Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  273 41264
MyBallantine: du er klar over at selv om fyren har 2mill i inntekt så er det ikke noe som han har fått "gratis"? Jeg grøsser av sånne historier som din ass. Ikke nok med at du tok 32.000kr, men du tok nesten ut samme beløp fra korta hans. Drøye greier. Jeg er ikke noe "snill-pike-som-aldri-gjør-noe-galt", og jeg har vært gjennom en del crap hvor jeg ikke har hatt spenn til et jævla firstprice-brød, men jeg holder meg for god til å stjele 60.000kr fra en person som har jobbet ræva av seg for å tjene det. Jeg lurer på hvordan du kom fram til at "han hadde råd til å tape det".

Gode gjerninger følger som regel gode gjerninger. Jeg kan vedde på at dersom du hadde trappet opp foran million-villaen hans og levert lommeboka så hadde du fått en pen sum i "finnerlønn". Sist jeg fant en lommebok med altformye penger i + pene gull-kredittkort, så fikk jeg halvparten av beløpet av fyren da jeg leverte den tilbake.
Sist endret av Lily Bowen; 23. februar 2012 kl. 12:45.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Godt noen har det i seg, selv fant jeg en lommebok med 32.000 kroner for et par år siden. Jeg var i pengeknipe - alvorlig pengeknipe og trengte virkelig snabba cash - sjekket likningen til fyren som eide pungen og han hadde over 2 mill i inntekt og fet formue. Da mistet jeg alle hemninger og tok penga. Skulle egentlig sende inn resten til politiet men fant en lapp med forskjellige koder på i lommeboka.

Gikk i i minibank og tok ut 3 x 9.900 kroner iført tre vinterjakker over hverandre og caps, hette og skjerf som gjemte hele ansiktet.

Fikk betalt det som hastet og hadde det utrolig fett i mange uker etterpå. Fikk aldri dårlig samvittighet eller anger. En kompis peset meg litt for at jeg også tømte korta til han fyren men da tenkte jeg over saken og kom frem til at han legen hadde nok råd til å tape de penga og jeg trengte dem virkelig. Gud hjelper den som hjelper seg selv er det noe som heter, og da jeg fant den pengeboken var det nesten som hele universet konspirerte for å hjelpe meg - jeg har aldri før funnet så mye som en 10 kroning. Så fant jeg lommebok fylt med cash og koder til alle korta. Det var nok meningen at jeg skulle ta de penga - karma eller noe slikt.
Vis hele sitatet...
Fortell meg hva i helvete du har gravd deg nedi som gjør det rettferdig å stjele over 60 tusen kroner fra en uskyldig og mest sannsynlig bekymret mann som har mistet pengene sine?

Jeg velger å kalle det ren, skjær og iskald stjeling siden du ikke nølte med å loppe en stakkar for en ganske betydelig femsifret sum uten å føle deg noe dårlig om det.

Du nevnte også at han var lege. La oss ha litt fantasi her og si at tenk om du hadde fått en livstruende skade (Påkjørsel, knivstikk, voldelig ran), og denne legen hadde vært mannen som skulle redde livet ditt. Hva hadde du følt da?
Sist endret av Deadlock Radium; 23. februar 2012 kl. 13:43.
Mye om lommebøker her. En venninne av meg fant nylig 34 000 kroner i en gjenglemt lommebok på en kafé. Snill som hun var kontaktet hun eieren og fikk levert tilbake lommeboka uten som mye som et takk.

Hadde jeg gjort en såpass god gjerning, uten noe som helst form for takknemlighet, hadde jeg blitt forbanna, særlig når jeg kunne ha vært 34 000 rikere.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av evn123 Vis innlegg
Mye om lommebøker her. En venninne av meg fant nylig 34 000 kroner i en gjenglemt lommebok på en kafé. Snill som hun var kontaktet hun eieren og fikk levert tilbake lommeboka uten som mye som et takk.

Hadde jeg gjort en såpass god gjerning, uten noe som helst form for takknemlighet, hadde jeg blitt forbanna, særlig når jeg kunne ha vært 34 000 rikere.
Vis hele sitatet...
Du har krav på 10% finnerlønn. (Lov om hittegods)
Sist endret av Zyke; 23. februar 2012 kl. 13:58.
Som jeg kan huske har seg funnet fem lommebøker opp igjennom årene, og hver gang har det vært store summer oppi. Hver gang har jeg fått en rikelig "finnerlønn", og personene som har mistet lommebøkene har vært veldig takknemmelige.

