Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 4948
Hei! Går i 10. klasse på ungdomsskolen og tida nærmer seg for å søke på videregående skole. I forbindelse med dette lurer jeg litt på et par ting.
Står IKT for informasjons- og kommunikasjonsteknologi?
Og IT står for informasjonsteknologi?

Vet at IKT-servicefag er ei linje på vg2, og at IT-fag er et valgfag på studiespesialiserende linjer. Det jeg ikke skjønner helt, er hva de to egentlig handler om? Hva er forskjellen på de to? Har hørt fra en som har IT som valgfag at de lærer seg photoshop, lage websider, jobber med animasjoner i flash osv...

Og er det sånn at man på IKT-servicefag jobber med å løse problemer som kan oppstå på pc?

Jeg er litt forvirra rundt dette her, og finner ingen nettside som forklarer det godt. Er det noen her som vet noe om det, eller som kanskje går på en av de to selv?
hentet fra vilbli.no ikt servicefag
IKT-servicemedarbeider (Fagbrev)
Aktuelle arbeidsplasser knyttet opp mot drift og vedlikehold av IKT-systemer finnes i alle typer virksomheter, offentlige og private.

Sentrale arbeidsoppgaver

Sentrale arbeidsområder er

drift og vedlikehold av virksomhetens IKT-systemer
informasjonssikkerhet
etikk og personvern
installasjon, bruk og vedlikehold av programvare
rådgivning, veiledning og opplæring i bruk av IKT-systemer
service og brukerstøtte

Så er hovedsakelig disse emner en har på skolen
Går IKT-Servicefag nå, og 1.termin har vi jobbet mye med nettverk, servere(w2k3 og ubuntu), operativsystem(XP og Linux) og litt med hjemmesider(CMSimple og Joomla). Brukerstøtte blir vi også opplært i. I faget Virksomhetsstøtte så har vi nesten bare drevet med Office pakken(Word, ppt, Excel). Så har vi også 1 dag i uken der vi er utplassert i bedrift(De fleste av oss ihvertfall).
IT som programfag på videregående går ut på photoshop, dreamweaver, programmering og slike ting ja. Tror sluttprosjektet er å lage en webside. Jeg kan dessverre ikke så veldig mye mer en det jeg hørte på åpen dag når jeg var å så på videregående. Det jeg i alle fall vet er at IT på videregående består av at du lærer deg å beherske diverse programmer + programmering og så lager noe ut av det.

Du må også se på hva du ønsker å bli når du velger retning. Ellers kan jeg bare si Godt valg!
Jeg har IT2 nå, det varierer nok en del fra skole til skole, men vi har omtrent kun hatt programmering og litt animasjon (i flash).

Skal forøvrig ha IT1 neste år, der er det mer photoshop, animasjoner, databaser og web-sider(dreamviewer).
Sist endret av Deximus; 1. februar 2012 kl. 17:24.
Takk for svar Synes egentlig IT høres gøyest ut, men så har jeg ikke egentlig så lyst til å gå allmenn da, hehe...x)
Skjønner godt at du ikke har så lyst til å gå allmenn, spesielt om du er lei skole og vil kjappest ut i jobb og tjene penger. Noen som angrer seg etterhvert på at de ikke tok yrkesfag. Du kan også gå yrkesfag og eventuelt ta påbygning for å få generell studiekompetanse hvis du bestemmer deg for å fortsette på et universitet/høgskole.
Jeg selv planlegger å gå Elektro første året for å velge IKT til VG2. Fint å kunne litt om elektronik når du skal jobbe med data.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Jeg selv planlegger å gå Elektro første året for å velge IKT til VG2. Fint å kunne litt om elektronik når du skal jobbe med data.
Vis hele sitatet...

Nope, ikke egentlig. Du kan godt gå Helse & Sosial og fortsatt gjøre det bra på IKT. Elektro og IKT-linja har ikke en skjit å gjøre med hverandre.
Hei, jeg har gått videregående studespes. med IT1 og IT2.

