet...
Måtte noen bytte navn og flytte utenlands?
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ziggity Vis innlegg
Måtte noen bytte navn og flytte utenlands?
Vis hele sitatet...
Neeei, det ble faktisk ikke nødvendig. De bodde allerede utenlands, var ikke nordmenn det var snakk om.

Vi ble observert av noen sivile polske politifolk på en bensinstasjon i Polen, nær grensa til Litauen, der de la merke til kameraduden som sprang rundt og filmet og programlederen og dette (mange bensinstopp som ble filmet, men ikke vist på tv), og de hadde visst tipset videre til grensepolitiet om at det kanskje var dokumentarfilm om dop-smugling, derfor de var så opptatt av bagasjerommet på Merca...

Så på en måte Insider-gutta sin feil, som tiltrakk seg den oppmerksomheten, men samtidig så var det jo jeg som lot dem bli med, så følte ikke jeg kunne klandre dem for det akkurat. Men løste seg jo greit da så

(For ordens skyld, det var ingen dop i Merca )
Kan ikke politiet finne deg på overvåknigs kamera osv da ? Best episodene som har vert på insider
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av helland1212 Vis innlegg
Kan ikke politiet finne deg på overvåknigs kamera osv da ? Best episodene som har vert på insider
Vis hele sitatet...
Viktig å huske at dette ikke akkurat ble filmet i går De fleste opptak fra videokameraer slettes etter 7-14 dager om ikke det har skjedd noe kriminelt i lokalene (ran etc.), så finnes nok ikke mye kameraovervåkning fra tidsrommet der vi dro nedover lengre...
Sitat av Btyven Vis innlegg
Viktig å huske at dette ikke akkurat ble filmet i går De fleste opptak fra videokameraer slettes etter 7-14 dager om ikke det har skjedd noe kriminelt i lokalene (ran etc.), så finnes nok ikke mye kameraovervåkning fra tidsrommet der vi dro nedover lengre...
Vis hele sitatet...
Neida men tenkte mer på når du var aktiv. Burde jo ikke våre veldig stort problem for dem og sjekke kamera langs veiene da? i så fall har vi jo sløft politi.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av helland1212 Vis innlegg
Neida men tenkte mer på når du var aktiv. Burde jo ikke våre veldig stort problem for dem og sjekke kamera langs veiene da? i så fall har vi jo sløvt politi.
Vis hele sitatet...
Tro meg, vi har sløvt politi - dessverre?
gikk det ikke litt langt med tanke på å stappe Stein Morten inn i en bil, å kjøre (timer) villmann med han baki. å deretter vise fram en bil i million klassen å deretter dra han med til en kirkegård? når (han/de var uskyldige) ble du godt kjent med Insider crew? var det mange og forholde seg til? var alt på dine premisser?
etter så mange timer/dager samens hva er ditt inntrykk av Insider og crew?
Sitat av plater Vis innlegg
gikk det ikke litt langt med tanke på å stappe Stein Morten inn i en bil, å kjøre (timer) villmann med han baki. å deretter vise fram en bil i million klassen å deretter dra han med til en kirkegård? når (han/de var uskyldige) ble du godt kjent med Insider crew? var det mange og forholde seg til? var alt på dine premisser?
etter så mange timer/dager samens hva er ditt inntrykk av Insider og crew?
Vis hele sitatet...
Han ville jo vise fram at han faktisk ikke var arrestert og at den stoppen ikke stoppa han fra å gjøre det. Kunne sikkert ordna en smule bedre komfort i varebilen, men hvis du mistenker at noen driver og tyster på deg vil du jo ikke gi dem lokasjonen til garasjen du oppbevarer 80 000€ i lønn