Da jeg var ute på nyttår i fjord fant jeg et Canonkamera til 4500,-, kamerabag og nøkler. Snill som jeg er tok jeg kontakt med damen som eide kameraet for å fortelle at det var i gode hender. Damen sa ikke "takk" en gang, hun bare spurte hvor hun kunne hente det. Da hun kom på døra spurte jeg rett ut om det var noe "finnerlønn" i bildet, mtp. at det er ikke mange 18åringer som hadde gitt det tilbake når de lett kunne fått 5000,- for det. Hun så stygt på meg, nappet kameraet ut av hendene mine og reiste. Fikk ikke ett takk eller noenting, og på toppen av det hele ringte hun faren min (de var visst gamle bekjente) og sa at jeg hadde forlangt finnerlønn med en frekk tone.

Det endte med rikelig kjeft fra far, generelt dårlig rykte blant foreldre i bygda og en følelse av at dette var min siste "gode gjerning".
Sitat av Zyke Vis innlegg
Du har krav på 10% finnerlønn. (Lov om hittegods)
Vis hele sitatet...
Krav? Selv fant jeg en lommebok med 4000 kroner i som tilhørte en rik pakistansk dame. Masse gullsmed-kvitteringer for hundre tusen kr! Dama hadde ikke lagt merke til det før jeg ringte og sa ifra, fikk ikke en krone eller takk, bare en "bra noen folk er ærlige".
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Krav? Selv fant jeg en lommebok med 4000 kroner i som tilhørte en rik pakistansk dame. Masse gullsmed-kvitteringer for hundre tusen kr! Dama hadde ikke lagt merke til det før jeg ringte og sa ifra, fikk ikke en krone eller takk, bare en "bra noen folk er ærlige".
Vis hele sitatet...
Ja, krav. Og du har også lov til å nekte å gi fra deg hittegodset før begge parter har blitt enige om en høvelig finnerlønn.
Merker jeg blir skremt over moralen til enkelte. Eller, mangelen på moral.
Jeg vil vel egentlig ikke anse dette som en så veldig god gjerning, men vedkommende ble veldig glad i hvertfall.

Var på vei hjem fra fest for en del uker siden og klokka var rundt fire på natta da jeg møtte en ganske så shabby fyr. Fyren var i kledd en shorts som rakk han til leggene og en tynn hettegenser og virka ganske loka i hodet ved første øyekast. Han kom bort til meg og spurte om å få låne mobilen min. Jeg var greit full kan du si, tok opp tlf. og sa bare"her, bare ta den du". Han ringte litt rundt men fikk ikke tak i noen og så fikk jeg tlf tilbake (). Jeg syns litt synd på han så jeg slo av en prat som varte i ca en time. Fikk høre utrolig mye rart og flere interessante historier og fant ut at han var en allright type. I og med at det var minus grader ute, tilbød jeg å skaffe han en sjåfør. Men nei, det var ikke noe problem for han var rusa på kokain/amf eller noe og merka ikke noe særlig til kulda. Til slutt bestemte han seg for å ta turen hjemover, han åpna genseren og tilbød meg en valgfri sjokoladeplate av de ti forskjellige han hadde på innerlomma. Deretter fortalte han meg at jeg var en fantastisk person som ikke hadde dømt han pga narkotikaen og virka glad for at noen hadde slått av en prat med han. Ønska han en god helg videre og forsatt turen hjemover med en 200 grams marelade sjokoladeplate på innerlomma

Er ganske lite som skal til noen ganger for å gjøre andres dag litt bedre.
Sist endret av Turrist; 23. februar 2012 kl. 16:38.
Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
MyBallantine: du er klar over at selv om fyren har 2mill i inntekt så er det ikke noe som han har fått "gratis"? Jeg grøsser av sånne historier som din ass. Ikke nok med at du tok 32.000kr, men du tok nesten ut samme beløp fra korta hans. Drøye greier. Jeg er ikke noe "snill-pike-som-aldri-gjør-noe-galt", og jeg har vært gjennom en del crap hvor jeg ikke har hatt spenn til et jævla firstprice-brød, men jeg holder meg for god til å stjele 60.000kr fra en person som har jobbet ræva av seg for å tjene det. Jeg lurer på hvordan du kom fram til at "han hadde råd til å tape det".

Gode gjerninger følger som regel gode gjerninger. Jeg kan vedde på at dersom du hadde trappet opp foran million-villaen hans og levert lommeboka så hadde du fått en pen sum i "finnerlønn". Sist jeg fant en lommebok med altformye penger i + pene gull-kredittkort, så fikk jeg halvparten av beløpet av fyren da jeg leverte den tilbake.
Vis hele sitatet...
Tja om du var i en presset situasjon hvor det stod om betaling av betydelig beløp eller knuste kneskåler eller kniv i halsen så hadde kanskje pipa di også fått en annen lyd?

