Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 4009
I avisene de siste dagene er fokuset rettet mot de flere hundretusen flyktningene som kommer fra Syria. Og politikerne diskuterer hvor mange flyktninger de har mulighet til å ta inn.

I mine øyne er disse flyktningene ikke det største problemet, men krigen i Syria.

Den nærmeste parallellen jeg kan se er krigen i Kosovo mellom 1998-1999, hvor det ble utøvd krigsforbrytelser som kan sammenlignes med de vi ser i Syria i dag.

I 1999 gikk NATO inn med millitære styrker i kosovo med mandat fra FN for å gjenskape sikkeret, ro og orden i området. Dette var en humanitær intervensjon for å beskytte sivilbefolkningen fra grove menneskerettighetsbrudd.

Noen uker etter at krigen i kosovo var ærklært avsluttet kunne UNCHR (United Nations High Commissioner for Refugees) rapportere følgende:

McNamara called the rapid return of more than 700,000 refugees to Kosovo an "unequivocal vote of confidence in the future of Kosovo." He urged a reinforced effort to deliver materials for shelter repair in the province, where an estimated 70,000 homes have been damaged or destroyed, and drew attention to the continuing need for food aid and for de-mining, as well as for assistance to mine victims.
Vis hele sitatet...
Økonomisk støtte ble også gitt:

Funding of UNHCR's Kosovo operation has continued to improve. Following the announcement last week of a new $18 million contribution from Japan, two additional major contributions have been announced. On 21 July the United States announced that it was providing a further $50 million to UNHCR's Kosovo programme, of which $10 million for a special Kosovo Women's Initiative, while the European Commission pledged a further 30 million Euro ($31 million). This brings to $265 million the total of contributions to UNHCR's Kosovo emergency operation announced to date.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.unhcr.org/3ae6b80f38.html

Først i år (2015!) har tyskland bedt om at Kosovo skal bli klassifisert som et trygt land, og at de kan avvise flyktninger fra Kosovo.

Når man sammenligner situasjonen i Kosovo med den man har i Syria i dag, mener jeg det er flere likeheter.
Desverre har man en “stedfortrederkrig” (proxy war) hvor USA støtter opprørerne mens Russland støtter Assad, også har man IS innimellom.

For meg virker det som at politikerne synes det er enklere å diskutere hvordan man skal håndtere noen tusen flyktninger, istedenfor å diskutere hvordan man skal få fred i Syria slik at Syrerne kan reise hjem og bygge opp landet sitt igjen.

I Kosovo gikk man inn relativt kjapt, og flere hundretusen reiste hjem bare uker etter freden, likevell tok det 16(!) år før man kunne vurdere å sende tilbake flyktninger fra Kosovo.
I Syria har krigen pågått siden 2011 og jeg har ikke hørt noe annet enn at krigen kommer til å eskalere med støtten fra USA og Russland.

Jeg mener vi trenger en mer langsiktig plan for Syria enn noen av planene jeg har hørt om i media til nå.

Har egentlig ikke spesielt mye peiling, så spør her for å skaffe synspunkter som har litt mer innsikt.
Sist endret av Turbolego; 14. september 2015 kl. 10:00.
lHelt enig i at en langsiktig plan er det som trengs.

Syria krigen er vel noe av det vanskligste man har hatt på den diplomatiske arena de siste årene.'

USA har aldri vært noe fan av det "sittende" styret i Syria, mye på grunn av gjentatte angrep på Israel og samarbeid med anti amerikanske interesser i regionen

Sovjet, nå Russland, har store flåtebaser her og såvidt meg bekjent er dette deres eneste base i Middelhavet. De har interesser i Assad sitt styre.

Kina som en tredje stormakt, har vel interesse av og få støtte i denne delen av verden, memn hvem de støtter er litt mer uklart.

Assad kunne valgt å svare den arabiske væren på en bedre måte, men hans motstand mot reformer utløste borgerkrigen

Daesh vel er en felles trussel for alle i regionen og er de som potensielt utgjør det første problemet for alle.

Daesh må knuses først, og jeg tror at gjennom et samarbeid her så kan man oppnå fred etterpå. Men for å knuse Daesh må man desverre ty til andre ting enn flybombing. Her må man være villige til å sette soldater på bakken og føre krig. Og desverre tror jeg en brutal krig.

De som har umiddelbare styrker i dette området er jo Iran, Tyrkia og kurderne. Kurderne er de idag som står i frontlinjen, med ingen backup fra hverken Tyrkia eller Iran. Hvis Tyrkia hadde vært villig til å svelge litt av stoltheten sin så hadde det vært et beste. Slik at vi kunne ført frem våpen og forsyninger til de kurdiske styrkene, Frykten idag er jo at kurderene vil snu disse våpnene mot Tyrkia, som tross alt er Nato alliert....

Iran er en paria i verdenssammenheng, men hvis man ser bort i fra det religiøse oppgulpet er de ganske pragmatiske på det politiske plan. De bjeffer ofte høyere enn de biter. Og de har null interesse i at Daesh skal fortsette slik de gjør.

Israel, vel ingen vil ha hjelp fra Israel, de har tross alt vært i krig med/ er i krig med samtlige naboer.

Midtøsten generelt er jo en labyrint av religioner , etnisiteter, minoriteter og politikk.

Men samtidig så ser vi jo hvordan situasjonen her får konsekvenser over hele verden. Flyktninger, olje, ødeleggelser av historien osv...

Ett fredlig Midtøsten vil gitt en mye mer fredelig verden.

kort fra jobb kan prøve og utdype mer senere
Problemet er at det er jævlig vanskelig, og den eneste måten og få langvarig fred ville sannsynligvis vært å ta ut ISIS mens man lot Assad få bli mot at han godtok å fortsette de demokratiske valgene han startet alt for sent, men det blir en stor kamel or vesten å svelge.