Skal innrømme at jeg flirte litt da de åpna døra på en kirkegård, den var litt stygg, men bra tv!
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av plater Vis innlegg
gikk det ikke litt langt med tanke på å stappe Stein Morten inn i en bil, å kjøre (timer) villmann med han baki. å deretter vise fram en bil i million klassen å deretter dra han med til en kirkegård? når (han/de var uskyldige) ble du godt kjent med Insider crew? var det mange og forholde seg til? var alt på dine premisser?
etter så mange timer/dager samens hva er ditt inntrykk av Insider og crew?
Vis hele sitatet...
Vel, at jeg kjørte flere timer villmannskjøring er slik han valgte å ordlegge seg for å få det mest mulig tv-vennlig. Du må huske at alt de viser ikke er 110% fakta, men at det gjerne smøres litt tykt på i blant. Uten å si altfor mye så var det vel ikke 4-5 timers kjøring, slik han hevder, og jeg kjørte faktisk et godt stykke under fartsgrensen hele tiden og tok det i det hele tatt med ro. Men at det opplevdes dramatisk sett fra varerommet i bilen, det tviler jeg ikke på...

Usikker på om jeg får si det høyt, men kirkegården som location var faktisk ikke 100% min idè, men en av flere forslag jeg fikk servert fra researcheren når vi planla den sekvensen av episoden. Han hadde et par ulike forslag til hvordan jeg kunne løse det, og jeg likte den ideen best

Alt foregikk på mine premisser, de kom når jeg ba dem om det. Jeg hadde kun kontakt med researcheren, vi planla og slikt, også dro han med seg kameramann og reporter, så jeg har ikke hatt særlig mye kontakt med reporter utover det man ser på tv + klipp som ikke ble med i episoden.

Ang. mitt inntrykk av dem: Jeg har jo tilbrakt ganske lang tid med dem totalt sett nå. Syntes det var en veldig moro opplevelse, selv om Litauen-turen gjerne skulle endt litt annerledes om jeg fikk bestemme alt selv. De har allerede tatt kontakt og spurt om jeg vil stille opp i en ny episode i neste sesong så de kan følge opp historien da. Jeg er foreløpig i tankeboksen om jeg vil det eller ikke, så tar gjerne imot folks meninger her inne ang det

Sitat av Pygoscelis Vis innlegg
Han ville jo vise fram at han faktisk ikke var arrestert og at den stoppen ikke stoppa han fra å gjøre det. Kunne sikkert ordna en smule bedre komfort i varebilen, men hvis du mistenker at noen driver og tyster på deg vil du jo ikke gi dem lokasjonen til garasjen du oppbevarer 80 000€ i lønn

Skal innrømme at jeg flirte litt da de åpna døra på en kirkegård, den var litt stygg, men bra tv!
Vis hele sitatet...
Planen var egentlig en mindre varebil, men det fikk vi ikke tak i fordi de vi leide av hadde surret, så ble jo en svær buss av en varebil. Men joda, kunne jo funnet alternative måter og frakte dem på, men så er det jo gøy å gjøre det litt spennende også da

Forøvrig var det snakk om 80.000 NOK for bilen, 80.000 euro var litt i meste laget...
"Mercedesen ble stoppet på grensen mellom Polen og Litauen noen dager senere. En norsk mann fra Sørlandet kjørte bilen.

– Han ble pågrepet, men etter hvert sluppet fri igjen, blant annet fordi det ville tatt lang tid med tanke på utlevering. Han ble imidlertid hanket inn igjen da han ble stanset i Sverige. Derfra gikk det raskt: Han ble utlevert til oss, avhørt og erkjente at han hadde brukt en annen ID og var i besittelse av et stjålet førerkort da han lånte Mercedesen, forteller Skjønborg."

Link

Hvilken reaksjon fikk du av norsk politi?
Sist endret av Ziggity; 12. januar 2017 kl. 01:03. Grunn: fikset link
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ziggity Vis innlegg
"Mercedesen ble stoppet på grensen mellom Polen og Litauen noen dager senere. En norsk mann fra Sørlandet kjørte bilen.

– Han ble pågrepet, men etter hvert sluppet fri igjen, blant annet fordi det ville tatt lang tid med tanke på utlevering. Han ble imidlertid hanket inn igjen da han ble stanset i Sverige. Derfra gikk det raskt: Han ble utlevert til oss, avhørt og erkjente at han hadde brukt en annen ID og var i besittelse av et stjålet førerkort da han lånte Mercedesen, forteller Skjønborg."