Og av alle mennesker som passerte den lommeboken så ville tilfeldighetene at jeg skulle finne den. Ikke bare var det nesten cash nok til å løse mine økonomiske bekymringer men det var altså en håndskreven lapp med kode til alle korta. Den lappen var jo en ren oppfordring for meg til å gjøre noen uttak. Klart jeg var nervøs for det var virkelig kriminelt å forsøke å tømme 3 kort men det eneste jeg var redd for var å bli hekta.

Hadde jeg ikke vært så nervøs så hadde jeg sjekka bedre på nettet og sett at det ene kredittkortet hans hadde en helt annen limit det tilsvarte ca 200.000 NOK - og jeg tok kun ut 9.900 fra det kortet. Dette er noe jeg fortsatt angrer på. For med tanke på all moro jeg hadde for overskytende beløp når gjelda var betalt kan dere bare forestille dere hvordan ting skulle blitt om jeg plutselig hadde klart å støvsuge det kortet tomt. Det ville blitt fest det!

Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Fortell meg hva i helvete du har gravd deg nedi som gjør det rettferdig å stjele over 60 tusen kroner fra en uskyldig og mest sannsynlig bekymret mann som har mistet pengene sine?

Jeg velger å kalle det ren, skjær og iskald stjeling siden du ikke nølte med å loppe en stakkar for en ganske betydelig femsifret sum uten å føle deg noe dårlig om det.

Du nevnte også at han var lege. La oss ha litt fantasi her og si at tenk om du hadde fått en livstruende skade (Påkjørsel, knivstikk, voldelig ran), og denne legen hadde vært mannen som skulle redde livet ditt. Hva hadde du følt da?
Vis hele sitatet...
Nahh sover godt om natta likevel. Leger har avlagt et etisk løfte og de skal hjelpe sine pasienter uansett om vedkommende er kriminell eller ei.

Klart det var stjeling, men å gjøre uttak var ren og skjær alvorlig svindel og tyveri og det var ennå verre.

-Men som sagt gud hjelper den som hjelper seg selv.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
-Men som sagt gud hjelper den som hjelper seg selv.
Vis hele sitatet...
Hvorfor blander du religion inn i dette? Det har jo absolutt ingenting med saken å gjøre.

Det blir som at hvis døra til huset ditt står på vid gap, da kan vel jeg stjele alt du eier og har? For gud hjelper jo den som hjelper seg selv...
Sist endret av Turrist; 23. februar 2012 kl. 17:01.
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Hjalp en som hadde glemt bilen sin utenfor en REMA 1000 butikk.
Motoren stod og gikk så jeg kjørte bilen ned til ICA og parkerte den der.
Slo selvsagt av motoren og la nøkkelen under setet slik at ikke bilen skulle bli stjelt.
Vasker/rydder kåken til en venninne som er på ferie.. Det er jo alltid kjekt og komme hjem til ett ryddig og rent hus!
Sitat av Turrist Vis innlegg
Hvorfor blander du religion inn i dette? Det har jo absolutt ingenting med saken å gjøre.

Det blir som at hvis døra til huset ditt står på vid gap, da kan vel jeg stjele alt du eier og har? For gud hjelper jo den som hjelper seg selv...
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke blandet religion inn i dette, jeg sa at det er et helt vanlig uttrykk.
Det henspeiler på å være selvhjulpen, at vi mennesker tross alt er oss selv nærmest og at det ikke er noe galt i det.

Om noen lar døra si stå åpen så ber de om hjelp til å leve et litt mindre materialistisk liv.
Rytmesnekker
føler meg som en drittsekk ved å lese denne tråden..
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Tja om du var i en presset situasjon hvor det stod om betaling av betydelig beløp eller knuste kneskåler eller kniv i halsen så hadde kanskje pipa di også fått en annen lyd?
Vis hele sitatet...
Skal være helt ærlig og si at jeg ikke sympatiserer med deg på noen måte. For det første var dette en knipe du hadde havnet oppi helt selv, og for det andre skriver du også at du brukte de resterende pengene på å feste og kose deg.

