Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4153
Jeg har fiklet med FL Studio i rundt én uke nå og syntes det er forholdsvis artig. Jeg lurer derfor på om jeg ikke kanskje skulle invistere i et MIDI-keyboard. Å lage gode rytmer med bare mus og tastatur
er dritkjedelig og jeg vil jo helst lage gode beats også. Det er nemlig hip-hop beats jeg har planer om å produsere. Hovedsaklig boom bap beats.
Av budsjett tenker jeg rundt 1500; jeg er jo tross alt bare en nybegynner og et enkelt, ikke altfor dyrt keyboard bør holde for nå. Kan pushe prisen litt opp men jeg vil gjerne ha middag denne måneden også.

Jeg har sett litt på anmeldelser av denne: http://www.gear4music.no/no/Keyboard...n-keyboard/XFC og tenker at den kunne vært fin å begynne med, siden den har både
tangenter og drum pads. Men om noen har noen andre anbefalinger så tar jeg det gjerne i mot.
MPK mini er en fin liten sak. Kjøpte selv en slik når jeg begynte, funker veldig fint med Edison/Slicex!
Om du skal bruke synths eller andre VST-instrumenter er det nok et greit valg. Drumpads på den er dog ikke noe å skryte av, i hvert fall ikke på min MK1 utgave.

Har du vurdert kun pads?
http://www.gear4music.no/no/Keyboard...trolleren/1AYD
Til sampling og trommer synes jeg pads er mye mer morro. Noen foretrekker tangenter til sampling også så det er litt smak og behag.
Parlos's Avatar
Trådstarter
19 4
Ja planen var å bruke synths også så går det an å sette synths på drumpadsa?
Sitat av Parlos Vis innlegg
Ja planen var å bruke synths også så går det an å sette synths på drumpadsa?
Vis hele sitatet...
Det går ann ja, pads og tangenter fungerer i bunn og grunn likt når det er snakk om MIDI. Det vil sikkert bli litt vanskelig å faktisk spille melodier med en synth med pads så om det er noe du har lyst til er tangenter det beste valget til å begynne med.

Det aller beste hadde nok vært et keyboard med 49 tangenter så du ikke blir så begrensa. Regner med det bør finnes noe som er greit innenfor 1500.

https://evenstadmusikk.no/produkter/...62-p0000027255

https://evenstadmusikk.no/produkter/...78-p0000067226

Kan ikke gå god for kvaliteten på desse, men mener å huske at Alesis sitt har fått en del gode tilbakemeldinger.
Sist endret av hippitus; 4. juni 2017 kl. 21:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Parlos's Avatar
Trådstarter
19 4
Ja jeg får vel titte litt mer på det. Hva vil du si er lettest å lage en god rytme med da, synths eller trommer? Selv syntes jeg trommerytmer er forholdsvis vanskelig å få til ordentlig så det heller mot en trommemaskin nå.
Jeg lager ofte en enkel loop med trommer først, men det kommer litt an på. Av og til bruker jeg også bare en break, dvs trommer fra samples, men da pleier jeg å choppe den og så spille med lydene fra den.

Hva som er enklest er veldig subjektivt. Mange liker best å lage en melodi først og så spille trommer etterpå og mange liker best å gjøre det omvendt. Når det kommer til å faktisk spille trommer synes jeg det er mye lettere og mye mer morro med pads, men det krever veldig mye øvelse før man får en god rytme. Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er noe flink til det og jeg pleier somregel å fikse litt på timingen etter jeg har spilt.

Anbefaler foresten serien Rhythm Roulette fra Mass Appeal, finnes på youtube. Veldig inspirerende å se hvordan legendene jobber!
Parlos's Avatar
Trådstarter
19 4
Skal sjekke ut serien. Kanskje jeg plukker opp noen tips. Takk for hjelpen forresten!
Midi keyboard er absolutt verdt pengene, launchpad er heller ikke så dumt.
Har selv en Novation launchpad MK2 og et yamaha keyboard (har det ikke foran meg så usikker på modell)
Med en launchpad er det også lettere å få til feks drums en hva det er på keyboard om du feks bruker FPC.