Link

Hvilken reaksjon fikk du av norsk politi?
Vis hele sitatet...
Vel, vi kan vel si det slik at sannheten rundt hva som skjedde i Norge ligger et sted mellom det avisen skriver, og det som vises på Insider. Røhne Selmer selv avkrefter mer eller mindre på sin Facebook-side at det er deres Mustang som vises i programmet:



Kanskje den som vises på tv ikke var så norsk likevel?

Når det er sagt, så ble det jo litt rabalder rundt spesielt Mercedesen i Norge. Den skal såvidt jeg vet ha blitt funnet i Litauen etter at jeg forlot den der nede. Nøyaktig hvordan enden på visa blir, vet jeg faktisk ikke ennå, for det har ikke blitt tatt ut noe tiltale i saken mot verken meg eller noen andre ennå Men jeg har hatt status som mistenkt, såpass kan jeg vel bekrefte
Etter at du ble stoppet på grensen polen/litauen med merc. Hvorfor tok det 5 uker før Insider fikk kontakt med deg?
ble du varetektsfengslet der nede? Etter varetekt reiste du til sverige?
betalte du bestikkelse?
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av plater Vis innlegg
Etter at du ble stoppet på grensen polen/litauen med merc. Hvorfor tok det 5 uker før Insider fikk kontakt med deg?
Vis hele sitatet...
Fordi det via advokaten der nede ble antydet at det hadde kommet tips i saken, valgte jeg å "droppe" Insider for å undersøke og da bekrefte/avkrefte hvorvidt det var de som hadde tipset noen dere nede. Var derfor lite aktuelt å ta med med videre etter at jeg dro fra tollstasjonen...

Sitat av plater Vis innlegg
ble du varetektsfengslet der nede? Etter varetekt reiste du til sverige?
betalte du bestikkelse?
Vis hele sitatet...
I og med at det foreløpig er uklart hvorvidt dette kommer for retten i Norge, enten for meg eller noen av dem jeg jobbet med, så velger jeg å ikke svare på det i en åpen tråd
Sitat av Btyven Vis innlegg

Ang. mitt inntrykk av dem: Jeg har jo tilbrakt ganske lang tid med dem totalt sett nå. Syntes det var en veldig moro opplevelse, selv om Litauen-turen gjerne skulle endt litt annerledes om jeg fikk bestemme alt selv. De har allerede tatt kontakt og spurt om jeg vil stille opp i en ny episode i neste sesong så de kan følge opp historien da. Jeg er foreløpig i tankeboksen om jeg vil det eller ikke, så tar gjerne imot folks meninger her inne ang det
Vis hele sitatet...
De to episodene av deg har vært god tv vi har fått ett godt innblikk hvordan du har operert, Som reporteren sa i programmet at du var ingen kynisk person, men kalkulert person som leter etter hull i systemet som kan misbrukes.

Etter de to episodene syns jeg du virker som en hyggelig person, selv om jeg ikke støtter på noen måte kriminalitet

Hadde vært moro å følge deg i en tredje episode, hvordan livet ditt er nå og hvordan det har gått siden sist osv.

Hva tenker dere andre? - hadde det ikke vært moro med enda en episode folkens!
Jeg ville anbefalt deg å ikke ta en 3dje runde. Jeg tror du har tatt for stor risiko allerede ved å være med i programmet og lage den tråden. Selv om jeg syns det er artig å få dine ekte personlige svar på det vi spør om. For å være helt ærlig med deg så ville jeg anbefalt å ta kontakt med admins, å få slettet hele denne tråden mtp på din situasjon.
Sitat av nevlen Vis innlegg
Jeg ville anbefalt deg å ikke ta en 3dje runde. Jeg tror du har tatt for stor risiko allerede ved å være med i programmet og lage den tråden. Selv om jeg syns det er artig å få dine ekte personlige svar på det vi spør om. For å være helt ærlig med deg så ville jeg anbefalt å ta kontakt med admins, å få slettet hele denne tråden mtp på din situasjon.
Vis hele sitatet...
Det er på grensen til og være paranoide vrangforestillinger du har publisert her.