At du ikke engang har lært såpass av din egen idioti etter å ha - ifølge deg selv - vært i dødelig fare at du bruker resten av pengene du har stjålet på å sikre økonomien din, gjør det heller ikke bedre...
Sitat av Taurean Vis innlegg
Er ei jente på den nye jobben jeg har som tydeligvis liker at jeg har begynt der. Prøver bare å være grei og hjelp ho, prater ikke så godt norsk og er vanskelig for ho å prate med de andre virker det som. Etter jeg begynte der nå virker det som ho preiker med de andre også. Er kult det, ho har familie så håper ho får mer jobb = mer penger så ho kan brødfø familien. Og kanskje jeg lærer meg et annet språk også!
Vis hele sitatet...
Nå, et halvt år senere, kan det faktisk vise seg at dette var et av de dummeste valgene jeg gjorde på den tida. Kanskje en tid i framtida kan det koste meg jobben ... Nå er ho den mest populære der, også blant sjefene. Mens jeg er den vanlige arbeideren. Har også sagt negative ting om meg til sjefene. Det er rart hvordan karma fungerer iblant. Skulle ha visst bedre, man lærer så lenge man lever!
Sist endret av Taurean; 23. februar 2012 kl. 18:14.
Jeg fant engang en Iphone 4 utafor Coop Prix, jeg tok den med meg hjem å klipte til mitt sim-kort sånn jeg kan prøve å finne eieren av den, men mislyktes i det forsøket så jeg tok å sjekket facebook, der fant jeg en som hadde mistet telefon og det stemte over bevisene jeg hadde.
Jeg sporet opp eieren sitt husstand adresse å heiv meg på veien med en innpakket Iphone 4 og en lapp som sto følgende; Hei, jeg beklager får å ikke tør å levere den personlig, men håper du forstår, også nu har du fått tilbake din nye Iphone, jeg er som regel ikke den som ikke gir tilbake ting jeg finner ute, men synes så synd i deg. "

Dagen etterpå sto det på facebook; Takker til den ukjente ærlige sjelen som leverte min telefon tilbake, godt vi har noen gode ærlige folk (:
Aldri hatt så god samvittighet i mitt liv.

Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Gode gjerninger følger som regel gode gjerninger. Jeg kan vedde på at dersom du hadde trappet opp foran million-villaen hans og levert lommeboka så hadde du fått en pen sum i "finnerlønn". Sist jeg fant en lommebok med altformye penger i + pene gull-kredittkort, så fikk jeg halvparten av beløpet av fyren da jeg leverte den tilbake.
Vis hele sitatet...
Nåja. Opplever ofte folk som har jobbet ræva av seg av pengene er så gjerrig som en skrue, og finnerlønn er det lite snakk om.
Men enig, hadde ikke akkurat hatt samvittigheten til å ta ut pengene fra kortet til han, men tvile ikke at jeg hadde tatt kontantene til han/ho, men bankkontoen hadde jeg absolutt latt være i fred.

Edit; Hvis det lønner seg å være kriminell så go for it, men å gjøre seg til en kriminell får skravle iphone, tusenlapp, mat osv.. er bare patetisk
Sist endret av Slashdown; 23. februar 2012 kl. 18:29.
I sommerferien hjalp eg oldemoren min med diverse ting. Alt i fra å kjøpe varer for hun, klippe gresset, luke ugress osv, dette gjor eg ca en gang i uken.

Hun ga meg 500 kroner den siste gangen, noe som er vanskelig og si nei til når man sparer til ny pc
Sist endret av HeiPåDei; 23. februar 2012 kl. 18:57.
Noen ganger lar jeg folk drepe meg i BF3 så de i det minste får 1 kill. Ser på meg selv som en barmhjertig samaritan.
Sitat av hallooghei Vis innlegg
Hjalp en som hadde glemt bilen sin utenfor en REMA 1000 butikk.
Motoren stod og gikk så jeg kjørte bilen ned til ICA og parkerte den der.
Slo selvsagt av motoren og la nøkkelen under setet slik at ikke bilen skulle bli stjelt.
Vis hele sitatet...
Var dette en bil som bare sto å gikk mens h*n var inne å handlet? Mulig jeg misforstår, men det er nå ofte folk gjør det her hvor jeg bor. Tanken fra din side var god, men om vedkommende hadde kommet ut i det du kjørte bilen kunne det fort blitt misforståelser ettersom det kunne ha blitt misforstått til at det så ut som du ville stjele bilen da.
Sist endret av Christian; 24. februar 2012 kl. 01:30.
Hadde noen funnet min lommebok med noen tusenlapper i og norn har krav på 10% det er vel en uskreven regel. Jeg for min del hadde ikke hatt mulighet eller råd til å gi finnerlønn og det hadde vert katastrofalt om jeg hadde misten bare et par tusenlapper. MEN personen som hadde vert ærlig skulle fått en ordentlig klem i allefall en skikkelig takk for ærligheten og hjelpsomheten!

Jeg fant en mobiltlf i snøen i januar... Desverre ringte den tom for strøm i det jeg hørte den og fant den. Skrudde den på igjen men den hadde pin kode så jeg fikk alldrig ringt opp igjen siste oppringte for å fortelle at tlf kunne hentes hos meg. Så den ligger der i skuffen. Litt synd... Hadde lyst å gi den tilbake men netcom ville ikke gi no innfo utifra nr på pinkortet.