Som de fleste har sagt allerede innebærer disse to fagene:
IT1:
En del generelt data, dvs hva de forskjellige komponentene gjør, og hvordan en pc virker.
Bilderedigering + litt animasjon
Lage nettside.
Databaser - i klassen min var hovedoppgaven å lage et kasse-system for en klesbutikk.
IT2:
litt mer generel data
litt animering
Programmering - veldig fokus på det.

Det kan godt hende det er litt varierende fra skole til skole og lærer til lærer.

Planen min er nå IT på NTNU, så det blir spennende
Sist endret av olli408; 1. februar 2012 kl. 20:11.
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Nope, ikke egentlig. Du kan godt gå Helse & Sosial og fortsatt gjøre det bra på IKT. Elektro og IKT-linja har ikke en skjit å gjøre med hverandre.
Vis hele sitatet...
Du må ha elektrisitet for å kunne starte en datamaskin
Sitat av Settoz Vis innlegg
Du må ha elektrisitet for å kunne starte en datamaskin
Vis hele sitatet...

Du stapper strømkontakten der hvor den skal være også trykker du på "Power" knappen. Done.
IKT varierer veldig fra skole til skole. Så det kan du være veldig heldig med eller veldig uheldig.
For et par år siden så byttet IKT navn fra IKT-driftsfag over til IKT-servicefag. Det vil si at du har mye mindre driftfag på skolen og heller mer servicefag. This sucks.
Når det gjelder IKT så burde du prøve å finne et sted du vil være lærling tidlig og finn et sted du har lyst. Hvis ikke havner du på et dritt sted garantert.
Jeg er nok en av de som angrer på at de valgte yrkesfag istedet for allmenn. Skal ta påbygg til høsten..
Skal nok ikke gå i lære som IKT-servicefagarbeider, tenkte bare å ta det på andreåret for å ha noe å gjøre før jeg tar påbygg. Høres kanskje litt dumt ut, men x)
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Nope, ikke egentlig. Du kan godt gå Helse & Sosial og fortsatt gjøre det bra på IKT. Elektro og IKT-linja har ikke en skjit å gjøre med hverandre.
Vis hele sitatet...
Gått IKT-driftsfag selv og lære. Leste en plass at du måtte ha elektro som GK for å ta y-veien på universitet/høgskole som dataingeniør uten generell studiekompetanse. Kan være greit å vite.
IKT-servicefag er andre års vgs linje -> søke lærling når ferdig på 2året vgs (tjene noe ca 200k+++- på 2 år)
men i det lange løp er det bare studiekompetanse som har noe å si desverre.. -_-

IT1 og IT2 er "valgfag" på vgs
IT1: photoshop\dreamweaver (bilderedigering\web+databser) WAMP brukers
IT2: basic flash(actionscript 2.0) og C# programmering (microsoft visual express elns)
Sitat av Facebook Vis innlegg
IKT-servicefag er andre års vgs linje -> søke lærling når ferdig på 2året vgs (tjene noe ca 200k+++- på 2 år)
men i det lange løp er det bare studiekompetanse som har noe å si desverre.. -_-