At en (tilsynelatende) seriøs journalist skulle bryte med kildevernet pga en såpass lite alvorlig sak er like sannsynlig som at retten skulle kalle inn deg som vitne på bakgrunn av det du har sett på tv.

Eller var det andre farer som at politiet skulle sette i gang en storstilt etterforskning på bakgrunn av bevisene dem hadde sikret seg på www.dplay.no?
Sist endret av norskesvensken; 13. januar 2017 kl. 00:55.
Jeg er kanskje det, men hvis det er snakk om en mulig straffesak i norsk rettsvesen kan jo en slik tråd som dette backfire.

Mulig at det ikke holder vann i det heletatt hvis det skulle blitt brukt, men det får være opp til trådstader å ta stilling til dette.
Det var interessante episoder. Når man har et system for å skanne skilt på grensepasseringer er det merkelig at det ikke plukker opp en bil som er meldt stjålet i Norge.

Jeg vet ikke helt hvordan livet i Sverige er, men jeg må innrømme at jeg synes det så ganske trist ut. Du er jo tydeligvis en smart type. Må du i fengsel igjen for Mustangen kan det hende du kan ta en utdannelse. Jeg tror du kan komme langt og tjene meget godt lovlig hvis du omstiller deg litt. Da kan man kanskje skryte av å ha startet et legit selskap - i stedet for å skryte av å svindle banker, bilforhandlere og andre næringsdrivende.

Mener ikke å komme med noen moralpreken altså. Tror bare du er smart, og har mange muligheter på den andre siden av loven. Da kan man kanskje også bo litt annerledes. Ha større muligheter til å være sosial. Få seg dame f.eks hvis man ikke har det.

Kanskje du kan spille med åpne kort å bli ansatt som en privatetterforsker i et forsikringsselskap? Det hadde sikkert vært en veldig spennende jobb.

EDIT: norskesvensken: det er vel en påegående etterforskning. Ikke vet jeg, men hvis det er tvil om bevisene i saken og retten får se Insider tror jeg ikke det akkurat styrker siktedes sak.
Sist endret av zelder; 13. januar 2017 kl. 01:06.
Sitat av zelder Vis innlegg
Det var interessante episoder. Når man har et system for å skanne skilt på grensepasseringer er det merkelig at det ikke plukker opp en bil som er meldt stjålet i Norge.

Jeg vet ikke helt hvordan livet i Sverige er, men jeg må innrømme at jeg synes det så ganske trist ut. Du er jo tydeligvis en smart type. Må du i fengsel igjen for Mustangen kan det hende du kan ta en utdannelse. Jeg tror du kan komme langt og tjene meget godt lovlig hvis du omstiller deg litt. Da kan man kanskje skryte av å ha startet et legit selskap - i stedet for å skryte av å svindle banker, bilforhandlere og andre næringsdrivende.

Mener ikke å komme med noen moralpreken altså. Tror bare du er smart, og har mange muligheter på den andre siden av loven. Da kan man kanskje også bo litt annerledes. Ha større muligheter til å være sosial. Få seg dame f.eks hvis man ikke har det.

Kanskje du kan spille med åpne kort å bli ansatt som en privatetterforsker i et forsikringsselskap? Det hadde sikkert vært en veldig spennende jobb.

EDIT: norskesvensken: det er vel en påegående etterforskning. Ikke vet jeg, men hvis det er tvil om bevisene i saken og retten får se Insider tror jeg ikke det akkurat styrker siktedes sak.
Vis hele sitatet...
Så du mener at Btyven hadde blitt mer lykkelig om han hadde dame, hengt med flere folk, bodd mer sentralt og eide sitt eget firma? Og der etter blir det ut på byen et par ganger i året hvor det er mulig og skryte av sitt legitte selskap.