Følte meg ganske snill på søndag natt. Da det var så islagt og regnet så det sprutet utenfor blokken min at jeg faktisk ikke klarte å gå fra bilen og bort til oppgangen. Klarte å kave meg bort til grus boksen som står på utsiden å strødde meg en sti fra bilen til døra og tømte bilen min for hunder og div bagasje... Og når jeg var ferdig tok jeg resten av parkeringen også for hånd da det ikke var noe spade. Det var mye jobb men jeg gjorde det i rett øyeblikk så nå er grusen frystfast igjen! Helt perfekt. Skulle likt å si det til hele blokka at hu som ikke tør å ta trappevaska eller møte på dugnader pga angst gjorde alle som skulle på jobb mandag en ufattelig stor tjeneste. Jeg holdt på i over en time ingen vet det er meg, men jeg skal love deg noen må ha merket det for så bra strødd eller strødd i det hele tatt har det ikke vert i vinter i allefall
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Noen ganger lar jeg folk drepe meg i BF3 så de i det minste får 1 kill. Ser på meg selv som en barmhjertig samaritan.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker å legge C4 rundt teammates for å hjelpe det andre laget, er litt usikker på om det er mest ondskapen eller barmhjertigheten i meg som får meg til å gjøre det.
Her om dagen skulle jeg ta bussen fra Kristiansand sentrum.

På busstoppet der hvor jeg skulle gå på var det en del folk som skulle på samme buss.
Av en eller annen merkelig grunn kjørte bussen bare rett forbi oss, jeg ble forbannet og løp etter bussen gjennom Kr.sand sentrum (Må ha sett jævelig dumt ut).

Tok igjen bussen etter hundre meter, forbannet som jeg var stilte jeg meg foran bussen slik at dem som sto på samme busstopp som meg kunne komme seg på.

Av dem jeg hjalp ved å "rekke" bussen fikk jeg takk fra en av dem, som var en "Ungdom nå til dags".
Sist endret av Edited; 24. februar 2012 kl. 02:44. Grunn: Skriveleif
Jeg pleier å smile, gjerne litt lurt så folk lurer på hva jeg tenker på. Da har de noe å tenke på en stund iallefall.

Bortsett fra det har jeg hatt noen forsøk på å reise meg for eldre på bussen, dog endt i en sur kommentar ala "Jeg klarer å stå, jeg er ikke så gammal!" Så nå gir jeg faen.
Sitat av Eplebit Vis innlegg
Vet ikkje om det teller som en god gjerning, men gikk rundt på en lokal festival (Malakoff Rock Festival) sammen med 2 kompiser med Free Hugs plakater og delte ut gratis klemmer til alle
Dette var i samme helgen som de fryktelige terrorhandlingene i Oslo og på Utøya. Det var veldig mange som var kjempeglade for tiltaket vårt, og vi fikk veldig mye gode tilbakemeldinger og utrolig mange gode klemmer.
Vis hele sitatet...
Det var en jævlig god klem, kudos for den!
Var veldig fornøyd med at dere var de aller første som ville stikke tunga borti den elektriske fluesmekkeren vi hadde med. Bra gjeng

Det her ser mer og mer ut som en skrytetråd, så jeg kan vel legge ved en veldig enkel og god gjerning, som ikke har kostet noen noe.
Sist jeg var i Oslo og gikk nedover Alexander Kielland plass, la jeg merke til ei jente som satt å deppa på en trapp lenger nede i veien. Når jeg var 50 meter unna reiste hun seg og begynte å gå mot meg, med senket hode. I det vi passerte hverandre så hun tilfeldigvis opp, jeg så a' inni øyene og smilte så fint jeg kunne. Når jeg så meg bak gikk hun tydelig lettere og med et hevet hode. Selv følte jeg at det lille smilet kanskje gjorde dagen hennes litt bedre, og den tanken gjorde også dagen min mye bedre.

Dagen etter møtte jeg samme jenta, som forøvrig var en utrolig søt jente, i Majorstuekrysset. Også nå var hun alene, og når vi passerte hverandre på overgangfeltet smilte hun til meg. Høres kanskje ut som det er tatt rett ifra en dårlig, Amerikansk chickflick, men glimtet i øynene hennes sa på en måte "takk for at du gjorde dagen min bedre". Det er ikke så mye mer som skal til alltid. Har selv erfart hvor godt det kan være å bare få et smil av og til. Oppfordrer alle til å smile mer!
Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Jeg pleier å smile, gjerne litt lurt så folk lurer på hva jeg tenker på. Da har de noe å tenke på en stund iallefall.
Vis hele sitatet...
HAHAHA, genialt, det skal jeg begynne med og :P
Var på gymmen på mandag, i garderoben var det en eldre herreman som mistet en 500 lapp som han ikke selv merket, plukket den opp og prikket han på ryggen smilte og sa, her du mistet denne.

Han ble overlykkelig og sa at det var så godt at det fortsatt var ærlige mennesker igjen.