IT1 og IT2 er "valgfag" på vgs
IT1: photoshop\dreamweaver (bilderedigering\web+databser) WAMP brukers
IT2: basic flash(actionscript 2.0) og C# programmering (microsoft visual express elns)
Vis hele sitatet...
Det i forhold til lønn er feil. Du kan forvente 300k ish i året etter endt fagbrev, men det er i utgangspunktet ingen begrensninger. Selv tjener jeg en del bedre enn det. Du kan ta sertifiseringer, kurs, evt. dataingeniør y-veien senere. I tillegg kommer det ann på dine ferdigheter, hvis du er unnværlig for selskapet har du mer å presse med.
Jeg jobber på IKT-Servicefag, og beklageligvis er det svært stor variasjon mellom de forskjellige skolene hva man jobber med. Jeg kan derfor ikke svare for hva andre gjør, men på vår skole jobber vi med følgende:
Drift/vedlikehold:
  • Grunnleggende nettverksforståelse (rettes mot CCENT og MTA-eksamen fra Microsoft)
  • Setter opp mindre nettverk, kablet og trådløst (rettes mot CCENT)
  • Maskinvareforståelse i PC, bygging og feilsøking
  • Enkle serverfunksjoner, samt mer dyptgående serveradministrasjon (rettes mot MTA-eksamen)
  • Installasjon og oppsett av operativsystem (rettes mot bl.a. MTA-eksamen, Windows/Linux)
Bruker- og driftsstøtte
  • Lage og holde kurs
  • Lage brukerveiledninger
  • Grunnleggende ITIL-terminologi
  • Grunnleggende bruker-/kundebehandling
  • Helpdesk (skal forenkle en fremtidig ITIL Foundation-sertifisering)
  • Grunnleggende HMS
Virksomhetsstøtte
  • Lisensiering og serviceavtaler
  • Budsjettering/planlegging av systemløsninger
  • Effektivisering av arbeidsprosesser, f.eks. automatisering av tekstbehandlingfunksjoner, hurtigtaster etc.
Prosjekt til fordypning
  • Arrangerer dataparty, med alt som hører med!
  • Arrangerer yrkesmesse, med besøkende bedrifter og der elevene også presenterer sitt arbeid for bedrifter og fremtidige elever.

Årets messe for Åssiden vgs (Drammen) var faktisk i går, og vi hadde da besøk av Cisco, Datametrix, Atea, Forsvaret, Conexus, HiBu m.fl., og vi hadde omlag 1000 mennesker innom fra store deler av Buskerud :-) Nå til helgen skal vi ha det andre datapartyet dette skoleåret...

Informasjonsteknologi 1/2 er mye mer software-fikling enn IKT Servicefag, selv om det naturligvis også er en del software der. Vi på Åssiden jobber for å utvide IT-utdanningen til et toårig løp, og da vil trolig store deler av IT-fagene komme inn også på IKT Servicefag (som garantert vil hete noe annet når det blir noe av ;-)

Minstelønnen for IKT Servicefagmedarbeider (altså med fagbrev) er 290000 kr. Når det gjelder y-veien til ingeniørstudier vil jeg anbefale det. Noen steder krever de VG1 Elektro, men er slett ikke alle som krever noe mer enn IKT Servicefag-fagbrev. Litt avhengig av hvor du bor vil faktisk også VG1 Medier og kommunikasjon være et svært gunstig valg for førsteåret, men her i Buskerud må du ha svært gode karakterer for å komme inn; på Åssiden var inntakskravet rundt 4.8 i karaktersnitt dette skoleåret.