Jeg tror at den personen i påtalemyndigheten som hadde vist frem den Insider episoden for retten hadde tapt saken og blitt ansett som uskikket for oppgaven fremtiden.
Sitat av norskesvensken Vis innlegg



Jeg tror at den personen i påtalemyndigheten som hadde vist frem den Insider episoden for retten hadde tapt saken og blitt ansett som uskikket for oppgaven fremtiden.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner en i politiet som sier at det var mye som kom frem i den dokumentaren. Han jobber ikke med saken, men sier at man potensielt utsetter seg selv for en stor risiko ved å være med i slike programmer. Sladdingen er ikke så veldig bra. Er selvsagt ikke nok beviser i et slikt program for å dømme noen, men når du setter dette sammen med en annen sak og har bompengepasseringer, grensepasseringer, vitner og annet blir det noe helt annet. Det er han sine ord. Jeg vet ikke.
http://www.budstikka.no/tyveri-og-in.../s/5-55-388422

så mustangen er kommet tilbake da , rart ikke insider nevner noe om dette
Sist endret av gekko4u; 13. januar 2017 kl. 19:17.
Sitat av gekko4u Vis innlegg
http://www.budstikka.no/tyveri-og-in.../s/5-55-388422

så mustangen er kommet tilbake da , rart ikke insider nevner noe om dette
Vis hele sitatet...
Dette er vell nevnt/forklart i innlegget litt lenger opp i tråden

Sitat av Btyven Vis innlegg
Vel, vi kan vel si det slik at sannheten rundt hva som skjedde i Norge ligger et sted mellom det avisen skriver, og det som vises på Insider. Røhne Selmer selv avkrefter mer eller mindre på sin Facebook-side at det er deres Mustang som vises i programmet:

Kanskje den som vises på tv ikke var så norsk likevel?
Vis hele sitatet...
Sist endret av KjemikalieX; 13. januar 2017 kl. 20:37.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av RapTouR Vis innlegg
De to episodene av deg har vært god tv vi har fått ett godt innblikk hvordan du har operert, Som reporteren sa i programmet at du var ingen kynisk person, men kalkulert person som leter etter hull i systemet som kan misbrukes.

Etter de to episodene syns jeg du virker som en hyggelig person, selv om jeg ikke støtter på noen måte kriminalitet

Hadde vært moro å følge deg i en tredje episode, hvordan livet ditt er nå og hvordan det har gått siden sist osv.
Vis hele sitatet...
Takk for det! I og med at jeg har lagt opp, så ville jo episode 3 hatt en noe annerledes vinkling enn de to første tenker jeg. Ser jo for meg det måtte blitt mer om livet etterpå og slik da, men nøyaktig hvordan det skulle blitt lagt opp vet jeg ikke helt ennå, men noen mulige ideer har jeg jo

Sitat av nevlen Vis innlegg
Jeg ville anbefalt deg å ikke ta en 3dje runde. Jeg tror du har tatt for stor risiko allerede ved å være med i programmet og lage den tråden. Selv om jeg syns det er artig å få dine ekte personlige svar på det vi spør om. For å være helt ærlig med deg så ville jeg anbefalt å ta kontakt med admins, å få slettet hele denne tråden mtp på din situasjon.
Vis hele sitatet...
Risikoen ble nøye overveid før jeg sa ja til det som allerede er sendt, og jeg føler meg i grunnen fremdeles trygg ved den avgjørelsen. Som sagt tidligere, denne tråden kan sånn sett like greit være opprettet av noen i Insider-teamet for å skape blest/reklame om serien, så det å bruke tråden her som bevis ville nok bydd på flere problemer enn det hadde løst...

Sitat av zelder Vis innlegg
Det var interessante episoder. Når man har et system for å skanne skilt på grensepasseringer er det merkelig at det ikke plukker opp en bil som er meldt stjålet i Norge.
Vis hele sitatet...
ANPR-kameraer (Automatic Number Plate Recognition) er en sabla praktisk sak for toll/politi, men de er nok kun koblet opp mot nasjonale stjåletdatabaser + egne etterretningssystemer, ikke internasjonale. Dvs. at en norsk bil vil bli fanget opp i Norge, men ironisk nok ikke i f.eks Danmark, selvom den er internasjonalt etterlyst. Om politiet, uansett land, skal sjekke status på en utenlandsregistrert bil, må de gjøre et manuelt søk via Interpol sin database. ANPR-systemet gjør ikke det for dem.