Var nesten litt godt for meg også..
Jeg jobber på en golfbane. En dag i høst når jeg var ferdig på jobben og holdt på å låse, så kom det en mann som lurte på om vi hadde fått inn noen mobiler i løpet av dagen, for han hadde mistet sin. Det hadde vi ikke, men jeg tilbød meg å kjøre han rundt til teestedene og greenene på banen for å se om vi kunne finne den. Vi stoppet rundt på forskjellige steder mens jeg ringte mobilen hans for å se om vi kunne høre den. Vi hadde ikke holdt på lenge før kona hans svarte og sa hun hadde funnet mobilen i golfbagen hans. Så vi kjørte tilbake til garasjen for å parkere bilen, men før vi kom frem så hadde den punktert. Så mye for en god gjerning liksom!
Måkt en snøfyllt oppkjørsel for ei dame
Gjør ting godt for de jeg har mulighet til og gjøre det for, gitt 50-100-200 lapp(er) til trengende mennesker,foruten romenere osv. . Ga min x narkomane storebror 25000,- av mine oppsparte boligpenger til jul for at han skulle få en "boost" til en ny start her i livet. Skaffet min lillebror fast arbeid
Pratet alltid med de "Utstøtte" på både barneskole, ungd. skole og vidr. skole selv om andre kanskje ikke syns det passet seg. Har bestemt meg for og begynne i kirkens bymisjon. Er omtenksom og empatisk mot andre og nå har jeg fått vite at jeg skal bli førstegangspappa til sommer,og blitt deleier i det lille firma jeg jobber i. KARMA
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Under årets Norway Cup så jeg en gutt på ca. 4 eller 5 år som gikk alene og gråt. Stoppet opp og spurte hva det var med den lille gutten. Resten av laget jeg spilte på gadd ikke å bry seg og bare gikk videre. Jeg så at gutten hadde et mobilnummer på armen. Derfor tok jeg fram telefonen og ringte, men ingen svarte...

Sto og ventet med gutten på nakken så han kanskje så faren eller moren sin. Men etter 15 minutter orket jeg ikke å ha han der mer. Jeg spurte gutten om han hadde lyst på en is, brus eller en sjokolade. Og det hadde han. Så jeg kjøpte en krone is husker jeg. Prøvde å ringe en gang til, men fikk heller denne gangen intet svar. Så vi satt der utenfor G-Sport teletet, og ventet i ca. 5 minutter før faren ringte meg. Jeg sa at vi satt utenfor det store teltet. Da faren kom etter ett minutt eller to må jeg si at en ting rørte meg;

Da den lille gutten så faren sin ble annsiktet fylt med så stor glede som jeg neppe noen gang har sett. Hele gutten strålte som en sol!

Faren sa at han ikke kunne få takket meg nok, og han ga med 150 kroner for dette. (Han ville først gi meg 300, men det ville jeg ikke ta imot)

Hadde en god følelse inne i meg resten av turneringa.
Hadde 1000 poeng til overs på getsnus.com, og jeg valgte å bruke disse til og kjøpe to kamerater en 10-pakk med Amerikansk snuff (snus).
Siden Amerikansk tørrtobakk ikke er regulert så gjenstår det å se om dette er en god gjerning eller ikke (munnkreft etc.)
:/
riksdollar
pidget's Avatar
Trådstarter
Ikke helt tilfeldig, men de to siste mandagene har jeg sett meg nødt til å rydde friluftsområdet på "ny-hjemplassen" min. Kjedelig å plukke glass, men noen må jo gjøre det, bikkje plukker bare med undersiden av poten... Greit å se unger som bader i en ren og pen vik et par timer etterpå.

Dagens oppfordring: Slutt å kast rundt på flasker, og lag såpass bål at dere får brent søpla etter dere!
Sist endret av pidget; 21. august 2012 kl. 09:40. Grunn: triple konsonanter er usexy
Hver jul gir jeg 2000 kroner til røde kors med tanke på alle barna som sulter til døden mens vi sitter or godter oss med gaver og jule mat. Jeg gjør også ærend for min gamle nabo, som å handle og kjøre henne rundt når jeg har tid. Blir av og til invitert på middag for dette, Veldig koselig dame. Dette syntes jeg er en god gjerning
Vet ikke om jeg har skrevet i tråden, prøvde å søke så sorry for dobbelpost hvis så.
Skiftet batteri i røykvarsleren å takket nei til 300kr, aldri angret så sykt før når jeg oppdaget snus boksen var tom.

Dro på skolen å tok tak i lederen av mobbere til min søster, han turte ikke engang å gå på skolen etter det men absolutt verdt det!