Uansett hvor du går bør du jobbe aktivt mot sertifiseringer, også på skolen. Det er enkelt forklart det eneste språket næringslivet forstår, hva slags karakterer du får på VG1 og VG2 sier egentlig ingenting om hva du kan, nettopp fordi det er så stor variasjon mellom skolene...
Nå tror jeg du fikk meg til å bestemme hva jeg skal velge, hørtes spennende ut. Men er det lett å få arbeid innenfor IKT Servicefag?
I Drammensregionen er det i hvert fall det, og jeg vil jo tro at hvis man tenker litt kreativt og søker lærlingplass utradisjonelt er det greit de fleste steder :-)
Har snakket litt med diverse personer, men tenkte jeg kunne ta det opp her også. Har noen en liten anelse om hva snittet for å komme inn på IKT er? De som går IKT på skolen min(Strømmen VGS) sier at snittet var på rundt 2.5 i år. Har ingen anelse om det høres riktig ut eller ikke. Noen som har noen innspill?
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Har snakket litt med diverse personer, men tenkte jeg kunne ta det opp her også. Har noen en liten anelse om hva snittet for å komme inn på IKT er? De som går IKT på skolen min(Strømmen VGS) sier at snittet var på rundt 2.5 i år. Har ingen anelse om det høres riktig ut eller ikke. Noen som har noen innspill?
Vis hele sitatet...
Det er jo en retning innenfor elektrofaget så 2,5 bør da ikke være så ille!
Sist endret av Deximus; 2. februar 2012 kl. 09:01.
Sitat av PClock Vis innlegg
IT som programfag på videregående går ut på photoshop, dreamweaver, programmering og slike ting ja. Tror sluttprosjektet er å lage en webside. Jeg kan dessverre ikke så veldig mye mer en det jeg hørte på åpen dag når jeg var å så på videregående. Det jeg i alle fall vet er at IT på videregående består av at du lærer deg å beherske diverse programmer + programmering og så lager noe ut av det.
Vis hele sitatet...
I min IT-fag (It-1) klasse lager vi nettsider hele tiden Startet med html, css og så php. Har fått en del programmer men bruker hovedsaklig mest dreamweaver, photoshop, fireworks og phpmyadmin. Nå for tiden lager vi nettbutikk

Tror det kommer en del ann på læreren. De fleste It-fag lærerne vet jo egentlig veldig lite da mesteparten bare har basic lærerutdanning, så de lærer bare bort det de har lest i en bok etc.

IT-2 går mer på programmering.
Sitat av ZarXon Vis innlegg
Det er jo en retning innenfor elektrofaget så 2,5 bør da ikke være så ille!
Vis hele sitatet...

Vet ikke om det stemmer. Har hørt at IKT er et kryssfag, som betyr at du kan ha gått helse og sosial og begynne på IKT.
Du kan gå fra nesten hvilket som helst vg1 over til IKT-servicefag, men tror det opprinnelig hører til service og samferdsel
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Nope, ikke egentlig. Du kan godt gå Helse & Sosial og fortsatt gjøre det bra på IKT. Elektro og IKT-linja har ikke en skjit å gjøre med hverandre.
Vis hele sitatet...
Service og samferdsel passer faktisk best som random grunnfag før IKT. Servicefag begge to.
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Har snakket litt med diverse personer, men tenkte jeg kunne ta det opp her også. Har noen en liten anelse om hva snittet for å komme inn på IKT er? De som går IKT på skolen min(Strømmen VGS) sier at snittet var på rundt 2.5 i år. Har ingen anelse om det høres riktig ut eller ikke. Noen som har noen innspill?
Vis hele sitatet...
Hos oss på Åssiden i Drammen lå inntaket på rundt 3.3 i år, ca 3.6 i fjor. Nå har vi satset svært tungt på rekruttering, så jeg vil tro at snittet går opp en hel del til høsten her...

Sitat av ZarXon Vis innlegg
Det er jo en retning innenfor elektrofaget så 2,5 bør da ikke være så ille!
Vis hele sitatet...
Nei, IKT Servicefag er formelt en del av Service og Samferdsel (SS), men mange skoler (inkl. der jeg underviser) har ikke andre SS-klasser og IKT ligger derfor organisatorisk under elektrofag.

Når det er sagt, er det kryssløp fra absolutt alle programområder på VG1, hvor dumt det enn måtte høres ut. Så sånn sett spiller det liten rolle hva man velger på VG1. Samtidig er det ikke til å komme bort fra at elektrofag, medier og kommunikasjon og service og samferdsel er gunstige retninger å bygge videre på, fordi fagene man har der har overføringsverdi til VG2. Mange har uansett lært mer om data hjemme enn de har gjort på skolen, selv med disse linjene.

Må likevel presisere at vi ikke legger til grunn at man har noen bakgrunnskunnskaper, og det er lov å komme med blanke ark, så lenge man har læringsvilje og interesse!