Du kan jo tenke deg selv hvor mange feilmeldinger/alarmer som hadde dukket opp hvis ANPR-kameraene til en norsk politibil sjekket opp mot alle stjålne bilskilt i hele Europa. I Danmark f.eks, har bilskiltene også to bokstaver og 5 tall. Så la oss si at en dansk bil med skiltnr AA12345 ble stjålet, ville jo den norske bilen med tilsvarende bokstav- og tallkombinasjon blitt veldig hyppig stoppet av norsk politi, fordi den ville kommet opp i systemet som stjålet. Noen polske byer har også, som i Norge og Danmark, to bokstaver og fem tall. Svenske og Litauiske skilter består begge av 3 bokstaver og 3 tall. Det kunne blitt et eneste stort salig rot om slike system skulle sjekket mot Interpol.

Dessverre kanskje? Foreløpig er nemlig ikke teknologien avansert nok til å skille nasjonalitetene fra hverandre på skiltnumrene, den leser kun bokstav- og tallkombinasjonene og sjekker opp mot registrene den skal.

Sitat av zelder Vis innlegg
Jeg vet ikke helt hvordan livet i Sverige er, men jeg må innrømme at jeg synes det så ganske trist ut. Du er jo tydeligvis en smart type. Må du i fengsel igjen for Mustangen kan det hende du kan ta en utdannelse. Jeg tror du kan komme langt og tjene meget godt lovlig hvis du omstiller deg litt. Da kan man kanskje skryte av å ha startet et legit selskap - i stedet for å skryte av å svindle banker, bilforhandlere og andre næringsdrivende. Kanskje du kan spille med åpne kort å bli ansatt som en privatetterforsker i et forsikringsselskap? Det hadde sikkert vært en veldig spennende jobb.
Vis hele sitatet...
Jeg stortrives i Sverige, og kan vel si så mye som at fremstillingen av hvor og hvordan jeg bor på tv ikke stemmer helt over ens med virkeligheten, uten at vi går så veldig mye mer i dybden på det. Ellers har jeg allerede i stor grad gjort som du sier. Jeg har nå et eget lite firma som driver med sikkerhetsløsninger for biler, båter og andre "store verdigjenstander", og vi gjør også litt privatetterforskning og oppsporing for forsikringsselskaper, banker osv. Riktignok er det de færreste av kundene som kjenner bakgrunnen min, men jeg vil likevel påstå de er i trygge hender

(Så om noen skulle trenger hjelp med å sikre/forebygge tyverier, er det bare å ta kontakt )

Sitat av Ueland Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Absolutt interessant, takk for link!

Sitat av zelder Vis innlegg
Jeg kjenner en i politiet som sier at det var mye som kom frem i den dokumentaren. Han jobber ikke med saken, men sier at man potensielt utsetter seg selv for en stor risiko ved å være med i slike programmer. Sladdingen er ikke så veldig bra. Er selvsagt ikke nok beviser i et slikt program for å dømme noen, men når du setter dette sammen med en annen sak og har bompengepasseringer, grensepasseringer, vitner og annet blir det noe helt annet. Det er han sine ord. Jeg vet ikke.
Vis hele sitatet...
Kompisen din i politiet har vel langt på vei rett, og skal få lov å mene det han vil mene om det Det er såpass lenge siden alt ble innspilt at jeg tror man skal ha en ganske heftig porsjon flaks for å finne vitner som husker ting de så for et år siden. Og retten ville nok absolutt stilt spørsmål ved troverdigheten til disse vitnene. Bompasseringer kan funke, hvis den/de som frakter biler over grensene er dumme nok til å betale med kort (motorveien gjennom polen er full av manuelle bomstasjoner - de har ikke funnet opp Autopass ennå...).
"Bilen har kommet tilbake til oss lenge før dette ble sendt". Avkreftet sjappa at det var snakk om samme bil..?
Sitat av zelder Vis innlegg
"Bilen har kommet tilbake til oss lenge før dette ble sendt". Avkreftet sjappa at det var snakk om samme bil..?
Vis hele sitatet...
Ser sånn ut ja Virker som Btyven kan hinte til at det var litt "reality tv" effekter der ja. Så stemmer nok.