Men noe jeg husker spesielt godt, tok på en haiker som jeg møtte å kjørte han over 30mil fordi det regnet kraftig å dårlig vær, huske jeg var førbanna før jeg satt med i bilen å startet kjøringen, tok han på å alt ble et smil
Ble til å og med sport om jeg hadde litt hasj i bilen siden jeg fortalte min rusmisbruk til han, hadde faktisk en liten greie i renatiboksen min så fyrte han opp, så satt vi i bilen å bablet å hørte på musikk
Elske awesome haikere !
You are pointless :)
Var vell 6-7 år, var på et kjøpesenter med mamma. Så var det en dame med krykker som mistet ene krykken ved siden av meg. Uten og tenke meg om så tokk jeg den opp og gidde den til hun. Hun smilte til meg men så beskjeden som jeg var så snudde eg meg raskt ^^ Litt senere så jeg hun igjen, hun smilte igjen og denne gangen smilte jeg til bake

Ellers har jeg gidd 50 - 100,- til tiggere, husker en episode godt. Var på mcdondalds med en kompis, vi satt ved vindue og såg en ca 60 år gammel mann og en gutt på ca 10 år spille gitar. vi gjekk ut og gidde 100,- (50 hver) og et fint smil kom fram. Dei bukket og vi gjekk fornøyde videre

Har mer men kommer ikke på i farta.
Fant kortholder med masse kort og en femtilapp. Returnerte til eier. Hadde en fyr som gjorde det samme med meg for en stund siden. Har faktisk litt tro på menneskeheten, men ikke mye.
Det eneste jeg kommer på er når jeg var på Kino, og skulle se en film.
Satt ute i sofaen utfor salen, og ventet på at salen skulle åpne, og filmen begynne.
Plutselig merker jeg at det ligger 1 Stk iPhone 4, 1 Stk iPod Touch, og 1 Stk kortmappe med alt av kort, i tillegg til 500,- +++

Jeg nøler ikke, og går til kiosken med alt, og ber dem ta vare på det til noen kommer å forteller de savner eiendelene sine.
En snill gjerning jeg gjorde for en vennine:
Jeg mistet nettopp toget (går hver halvtime) etter å ha sittet der å ventet i en halv time, så sa de på høytaleranlegget at det toget var innstilt, så jeg ventet en halv time til, da jeg endelig hadde komt på toget så ringer hun, hun er i sandnes ( der jeg var ) hadde bare komt til den andre holdeplassen, å hun fant ikke fram til en plass hun skulle, så jeg hjalp henne brukte 3 og en halv time hjem i går... :P
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan couchsurfing regnes som en god gjerning? Jeg låner gjerne ut sofa, dusj, internett og vaskemaskin til turister med gode referanser. Vet ikke helt om det kvalifiseres da...
Etter tidenes spliff i parken spawna det en gammel mann i rullestol som hadde sotte seg fast i grusen, Vi bærte han over grusen slik at han kunne cruise videre Fikk tidenes karma den dagen!
Jeg pleier og gi alt av små kronestykker og 10ere til en fast uteligger her jeg bor, sitter der når jeg drar på jobb, og sitter der når jeg kommer hjem fra jobb.
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Vant en tur for to til ibiza med monster energy og tok med meg beste kompis min og jeg vil kalle det en god gjerning.
Prøvde å gi setet mitt på bussen til en gammel dame i dag, spurte pent og smilte men hun skreik bare "Jeg klarer å stå på mine egne bein!" tilbake... :/
Jula et par år siden tok jeg bussen hjem fra skolen.
Satt meg bak en rufsete middelaldrene mann som så ut som han hadde vært ute en vinterdag før.

Begynte å prate litt med han om mye og lite, og det viste seg at han var alkoholiker. Han fortalte om livet sitt, og forklarte at juletider, som nå var værst ettersom han ikke hadde noen. Han så alle rundt seg var glade og fornøyde, pakker, julemiddag, familie og venner. Det var det værste for han, familiehøytider som julen.

Vi skilte veier når han hoppa av bussen, og jeg dro hjem. Tenkte en del på hva han hadde fortalt i ettertid, og bestemte meg for at det måtte i det minste være noe jeg kunne gjøre.

Jeg hoppet på sykklen og dro ned på den lokale altmulig sjappa. Hadde ikke snøring på hva jeg kunne kjøpe, men endte opp med en god, varm lue med øreflapper (?). Pakket den inn og skreiv en lapp. "Til mannen på bussen. Med vennlig hilsen han bak deg på bussen." eller noe liknende.

Ante jo ikke hvor han bodde, visste kun hvilket busstop han hadde gått av på. Syklet i snø og kald vind til busstoppet og begynte å ringe på tilfeldige hus i nærheten, beskrev han og håpte de visste hvor jeg kunne finne han. Mange hus senere var det noen som viste meg veien til kommunens omsorgsboliger. Trykket på en tilfeldig ringeklokke og han tittet ut av vinduet. Tror han lurte fælt på hva jeg gjorde der, men han kastet ned nøkkelen og sa han skulle møte meg i gangen.