Sitat av Btyven Vis innlegg
Kanskje den som vises på tv ikke var så norsk likevel?
Vis hele sitatet...
Om klippet av bilen fra Max var løgn kan jo hende, men slik jeg leser det avkrefter vel ikke bilforhandleren på noen måte at det ikke er snakk om samme bil? Dette ble jo spillt inn en god stund før det gikk på TV...
Sitat av zelder Vis innlegg
Om klippet av bilen fra Max var løgn kan jo hende, men slik jeg leser det avkrefter vel ikke bilforhandleren på noen måte at det ikke er snakk om samme bil? Dette ble jo spillt inn en god stund før det gikk på TV...
Vis hele sitatet...
Ja tenkte på det samme. Er jo lang tid fra det ble spilt inn til det ble vist på TV. Men forhandleren sier at tyven ble tatt. Og fra kommentaren til Btyven kan det virke som det ikke er samme bil.

Så det kommer vell an på om Btyven nå har det på rullebladet, eller om det var en annen person. Det får han eventuelt svare på selv, hvis han ønsker

Må få med meg episode nr 2. Da jeg ligger etter
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Velger å sitere meg selv her:

Sitat av Btyven Vis innlegg
I og med at det foreløpig er uklart hvorvidt dette kommer for retten i Norge, enten for meg eller noen av dem jeg jobbet med, så velger jeg å ikke svare på det i en åpen tråd
Vis hele sitatet...
Ønsker i grunnen å få tråden litt mer on-topic, nemlig om hvordan det er å jobbe med Insider-teamet. Selvsagt forstår jeg at spesielt nå som episodene er sendt, så er det interessant med historiene rundt det som skjedde. Som nevnt ønsker jeg ikke å henge ut verken meg selv eller noen andre som kan ha hatt noe å gjøre med saken, med tanke på eventuell behandling i rettssystemet
Sitat av Btyven Vis innlegg
Ønsker i grunnen å få tråden litt mer on-topic, nemlig om hvordan det er å jobbe med Insider-teamet. Selvsagt forstår jeg at spesielt nå som episodene er sendt, så er det interessant med historiene rundt det som skjedde. Som nevnt ønsker jeg ikke å henge ut verken meg selv eller noen andre som kan ha hatt noe å gjøre med saken, med tanke på eventuell behandling i rettssystemet
Vis hele sitatet...
Vi ser ingen grunn til å slette eller stenge denne tråden, men det er helt klart en ubetinget fordel om folk holder seg til saken. Tomme spekulasjoner og masing om detaljer som ikke vil bli offentliggjort er uinteressant og vil bli sletta fortløpende.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tror du det blir vanskeligere å være biltyv etter dette? Er det ikke kjipt gjort mot andre som holder på?
Sitat av Fleinheim Vis innlegg
Tror du det blir vanskeligere å være biltyv etter dette? Er det ikke kjipt gjort mot andre som holder på?
Vis hele sitatet...
Du... moraliserer over at over at en kriminell avslører sine knep? Jeg har sett mye rar moralisme her på bruket opp gjennom årene - og ja, jeg har bidratt med min skjerv også - men denne tar jaggu kaka!

Hvis du var ironisk og troller, så 10 av 10 for stil og utførelse. Hvis du faktisk mener det... så trenger du virkelig å filosofere litt mer over livet, samfunnet og etikk.
Btyven kan du svare på om det er safe og skrive ut eget vognkort og skrive at bilen er godkjent senket? Er det noe som vil bli oppdaget?
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Sitat av Btyven Vis innlegg
Som sagt tidligere, denne tråden kan sånn sett like greit være opprettet av noen i Insider-teamet for å skape blest/reklame om serien, så det å bruke tråden her som bevis ville nok bydd på flere problemer enn det hadde løst...
Vis hele sitatet...

Nå har jo du spurt om redigering av vognkort i en tråd fra 2015, så har mine tvil om at det er en kar fra Insider produksjonen som sitter her å skriver.