Låste meg inn og møtte han i gangen, da kjente han meg igjen. Rakk fram pakken og så det største smilet jeg noen sinne har sett. Tror aldri jeg har fått en så langvarig klem noen sinne. Han begynte å gråte, og da innså jeg at det ikke hadde vært forgjeves.

Har sett han i ettertid med lua på, så jeg tror den falt i smak.
Sist endret av Lyra; 5. september 2012 kl. 00:41.
Sitat av Lyra Vis innlegg
Jula et par år siden tok jeg bussen hjem fra skolen.
Satt meg bak en rufsete middelaldrene mann som så ut som han hadde vært ute en vinterdag før.

Begynte å prate litt med han om mye og lite, og det viste seg at han var alkoholiker. Han fortalte om livet sitt, og forklarte at juletider, som nå var værst ettersom han ikke hadde noen. Han så alle rundt seg var glade og fornøyde, pakker, julemiddag, familie og venner. Det var det værste for han, familiehøytider som julen.

Vi skilte veier når han hoppa av bussen, og jeg dro hjem. Tenkte en del på hva han hadde fortalt i ettertid, og bestemte meg for at det måtte i det minste være noe jeg kunne gjøre.

Jeg hoppet på sykklen og dro ned på den lokale altmulig sjappa. Hadde ikke snøring på hva jeg kunne kjøpe, men endte opp med en god, varm lue med øreflapper (?). Pakket den inn og skreiv en lapp. "Til mannen på bussen. Med vennlig hilsen han bak deg på bussen." eller noe liknende.

Ante jo ikke hvor han bodde, visste kun hvilket busstop han hadde gått av på. Syklet i snø og kald vind til busstoppet og begynte å ringe på tilfeldige hus i nærheten, beskrev han og håpte de visste hvor jeg kunne finne han. Mange hus senere var det noen som viste meg veien til kommunens omsorgsboliger. Trykket på en tilfeldig ringeklokke og han tittet ut av vinduet. Tror han lurte fælt på hva jeg gjorde der, men han kastet ned nøkkelen og sa han skulle møte meg i gangen.

Låste meg inn og møtte han i gangen, da kjente han meg igjen. Rakk fram pakken og så det største smilet jeg noen sinne har sett. Tror aldri jeg har fått en så langvarig klem noen sinne. Han begynte å gråte, og da innså jeg at det ikke hadde vært forgjeves.

Har sett han i ettertid med lua på, så jeg tror den falt i smak.
Vis hele sitatet...
Ble faktisk rørt av å lese dette, lurer bare på hvordan du startet samtalen med han?
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Ble faktisk rørt av å lese dette, lurer bare på hvordan du startet samtalen med han?
Vis hele sitatet...
Husker faktisk ikke helt, men føltes vel naturlig å konversere med noen som satt alene i juletia? Kanskje en av oss kommenterte hvor gufsent været var? Må ha vært noe i den duren, så gikk det sin gang.
Veldig fin tråd, som får meg til å tenke på karma og dens komplekse lover. Så sent som i går var jeg og gikk en tur i skogen, der jeg kom over en ganske fet sykkel som noen åpenbart har bøffa og stasha. Fullt klar over at denne sykkelen tilhørte noen andre tok jeg den likevel med meg og cruisa ned til clas-ohlson for å kjøpe lås. Dette var nå min sykkel, men jeg tenkte jo litt på karma og hva jeg egentlig hadde gjort for å fortjene denne sykkelen. Det endte med at jeg ga en hundrelapp til en stakkar som så ut som han trengte det. Sykkelen beholder jeg, så får vi se om jeg har gjort opp for meg riktig.

Andre her som tror på karma?
Sitat av dagfinmikkel Vis innlegg
Veldig fin tråd, som får meg til å tenke på karma og dens komplekse lover. Så sent som i går var jeg og gikk en tur i skogen, der jeg kom over en ganske fet sykkel som noen åpenbart har bøffa og stasha. Fullt klar over at denne sykkelen tilhørte noen andre tok jeg den likevel med meg og cruisa ned til clas-ohlson for å kjøpe lås. Dette var nå min sykkel, men jeg tenkte jo litt på karma og hva jeg egentlig hadde gjort for å fortjene denne sykkelen. Det endte med at jeg ga en hundrelapp til en stakkar som så ut som han trengte det. Sykkelen beholder jeg, så får vi se om jeg har gjort opp for meg riktig.

Andre her som tror på karma?
Vis hele sitatet...
Så din gode gjerning var å stjele en sykkel, beholde den og gi en hundrings til en tilfeldig person?