Just saying.



https://freak.no/forum/showthread.php?t=279749
▼ ... noen uker senere ... ▼
Så episoden senest i går, veldig bra episode som også er gratis mtp at det er første-episoden. Vil anbefale alle og sjekke ut denne.
Og for en slutt!!

Sitat av cidica1 Vis innlegg
Btyven kan du svare på om det er safe og skrive ut eget vognkort og skrive at bilen er godkjent senket? Er det noe som vil bli oppdaget?
Vis hele sitatet...
Han nevner i episoden at de fake vognkortene er til utenlands politi, jeg ville heller tatt vare på original- fjærene enn å bli tatt for dokumentforfalskning
Sist endret av puppetwar; 8. februar 2017 kl. 13:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av plater Vis innlegg
hvis det er deg vi ser i programmet er det ikke det en risiko å stå fram på forumet her?
hvis politiet vil finne deg er vel det en enkel sak for dem, spes med tanke på alle innlegg du har her på forumet? en data kyndig person kan vel lett legge samens all info her, å i tillegg spore ip?
Tror du noen i insider tysta på deg?
føler du deg 100% trygg?

spør pga jeg er nyskjerig
bra gjort å stå fram slik
hadde ikke jeg turt
Vis hele sitatet...
Den største risken er hva OpP skriver, IP kan gå via VPN og TOR osv.

Da snakker vi spesifikt om skrivemåte samt metode for å stave ord og oppkonstruering av setninger.

OP: Hvor mange har du snakket med, som kun har skiftet skilt og fjernet registreringsnummere på f.eks dyre sportsbiler? Typisk førstegangs-amatørjobb.
Sist endret av Hoarse; 8. februar 2017 kl. 18:11.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ser at Btyven ikke har vært logget inn siden januar. Er han i fengsel? Noen som evt har besøkt han og vet hvordan det går?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Lurer på det samme
Sitat av nevlen Vis innlegg
Takk for at du er så ærlig.

Det jeg sliter litt med å forstå er at man velger å stole såpass på insider gutta, de kan jo fucke det til for deg relativt lett. Vi de sa er de jo i kontakt med en selger som har tap an halv milion og er i kontakt med deg som har stjålet bilen. Er du ikke litt redd for at de kan avsløre for mye og deg ved en feil til selger?

Er du betenkt over at produksjonselskapet kommer til å ha lagret filmene, og intervjuene av deg i uoverskuelig framtid?
Vanskelig å vite hva som skjer med arkivet i det lange løp?!
Vis hele sitatet...
Novemberfilm har holdt på i ganske mange år nå. De lager vel stort sett bare dokumentarer.
Hvis de var det minste shady, enten at de hadde kontakt med politiet, eller at de selv drev med krim, hadde de ikke kunnet drive et slikt slskap over tid!
En journalist, og andre som jobber i media, lever jo av sitt rykte. Jeg vil.påstå at de setter taushetsplikten høyere enn feks folk i helsevesenet.
Novemberfilm er et privat eid selskap, startet sv Kjetil Johnsen. Etter min mening er han en av de beste og mest kredible journalistene vi har i Norge.
Han og Ulrik I. Rolfsen. Sistnevnte kjenpa jo en kamp til Høyesterett, nettopp for å forsvare kildevernet.

Hvis du var journalist, og var tett innpå kriminelle, og dels svært farlige miljøer hvor alt kan skje, hadde du sjansa på å videreformidle informasjon til politiet?
Hva skulle eventuelt fortjenesten på dette være?
Jeg forstår at man som.kriminell er skeptisk, det må man vel være. Men vel.kjente journalister er trolig det siste man trenger bekymre seg for?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av cidica1 Vis innlegg
Btyven kan du svare på om det er safe og skrive ut eget vognkort og skrive at bilen er godkjent senket? Er det noe som vil bli oppdaget?
Vis hele sitatet...
Det sier seg selv at det aldri er helt "safe" å kopiere og forfalske papirer utskrevet av staten
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvordan går det?
▼ ... over et år senere ... ▼
Ny episode ute "nå" (kom ut 23. mars)

https://www.dplay.no/programmer/insider

S08E10 - Bilsvindel 3